8,25GB Ram in Activity Monitor? Waar komt die 256MB vandaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 16:22
Ik heb nu al een tijdje een Hackintosh draaien op een Gigabyte GA-EG45M-DS2H Moederbord + Q6600. Er zit 4x2GB DDR2 in (staat op 667Mhz omdat twee modules 667Mhz zijn, de andere twee zijn 800Mhz). In Windows zag ik het nooit, maar in OS X zie ik dat er in de Activity Monitor aangegeven wordt dat er 8,25GB Ram in zit. Op werk zie ik 8 GB op mijn iMac. Wat kan hier voor magic aan de hand zijn?

Mijn videokaart is overigens een NVidia 220GT met 1GB dedicated VRAM, maar ik neem aan dat ze nog niet zo ver zijn dat die kaart ram terugveert aan de PC (zeg maar omgekeerde turbomemory) en dan al helemaal niet dat dat werkt op OS X...

Ik heb 1 kext voor mijn Realtek-kaart en ik draai de AppleHDA kext van een oudere versie van OS X omdat daar mijn realtek-chip wel mee werkt. Ik ondervind verder geen technische problemen, maar ik vond het erg apart en ik wil het gewoon begrijpen x).

Afbeeldingslocatie: http://i.thisiswhytheinternetexists.com/storage/8gbra_.png

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:46
Zo spannend is dat niet, het is gewoon een wisselbestand dat erbij wordt geteld.
Het staat er zelfs gewoon bij: "swap used"

Waarom je een link legt naar je videokaart begrijp ik dan ook niet echt :?

[ Voor 123% gewijzigd door White_Collar op 30-06-2012 13:12 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Dat getal wordt niet groter als je swap gebruikt. Daarnaast geeft hij het ook aan als de swap 0MB is. Verder is 14,5MB niet hetzelfde als 256MB.

De vergezochte videokaart-theorie is gebaseerd op het idee waarbij een videokaart extra ram 'jat' van de computer. In dit geval bedoel ik dus het omgekeerde, maar nogmaals dat is vergezocht en slaat eigenlijk nergens op xD. Ik probeer ook alleen een brainstorm op gang te krijgen (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
DJFliX schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:20:
Dat getal wordt niet groter als je swap gebruikt. Daarnaast geeft hij het ook aan als de swap 0MB is. Verder is 14,5MB niet hetzelfde als 256MB.
Er staat toch echt dat er 14,5 mb gebruikt wordt van de swap, de swap kan dus geen 0 mb staan daarnaast waar haal jij vandaan dat je swap 0mb is?

Maar goed, hier wat meer lees voer:

Wikipedia: Paging

In computer operating systems, paging is one of the memory-management schemes by which a computer can store and retrieve data from secondary storage for use in main memory. In the paging memory-management scheme, the operating system retrieves data from secondary storage in same-size blocks called pages. The main advantage of paging over memory segmentation is that it allows the physical address space of a process to be noncontiguous. Before the time paging was used, systems had to fit whole programs into storage contiguously, which caused various storage and fragmentation problems.[1]
Paging is an important part of virtual memory implementation in most contemporary general-purpose operating systems, allowing them to use disk storage for data that does not fit into physical random-access memory (RAM).

[ Voor 7% gewijzigd door White_Collar op 30-06-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Ik weet hoe swap werkt. Die meter rechtsonder geeft het gebruik van je physical memory aan.
Daarnaast is 14,5MB nog steeds geen 256MB, dus dit verklaart het niet. Op werk zit ik soms met een swapfile van meer dan 2GB en ook dán blijft het getal rechtsonder gewoon 6,00GB. (op werk heb ik 6GB ram :')).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
DJFliX schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:40:
Ik weet hoe swap werkt. Die meter rechtsonder geeft het gebruik van je physical memory aan.
Daarnaast is 14,5MB nog steeds geen 256MB, dus dit verklaart het niet. Op werk zit ik soms met een swapfile van meer dan 2GB en ook dán blijft het getal rechtsonder gewoon 6,00GB. (op werk heb ik 6GB ram :')).
Maar als je weet hoe swap werkt, waarom stel je dan de vraag waar de 256mb vandaan komt? :X
Je weet het dus niet, want in die tabel staat dat er 14,5 mb gebruikt wordt. Dat heeft niks te maken met 256 mb. In die tabel wordt een overzicht weer gegeven van hoeveel ram er verbruikt wordt. Niet hoeveel je in totaal hebt.

Maar ik blijf er bij, die 256mb is puur swap.

[ Voor 18% gewijzigd door White_Collar op 30-06-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Rekenblok schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 14:26:
[...]

Maar als je weet hoe swap werkt, waarom stel je dan de vraag waar de 256mb vandaan komt? :X
Je weet het dus niet, want in die tabel staat dat er 14,5 mb gebruikt wordt. Dat heeft niks te maken met 256 mb. In die tabel wordt een overzicht weer gegeven van hoeveel ram er verbruikt wordt. Niet hoeveel je in totaal hebt.

Maar ik blijf er bij, die 256mb is puur swap.
Physical memory is de hoeveelheid ramgeheugen in je pc, dus exclusief swap. Zie hier mijn volle ram dat niet van hoeveelheid veranderd is, ondanks dat het swapgebruik toegenomen is.

Afbeeldingslocatie: http://i.thisiswhytheinternetexists.com/storage/8gb2.png

Je beweringen verklaren niet waarom het op de iMac op werk niet gebeurt en hier wel. Het deel linksonder (wired, active, etc.) geeft aan hoeveel fysiek ram er gebruikt wordt, als je alle getallen bij elkaar optelt krijg je keurig netjes die 8,25GB.

[ Voor 13% gewijzigd door DJFliX op 30-06-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Rekenblok heeft waarschijnlijk geen ervaring met Mac OS X, want die 8,25GB is echt wel vreemd.
Op die plek staat (bij echte Macs) je fysieke geheugen, deze zal dus altijd rond zijn (2GB, 4GB, 8GB, 16GB). Swap wordt hier niet bij opgeteld.

Misschien dat het bij Hackintosh net even anders werkt, dat weet ik ook niet.

Om te illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xIhSt9mwKEZBLACMngySyHO5/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qegHe3q2gbJGCdAEiUnPnWMm/full.png

Zoals je ziet heb ik hier een swap geheugen van 128MB, maar deze is niet opgeteld op de plek waar bij TS 8,25GB staat.

[ Voor 31% gewijzigd door RnB op 30-06-2012 22:25 ]

Pagina: 1