Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik heb een tweetal weken geleden de volgende afstandsbediening aangeschaft: pricewatch: Fractal Design Shape HTPC remote control

De remote werd geleverd met een ir-receiver, die via mini-usb aangesloten wordt aan een pc. Dit zou plug-and-play moeten werken.

Wanneer ik echter de receiver aansloot, bleek windows het ding niet te herkennen. Er was gewoon niks, zelfs geen melding dat een onbekend apparaat aangesloten werd.

De remote zelf zendt wel een ir-signaal uit. De meegeleverde usb-kabel werkt 100% zeker ook. Het ligt dus aan de ir-receiver.

Ik heb hem opengevezen, in de hoop dat er iets simpels los zat of iets dergelijks. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, het ziet er allemaal netjes ook, ook het solderen.

De ir-receiver:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2e0pmwh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi50.tinypic.com/1y27hd.jpg

Ik heb zelf totaal geen verstand van ir-receivers, dus vroeg ik mij af of iemand mij verder kan helpen:
- Is het nog mogelijk dit ding te fixen?
- Indien nee, waar kan ik een IR-receiver vinden die eveneens met deze remote zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:50
brand de led (D2) wel? anders krijgt ic o.i.d geen spanning (5 volt) misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De led brand idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:13
Het ledje zit omgedraaid of de markering op de print is fout.

*oja, hiervan gaat de overige elektronica doorgaans niet kapot

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen3 op 29-06-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al geprobeerd op andere computer, of als dat niet beschikbaar is, andere USB poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik kan uit de print opmaken dat de rode led moet gaan knipperen als er een signaal word ontvangen.
Maar, als naar de ledjes die ik hier heb kijk, zit het ledje verkeerdom of de + op de print hoort totaal ergens anders bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoe komen jullie erbij dat D2 verkeerd om zit? Hij komt uiy op de trnsistor rechts en vandaar naar de grote vlakte waar boven een elco zit met ook de + aan die kant.

Inderdaad lijkt het mij ook dat de LED moet gaan knipperen als die iets ontvangt wat verder los moet staan van de schakeling want hij lijkt het direct van de IR oog af te pakken.

Misschien met een voltmeter spanning meten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het "kleine" stukje in de led is de plus. Nu zie je duidelijk dat het "grote" stuk bij de plus kant op de print zit.
Correct me if I'm wrong

En meten is weten :)

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 01-07-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En daar zat ik naar te kijken want ik heb hier verse rode LED's voor mij in een transparante behuizing en hier zit het kleine deel aan de poot waar het vlakke kantje zit.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als ik zo kijk is het vlak met de sticker de VCC. Als de pin aan de rechterzijde van de usb socket PIN 1 is van de USB. Van dat vlak lopen er 2 spoortjes naar VSS en VPP van de chip. (de 18 pin SOIC)
Dat betekent dus dat aan de linkerzijde van de LED de VCC zit en de markering op de print fout is.
Dat zou best kunnen want condensator C2 aan het vlak met de sticker zit dan aan GND welke het omringende vlak is.

Maar als je naar de chip kijkt moet het omringende vlak VCC zijn, want pin 11 op de chip is VCC, via de 000 Ohm weerstand.

Kortom, ik snap hem niet meer :S
Meten dus!
Pagina: 1