Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe omgeving, graag advies

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Heren,

Wij gaan binnenkort overstappen op een geheel nieuwe omgeving, en voordat ik mijn winkelmandje ga vullen wil ik graag advies inwinnen bij de experts :) Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Op dit moment draaien we 8 services verdeeld over 4 locaties:

Exchange (datacenter)
Active Directory (datacenter)
SharePoint (datacenter)
Lync (Office 365)
Remote App (datacenter)
TOPdesk (lokaal)
Nagios (lokaal)
Asterisk (lokaal, twee vestigingen)

De vestigingen
1. 15 gebruikers
2. 4 gebruikers
3. 100 medewerkers in het veld die sporadisch hun e-mail bekijken via OWA/Outlook/Telefoon

De servers
De server die in het datacenter (4 jaar oud) staat heeft enkele VM's waar we de services op draaien.
Eigenlijk staat alles open, we connecten naar onze servers via RDP over een onbeveiligde internetlijn. :X

Pc's hangen logischerwijs niet in een domein, en het beheren van al die losse pc's inclusief scriptjes voor het mappen van de sharepoint shares is een drama :P

Goed, nieuw plan.
Een nieuwe server welke lokaal gaat draaien. Hierop komt te draaien:
Exchange, AD, Remote App en FS/PS (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)

De huidige server in het DC wordt ook lokaal neergezet, hierop komt te draaien:
TOPdesk, Lync, Nagios (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)

De Asterisk omgeving wordt vervangen door een Hosted VoIP oplossing. Vestiging 2 gaat mobiel bellen.

Het netwerk

Op vestiging 1 hebben we een 20Mbit glasvezel verbinding (KPN)
Op vestiging 2 een 16Mbit ADSL verbinding.

Mijn idee is om op vestiging 1 en 2 een Draytek Vigor 2920 Dual WAN Security Router neer te zetten
Site to site VPN en klaar.
Gebruikers van beide vestigingen kunnen eindelijk in een domein werken :P Wat zal dat een verademing zijn.

Concreet mijn vraag: Is mijn denkwijze correct? Het zal waarschijnlijk even stoeien zijn met de Site to Site verbinding aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Die servers dat geloof ik allemaal wel, maar als er mensen zijn die tips hebben, dan hoor ik ze uiteraard graag :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Waarom haal je de servers uit een datacenter weg? De kans dat je dezelfde dienst in eigen beheer beter kan uitvoeren lijkt me erg klein. Heb je noodstroom-voorziening? Heb je redundante verbindingen? Heb je koeling? Heb je brandblus-installatie? Waarschijnlijk dat je op 1 van die 4 vragen al wel "nee" hebt geantwoord, en dan ga je al snel behoorlijke kosten tegemoed.

Mijn advies zou dan ook zijn om dat allemaal in het het datacenter te laten, en er 2 redelijke VMWare-hosts neer te plompen (denk dan aan bijvoorbeeld 2x HP DL380's met een flinke sloot geheugen), met een iSCSI-SAN, bijvoorbeeld een HP MSA2012. Neem deze dan met redundante controller en voeding en neem een hotspare disk erbij! Downtime is dan al geminimaliseerd.

Dan ga je vanaf je datacenter naar je vestigingen over VPN-verbindingen. elf zou ik voor wat professionelere firewall/vpn-oplossingen kiezen. Kijk eens naar bijvoorbeeld Fortigate of Juniper. SonicWall zou dit ook wel moeten kunnen.Daarnaast is op locatie 1 misschien een 2e lijntje wel leuk. Kan in principe een cheap-ass ADSL-lijntje zijn aangezien het uitsluitend voor fall-back zal dienen.

Op deze manier bouw je dan een relatief zekere omgeving die schaalbaar is, en zekerheid voor de organisatie biedt. De kans dat je op het datacenter down gaat, is minimaal. Dus mocht er een probleem zijn, dan kunnen de users gewoon met hun laptopje vanuit huis inloggen en weer overal bij *O*

iRacing Profiel

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:48:
Waarom haal je de servers uit een datacenter weg? De kans dat je dezelfde dienst in eigen beheer beter kan uitvoeren lijkt me erg klein. Heb je noodstroom-voorziening? Heb je redundante verbindingen? Heb je koeling? Heb je brandblus-installatie? Waarschijnlijk dat je op 1 van die 4 vragen al wel "nee" hebt geantwoord, en dan ga je al snel behoorlijke kosten tegemoed.
Het is niet erg als onze omgeving een dag down is (een server kapot oid) (ik vind overigens van wel, maar het hogere MT vindt van niet, waarschijnlijk komen ze er nog wel achter als de omgeving er echt een dag uitligt..)

Tevens moeten we behoorlijk op de kosten gaan letten. We hebben een serverruimte, waar een brandblusinstallatie aanwezig is, airco enz. Geen redundante verbinding, maar dat geeft niet zo.
Mijn advies zou dan ook zijn om dat allemaal in het het datacenter te laten, en er 2 redelijke VMWare-hosts neer te plompen (denk dan aan bijvoorbeeld 2x HP DL380's met een flinke sloot geheugen), met een iSCSI-SAN, bijvoorbeeld een HP MSA2012. Neem deze dan met redundante controller en voeding en neem een hotspare disk erbij! Downtime is dan al geminimaliseerd.
Leuk :) Dat zou ik wel willen ja.. misschien had ik het budget erbij moeten vermelden :+ Zo'n 7K
1U extra in een DC kost al snel zo'n 90 euro per maand. Hoeveel U's zijn dat? 6? Dat is dus alleen al 540 euro per maand aan rackspace. Niet te betalen voor ons.
Dan ga je vanaf je datacenter naar je vestigingen over VPN-verbindingen. elf zou ik voor wat professionelere firewall/vpn-oplossingen kiezen. Kijk eens naar bijvoorbeeld Fortigate of Juniper. SonicWall zou dit ook wel moeten kunnen.Daarnaast is op locatie 1 misschien een 2e lijntje wel leuk. Kan in principe een cheap-ass ADSL-lijntje zijn aangezien het uitsluitend voor fall-back zal dienen.
I know, maar dat is budgettechnisch niet haalbaar :) :(
Op deze manier bouw je dan een relatief zekere omgeving die schaalbaar is, en zekerheid voor de organisatie biedt. De kans dat je op het datacenter down gaat, is minimaal. Dus mocht er een probleem zijn, dan kunnen de users gewoon met hun laptopje vanuit huis inloggen en weer overal bij *O*
Dank je voor je advies :) Jammer genoeg is er geen geld voor Enterprise oplossingen. Een investering van 20/30K gaat er niet doorkomen t.o.v. 20 actieve gebruikers. 7K is echt de max, en dan moet ik wel een heel goed adviesrapport gaan schrijven :P

Edit:
Overigens ben ik er na even nadenken wel voorstander van om onze "bedrijfskritische" diensten in het datacenter te laten staan.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 29-06-2012 12:56 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• kroegtijger
St@m schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:20:
[...]

Het is niet erg als onze omgeving een dag down is (een server kapot oid) (ik vind overigens van wel, maar het hogere MT vindt van niet, waarschijnlijk komen ze er nog wel achter als de omgeving er echt een dag uitligt..)

Tevens moeten we behoorlijk op de kosten gaan letten. We hebben een serverruimte, waar een brandblusinstallatie aanwezig is, airco enz. Geen redundante verbinding, maar dat geeft niet zo.

[...]

Leuk :) Dat zou ik wel willen ja.. misschien had ik het budget erbij moeten vermelden :+ Zo'n 7K
1U extra in een DC kost al snel zo'n 90 euro per maand. Hoeveel U's zijn dat? 6? Dat is dus alleen al 540 euro per maand aan rackspace. Niet te betalen voor ons.

[...]

I know, maar dat is budgettechnisch niet haalbaar :) :(

[...]

Dank je voor je advies :) Jammer genoeg is er geen geld voor Enterprise oplossingen. Een investering van 20/30K gaat er niet doorkomen t.o.v. 20 actieve gebruikers. 7K is echt de max, en dan moet ik wel een heel goed adviesrapport gaan schrijven :P

Edit:
Overigens ben ik er na even nadenken wel voorstander van om onze "bedrijfskritische" diensten in het datacenter te laten staan.
Voor 7K kan je maximaal 1 (grote) host neerzetten, en van eigen storage voorzien.
Dan neem je daar een SBS2011 bij, waar je dus je sharepoint, exchange, en AD-wensen afvangt. Daarnaast maak je op je VM een 2008R2 standard waar je een terminal server van maakt om je remote apps aan te kunnen bieden.
Topdesk kan dacht ik met een SQL-database werken, en kan je als remote app aanbieden vanaf de TS. Nagios kan je ook je SQL van de SBS laten gebruiken.

Kan je allemaal op een 2U-server kwijt in het DC. Moet er alleen nog een firewall tussen. Aangezien het geinig voor weinig moet, zou ik eens bij SonicWall gaan informeren.
Maar zelfs met een dergelijke minimale opstelling zal binnen de 7k houden nog een behoorlijke kunst worden. Zeker als we licenties mee gaan rekenen. Zo mis ik bijvoorbeeld nog een fatsoenlijk anti-virus-pakket, en zou een backup-oplossing toch ook niet misstaan dacht ik. Met BackupExec SBS 2010 R3 kan je hiervoor prima mee uit de voeten, maar het zou (afhankelijk van de hoeveelheid data) ook nog online kunnen, bijvoorbeeld via MindTime

iRacing Profiel

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:20:
[...]

Voor 7K kan je maximaal 1 (grote) host neerzetten, en van eigen storage voorzien.
Dan neem je daar een SBS2011 bij, waar je dus je sharepoint, exchange, en AD-wensen afvangt. Daarnaast maak je op je VM een 2008R2 standard waar je een terminal server van maakt om je remote apps aan te kunnen bieden.
Topdesk kan dacht ik met een SQL-database werken, en kan je als remote app aanbieden vanaf de TS. Nagios kan je ook je SQL van de SBS laten gebruiken.

Kan je allemaal op een 2U-server kwijt in het DC. Moet er alleen nog een firewall tussen. Aangezien het geinig voor weinig moet, zou ik eens bij SonicWall gaan informeren.
Maar zelfs met een dergelijke minimale opstelling zal binnen de 7k houden nog een behoorlijke kunst worden. Zeker als we licenties mee gaan rekenen. Zo mis ik bijvoorbeeld nog een fatsoenlijk anti-virus-pakket, en zou een backup-oplossing toch ook niet misstaan dacht ik. Met BackupExec SBS 2010 R3 kan je hiervoor prima mee uit de voeten, maar het zou (afhankelijk van de hoeveelheid data) ook nog online kunnen, bijvoorbeeld via MindTime
Tnx :) Licenties zijn geen probleem, (MS partner).
SBS2011 mag volgens mij maar voor 25 gebruikers, dan komen we in de knoop met de 100 medewerkers in het veld die ook hun mail willen checken. Antivirus wordt ForeFront (ook gratisch). Backup moet ik nog even naar kijken. TOPdesk is sowieso webbased, dus die hoeft niet als Remote App aangeboden te worden. We hebben maar 1 Remote App, ons facturatieprogramma :P Voor drie gebruikers. Dus dat hoeft nauwelijks resources te kosten.

• kroegtijger
St@m schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:37:
[...]

Tnx :) Licenties zijn geen probleem, (MS partner).
SBS2011 mag volgens mij maar voor 25 gebruikers, dan komen we in de knoop met de 100 medewerkers in het veld die ook hun mail willen checken. Antivirus wordt ForeFront (ook gratisch). Backup moet ik nog even naar kijken. TOPdesk is sowieso webbased, dus die hoeft niet als Remote App aangeboden te worden. We hebben maar 1 Remote App, ons facturatieprogramma :P Voor drie gebruikers. Dus dat hoeft nauwelijks resources te kosten.
SBS2011 kan meer dan 25 gebruikers zonder problemen afhandelen. Daar kan je dus imho wel mee uit de voeten.
Als antivirus zou ik eerder naar andere pakketten kijken, zoals McAfee Enterprise, eventueel icm Barracuda online dienst voor spam/virus-filter. Het is wel zonde dat je een complete terminal-server inclusief licenties moet gaan optrekken, alleen maar voor 3 users die een facturatie-programma'tje moeten draaien. Waarom niet lokaal installeren met centrale storage? De meeste pakketten kunnen dat zonder problemen.

iRacing Profiel

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
@kroegtijger, lol dat je mcafee aanraad. Die kerel zegt constant geen budget te hebben en vertelt dat ze MS partner zijn. FEP (en in System Center 2012 SCEP) kost dan niets.

@St@m; als je toch al Lync hebt in office 365, waarom dan niet ook je exchange en sharepoint omgeving? Dat zou qua kosten weinig tot niets (afhankelijk van jouw situatie) hoeven te kosten.
Voor Lync zou ik lokaal een mediation server neerzetten en die weer via een voip boer naar buiten sturen en lekker met Polycom toestellen gaan werken.
Als je het slim aanpakt hou je nog budget over...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Ik zou zelf ook voor SBS2011 Standard + Premium gaan(+/- 75users).
Aangezien de 100 veld-medewerkers lang niet altijd tegelijk online zijn en de medewerkers per vestiging op een laag aantal zitten.
Met SBS2011 zorgen dat je een zware server hebt zodat je de hoofdzakelijke diensten kan leveren zoals AD, Exchange en sharepoint. Daarnaast kan iedereen via WebAccess/OWA zijn mail en bestanden checken.
Omdat je premium hebt kun je een tweede server draaien met services zoals tweede DNS en 2de DC, dit om het verhaal redundant te houden en TOPdesk en Nagios etc op tweede server.

De andere vestiging in een VPN en eventueel om dat af te vangen een server op tweede lokatie alszijnde een chache-server/VPN/DC. Je kan met Dfs dan je lokale shares syncen en sharepoint op andere lokatie gebruiken.
Hoe je dan uitkomt qua kosten zal meevallen denk ik. Lync en je hosted VoIP zou ik anders afvangen maar dat is afhankelijk van de daadwerkelijk aantal gebruikers die dit gaan gebruiken. Zoals andere ook te kennen geven is het verhaal van je connectiviteit de grootste issue in jou DC dus zal je verbinding snel vol lopen als je veel services en verbindingen draait dus houd hier rekening mee. Ben zelf geen fan van alles mixed, heb liever ook alles on-premisis maar soms breekt nood een wet ;) succes

NB. Misschien geen gek idee om ALLES te virualiseren aangezien je MS-Partner bent?

[ Voor 13% gewijzigd door ViperXL op 30-06-2012 14:04 . Reden: Typo's correctie, kleine toevoeging. ]

• kroegtijger
Razwer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 04:14:
@kroegtijger, lol dat je mcafee aanraad. Die kerel zegt constant geen budget te hebben en vertelt dat ze MS partner zijn. FEP (en in System Center 2012 SCEP) kost dan niets.
Ok, da''s inderdaad wel een goed punt :X

iRacing Profiel

• kroegtijger
CT-NetService schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 14:00:
Ik zou zelf ook voor SBS2011 Standard + Premium gaan(+/- 75users).
Aangezien de 100 veld-medewerkers lang niet altijd tegelijk online zijn en de medewerkers per vestiging op een laag aantal zitten.
Volgens mij ga je het daar niet mee redden, omdat je ook voor alle 100 veld-medewerkers een licentie moet kopen om een mailbox te geven. Dat is met een losse exchange wel weer goedkoper ipv een SBS.

Virtualiseren zou misschien in het geheel gezien wel eens winst kunnen opleveren hier.

iRacing Profiel

• Razwer
Als MS Partner zou ik lekker weg blijven van SBS. Licenties zijn op zich geen issue als Partner zijnde (mits je genoeg competenties hebt) dus gewoon lekker de volle versie draaien.

Office 365 draaien is financieel gezien de goedkoopste oplossing. Je kan het 100% afschrijven en je hebt geen hardware er tegenover staan op je balans wat je over 5 jaar moet uitsmeren. Verkoopt ook beter naar je baas.

• kroegtijger
Als je zelf geen mail-server meer gaat draaien kun je inderdaad mogelijk beter Standard R2 nemen, maar als je wel een exchange nodig hebt is het kosten-technisch logischer om een SBS te nemen denk ik. Maar een software-leverancier kan je dat prima voorrekenen :Y

iRacing Profiel

• Razwer
@kroegtijger, wederom, ms partners betalen niet voor die licenties :)
Dus in dit specifieke geval gaat die vlieger niet op :)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Razwer schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:27:
@kroegtijger, wederom, ms partners betalen niet voor die licenties :)
Dus in dit specifieke geval gaat die vlieger niet op :)
Zijn dat niet licenties voor ontwikkeling en zo?
Het lijkt me sterk dan MS voor alle MS Partners de licenties zomaar gratis weg geeft.

• Razwer
Internal use licenties krijg je naast ontwikkel licenties afhankelijk van je competenties. Wij maken daar gretig gebruik van :)

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Razwer schreef op zondag 01 juli 2012 @ 16:43:
Als MS Partner zou ik lekker weg blijven van SBS. Licenties zijn op zich geen issue als Partner zijnde (mits je genoeg competenties hebt) dus gewoon lekker de volle versie draaien.
Dat is ook een beetje mijn idee ja.
Office 365 draaien is financieel gezien de goedkoopste oplossing. Je kan het 100% afschrijven en je hebt geen hardware er tegenover staan op je balans wat je over 5 jaar moet uitsmeren. Verkoopt ook beter naar je baas.
Wij kunnen dit jaar Office 365 gratis gebruiken, als we 50 seats verkopen, dan kan dat volgend jaar ook nog, en dan weer 50 seats verkopen enz.. Maar goed, onze core business is niet het verkopen van seats. Dat komt toevallig voorbij.. of niet..
Als het niet voorbij komt, dan moeten we volgend jaar betalen. En dan zijn we na 1 jaar al duurder uit dan een eigen server.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zoveel mogelijk dus MS houden, scheelt nogal in de kosten. Als je geen uitzicht hebt op O365 seats verkopen dan zou ik niet te snel naar Exchange Online gaan.
Dus:
- 1x Hyper V host in t datacenter
- DPM voor backup
- FEP voor AV
- Je kunt wel FOPE in O365 gebruiken voor je antispam

Voor de host voldoende geheugen en opslag en je moet alles makkelijk op 1 doos kunnen draaien. Voor DR wil je wellicht in je kantoor een tweede DPM server draaien die de eerste backupt.

Zo doen wij het ook met vergelijkbaar aantal gebruikers. Nog wel met Lync erbij voor de telefonie.

Verwijderd

Met dit aantal gebruikers zou ik een exchange server al laten hangen en office 365 nemen. 200 - 250 users is echt wel kosten besparend daarna zou ik overgaan op exchange. Daarnaast zou ik alles in het datacenter dumpen behalve 1 van je telefonie servers. Die zou ik of in een ander data center zetten met een aparte lijn (failover) of in je eigen locatie.

Succes.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

TS, waar wil je nu eigenlijk advies bij hebben? Gaat het over de site-to-site VPN en de bandbreedte? Wil je advies of mobiel bellen goekoper is dan vast? Gaat het over het hergebruik van de bestaande server? Hoe je de boel om gaat zetten zonder al te veel verstoring?

Ik heb het idee dat je het hele gebeuren op dit moment niet goed kunt overzien en daarom om advies vraagt. Maar zoals je ziet geeft dat niet echt meer inzicht, het roept juist vragen op doordat je zo veel informatie geeft.

Als ik jou was zou ik beginnen met de grote lijn:
- Wat is het doel van dit project? (besparing, vervaning oude software, verminderen van het beheer, etc.)
- Aan welke eisen moet het voldoen? (maximaal 1 dag downtime?)

Schrijf dan een plan waarmee je begint met de hoofdlijnen en vervolgens inzoomt op de details. Tenslotte beschijf je hoe je van A naar B komt.

Als je dan tegen uitdagingen aanloopt kun je daar beter concreet advies bij vragen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 08:55:
Met dit aantal gebruikers zou ik een exchange server al laten hangen en office 365 nemen. 200 - 250 users is echt wel kosten besparend daarna zou ik overgaan op exchange. Daarnaast zou ik alles in het datacenter dumpen behalve 1 van je telefonie servers. Die zou ik of in een ander data center zetten met een aparte lijn (failover) of in je eigen locatie.

Succes.
100* ~5 euro per maand, dat komt op 500 euro per maand. 500*12*4=24.000 euro, volgens mij is een eigen server dan goedkoper. Telefonie gaat over naar Hosted VoIP, dus daar hoeven we straks geen server meer voor.
Ik ben eruit, locatie Datacenter:
1 server (VM host)
- Exchange/DC
- Remote app
- FS/PS

Site to site verbinding naar kantoor

Kantoor:
- Fysieke DC
Oude machine uit dc als VM host
- Lync
- Nagios
- TOPdesk

Backup/WDS/WSUS/SCCM ga ik nog wel even kijken hoe en wat. Dat is meer voor erbij.

Server kost zo'n 5K, twee routers 800 euro en dan zijn we er wel. Rest van het budget kan naar een backup oplossing.
Jazzy schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:06:
TS, waar wil je nu eigenlijk advies bij hebben? Gaat het over de site-to-site VPN
Ja
en de bandbreedte? Wil je advies of mobiel bellen goekoper is dan vast?
Nee
Gaat het over het hergebruik van de bestaande server?
Ja
Hoe je de boel om gaat zetten zonder al te veel verstoring?
Nee
Ik heb het idee dat je het hele gebeuren op dit moment niet goed kunt overzien en daarom om advies vraagt.
Klopt
Maar zoals je ziet geeft dat niet echt meer inzicht, het roept juist vragen op doordat je zo veel informatie geeft.
Dat valt wel mee volgens mij, ik haal hier een aantal goede tips uit.
Als ik jou was zou ik beginnen met de grote lijn:
- Wat is het doel van dit project? (besparing, vervaning oude software, verminderen van het beheer, etc.)
- Aan welke eisen moet het voldoen? (maximaal 1 dag downtime?)

Schrijf dan een plan waarmee je begint met de hoofdlijnen en vervolgens inzoomt op de details. Tenslotte beschijf je hoe je van A naar B komt.

Als je dan tegen uitdagingen aanloopt kun je daar beter concreet advies bij vragen.
Plan is in de maak :) Maar had wat meer input nodig, er is op het werk niemand met wie ik kan sparren.

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 04-07-2012 09:12 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ah, cool. :) Is er nog iets wat je nog niet helder hebt?

Wat die licenties betreft, Microsoft partners betalen in principe ook gewoon voor licenties. Wel zijn er Internal Usage Rights mogelijk maar daar zitten ook beperkingen en voorwaarden aan, zoals de TS al noemt voor online diensten een sales target bijvoorbeeld. Verder is er nog het Action Pack maar daarin zitten maar een beperkt aantal licenties, maximaal 10 als het gaat om client software.

En tenslotten MSDN of Technet Subscriptions, die zijn alleen bedoeld voor test en ontwikkeling. Voor de TS betekent dit dat hij wel degelijk rekening moet houden met lientiekosten.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Razwer
Afhankelijk van je competenties kan je een heel eind komen :)
hieronder bijvoorbeeld een snippet (grootste gedeelte heb ik weggelaten) van de internal use entitlement voor ons.
Internal Use Entitlement
Microsoft Lync Server 2010 Enterprise
10

Microsoft Lync Server 2010 Enterprise CALs*
270

Microsoft Lync Server 2010 Plus CALs*
270

Microsoft Lync Server 2010 Standard CALs*
270

Microsoft Office Professional Plus 2010
270

Microsoft Project Professional 2010
20

Microsoft Visio Professional 2010
100

Windows 7 Enterprise*
370

Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise
8

Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise CALs (include Standard CALs)*
240

Microsoft Forefront Protection 2010 for Exchange Server
220

Microsoft Forefront Protection 2010 for SharePoint
220

Microsoft Forefront Threat Management Gateway 2010 Enterprise (per processor)
8

Microsoft SQL Server 2012 Enterprise
80*

Microsoft System Center 2012 Client Management Suite Client ML
300

Microsoft System Center 2012 Configuration Manager Client ML*
300

Microsoft System Center 2012 Standard
8

Microsoft System Center Endpoint Protection
300

Windows Server 2008 R2 Enterprise
5*

Windows Server 2008 R2 Standard
6

Windows Server 2008 R2 Datacenter
8

Pagina: 1