Plaatsen slimme meter door Stedin ivm Zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hreuvekamp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-10-2021
Hallo,

Volgende week worden bij ons op dak 12 zonnepanelen geplaatst. Een tijdje terug heb ik mijn installatie aangemeld bij www.energieleveren.nl en is de antwoordbrief al teruggestuurd naar Stedin. Mijn meter moet namelijk vervangen worden door een slimme meter die ook naar beneden kan lopen.

Nu schermt Stedin ermee dat ze wettelijk 3 maanden de tijd hebben om mijn meter te verwisselen. Gevolg is dan dat ik vanaf volgende week energie ga produceren voor mijn energiemaatschappij, :( .... niet echt gewenst lijkt me. Ze geven overigens aan dat het waarschijnlijk wel sneller zal gebeuren, .... maar toch ... ik ben er niet gerust op.

Weet iemand een ingang of manier om dit te versnellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Je kunt ze wellicht twitteren? (webcare)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat voor meter heb je nu dan ? Want een analoge meter kan wel degelijk teruglopen..

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, dat dacht ik ook, volgens mij is het zelfs aantrekkelijker een ferrarismeter te hebben, omdat je dan tegen hetzelfde tarief geld terugkrijgt als dat je uitgeeft per kWh..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

MaximusTG schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:33:
Ja, dat dacht ik ook, volgens mij is het zelfs aantrekkelijker een ferrarismeter te hebben, omdat je dan tegen hetzelfde tarief geld terugkrijgt als dat je uitgeeft per kWh..
True that! de enige reden waarom ze je een 'slimme' meter willen aansmeren is dat ze je een lagere prijs kunnen betalen voor elke kW/h die je terug levert...

Je analoge meter draait met dezelfde snelheid vooruit of achteruit en alles telt even zwaar...

Ik zou het process van meter vervangen helemaal niet versnellen....eerder frustreren ;)
Let volgende week maar op...je meter zal achteruit draaien...

[ Voor 12% gewijzigd door Mike2k op 29-06-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hoewel dit dan weer niet zoveel hoop geeft:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=78088

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Juist! meer bewijs van het feit dat die slimme meter alleen maar slim is voor de energiemaatschappijen aangezien ze je dan minder hoeven te betalen!

Gewoon laten hangen die meter en je niet op je kop laten zitten...je investeert enorm in die panelen en daar mag gewoon een normale vergoeding tegenover staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Hoe zit dat dan met het verplicht salderen? Waar zit hem het voordeel dan in? Ik dacht dat:

Bruto verbruik - opbrengst = netto gebruik * kwh prijs

Dat komt toch op hetzelfde neer als beginstand-eindstand * kwh prijs van de analoge meter?

Ik heb geen slimme meter, maar wel een digitale met 4 telwerken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Als je een los telwerk hebt voor teruggeleverde energie, dan kan de energiemaatschappij daar minder voor teruggeven dan dat door hun geleverde energie kost.
Met een ferraris draait ie gewoon terug, er is geen onderscheid tussen geleverde en teruggeleverde energie. Je eindigt met 1 waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Dat snap ik niet, ze zijn toch verplicht om te salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hij bedoeld dat ze een ander Kwh-tarief kunnen hanteren voor terug geleverde energie dan voor geleverde energie.
Op een analoge meter kunnen ze niet zien hoeveel je verbruikt hebt en hoeveel teruggeleverd, en dus geen afzonderlijk tarief hanteren.

Op het moment dat je meer terug levert dan verbruikt zou je eigenlijk moeten overstappen naar de duurste leverancier, des te meer krijg je terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:43:
Dat snap ik niet, ze zijn toch verplicht om te salderen?
dat klopt.
tot een max van 5000kWh.
en dan moet je het wel zelf gebruiken. (anders krijg je kolenfooi.)

met een ferraris meter kunnen ze het niet zien en saldeert het automatisch.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
frickY schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:45:
Hij bedoeld dat ze een ander Kwh-tarief kunnen hanteren voor terug geleverde energie dan voor geleverde energie.
Op een analoge meter kunnen ze niet zien hoeveel je verbruikt hebt en hoeveel teruggeleverd, en dus geen afzonderlijk tarief hanteren.

Op het moment dat je meer terug levert dan verbruikt zou je eigenlijk moeten overstappen naar de duurste leverancier, des te meer krijg je terug :)
als je meer produceert als je gebruikt krijg je eigenlijk bij de meesten gewoon kolenfooi voor je extra kWhtjes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
frickY schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:45:

Maar als je meer opwekt dan je verbruikt met een Ferraris meter dan zien ze dat toch ook, de beginstand is immers lager dan de meterstand. Hoezo "zien" ze dat dan niet, je hebt dan toch een negatief verbruik?

[ Voor 55% gewijzigd door Mr-Leo op 29-06-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
migjes schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:45:
[...]

dat klopt.
tot een max van 5000kWh.
en dan moet je het wel zelf gebruiken. (anders krijg je kolenfooi.)

met een ferraris meter kunnen ze het niet zien en saldeert het automatisch.
Ze zien het niet als je minder opwerkt dan je verbruikt met een ferraris meter, dat snap ik. Maar ze moeten verbruik en opwekking toch verplicht tegen hetzelfde tarief salderen dus daar zie ik geen verschil ontstaan. En als je meer opwerkt dan verbruikt zien ze dat met een ferraris meter ook gewoon. (eindstand lager dan beginstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:49:
[...]

Maar als je meer opwekt dan je verbruikt met een Ferraris meter dan zien ze dat toch ook, de beginstand is immers lager dan de meterstand. Hoezo "zien" ze dat dan niet, je hebt dan toch een negatief verbruik?
klopt.

met dit verschil.
ferarris:
je wekt 6000kWh op.
je gebruikt 7000kWh.
je betaalt dan 1000kWh.

met slime/sluwe meter:
je wekt 6000kWh op.
je gebruikt 7000kWh.
je krijgt nu voor 5000kWh de volle prijs.
1000kWh krijg je kolenfooi.
en je betaalt 2000kWh volle prijs.

(er zijn maatschappijen die het anders doen.)

nu ken ik er niet veel die over de 5000kWh gaan, dus eigenlijk is het erg theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Dus het voordeel dat je hebt met een ferraris meter heb je feitelijk alleen wanneer je over die 5000kwh grens heen gaat, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:03:
Dus het voordeel dat je hebt met een ferraris meter heb je feitelijk alleen wanneer je over die 5000kwh grens heen gaat, anders niet.
met de huidige wetgeving wel.
maar die kan best veranderen.

voorbeeldje:
per gebruikte kWh een 0,22 betalen.
en 0,20 terug krijgen voor elke opgewekte kWh.
met een slime meter kan het.

ik zelf vind het erg verdacht dat ze wel heel erg graag een slimme meter willen installeren zodra er het woord pv valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

migjes schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:09:
[...]

voorbeeldje:

ik zelf vind het erg verdacht dat ze wel heel erg graag een slimme meter willen installeren zodra er het woord pv valt.
Dat komt toch ook dor het feit dat sommige leveranciers een limiet hebben op de hoeveelheid die je terug mag leveren ?

Weet niet of dat nog steeds zo is maar met een ferrarismeter is dat veel moeilijker te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:12:
[...]

Dat komt toch ook dor het feit dat sommige leveranciers een limiet hebben op de hoeveelheid die je terug mag leveren ?

Weet niet of dat nog steeds zo is maar met een ferrarismeter is dat veel moeilijker te controleren...
der is een wettelijke limiet van 5000kWh salderen.
(let op salderen is niet voor 5000kWh het volle bedrag krijgen als je het niet gebruikt)

en dan heb je nog de praktijk.
van aanbieders die soms de regeltjes zonder opgave veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
migjes schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:09:
[...]

voorbeeldje:

Maar die regelgeving kan ook positief veranderen. Ik dacht dat ze in Duitsland 2x de kwh prijs krijgen voor alle opgewerkte stroom. Dan is zo'n ferraris meter ineens weer ongunstig.

Maargoed het is me nu duidelijk. Met de huidige regelgeving maakt het niets uit zolang je onder de 5000kwh blijft. Je hebt wel minder kans op administratieve problemen met je leverancier. Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Mr-Leo op 29-06-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:18:
[...]

Maar die regelgeving kan ook positief veranderen. Ik dacht dat ze in Duitsland 2x de kwh prijs krijgen voor alle opgewerkte stroom. Dan is zo'n ferraris meter ineens weer ongunstig.

Maargoed het is me nu duidelijk. Met de huidige regelgeving maakt het niets uit zolang je onder de 5000kwh blijft. Dank!
Ja dat klopt maar dit is Nederland...iedereen heeft hier de mond vol van groen ed. maar er wordt niets aan gedaan...getuige maar weer de mate van duurzame opwekking van elektriciteit in Nederland vs Duitsland...

Nederland = veel gepraat en weinig actie dus ik zou nog gewoon bij de analoge meter blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:21:
[...]

Ja dat klopt maar dit is Nederland...iedereen heeft hier de mond vol van groen ed. maar er wordt niets aan gedaan...getuige maar weer de mate van duurzame opwekking van elektriciteit in Nederland vs Duitsland...

Nederland = veel gepraat en weinig actie dus ik zou nog gewoon bij de analoge meter blijven..
het is in NEEderland. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:44
Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:18:
[...]

Maargoed het is me nu duidelijk. Met de huidige regelgeving maakt het niets uit zolang je onder de 5000kwh blijft. Je hebt wel minder kans op administratieve problemen met je leverancier. Dank!
Haha wat naief... positieve regelgeving, tuurlijk. Je vertrouwen in de overheid kan ons allen een voorbeeld zijn. :)

Ik ben het helemaal met migjes eens dat het al verdacht is dat de energiemaatschappijen zo staan te springen die slimme meters te installeren. Maar mocht de overheid opeens toch 2x de prijs willen betalen, dan willen ze op dat moment vast ook wel even de meter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:21:
[...]

[...]
In Duitsland hebben ze hun eigen PV-markt goed weten te beschermen/stimuleren dat klopt. Maar ze bouwen daarnaast ook 6 nieuwe kolencentrales om de uitgeschakelde kerncentrales te compenseren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:29:
[...]

Haha wat naief... positieve regelgeving, tuurlijk. Je vertrouwen in de overheid kan ons allen een voorbeeld zijn. :)

Ik ben het helemaal met migjes eens dat het al verdacht is dat de energiemaatschappijen zo staan te springen die slimme meters te installeren. Maar mocht de overheid opeens toch 2x de prijs willen betalen, dan willen ze op dat moment vast ook wel even de meter vervangen.
Ik heb niet gezegd dit ik persoonlijk denk dat we naartoe gaan ;) Het ging mij er alleen om of ik straks met mijn 2940wp PV installatie slechter af ben met mijn digitale (domme) meter dan met een ferraris meter. En dat is met de huidige regelgeving niet het geval. In de toekomst misschien wel/niet maar dat weet niemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 22:44
Nog een detail: met een 'slimme' meter mag je zowel voor je afgenomen als voor je teruggeleverde kWh'tjes het transporttarief betalen.
Mijn ferrarismeter blijft lekker hangen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

realiseer je goed dat je jaren stom bent gehouden.
realiseer je goed dat je NOOIT meer een ferraris krijgt, dus weeg goed af
realiseer je goed dat je altijd een slimme meter kunt krijgen, hij komt ook vanzelf en gratis vanaf 2015
realiseer je goed dat een ferraris geen onderscheid maakt tussen richting en per seconde saldeert
realiseer je goed dat je leverancier niet kan manipuleren met tariefbladen bij een ferraris, de standen zijn standen, en die reken je dus gewoon af.
realiseer je goed dat de bv nederland draait op shell en gasunie, en dat zelf opwekkers worden weggezet als linkse hobbisten (ook al stem je rechts)

slimme meter en netbeheerders taal :
it sounds to good to be true, so it probably isn`t

als artikel 31c ooit ter discusie komt, ben je compleet fck`ed met een digitale of slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02
Je kunt de slimme meter overigens nog steeds weigeren en de meter laten vervangen door een weliswaar digitale (met meerdere telwerken, ook voor teruglevering) maar geen "slim"heden/GPRS-upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
hreuvekamp schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:22:
............... Mijn meter moet namelijk vervangen worden door een slimme meter die ook naar beneden kan lopen.
Ik ben nieuwsgierig, heb je een foto van de ferraris, of anders kijk eens in deze lijst of wel een vermelding bijstaat "met teruglooprem"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:44
Wilke schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 20:34:
Je kunt de slimme meter overigens nog steeds weigeren en de meter laten vervangen door een weliswaar digitale (met meerdere telwerken, ook voor teruglevering) maar geen "slim"heden/GPRS-upload.
Een schrale troost; in de context van deze discussie ben je ook met meerdere telwerken straks mogelijk het haasje.

Maar in ieder geval kan Enexis en co dan niet per ongeluk al je gegevens op straat gooien, dat is tenminste iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 20:16:

realiseer je goed dat je NOOIT meer een ferraris krijgt, dus weeg goed af

als artikel 31c ooit ter discusie komt, ben je compleet fck`ed met een digitale of slimme meter.
Ik zie een gat in de markt; zelf een collectieve meetdienst beginnen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hreuvekamp
Onze electriciteitsmeter is een Iskra uit 2006 (made in Slovenia) met T1 (energie geleverd tarief 1) en T2 (energie geleverd tarief 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Mr-Leo schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:37:
[...]

In Duitsland hebben ze hun eigen PV-markt goed weten te beschermen/stimuleren dat klopt. Maar ze bouwen daarnaast ook 6 nieuwe kolencentrales om de uitgeschakelde kerncentrales te compenseren....
Die plannen zijn al oud (en waren beslist NIET "bedoeld" om uitgeschakelde nukestroom te compenseren, omdat daar zeker onder Merkel absoluut geen sprake van was ... tot de radioactieve damp uit Fukushima Daiichi ontsnapte...). Die oude plannetjes komen van de energie molochs die gewoon markt afzet en -macht vergroting wilden. Niet van "de Staat". Al moeten we met Merkel beslist blijven oppassen. Maar ja, ze hebben al 20% hernieuwbare elektriciteit, Grossen Dank an Hermann Scheer †. En dat is niet zomaar weg te vlakken. Daar kunnen we alleen maar nat van dromen, met onze vieze "groene" mix van max. 10%, weinig decentraal significant, met marginale burger participatie.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:31:
Wat voor meter heb je nu dan ? Want een analoge meter kan wel degelijk teruglopen..
...als er geen terugloop-rem op zit (wat ook kan zijn bij ferraris-meter!)
let dus niet alleen op terugdraain van de schijf, maar ZEKER op het terugtellen van de tellerstand!!!

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 02-07-2012 21:04 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slimme meter, veilig ? wie weet.
dan de/een database maar, zeg stedin, hoe zit dat ?
http://www.nu.nl/internet...ders-gestolen-hacker.html
de zwakste schakel bepaald de kracht van de keten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hreuvekamp
Heb de twitter-route gekozen, .... gelukkig werd mijn verzoek via deze weg wel snel opgepakt.
Het duurde twee weken, daarna had ik mijn nieuwe slimme meter in de meterkast hangen.

Heb nu 4 tarieven: 2 voor geleverde energie (laag-hoog tarief) en 2 voor teruggeleverde energie (laag-hoog tarief).
Pagina: 1