Netwerk aanleg -> tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De volgende situatie doet zich binnenkort voor, nu zou ik graag wat ideeen horen over het hoe en waarom mbt het aanleggen van een netwerk in een desbetreffende situtatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.zooi.f2s.com/images/netwerk.gif

Er komt dus een (internet) kabel binnen bij de server/router. De 2 users hebben allebei een aparte firewall geinstalleerd, en aan de server/router hangt een printer. Nu een paar vraagjes.

De server/router
Deze pc moet zo goedkoop mogelijk zijn taak doen, maar dit wel normaal kunnen doen (niet laggen doordat er maar 8 MB intern inzit b.v.).

Een paar eisen:
- Er moet een netwerkprinter aan komen te hangen (dus printen vanaf beide clients)
- Er moet niet 'voorbij' de server gekeken kunnen worden (dus dat er zichtbaar andere pc's aan hangen).

Aangezien er ook een printer aan de pc moet komen, is 'alleen' een router zoals Freesco geen optie meer lijkt mij, alleen de vraag is: welk OS/software dan wel?

En wat zijn de minimale eisen hiervoor, wil het allemaal nog een beetje vlot werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 15:25

Dreamer

Foutje

waarom in godsnaam de clients beide een firewall

zorg dat d server een firewall heeft dan kunnen die andere twee vrolijk zonder firewall

de server zou ik gewoon nog een beetje upgraden en windows 2000 plus winroute pro nemen

winroute pro heeft NAT daardoor kunnen ze niet zien dat je meerdere comps hebt.

wil je de server niet upgraden moet je denk ik naar linux toe

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Op maandag 26 maart 2001 23:51 schreef dreamer het volgende:
waarom in godsnaam de clients beide een firewall
Omdat deze clients liever hun eigen firewall draaien, gewoon de boel een beetje zelf in handen houden :)

Een Win2k-server gaat te ver (lees: te duur), dus hier zal een goedkopere oplossing voor moeten worden gevonden. Een pentium met win 95 kan toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 00:03 schreef LoneGunman het volgende:

[..]

Omdat deze clients liever hun eigen firewall draaien, gewoon de boel een beetje zelf in handen houden :)

Een Win2k-server gaat te ver (lees: te duur), dus hier zal een goedkopere oplossing voor moeten worden gevonden. Een pentium met win 95 kan toch ook wel?
Dat betekent dat mensen jouw printer print opdrachten kunnen geven, als jij geen firewall op je server instaleerd :)

Volgens mij kan je beter je server goed beveiliggen.

Ik weet niet welke winroute versie op 95 draait dus je kan gewoon 98 nemen. Ik heb het zelf ee tijdje via een amd k6-2 200 gedaan, werkte wel met sygate maar de server zelf gaat wel heel langzaam. Dan moet je wel ff wachten tot hij je printopdrachten uitvoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023

Een pentium met win 95 kan toch ook wel?
uhm is windows NT4 nix voor je ik zou toch echt niet een Win9x/me server neer zetten

NT4 heb je ook niet al te veel voor nodig

maar ik snap niet wat al die mensen moeten met winroute onder windows 2000
dat werkt namelijk ook zonder extra software.

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 00:11 schreef --BoBo-- het volgende:

Dat betekent dat mensen jouw printer print opdrachten kunnen geven, als jij geen firewall op je server instaleerd :)
LOL :) Ik denk niet dat dat de bedoeling is :D LoneGunman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Linux zondr grafische omgeving, met Samba zou best goed werken. Zou ik als ik jou was wel Debian GNU/Linux nemen of JBLinux.
http://www.debian.org/
http://www.jblinux.net/

Deze laatste biedt de mogelijk standaard ReiserFS te installeren in plaats van ext2. Verder selecteer je bij beiden of je de grafische omgeving wel/niet wil installeren. En uiteraard zowel Sambaserver als client installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon FreeSCO (www.freesco.com) gebruiken, daar zit een firewall+printserver al bij :) Heel handig te configgen, en het is te starten vanaf een floppy.

Nadeel: je moet 16 mb intern hebben, anders werkt de print server niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

Dat is onzin. Winroute heeft ingebouwde firewall
Win2k draait hier op een p133, 48 mb ram en winroute pro 4.1 en dat draait supergoed voor een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Op dinsdag 27 maart 2001 08:18 schreef ChUcKy2731 het volgende:

[..]

Dat is onzin. Winroute heeft ingebouwde firewall
[..]

Win2k draait hier op een p133, 48 mb ram en winroute pro 4.1 en dat draait supergoed voor een server.
Hoe zat het ook al weer met WIN2k en minimaal 64 MB? Het lijkt me zeer stug dat dit nog soepeltjes loopt (heb zelf ook de nodige NT ervaring), en 48 is dus heel erg krap (lees: te krap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:23

Petuhr

FreeBSD

Zo heb ik het liggen :)

alleen dan nog een paar xtra users...

Afbeeldingslocatie: http://petuhr.pozorjed.com:1025/images/netwerk.gif
Pagina: 1