Heren,
Wij gaan binnenkort overstappen op een geheel nieuwe omgeving, en voordat ik mijn winkelmandje ga vullen wil ik graag advies inwinnen bij de experts
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Op dit moment draaien we 8 services verdeeld over 4 locaties:
Exchange (datacenter)
Active Directory (datacenter)
SharePoint (datacenter)
Lync (Office 365)
Remote App (datacenter)
TOPdesk (lokaal)
Nagios (lokaal)
Asterisk (lokaal, twee vestigingen)
De vestigingen
1. 15 gebruikers
2. 4 gebruikers
3. 100 medewerkers in het veld die sporadisch hun e-mail bekijken via OWA/Outlook/Telefoon
De servers
De server die in het datacenter (4 jaar oud) staat heeft enkele VM's waar we de services op draaien.
Eigenlijk staat alles open, we connecten naar onze servers via RDP over een onbeveiligde internetlijn.
Pc's hangen logischerwijs niet in een domein, en het beheren van al die losse pc's inclusief scriptjes voor het mappen van de sharepoint shares is een drama
Goed, nieuw plan.
Een nieuwe server welke lokaal gaat draaien. Hierop komt te draaien:
Exchange, AD, Remote App en FS/PS (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)
De huidige server in het DC wordt ook lokaal neergezet, hierop komt te draaien:
TOPdesk, Lync, Nagios (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)
De Asterisk omgeving wordt vervangen door een Hosted VoIP oplossing. Vestiging 2 gaat mobiel bellen.
Het netwerk
Op vestiging 1 hebben we een 20Mbit glasvezel verbinding (KPN)
Op vestiging 2 een 16Mbit ADSL verbinding.
Mijn idee is om op vestiging 1 en 2 een Draytek Vigor 2920 Dual WAN Security Router neer te zetten
Site to site VPN en klaar.
Gebruikers van beide vestigingen kunnen eindelijk in een domein werken
Wat zal dat een verademing zijn.
Concreet mijn vraag: Is mijn denkwijze correct? Het zal waarschijnlijk even stoeien zijn met de Site to Site verbinding aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Die servers dat geloof ik allemaal wel, maar als er mensen zijn die tips hebben, dan hoor ik ze uiteraard graag
Wij gaan binnenkort overstappen op een geheel nieuwe omgeving, en voordat ik mijn winkelmandje ga vullen wil ik graag advies inwinnen bij de experts
Op dit moment draaien we 8 services verdeeld over 4 locaties:
Exchange (datacenter)
Active Directory (datacenter)
SharePoint (datacenter)
Lync (Office 365)
Remote App (datacenter)
TOPdesk (lokaal)
Nagios (lokaal)
Asterisk (lokaal, twee vestigingen)
De vestigingen
1. 15 gebruikers
2. 4 gebruikers
3. 100 medewerkers in het veld die sporadisch hun e-mail bekijken via OWA/Outlook/Telefoon
De servers
De server die in het datacenter (4 jaar oud) staat heeft enkele VM's waar we de services op draaien.
Eigenlijk staat alles open, we connecten naar onze servers via RDP over een onbeveiligde internetlijn.
Pc's hangen logischerwijs niet in een domein, en het beheren van al die losse pc's inclusief scriptjes voor het mappen van de sharepoint shares is een drama
Goed, nieuw plan.
Een nieuwe server welke lokaal gaat draaien. Hierop komt te draaien:
Exchange, AD, Remote App en FS/PS (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)
De huidige server in het DC wordt ook lokaal neergezet, hierop komt te draaien:
TOPdesk, Lync, Nagios (al dan niet verdeeld over meerdere VM's)
De Asterisk omgeving wordt vervangen door een Hosted VoIP oplossing. Vestiging 2 gaat mobiel bellen.
Het netwerk
Op vestiging 1 hebben we een 20Mbit glasvezel verbinding (KPN)
Op vestiging 2 een 16Mbit ADSL verbinding.
Mijn idee is om op vestiging 1 en 2 een Draytek Vigor 2920 Dual WAN Security Router neer te zetten
Site to site VPN en klaar.
Gebruikers van beide vestigingen kunnen eindelijk in een domein werken
Concreet mijn vraag: Is mijn denkwijze correct? Het zal waarschijnlijk even stoeien zijn met de Site to Site verbinding aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Die servers dat geloof ik allemaal wel, maar als er mensen zijn die tips hebben, dan hoor ik ze uiteraard graag
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels