Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rijrichting goed?

Pagina: 1
Acties:

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Gisteren mijn wielen van voor naar achter gewisseld, omdat ze voor al redelijk op het randje zitten, en achter nog vrijwel nieuw zijn. Nu heb ik ineens een boel meer rol geluid. Normaal staat op de band een pijltje met rijrichting, maar kan deze dus niet vinden. Het betreft een set Pirelli Pzero Rosso in de maat 225/40/18.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/28sbqwy.jpg
De foto is van links voor.

---RAWE CEEK!!!---

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En wat heb je zelf al gedaan om dit uit te zoeken?
Ik zou met 80 achteruit gaan rijden en kijken of er minder herrie is.... :z

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Het hier vragen...
Normaal gesproken staat er altijd wel een pijl op de band, of is het aan het profiel duidelijk te zien. Bij deze banden dus niet. Voor dat ik dus weer alles tevoorschijn ga trekken, vraag ik het hier even.

---RAWE CEEK!!!---

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

theHoff schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:33:
En wat heb je zelf al gedaan om dit uit te zoeken?
Ik zou met 80 achteruit gaan rijden en kijken of er minder herrie is.... :z
Dat kan niet...het is geen DAF VarioMatic (Wikipedia: Variomatic) ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je assen staan allemaal net iets anders ten opzichte van elkaar, iedere band zal dus ook net anders slijten. Ik verwacht dat het over een kilometer of 100 wel is opgelost :)

Rijrichting staat alleen op banden waar dat voor geldt, en dat zijn ze lang niet allemaal :) Ligt er maar net aan hoe de fabrikant zijn afwatering en constructie bij dat type regelt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Er staat of een pijl met rijrichting, of een "outside/inside" tekst.
Kan nooit fout gaan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:41:
Er staat of een pijl met rijrichting, of een "outside/inside" tekst.
Kan nooit fout gaan.
Ik wou al zeggen, dat moet er gewoon op staan.

• NeutraleTeun
Heb je ze btw wel kruiselings verwisseld?
En, heb je geen maat verschillen onderling?

(ik heb namelijk wel 2 maten)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Heb je de P Zero Rosso Direzionale (in beginsel alleen bedoeld voor de vooras) of P Zero Rosso Asimmetrico (bedoeld voor rondom)? De eerste heeft volgens mij wel een rijrichting, de tweede niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Maten zijn rondom het zelfde. Achterop zitten nu SportContact3, waar dus wel duidelijk outside op de band staat. Voorop zijn de P Zero Rosso Asimmetrico, en daar staat dus niks op. Net nog een keer wezen kijken, en kan het echt niet vinden.

Hoop dat ze dan na verloop van tijd wat minder lawaai gaan maken, aankomende weken maar is wat snelweg kilometers gaan maken.

---RAWE CEEK!!!---

• NeutraleTeun
Ook niet in het Italiaans? Externo? Exterieur?

Afbeeldingslocatie: http://i49.photobucket.com/albums/f263/grndzro26/DSC_1103.jpg

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2eyz03n.jpg

Ik heb dus de rechtse.

---RAWE CEEK!!!---

• argro
NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:49:
Ook niet in het Italiaans? Externo? Exterieur?

[afbeelding]
Externe / exterieur / outside et cetera is natuurlijk iets anders dan de rijrichting...

• NeutraleTeun
Haha... dat is juist hetzelfde? :+

• Mike2k

Mike2k

Exterieur betekend natuurlijk dat je ze niet binnen kunt gebruiken...maar das volgens mij met de meeste auto banden zo...toch? :9

• argro
Nee, want wanneer je links en rechts wisselt dan blijft de buitenkant de buitenkant, maar de rijrichting wijzigt.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Staat dus Externo op, maar geen pijl. Rijd dan wel in een Bella, maar Italiaanse talenkennis is 0. :D

Dus dan maar hopen dat ze naar verloop van tijd minder lawaai gaan maken.

---RAWE CEEK!!!---

• NeutraleTeun
Als je 1 met een pijl omdraait dan veranderd dat ook?
Punt is dus juist, alleen doen wat op de band staat.
Dus er kan niet op alle kanten "outside" staan.
Dat zeg ik.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 12:42

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

<insert 3 pagina's thread voor beste banden achter> :X

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• argro
NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:53:
Als je 1 met een pijl omdraait dan veranderd dat ook?
Punt is dus juist, alleen doen wat op de band staat.
Dus er kan niet op alle kanten "outside" staan.
Dat zeg ik.
Maar de vraag welke kant de binnen- of buitenkant is, is niet in Frage. De vraag is of je met de P Zero Rosso een band van links kunt verhuizen naar rechts. Dat kan als er geen voorgeschreven rijrichting is. Dat kan niet als er wel een voorgeschreven rijrichting is. Een specifieke binnen- en buienkant staat het in ieder geval nooit aan het wisselen tussen links en rechts in de weg.

• NeutraleTeun
Inderdaad.
Als het asymmetrisch is (zoals deze), dan is het een "outside" markering, en die kun je dus overal opzetten en uitwisselen.
Aan te raden is om het wel kruiselings te doen, en de slijtage te bekijken om eventueel je uitlijning aan te passen (of een defect te detecteren).

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Kijk nu rechts, en die zit dus anders om als links. Die heeft ook Externo aan de buitenzijde zitten.
Klote banden ook, daarom koop ik zelf altijd banden met V-profiel, dan is het tenminste duidelijk.
Die komen er ook weer op voor de APK.

---RAWE CEEK!!!---

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
--DUBBEL???--

[ Voor 97% gewijzigd door NoFearCreations op 29-06-2012 12:01 ]

---RAWE CEEK!!!---

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

argro schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:57:
[...]
Maar de vraag welke kant de binnen- of buitenkant is, is niet in Frage. De vraag is of je met de P Zero Rosso een band van links kunt verhuizen naar rechts. Dat kan als er geen voorgeschreven rijrichting is. Dat kan niet als er wel een voorgeschreven rijrichting is. Een specifieke binnen- en buienkant staat het in ieder geval nooit aan het wisselen tussen links en rechts in de weg.
Inside/ Outside sluit al de rijrichting uit.
Er zijn geen rechter/ linker banden :) Dus gewoon outside/ inside volgen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• NeutraleTeun
NoFearCreations schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:01:
Kijk nu rechts, en die zit dus anders om als links. Die heeft ook Externo aan de buitenzijde zitten.
Klote banden ook, daarom koop ik zelf altijd banden met V-profiel, dan is het tenminste duidelijk.
Die komen er ook weer op voor de APK.
Uhm... V-profiel heeft bepaalde eigenschappen he. Zelfde ook hoe "blok-profiel" dat heeft.
Die kies je voor een bepaalde reden, maar "dan is het tenminste duidelijk" is daar geen van :+
Maar eigen keuze natuurlijk ;)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:29
Voel eens langs de band, is deze niet gecupt? Ik heb ze laatst ook eens gewisseld van voor naar achter en heb nu last van cuppende voorbanden en die maken dus herrie. Zeker zo rond de 70-80.

Er zijn veel verschillende meningen omtrent het verwisselen van banden. Veel zeggen dat het prima kan, andere hebben er slechte ervaringen mee. Ikzelf doe het denk ik niet meer, het slijtagepatroon kan toch net anders zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb ze gewisseld omdat de banden die voorop lagen, niet zo goed meer zijn, en hij ook begon te trillen in het stuur rond de 80/90 km/h. En om wielen met bijna versleten banden opnieuw te laten balanceren vind ik een beetje zonde. Zodra het geld er weer voor is komen er wel andere banden om, maar nu nog even niet.

Nu trilt hij helemaal niet meer, alleen veel geluid, vooral met remmen hoor je ze goed.

---RAWE CEEK!!!---

• argro
Atlas schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:04:
[...]

Inside/ Outside sluit al de rijrichting uit.
Er zijn geen rechter/ linker banden :) Dus gewoon outside/ inside volgen.
En als ik een banden heb met een voorgeschreven rijrichting heb en ik wissel links voor met rechts voor? Dan is inside nog steeds inside en outside nog steeds outside, maar de rijrichting klopt niet meer. Met andere woorden, wanneer je banden hebt met een voorgeschreven rijrichting, dan ben je er niet door alleen maar op inside en/of outside te letten.

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 29-06-2012 12:19 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

argro schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:18:
[...]
En als ik een banden heb met een voorgeschreven rijrichting heb en ik wissel links voor met rechts voor? Dan is inside nog steeds inside en outside nog steeds outside, maar de rijrichting klopt niet meer. Met andere woorden, wanneer je banden hebt met een voorgeschreven rijrichting, dan ben je er niet door alleen maar op inside en/of outside te letten.
Een band met inside/outside vermelding én een voorgeschreven rijrichting lijkt mij dan ook vrij uniek precies om die reden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
Sowieso zijn uitlijning van voor/achter nooit exact gelijk, dus je banden zullen eerst in moeten slijten op de stand van je voorwielen. Ik heb begin dit jaar ook voor/achter verwisseld, met overigens tegenovergestelde reden, omdat de beste banden achter horen.
Wat ik daaraan overhield was een enorm kutgeluid op de achteras omdat mijn vooras iets afwijkend is uitgelijnd, en de eerste paar honderd kilometers kutgeluid op de vooras omdat de achterbanden in een zomer al gecupt waren. Geluid op de vooras is inmiddels weer goed, maar op de achteras hoor ik het met name op de snelweg nog heel erg.

Persoonlijk zou ik je banden weer terugzetten zoals het was, de voorbanden oprijden en dan vervangen in combinatie met voor/achter wissel. Je zit dan even een paar honderd kilometer met kutgeluid op de voorbanden, maar als de rijrichting goed is gaat dat vanzelf over.

• argro
Hooglander1 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:20:
[...]

Een band met inside/outside vermelding én een voorgeschreven rijrichting lijkt mij dan ook vrij uniek precies om die reden.
Klopt, de meeste banden zullen of een voorgeschreven rijrichting hebben of zullen asymmetrisch zijn (of geen van beide natuurlijk). Een combinatie van asymmetrisch en een voorgeschreven rijrichting zal niet veel voorkomen, maar uitgesloten is het volgens mij niet. Stellen dat je dus alleen maar op in- en outside hoeft te letten is dus te kort door de bocht. Gewoon altijd goed opletten en logisch na blijven denken.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:22:
Sowieso zijn uitlijning van voor/achter nooit exact gelijk, dus je banden zullen eerst in moeten slijten op de stand van je voorwielen. Ik heb begin dit jaar ook voor/achter verwisseld, met overigens tegenovergestelde reden, omdat de beste banden achter horen.
Wat ik daaraan overhield was een enorm kutgeluid op de achteras omdat mijn vooras iets afwijkend is uitgelijnd, en de eerste paar honderd kilometers kutgeluid op de vooras omdat de achterbanden in een zomer al gecupt waren. Geluid op de vooras is inmiddels weer goed, maar op de achteras hoor ik het met name op de snelweg nog heel erg.

Persoonlijk zou ik je banden weer terugzetten zoals het was, de voorbanden oprijden en dan vervangen in combinatie met voor/achter wissel. Je zit dan even een paar honderd kilometer met kutgeluid op de voorbanden, maar als de rijrichting goed is gaat dat vanzelf over.
Het ging mij er mee om dat de voorwielen trilde bij een bepaalde snelheid. (rond de 80km/h) Erg vervelend omdat dat precies een snelheid is die je nogal vaak rijdt. En ik kan ze gratis opnieuw laten balanceren, alleen dan ben ik ze een week kwijt, en op 2 wielen rijdt ze zo slecht. :9

---RAWE CEEK!!!---

• NeutraleTeun
Waarom horen de beste banden achter?
Persoonlijk zou ik zeggen (indien keuze) dat de betere banden op de aangedreven as horen te zitten.

Found:
http://www.mazda6forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1587

Maakt voor mij niet veel uit, heb RWD, dus gaat altijd het beste achterop.
Maar vind de uitleg van Michelin een beetje te kort door de bocht eigenlijk.

Maar dat zal vast gelden voor de doorsnee auto's zonder gevaarlijke eigenschappen.

[ Voor 52% gewijzigd door NeutraleTeun op 29-06-2012 12:45 ]

• Mike2k

Mike2k

NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:41:
Waarom horen de beste banden achter?
Persoonlijk zou ik zeggen (indien keuze) dat de betere banden op de aangedreven as horen te zitten.

Found:
http://www.mazda6forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1587

Maakt voor mij niet veel uit, heb RWD, dus gaat altijd het beste achterop.
Maar vind de uitleg van Michelin een beetje te kort door de bocht eigenlijk.

Maar dat zal vast gelden voor de doorsnee auto's zonder gevaarlijke eigenschappen.
Das een beetje kip en ei verhaal...

Je kunt zeggen: zet de beste banden op je aangedreven as...maar dan heb je in extreme gevallen weer kans dat je auto uitbreekt...
Andere kant...als je voorkant wegglijd omdat de banden minder zijn en je houd het gas erop...trekt ie meestal wel recht...

Beste blijft toch om met 4 fatsoenlijke banden te rijden ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Eh, als je met een voorwielaandrijver aan de voorkant grip verliest is 9v/d10 keer gewoon wat gas terugnemen voldoende om weer grip te krijgen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
Als je grip verliest op de vooras ga je rechtdoor. Ga je remmen (automatische reactie), dan krijg je controle terug. Als het misgaat vlieg je met de voorkant en een heel stuk kreukelzone tegen iets aan en heb je een airbag in je snufferd.

Als je grip verliest op de achteras, drukt je achterkant je auto gewoon in de rondte. Ga je remmen, dan heeft je voorkant helemaal niks meer in te brengen en komt de achterkant je gewoon voorbij. Enige manier om bij een FWD dit op te lossen is gasgeven, maar dat gaat bij de meeste bestuurders tegen de natuurlijke reactie in. Als dit misgaat, dan heb je grote kans om met de zijkant ergens tegenaan te komen.
Meeste auto's hebben geen kreukelzone op de zijkant, dus als zoiets je overkomt heb je minder kans om er ongeschonden vanaf te komen dan bij een aanrijding waarbij je voorkant inelkaar gedrukt wordt.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Hier staat het verschil tussen directional en assymetric uitgelegd.
http://www.theaa.com/moto...and-asymmetric-tyres.html
Directional tyres disperse water that builds up in front of the tyre more effectively, reduce road noise, and improve directional stability.
Je hebt dus de stille banden achter gemonteerd. De banden die meer herrie maken zitten voor en dus is het logisch dat je meer herrie hoort.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

_JGC_ schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:19:
Als je grip verliest op de vooras ga je rechtdoor. Ga je remmen (automatische reactie), dan krijg je controle terug. Als het misgaat vlieg je met de voorkant en een heel stuk kreukelzone tegen iets aan en heb je een airbag in je snufferd.

Als je grip verliest op de achteras, drukt je achterkant je auto gewoon in de rondte. Ga je remmen, dan heeft je voorkant helemaal niks meer in te brengen en komt de achterkant je gewoon voorbij. Enige manier om bij een FWD dit op te lossen is gasgeven, maar dat gaat bij de meeste bestuurders tegen de natuurlijke reactie in. Als dit misgaat, dan heb je grote kans om met de zijkant ergens tegenaan te komen.
Meeste auto's hebben geen kreukelzone op de zijkant, dus als zoiets je overkomt heb je minder kans om er ongeschonden vanaf te komen dan bij een aanrijding waarbij je voorkant inelkaar gedrukt wordt.
Yep, daarom oefenen antislip scholen ook met regenbanden voor en slicks achter.
Uitbreken is dan een eitje en je laat goed merken dat elke rem actie niet snugger is.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Net terug van de banden boer, en de Pirelli's zijn helaas gecupt. Zo zonde, banden zijn zo nieuw dat de haren er nog op staan. De Continentals wilden ze niet meer balanceren, omdat de banden onder de 3,5 mm profiel waren, en je dan dus vrijwel altijd wel wat onbalans houd. Zonde van het geld, en daar was ik het wel mee eensch.

Voor nu maar weer omgewisseld, en is even horen bij een maat van me broer, of hij de Pirelli's wil wisselen tussen links/rechts, en de Continentals toch maar zo goed mogelijk wilt balanceren. En eventueel uitlijnen. Wil eigenlijk pas na de zomer nieuwe banden...

---RAWE CEEK!!!---

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
NoFearCreations schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:21:
Net terug van de banden boer, en de Pirelli's zijn helaas gecupt. Zo zonde, banden zijn zo nieuw dat de haren er nog op staan. De Continentals wilden ze niet meer balanceren, omdat de banden onder de 3,5 mm profiel waren, en je dan dus vrijwel altijd wel wat onbalans houd. Zonde van het geld, en daar was ik het wel mee eensch.

Voor nu maar weer omgewisseld, en is even horen bij een maat van me broer, of hij de Pirelli's wil wisselen tussen links/rechts, en de Continentals toch maar zo goed mogelijk wilt balanceren. En eventueel uitlijnen. Wil eigenlijk pas na de zomer nieuwe banden...
Cuppen slijt wel weg als je ze tzt op de vooras zet (kan wel even duren). Met een te lage bandespanning willen achterbanden op cupgevoelige auto's nog wel eens extreem snel cuppen. De schouders van de band worden meer velast en slijten sneller met een te lage banden spanning. Cuppen vind voornamelijk paats op de buitenschouder van de band. Dus bandenspanning is wel iets om in de gaten te houden. Ook uitlijning is belangrijk, soms kan opnieuw uitlijnen cuppen verminderen.

Ik zou eerst de conti's oprijden op de vooras, die vervangen en dan de wielen met de nieuwe banden op de achteras laten zetten. Kies dan wel een band die niet al te snel cupt. Op m'n mazda 3 was cuppen binnen 8K km's een groot probleem met Pirelli P7000's (in de maat 215/45R17) maar met bijvoorbeeld bridgestone turanza ER300's in de zelfde maat gaat het al 12K km's goed.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 30-06-2012 10:42 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
NoFearCreations schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:14:
Ik heb ze gewisseld omdat de banden die voorop lagen, niet zo goed meer zijn, en hij ook begon te trillen in het stuur rond de 80/90 km/h. En om wielen met bijna versleten banden opnieuw te laten balanceren vind ik een beetje zonde. Zodra het geld er weer voor is komen er wel andere banden om, maar nu nog even niet.

Nu trilt hij helemaal niet meer, alleen veel geluid, vooral met remmen hoor je ze goed.
Dat extra geluid dat je nu hoort is denk ik op dat de 'noppen' nog een stuk hoger zijn? die hoor je op het asfalt terechtkomt. Ook bij remmen kan dat een soort soppen geluid geven. Een gladde band heeft wat minder rolgeluid dan een nieuwe.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1