Ubuntu start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal2106
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 11:50
Ik heb ubuntu 12.04 geïnstalleerd op mijn laptop en als ik mijn laptop opnieuw opstart dan krijg ik alleen een zwart beeld met een wit streepje linksboven in beeld. Ik heb het al 3x opnieuw geïnstalleerd 32 en 64 bit maar ik krijg steeds hetzelfde. Ik heb al geprobeerd om de harde schijf als eerste boot device in te stellen maar dat helpt ook niet.

mijn systeem is een Dell D830, T7300, 3gb ram met de nieuwste A16 bios

dus ik hoop dat iemand al eerder dit probleem heeft gehad zodat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uitschakelen en dan weer aanzetten werkt wel? Heb je met Google gezocht naar je laptop icm Ubuntu en herstart problemen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossecorp
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 18:26
Ik heb zelf een D830 en al diverse keren Ubuntu, Debian en anderen geïnstalleerd. Tot op heden nooit een probleem geweest.

Je hebt er niet per ongeluk een usb-stick inzitten waar je naar hebt geïnstalleerd? (ja, been there)

Heb je direct na de bios al een knipperende cursor of pas na het booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Met Linux kun je prima de hardeschijf eruit halen en de installatie op een andere machine doen en weer terugplaatsen. Ik had laast ook precies hetzelfde probleem maar dat ging om een clone.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 08:59
Kom met je ctrl + 1 wel in de console?

Probeer het eens met safe graphics boot options, deze kan je invoeren in het bootmenu van de installatie cd
vga=788 eventueel met fb=false

Als het een laptop is die meer dan twee jaar oud raad ik je aan om voor 10.04 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het een laptop is die meer dan twee jaar oud raad ik je aan om voor 10.04 te gaan.
Waarom zou 10.04 voor een laptop van 2 jaar of ouder beter draaien? Ik denk juist het tegenovergestelde. Er is met elke nieuwe versie van Ubuntu en de Linux kernel steeds betere support voor hardware.
Jij zou dus hetzelfde zeggen om Ubuntu 12.04 te draaien op huidige laptops met bijvoorbeeld Optimus, zelfs als er tegen die tijd, dus over 2 jaar, perfecte support voor is?

12.04 draait prima op elk systeem, het maakt niet uit of het 1 maand of 10 jaar oud is. Enige verschil tussen de systemen is het beschikbare geheugen, het kan iets trager draaien, maar daar zijn andere oplossingen voor (zoals Lubuntu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
Wat je zegt klopt niet, hardware wordt niet oneindig ondersteund. Helemaal niet nu 12.04 over is naar de 3.x kernel. Dit probleem komt nog meer naar boven met legacy proprietary drivers, die kunnen vaak niet overweg met de 3.x kernel.

Als je alles zelf zou compilen zou je het mischien voor elkaar kunnen krijgen..... maar dan zou je Ubuntu niet als distro draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Ik had dit probleem een tijd geleden ook, en dat kwam gewoon doordat ik een externe hdd nog had insteken via usb. Dus kijk eens of al je usb sticks en/of externe hdd's zijn afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal2106
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 11:50
Ik heb inmiddels via een oud cd'tje ubuntu 9.10 geïnstalleerd, daarna ongeveer de hele dag bezig geweest met updaten en nu zit ik op een werkend 12.04 lts, ik had het trouwens via een usb stick geïnstalleerd.
en alles werkt perfect dus dat 12.04 niet goed zou werken is niet waar.
toen ik 9.10 ging installeren kwam er wel te staan dat er 12.04 was geïnstalleerd dus ik heb echt geen idee waar het aan lag. maar alsnog bedankt voor jullie reacties.

EDIT:

Ik heb trouwens nog wel een probleem: als ik in youtube naar fullscreen ga dan zie je allemaal gele puntjes, het lijkt een beetje op een oude tv die geen signaal heeft maar dan is al het witte geel en het zwarte is beeld :)
ik denk dat dit iets met flash heeft te maken. Ik heb het alleen in google chrome en niet in firefox dus het zijn niet drivers ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door mortal2106 op 30-06-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

robkorv schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:18:
Wat je zegt klopt niet, hardware wordt niet oneindig ondersteund. Helemaal niet nu 12.04 over is naar de 3.x kernel. Dit probleem komt nog meer naar boven met legacy proprietary drivers, die kunnen vaak niet overweg met de 3.x kernel.

Als je alles zelf zou compilen zou je het mischien voor elkaar kunnen krijgen..... maar dan zou je Ubuntu niet als distro draaien ;)
Oh, alleen die gesloten drivers. Wat is het probleem dan? Met Windows heb je hetzelfde hoor. Je zal uiteindelijk kaarten hebben die niet meer ondersteund worden. Is dat erg? Nee, dat is vooruitgang en dat krijg je niet als je oude meuk blijft ondersteunen. Bij de OS drivers is het een ander verhaal, dat werkt gewoon en wordt support voor nieuwe kaarten gewoon toegevoegd, niet vervangen.

Ik ken de D830 laptop en hardware, en 12.04 werkt er prima op. De TS heeft dat ook net aangegeven. Daarbij was het probleem bij het herstarten, niet installeren, opstarten of draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
Hero Of Time schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:35:
[...]

Oh, alleen die gesloten drivers. Wat is het probleem dan? Met Windows heb je hetzelfde hoor. Je zal uiteindelijk kaarten hebben die niet meer ondersteund worden. Is dat erg? Nee, dat is vooruitgang en dat krijg je niet als je oude meuk blijft ondersteunen. Bij de OS drivers is het een ander verhaal, dat werkt gewoon en wordt support voor nieuwe kaarten gewoon toegevoegd, niet vervangen.

Ik ken de D830 laptop en hardware, en 12.04 werkt er prima op. De TS heeft dat ook net aangegeven. Daarbij was het probleem bij het herstarten, niet installeren, opstarten of draaien.
Nu ik je reactie lees schiet me te binnen dat ik ook problemen had met opensource video drivers. In 10.04 kreeg ik opengl acceleratie terwijl dit niet werkte in 12.04.

Mortal2106 je zou dit kunnen testen met een opengl screensaver of xbmc.

Veel plezier met je ubuntu installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

robkorv schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:26:
[...]

Nu ik je reactie lees schiet me te binnen dat ik ook problemen had met opensource video drivers. In 10.04 kreeg ik opengl acceleratie terwijl dit niet werkte in 12.04.

Mortal2106 je zou dit kunnen testen met een opengl screensaver of xbmc.

Veel plezier met je ubuntu installatie.
Ah, maar dat zou kunnen komen door een missende library van MESA. Ik heb het zelf gemerkt dat niet altijd de juiste libraries geïnstalleerd worden. Soms mis je er 1, omdat die als 'onnodig' wordt geacht, terwijl deze nou net voor je kaart wel aanwezig moet zijn. Nieuwere kaarten hebben 't dan niet nodig, maar met een oudere Ubuntu is die librarie wel standaard aanwezig.
Dit kan je testen door een 10.04 installatie te doen, OpenGL te testen, een upgrade naar 12.04 uitvoeren en goed letten op de packages die eventueel verwijdert worden. Dan weer OpenGL testen. Werkt OpenGL wel, maar met een schone 12.04 installatie niet, dan is het een librarie die niet meer standaard geïnstalleerd wordt. Werkt het na de upgrade ook niet, dan even kijken wat er bij de upgrade verwijdert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige bios zetten harde schijf in frozen toestand (Bios: harde schijf security). Er stond Ubuntu 12.04 op, geinstalleerd op een andere computer. Na bios reset, kon daar terug mee geboot worden.
Driver en programma versienummers voor videokaart komen soms niet overeen. Dan draait Mesa of VDPAU ook niet.
Pagina: 1