Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
Zoals blijkt dat uit het feit dat ik hier een topic open, ik zit met een vraag/probleem.

Ik heb al jaren de wens om voor langere tijd naar het buitenland te gaan, alleen, zonder echt veel voorbereiding. Hier wil ik vooral werken, bij voorkeur gerelateerd aan mijn vakgebied (WTB). Dit is een persoonlijk doel van mij, ik ben nog nooit echt alleen weg geweest of echt buiten Europa geweest. Al snel kwam ik uit op Australë.

Momenteel ben ik werkzaam in de (technische) detachering, en zou mijn huidige project aflopen per 1 oktober. Dit kwam mij goed uit, ik verwachtte dan 3 maanden van te voren genoeg geld te hebben gespaard om het ticket te kopen en het visum aan te vragen (~€5000 AUD op rekening is gevraagd/gewenst). Zo gezegd, zo gedaan. Visum, ticket, verzekering (1 mnd van te voren mailen was voldoende) en inentingen (mocht ik naar Bali gaan) zijn in de pocket, begin oktober vlieg ik.

Werkgever heb ik nog niet op de hoogte gesteld, 1,5 maand van te voren leek mij ruim genoeg, ik dacht nog 3 maanden te gaan te hebben op deze plek.

Dacht.

Over 2 weken loopt het hier af voor mij, dus ik moet nog ~10 weken ergens werken. Maar voor 10 weken zijn er eigenlijk geen projecten. Meeste is voor een periode van 2 à 3 maanden, maar expliciet de mogelijkheid tot verlenging open houdend. Ben je niet mogelijk voor langer beschikbaar, dan wil men je eigenlijk niet echt hebben. Ik heb wel (zojuist) aangegeven in oktober 2 weken vakantie te nemen, dat was geen probleem, 3 à 4 weken zou dat wel zijn. Eens kijken hoe ze een jaar zouden vinden :')

Dus, hoe en wanneer kan ik dit het beste communiceren naar mn werkgever toe?

Een optie zou zijn om mn eigen plannen om te gooien en eerder te vertrekken, maar 2 weken is te kort om de verzekering te regelen en ik wacht nog op mn nieuwe creditcard (poging #3 :X ). Daarnaast heb ik met vrienden (nja, mn studentenvereniging en dispuut) nog een paar dingen in september gepland staan.
Een detacheerder zou ingesteld moeten zijn op het plotseling wegvallen van personeel., dus eigenlijk is het een beetje hun probleem.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:14:
Dus, hoe en wanneer kan ik dit het beste communiceren naar mn werkgever toe?
Volgens mij voor dat je tickets koopt enzo...beetje gevalletje huid van de beer verkopen voor het vellen of oude schoenen weggooien voordat je nieuwe koopt enz...
Een detacheerder zou ingesteld moeten zijn op het plotseling wegvallen van personeel., dus eigenlijk is het een beetje hun probleem.
Dat is natuurlijk wel heel erg kortzichtig en slaat ook nergens op...sowieso zit je met je opzegtermijn en zul je gewoon ontslag moeten nemen...

Hoe zou jij het vinden als een werknemer naar je toe komt en zegt "hey vriend, alles wel? over een 2 weken ga ik er even een jaartje tussen uit...jij regelt het wel he?"

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Als je even leest, ik wilde het mededelen als alles zeker was en echt door kan gaan, 1,5 maand voor vertrek . Visum vraag je natuurlijk ruim van te voren aan, ticket kan je pas boeken als je een visum hebt (stel dat het wordt afgewezen) en tussen 2 vaccinatierondes zit ~3 maanden.
Met 1 maand opzegtermijn zou ik natuurlijk gewoon ontslag kunnen nemen, dat is zeker een optie.

Echter, niet de meest charmante, en ik zou bij hoge voorkeur bij terugkomst weer gewoon bij deze detacheerder in dienst treden, het bevalt me hier goed.
De voorkeur zou dan uit gaan naar een jaar onbetaald verlof nemen.
Een jaar sabbatical nemen, zoals dat vaak geregeld is in CAO's, en ik hoorde iemand er ook over dat dat bij wet geregeld zou zijn, zou de beste optie zijn. Helaas heb ik geen CAO maar een meer persoonlijke arbeidsovereenkomst.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 11:51 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:24:
Helaas heb ik geen CAO maar een meer persoonlijke arbeidsovereenkomst.
Het 1 sluit het ander niet uit hoor....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Als je even leest, ik wilde het mededelen als alles zeker was en echt door kan gaan, 1,5 maand voor vertrek .
Met 1 maand opzegtermijn zou ik natuurlijk gewoon ontslag kunnen nemen, dat is zeker een optie.

Echter, niet de meest charmante, en ik zou bij hoge voorkeur bij terugkomst weer gewoon bij deze detacheerder in dienst treden, het bevalt me hier goed.
De voorkeur zou dan uit gaan naar een jaar onbetaald verlof nemen.
Een jaar sabbatical nemen, zoals dat vaak geregeld is in CAO's, en ik hoorde iemand er ook over dat dat bij wet geregeld zou zijn, zou de beste optie zijn. Helaas heb ik geen CAO maar een meer persoonlijke arbeidsovereenkomst.
Als het je goed bevalt, waarom dan toch de instelling "het is hun probleem"?
Het is jouw probleem. Jij wil graag een jaartje naar het buitenland. Kan ik me best voorstellen maar waar ik niet bij kan is dat je dat niet eerder kenbaar maakt zodat je kunt bespreken wat de mogelijkheden zijn. Nu zet je je werkgever voor het blok...

Je hebt het niet eens besproken want je praat nog steeds over mededelen...
Ze hebben het er maar mee eens te zijn en anders hebben ze pech...Als je met zo'n houding bij mij in dienst was was jij degene die pech had want dan zou je, als je terug komt, echt mooi opzoek kunnen naar een andere baan...

Het is al heel anders als je, voordat je alles gaat plannen en doen, naar je werkgever toe gaat en zegt wat je graag wil en vraagt wat de mogelijkheden zijn en wat hun standpunt is...

Dit is echt egoïstisch en onverantwoordelijk gedrag vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou eerst eens vragen hoe je werkgever tegen over een sabatical staat. Dus in algemene termen, zonder er bij te vertellen dat je alles hebt ingepland. Ik verwacht dat ie er niet om staat te springen (de mijne in iedergeval niet :) ).

Als je werkgever er welwillend tegen over staat, kan je aangeven dat het in je planning lag om direct na je huidige klus te gaan, maar dat je nu wordt overvallen door einde van de klus en dat je je nu afvraagt hoe er mee om te gaan.

kijk ook of je eerder kan, nu de klus is afgelopen, of dat je de vertrek datum later kan doen na een eventueel nieuwe korte klus. Dan weet je wat de opties zijn, voordat je het gesprek aan gaat. Je kan ook verlof/onbetaald verlof opnemen in die 10 weken. Dit tijdstip is wat onhandig voor nieuwe klussen, zo in de vakantie....

Meestal staat in je arbeids voorwaarden wel iets over dat je voor een lange vakantie toestemming nodig hebt. Die heb je (nog) niet. Ik weet niet of je geld terug kan krijgen voor de tickets, maar ik zou het maar vast uitzoeken. Of dat je de datum kan wijzigen. Een ander alternatief is ontslag nemen, maar dat raad ik je niet aan.

Zorg dat je alle opties door denkt.

Als je werkgever geen sabatical toestaat,dan rest of kort op vakantie gaan naar australie, niet een sabatical, of ontslag nemen.

Ik neem aan dat je alles al hebt uitgezocht hoe het zit met het effect je pensioen, eventuele ww, etc etc.
Ga je werken in australie, en mag dat op je visum? Hoe kom je aan geld etc etc.....

NB als je gaat werken maar je hebt geen visum wat dat toestaat neem dan niets mee wat er op duid dat je dat gaat doen, dus geen cv, mailtjes over werk, adressen van uitzend bureaus of werk, of een dagboek waar je dit in beschrijft , of een ipad/laptop met info daarover. (ik kijk te veel border security, maar als je ziet hoeveel mensen zo stom zijn en terug gestuurd worden. Ze mogen ook alles doorzoeken!)

[ Voor 27% gewijzigd door jeanj op 29-06-2012 11:53 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Mijn insteek is meer van dat het eerder vertellen meer mn eigen ruiten ingooien zou zijn, plus dat ik alles ook pas de afgelopen maand heb geregeld. Immers, het zou allemaal perfect uitkomen, als dit project gewoon door zou zijn gelopen tot de bedoelde datum.

Ticket omboeken naar een andere datum zal vast wel kunnen, maar sowieso extra geld kosten. En dat schijnt niet aan de bomen te groeien.

Mocht ik ontslag moeten nemen, dan is dat op zich ook niet zo'n probleem, ik krijg nu al 2x per maand ene telefoontje of mail van andere recruiters met de vraag hoe het met mn carriere gaat :)

Over Australië:
Ik ga op een working holiday visum waar ik gewoon op mag werken (max 6 maanden bij de zelfde werkgever). Aangezien ik vrijwillig onbetaald verlof of ontslag neem heb ik natuurlijk geen recht op ww. Pensioen ed is voor mij nog niet echt van belang (ik ben 26 met goede hbo opleiding). De bedoeling is om hier geld op mn rekening te hebben voor doorlopende vaste lasten, en daar minimaal quitte te draaien.

Terug naar de vraag, hoe kan ik dit nu het beste brengen en wanneer.
Zo vroeg mogelijk en zeggen dat ik mijn planning was om in oktober te gaan, zonder te zeggen dat alles daar al voor geregeld is?

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 12:01 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Seriously...grow a pair en regel die dingen fatsoenlijk zonder je werkgever in het donker te houden...

Hoe zie je het voor je dat je 6 weken voor je weggaat mededeelt dat je er een jaar niet bent en dat je graag onbetaald verlof wilt voor die tijd :D helloooo realitycheck!
ALS ze dat toelaten dan is dat niet iets wat je op zulke korte termijn kan regelen + je zet ze volledig tegen de muur.

Als ik je werkgever was zou ik daar heel erg simpel in zijn iig... ;)

Overigens: wat voor contract heb je nu? Onbepaalde tijd? Wat is je opzegtermijn?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik zou de werkgever toch ook zo snel mogelijk erbij betrekken.
Allé, toch als je er over een jaar toch terug wilt komen.

Belangrijk zijn natuurlijk ook de opzegtermijnen die je moet aanhouden indien ontslag de enige optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
kamstra schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:07:
Seriously...grow a pair en regel die dingen fatsoenlijk zonder je werkgever in het donker te houden...
andersom werkt het natuurlijk ook, een half jaar van te voren zeggen dat je een jaar er tussenuit wilt en dan vervolgens niet gaan, dat is ook geen porum (nog naast de persoonlijke afgang). Feit is dat vliegtickets en visum ruim van te voren moeten worden geregeld, dus vandaar dat ik voor deze constructie heb gekozen.
Hoe zie je het voor je dat je 6 weken voor je weggaat mededeelt dat je er een jaar niet bent en dat je graag onbetaald verlof wilt voor die tijd :D helloooo realitycheck!
ALS ze dat toelaten dan is dat niet iets wat je op zulke korte termijn kan regelen + je zet ze volledig tegen de muur.

Als ik je werkgever was zou ik daar heel erg simpel in zijn iig... ;)

Overigens: wat voor contract heb je nu? Onbepaalde tijd? Wat is je opzegtermijn?
Ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd (niet dat dat veel waard is tegenwoordig) en heb gewoon een wettelijke opzegtermijn van 1 maand.

Nogmaals, in hun planning zou dit gewoon goed uit kunnen komen, als dit project niet voortijdig zou worden afgebroken (ook nadat het al verlengd is, was eerst tot 1 juni).

Maar eens ff bellen dan. Die 10 weken overbruggen is wel echt heel klote nu ineens :X

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 12:16 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:16:
[...]

andersom werkt het natuurlijk ook, een half jaar van te voren zeggen dat je een jaar er tussenuit wilt en dan vervolgens niet gaan, dat is ook geen porum (nog naast de persoonlijke afgang). Feit is dat vliegtickets en visum ruim van te voren moeten worden geregeld, dus vandaar dat ik voor deze constructie heb gekozen.

[...]
Nogmaals, in hun planning zou dit gewoon goed uit kunnen komen, als dit project niet voortijdig zou worden afgebroken (ook nadat het al verlengd is, was eerst tot 1 juni).
Hoezo in hun planning ? Alleen omdat je opdracht dan toevallig afgelopen is ? Dus de omzet die ze mislopen omdat jij een jaar weg bent is van lucht ofzo? En misschien heb je een lease auto...die moet maar een jaartje stil staan?

Je moet echt een grote jongens broek aantrekken en gewoon je verantwoordelijkheid nemen want dit slaat werkelijk nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerder dit soort zaken melden bij je werkgever hoeft helemaal niet als gevolg te hebben dat je je eigen glazen in gooit, het valt of staat met de verstandhouding met je werkgever. Voordeel van dit soort zaken tijdig te melden, is dat je werkgever bijvoorbeeld mee had kunnen denken met hoe het het beste te regelen is qua opdrachtgevers etc.
Hadden ze je tijdig al kunnen doorschuiven naar iets anders of verzin het maar...

Maaruh...jij wil een jaar er tussen uit en dit is hoe je opstelt naar je werkgever? Het spijt mij, maar mijn beschaafde mening is dat je constructie...een beetje jammerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik ben het met de bovenstaande eens, zo vroeg mogelijk brengen. Ook je werk moet een aantal zaken regelen. Maar zoals ik al zei, ik zou het eerst in algemene termen vragen hoe ze er tegen over staan. Dan kan je als nog je positie bepalen.

Als je ze voor het blok zet, drijf je het op de spits en is er maar een keuze.....

Nb je kan in overleg met je werkgever je ook laten ontslaan, dan heb je ww aanspraken. Maar of je dan met behoud van die afspraken op sabatical weet ik ff niet.

[ Voor 27% gewijzigd door jeanj op 29-06-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• in use?
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik werk zelf ook bij een detacheerder en heb ruim twee jaar geleden onbetaald verlof opgenomen.
Bij ons moet je minimaal 4 (!!!) maand van te voren je onbetaald verlof aanvragen.
Ik heb ook een contractje moeten tekenen, waarin o.a. stond dat ik die periode geen salaris kreeg :+
Ook heb ik zelf, naast de werknemersbijdrage voor mijn persioen, ook de werkgeversbijdrage moeten betalen. Daarnaast nog een andere kleinere premie.
Nog iets belangrijks wat er in stond: mijn relatiebeding bleef van kracht.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit alles voor jou gaat gelden! Zoek alles in elk geval goed uit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Let op: een werkgever is niet verplicht je het onbetaald verlof toe te staan.
Ik heb dit destijds uitgezocht, maar kan even zo snel geen linkje vinden.
Ontslag nemen kan natuurlijk altijd, als ze je geen toestemming geven!

Heel veel plezier down under!
Het zal ongetwijfeld een mooie ervaring worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik ik jouw detacheerder was dan zou ik zeggen, je neemt maar lekker ontslag en je hoeft niet meer terug te komen. Waarom denk je in godsnaam dat jij zo speciaal bent dat deze werkgever zo om je zit te springen dat je 6 weken voor je weg gaat, laat weten dat je er "even" een jaar niet bent, en daarna gewoon terug mag komen. Ik zou je gewoon inplannen en als je niet op komt dagen ontslaan wegens werkweigering. Voor jou 10 anderen hoor. En met je 26 jaarjes heb je echt niet unieke skills opgebouwd die alleen jij hebt. Niet een hand vol maar een land vol in jouw geval. En onbetaald verlof is (op ouderschapsverlof na) geen recht wat je hebt. Je bent dus volledig afhankelijk van je werkgever om dit goed te keuren. Dat hoor je in goed overleg te doen en niet 6 weken van te voren aan te vragen en aan te geven dat dit hun probleem is omdat ze detacheerder zijn.
Succes in Australië en ik hoop dat je met wat meer levenswijsheid terug komt.

[ Voor 18% gewijzigd door theHoff op 29-06-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Jezus zeg, zitten hier alleen maar werkgevers ofzo?

Maar een enkele post gaat over "mijn" kant.

Ik ben ook maar net werkend volk en heb nooit een dergelijke situatie meegemaakt. Hoe moet ik er dan iets van weten?

Sociale en pensioenpremies is wel een goede, hoe kan ik dat (eventueel zelf) regelen?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

ThunderNet

Flits!

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:05:

Ik ben ook maar net werkend volk en heb nooit een dergelijke situatie meegemaakt. Hoe moet ik er dan iets van weten?

Sociale en pensioenpremies is wel een goede, hoe kan ik dat (eventueel zelf) regelen?
in 3 klikken te vinden op de website van de svb.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Door zo verstandig te zijn / worden om je niet alleen voor te bereiden op daar, maar ook op hier 7(8)7

Zo gek is dat toch niet? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Puur voor jouw kant gezien:

Gewoon een nieuwe opdracht aangaan en een maand van te voren ontslagbrief indienen.

Lompe manier, maar zo heb jij nog tot de laatste dag geld en ik acht de kans sowieso klein dat je nog terug zou mogen komen na 1 jaar onbetaald verlof met 1 maand notice.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 21:56

Logisch nadenken ? Bekijk het eens vanuit je werkgevers perspectief...staat er in eens een gast voor je neus die ruim een maand van te voren aangeeft dat ie er ff een jaartje uitgaat en daarna wel weer verwacht dat ie weer aan het werk kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17

Matis

Rubber Rocket

Nope, maar gewone nuchtere werknemers; Die zelf onderzoeken en overleggen alvorens er "even een jaartje tussenuit te gaan".
Dus?! Nu opent morgen jouw baas eenzelfde topic en doet het verhaal van "zijn" kant.
Had je dan verwacht dat iedereen je had bijgevallen?
Google?
Google?

Sorry dat het misschien wat direct overkomt, maar als (semi)volwassene van 26 jaar had ik toch meer verwacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 29-06-2012 13:19 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:18:
[...]

Dat is natuurlijk wel heel erg kortzichtig en slaat ook nergens op...sowieso zit je met je opzegtermijn en zul je gewoon ontslag moeten nemen...

Hoe zou jij het vinden als een werknemer naar je toe komt en zegt "hey vriend, alles wel? over een 2 weken ga ik er even een jaartje tussen uit...jij regelt het wel he?"
Opzegtermijn bij zijn detacheerburo inderdaad en niet waar hij is geplaatst. Hij kan op tijd ontslag nemen en zijn dagen opnemen en zeggen tegen de werkgever 'hey pipo, ik ben over een week weg, regel het maar verder met mijn buro'.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Hooglander1 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:17:
Puur voor jouw kant gezien:

Gewoon een nieuwe opdracht aangaan en een maand van te voren ontslagbrief indienen.

Lompe manier, maar zo heb jij nog tot de laatste dag geld en ik acht de kans sowieso klein dat je nog terug zou mogen komen na 1 jaar onbetaald verlof met 1 maand notice.
Precies. Je doet het op de manier die mag maar niet netjes is en je komt niet meer terug, of je doet het netjes. Vanuit je WG kan ik wel begrijpen dat ze een project van 4 maanden niet half door jou en half door een collega willen laten invullen, snap je zelf ook wel toch?

Wat is het probleem om het over een jaar te plannen? Dan kan je het ruim vantevoren netjes regelen en kan je ook dingen zeker stellen voor de terugkomst.

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 29-06-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
ThunderNet schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:08:
[...]

in 3 klikken te vinden op de website van de svb.
svb? Wasda? :P
Coach4All schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:14:
[...]

Door zo verstandig te zijn / worden om je niet alleen voor te bereiden op daar, maar ook op hier 7(8)7

Zo gek is dat toch niet? :S
Mijns insziens zou die 1,5 maand notice goed genoeg moeten zijn. Nieuwe projecten worden op zijn vroegst 4 weken van te voren gezocht/opgezet, is mijn ervaring tot op heden :)

Long story short, ik heb even naar mn contactpersoon gebeld en de kaarten op tafel gelegd. Incl vertrekdatum dus.
Ze (mn contactpersoon) was een tikkeltje overrompeld (no shit), maar er wel heel vrolijk/enthosiast over voor mij. Zei al meteen dat er een excollega van deze club was die naar Australië verhuist was en daar een engineeringsbureau heeft opgezet, misschien dat dat wat voor mij zou zijn :P

Over de zakelijke kant, er zijn al vaker collega's voor 3 à 4 maanden weg geweest, dat was nooit echt een probleem. Ze zou het eens met het team gaan overleggen en info verzamelen, ik hoor volgende week meer :)
Ik heb kort de optie voor ontslag nemen genoemd, maar er meer over uitgewijd dat ik liever naar een sabbatical/onbetaald verlof constructie toe zou willen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 13:27 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Matis schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:17:
[...]
Nope, maar gewone nuchtere werknemers; Die zelf onderzoeken en overleggen alvorens er "even een jaartje tussenuit te gaan".
misschien meer volwassen mensen ook overigens... wat een verhaal... en wat een plan :X

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
svb = sociale verzekerings bank

maar is het geen optie om na dit project nog een project te doen en dan weg te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
418O2 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:33:
svb = sociale verzekerings bank

maar is het geen optie om na dit project nog een project te doen en dan weg te gaan?
Natuurlijk wel, maar dat moet een zeer kort project zijn. Vliegticket ligt al vast ed.
Maar korte projecten willen veel inleners niet, die willen altijd de mogelijkheid tot verlenging en dergelijke.
mystic schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:29:
[...]

misschien meer volwassen mensen ook overigens... wat een verhaal... en wat een plan :X
Het plan is overwogen en getimed. Met 2 jaar werkervaring, voldoende geld ook bij terugkomst, etc is het niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Dat anderen het kinderachtig zullen vinden, of zich er niet in kunnen vinden, of het domweg iets voor geslaagde scholiertjes vinden, prima.
Let wel, ik ga voor de reiservaring, maar met name om 3/4e van de tijd daar te werken en zo het land te leren kennen :)

Zo heb ik ook wel andere dingen gedaan die meerdere mensen raar/vreemd/lichtelijk kinderachtig vinden, altijd op kamers gewoond, studentenvereniging, dispuut opgericht, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 13:46 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nou dat moet je zelf weten en daar oordeel ik niet over, maar ik vind het wel zo volwassen om je werkgever niet om deze manier te verrassen (en ondertussen wel verwachtingen voor de toekomst te scheppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:43:
[...]

Natuurlijk wel, maar dat moet een zeer kort project zijn. Vliegticket ligt al vast ed.
Maar korte projecten willen veel inleners niet, die willen altijd de mogelijkheid tot verlenging en dergelijke.
Ik zou juist verwachten dat die er tot half september voldoende zijn ivm "vakantie-vervanging"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 25-09 15:30
ik lees allemaal excuses, ik heb vorig jaar ook in een periode van minder dan een maand alles geregeld, ticket, visum, creditcard (tip vraag even of je pa garant wil staan oid, je betaalt gewoon zelf de rekening etc maar dat is gewoon een zekerheid voor de cc maatschappij). Ik zou zeggen vul die rugzak van je en ga lekker naar Australië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
418O2 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:49:
Nou dat moet je zelf weten en daar oordeel ik niet over, maar ik vind het wel zo volwassen om je werkgever niet om deze manier te verrassen (en ondertussen wel verwachtingen voor de toekomst te scheppen)
Nee, want over vervolgprojecten heb ik geen garanties of voorkeuren uitgesproken en daar is ook nog niks voor geregeld. Bij de projectplanning zoals die tot afgelopen woensdag was iig.
Coach4All schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:50:
[...]

Ik zou juist verwachten dat die er tot half september voldoende zijn ivm "vakantie-vervanging"....
Ja, maar ook niemand om je in te werken in het product, geen manager en HR om te tekenen, etc :')
Crazyanz schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:56:
ik lees allemaal excuses, ik heb vorig jaar ook in een periode van minder dan een maand alles geregeld, ticket, visum, creditcard (tip vraag even of je pa garant wil staan oid, je betaalt gewoon zelf de rekening etc maar dat is gewoon een zekerheid voor de cc maatschappij). Ik zou zeggen vul die rugzak van je en ga lekker naar Australië.
Ik heb ook alles binnen een maand geregeld hoor :)
CC had ik al, geld heb ik niet alleen nodig tijdens mn verblijf daar, maar hier blijven ook dingen door lopen (studieschuld afbetalen, alle huur + vaste lasten blijft via mijn rekening lopen, etc). en wil ik wat hebben om op terug te vallen als ik terug ben :)

edit
Overigens, als ze me willen ontslaan... Voor werkgevers is de minimale opzegtermijn 2 maanden toch?
Pas volgende week wordt er een beslising over genomen wat er mee te doen. dus dan wordt de uitdiensttreeddatum op zijn vroegst, jawel, 1 oktober :P

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 14:29 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga lekker weg naar Down Below, maakt jou het uit of je je baan behoudt of dat het je werkgever uitkomt, maakte je je in het voortraject ook geen zorgen over. Wat mij betreft beetje mosterd na den maaltijd dit allemaal.

VEEL PLEZIER! ;w *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:01:
edit
Overigens, als ze me willen ontslaan... Voor werkgevers is de minimale opzegtermijn 2 maanden toch?
Pas volgende week wordt er een beslising over genomen wat er mee te doen. dus dan wordt de uitdiensttreeddatum op zijn vroegst, jawel, 1 oktober :P
Ligt eraan, heb je een vast of tijdelijk contract. Als je geen CAO hebt is de opzegtermijn van de werkgever altijd het dubbele van jouw opzegtermijn.

Is je contract tijdelijk hebben ze in principe geen opzegtermijn nodig als ze besluiten je geen nieuw contract te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 29-06-2012 14:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Gunner schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:41:
[...]

Ligt eraan, heb je een vast of tijdelijk contract. Als je geen CAO hebt is de opzegtermijn van de werkgever altijd het dubbele van jouw opzegtermijn.

Is je contract tijdelijk hebben ze in principe geen opzegtermijn nodig als ze besluiten je geen nieuw contract te geven.
Zoals eerder gezegd, vast contract, geen CAO, 1 maand opzegtermijn (voor mij).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 25-09 15:30
[...]

Nee, want over vervolgprojecten heb ik geen garanties of voorkeuren uitgesproken en daar is ook nog niks voor geregeld. Bij de projectplanning zoals die tot afgelopen woensdag was iig.

[...]

Ja, maar ook niemand om je in te werken in het product, geen manager en HR om te tekenen, etc :')

[...]

Ik heb ook alles binnen een maand geregeld hoor :)
CC had ik al, geld heb ik niet alleen nodig tijdens mn verblijf daar, maar hier blijven ook dingen door lopen (studieschuld afbetalen, alle huur + vaste lasten blijft via mijn rekening lopen, etc). en wil ik wat hebben om op terug te vallen als ik terug ben :)

edit
ik zat binnen die maand ook daadwerkelijk in het vliegtuig :+, ik weet niet of je in australie ook gaat werken of dat je echt alleen gaat rond trekken. Maar ik had iig hier thuis alles stop gezet op mijn zorgverzekering na dan. Als je thuis komt zie je dan wel weer.

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 29-06-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Crazyanz schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:44:
[...]

ik zat binnen die maand ook daadwerkelijk in het vliegtuig :+
Maar ik heb iets meer dingen om rekening mee te houden, zoals een huurwoning en een vaste baan ;)
En een creditcard die ik vandaag voor de 3e keer heb aangevraagd te verlengen (verloopt nu eerste helft 2013), die heb ik al 2x terug gekregen met de zelfde vervaldatum :X
Maar goed dat ik er iets meer tijd voor heb uitgetrokken dus :P

Zoals eerder gezegd, minimaal 3/4e van de tijd daar wil ik werken.
Mijn sociale huurwoning dicht bij centrum Utrecht ga ik echt niet zo makkelijk opgeven hoor :D

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 14:49 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik heb indertijd een collega gehad die iets gelijkaardig heeft gedaan.
Nu, dat was wel bij het uitbreken van de crisis.

Die heeft ontslag genomen en is naar Thailand vertrokken - daar wat rondgetrokken.
Vervolgens duiklessen gaan volgen.
Uiteindelijk ook in Australië terecht gekomen en daar duikles gaan gegeven.

Momenteel is em in londen aan het werk.

Hier is zijn (niet frequent- geupdate) blog over die trip:
http://vinneopreis.blogspot.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik zou gewoon die sabbatical nemen als je dat graag wilt. Als je terug komt ga je gewoon ergens anders werken, stel je er dus op in dat je de laatste maanden al een beetje op zoek gaat. afhankelijk van je vakgebied kun je misschien wel werken in het buitenland.

Je moet in jezelf geloven en niet te veel luisteren naar de 'beren op de weg' verhalen van anderen die alleen voor zekerheid durven te gaan. (Ik denk dat je daarom nou juist weg wilt) Ik ben ervaringsdeskundige in het veranderen van levensstijl, het gaat goed met mij :)

Ik zou ook nog India overwegen (daar kun je echt een jaar voor nop leven zonder je te vervelen)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
PZOOO schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:02:
ik zou gewoon die sabbatical nemen als je dat graag wilt. Als je terug komt ga je gewoon ergens anders werken, stel je er dus op in dat je de laatste maanden al een beetje op zoek gaat. afhankelijk van je vakgebied kun je misschien wel werken in het buitenland.

Je moet in jezelf geloven en niet te veel luisteren naar de 'beren op de weg' verhalen van anderen die alleen voor zekerheid durven te gaan. (Ik denk dat je daarom nou juist weg wilt) Ik ben ervaringsdeskundige in het veranderen van levensstijl, het gaat goed met mij :)

Ik zou ook nog India overwegen (daar kun je echt een jaar voor nop leven zonder je te vervelen)
Mja, ik heb specifiek hier voor gekozen omdat ik als persoon erg slecht ben in "zomaar de hort op gaan" en redelijk van de zekerheid ben. Vandaar ook dit traject, ipv eerst werkgever, dan de rest.
Qua reizen, ik moet een doel hebben, veel doelen zou ik zo efficient mogelijk afwerken en dan veel gezien hebben, zonder echt iets te zien. India lijkt me niks voor mijn plan (incl werken dus), erg vies, druk en de taal...

De beren zie ik ook niet zo veel en ontslag nemen is op zich ook niet erg. Zoals al eerder gezegd, ik word 2 keer per maand benaderd door recruiters hoe het met mn carriere gaat :)
Voor mn huurwoning moet ik binnen 365 dagen weer terug zijn om hem te houden, dus dat ga ik ook zeker doen. Misschien na een maand of half jaar weer die kant op, maar dat zie ik dan wel allemaal.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou het woord sabbatical niet gebruiken. Zelf zou ik raar opkijken als een jong persoon naar me toe komt om te vertellen dat hij toe is aan een sabbatical. Voor mij is dat synoniem aan levensmoe en inspiratieloos.

Maak een beetje een lopend verhaal over een aantal zaken dat je altijd hebt willen doen en dat de omstandigheden op dit moment weliswaar niet ideaal zijn :p , maar als je daar altijd op wacht je nooit zult vertrekken.

Ik weet niet bij wat voor detacheringbureau je werkt, maar ga in gesprek en schrijf een nette brief en laat het in je dossier toevoegen. Tijdens je reis netjes een blog schrijven, betere cv kun je niet wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Sabbatical staat schijnbaar bij een redelijk aantal CAO's expliciet genoemd en ik hoorde van een collega hier dat er ook een wet(svoorstel) was dat de werkgever wettelijk verplichtte om daar aan mee te werken, zonder consequenties voor de werknemer. Dat ik nog geen 40+er ben zou daar weinig aan af doen, dus zou ik op die regeling mee kunnen liften :)

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-06-2012 16:19 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doe het gewoon simpel, neem ontslag en geniet van je reis.

Tijdens die reis zal je dingen leren, schema's aanpassen en mensen ontmoeten. Niets is vervelender dan dat je het gevoel hebt 'terug te moeten op x datum voor mijn werk' als je daadwerkelijk een vrije vogel wilt zijn.

Daarnaast zal je ook wel ietwat veranderd terugkomen qua mentaliteit, het kan best zo zijn dat je werkgever en jij dan helemaal geen goede match meer zijn. Zit je na twee maanden alsnog op monsterboard een andere baan te zoeken :X

Je zit in de detachering zei je, daar zijn er natuurlijk genoeg van waar je even naar kan bellen bij terugkomst. Ze vissen vaak toch in dezelfde pool van opdrachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:19:
Sabbatical staat schijnbaar bij een redelijk aantal CAO's expliciet genoemd en ik hoorde van een collega hier dat er ook een wet(svoorstel) was dat de werkgever wettelijk verplichtte om daar aan mee te werken, zonder consequenties voor de werknemer. Dat ik nog geen 40+er ben zou daar weinig aan af doen, dus zou ik op die regeling mee kunnen liften :)
Dus..

Mijn inziens had je beter eerst de boel kunnen bespreken met je werkgever en dan pas gaan regelen. Want wat ga je doen als je werkgever niet mee wil werken?

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 29-06-2012 17:17 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

[...]

edit
Dat hangt van je contract en arbeids voorwaarden of cao af. Als er niets is gespecificeerd dan is het het dubbele. Er is daar een artikel over in het burgelijk wetboek.

Let wel, als jij niet komt opdagen op je werk, dan kunnen ze je op staande voet ontslaan. Geen idee hoe het zit, als je het wel vraagt maar de werkgever gaat niet akkoord en je toch gaat....

Mmm ik heb me onthouden van commentaar op je aanpak en je van advies voorzien hoe je het zou kunnen aanpakken en zo reageer je. Heb je eigenlijk de bijdragen wel gelezen?

Ik bewonder dat je dit wilt gaan doen, maar verbaas me over je naïviteit, over de zaken die gereld moeten worden. Ik heb zo iets ook nog nooit gedaan,maar even ergens over nadenken en je komt al een heel eind.
Any way, succes, ik lees het topic wel weer als je over een jaar terug bent

[ Voor 37% gewijzigd door jeanj op 30-06-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
MegaTronics schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 17:09:
[...]

[...]

Dus..

Mijn inziens had je beter eerst de boel kunnen bespreken met je werkgever en dan pas gaan regelen. Want wat ga je doen als je werkgever niet mee wil werken?
Misschien wel, misschien niet, dat is al eerder besproken hier.
Ook wat ik ga doen als mn werkgever niet mee werkt, dan neem ik gewoon ontslag.
jeanj schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:36:
[...]

Dat hangt van je contract en arbeids voorwaarden of cao af. Als er niets is gespecificeerd dan is het het dubbele. Er is daar een artikel over in het burgelijk wetboek.

Let wel, als jij niet komt opdagen op je werk, dan kunnen ze je op staande voet ontslaan. Geen idee hoe het zit, als je het wel vraagt maar de werkgever gaat niet akkoord en je toch gaat....
Mijn opzegtermijn is 1 maand, de hunne (dus, wettelijk) 2 maanden. Is een paar posts boven je ook gezegd.

Ontslag op staande voet is op zich ook niet erg, want dan zit ik al in het vliegtuig. Die paar dagen vakantie, ach, is leuk, maar niet persé noodzakelijk.

Gewoon even afwachten wat volgende week van hun kant uit besloten wordt, en dan verder kijken.
De scenario's:
  1. men gaat akkoord met mijn wens, ik krijg een sabbatical/onbetaald verlof, er wordt een regeling getroffen omrent de sociale/pensioenspremies.
  2. men gaat akkoord onder voorwaarden, bijv een latere vertrekdatum (1 maand ofzo), en ik ga daar mee akkoord (zekerheid op een baan bij terugkomst is me veel waard).
  3. men gaat niet akkoord en ontslaat me. Ontslag gaat is dan per 1 oktober
  4. ze willen er voorwaarden aan hangen waar ik niet mee akkoord ga, ik neem 1 maand van te voren zelf ontslag.
Geen enkel scenario is echt heel slecht voor mij :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 21:56
Weet niet in wat voor branche je zit....maar in sommige gebieden is het wereldje heel klein en kunnen dit soort acties tegen je gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag mijn vakanties altijd een half jaar van te voren aan, zo weet ik zeker dat ik kan gaan, maja in dit geval lijkt me voor jou eerdere optie je ontslag indienen een maand voor je vertrekt ( Opzeg termijn ) en maar gaan naar Australia, je bent immers niet een slaaf, dus je kunt zelf kiezen, wil ik zekerheid in mijn werk of wil ik nu een jaar er tussen uit.

Heb er verder geen verstand van, maar das zo'n beetje mijn idee, als je echt zolang op vakantie gaat dan kun je volgens mij beter je ontslag indienen, maar hoop voor je dat je genoeg financiële middelen hebt om naar terug keer in Nederland nog te kunnen leven.

Een WW zal je wel niet krijgen en vluchteling ben je niet, die krijgen wel onderdak en eten en volgens mij zelfs zakgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Hey kerel, allereerst, gewoon doen. Ik heb zelf volgend jaar een break van 4,5 maand geregeld. Gezien de vele telefoontjes die je krijgt zou ik het eerst aankaarten bij je huidige werkgever, staan ze er niet open voor of slechts morrend --> ontslag nemen. Neem dan contact op met al die mensen die je benaderen en regel gewoon gesprekken, zorg dat je ze een beetje leert kennen ofwel netwerken. Vertel direct wat je van plan bent. Wellicht zitten er mensen tussen dia via via ook in Australie werk hebben. Vraag ook zeker serieus na van dat engineeringbureau van die kennis van je contactpersoon.

Iig veel plezier daar en ben benieuwd naar updates.

/edit/
Wat betreft wat je in de tussentijd wilt doen. Dit is serieus bedoelt, maar als het gewoon om geld gaat, ga dan tijdelijk bij een IKEA oid werken. Tenzij je nu al dik boven de 3.000 bruto verdient, scheelt het netto niet geweldig veel. Om voor x weken nog HBO werk te gaan doen, moet je wel een dijk van een detacheerder hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door siggy op 30-06-2012 21:16 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:48:
Ik vraag mijn vakanties altijd een half jaar van te voren aan, zo weet ik zeker dat ik kan gaan, maja in dit geval lijkt me voor jou eerdere optie je ontslag indienen een maand voor je vertrekt ( Opzeg termijn ) en maar gaan naar Australia, je bent immers niet een slaaf, dus je kunt zelf kiezen, wil ik zekerheid in mijn werk of wil ik nu een jaar er tussen uit.

Heb er verder geen verstand van, maar das zo'n beetje mijn idee, als je echt zolang op vakantie gaat dan kun je volgens mij beter je ontslag indienen, maar hoop voor je dat je genoeg financiële middelen hebt om naar terug keer in Nederland nog te kunnen leven.

Een WW zal je wel niet krijgen en vluchteling ben je niet, die krijgen wel onderdak en eten en volgens mij zelfs zakgeld.
Dan heb je nog de sociale dienst / bijstand, zolang TS vanaf dag 1 bij terugkomst op zoek gaat naar banen, is de kans groot dat die wordt toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:12:
[...]

Dan heb je nog de sociale dienst / bijstand, zolang TS vanaf dag 1 bij terugkomst op zoek gaat naar banen, is de kans groot dat die wordt toegekend.
Krijg je wel bijstand als je verwijtbaar werkeloos bent? Ik weet dat er zakken met geld bepaalde wijken in gegooid worden en ik weet dat je met wajong zonder sollicitatie plicht gewoon zo vaak op vakantie kan als je wilt.

Als er werk te vinden is, in regio waar ik woon, zuid limburg, zou ik daar niet zo zeker van zijn. Jammer voor TS dat ie geen aflopende contract heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:55

Brons

Fail!

In principe heb je wel recht op bijstand als je verwijtbaar werkloos bent. De gemeente heeft echter wel de mogelijkheid om je te korten op je uitkering.

Als ik TS was zou ik mij er niet zo druk om maken. Dit soort kansen krijg je niet vaak en het lijkt erop dat de TS goede kansen heeft op de arbeidsmarkt en een buffer heeft om financiële klappen op te vangen. Gewoon ontslag nemen als je werkgever niet meewerkt dus :).

[ Voor 7% gewijzigd door Brons op 30-06-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Laatst online: 12-08-2024
Of je vertelt dat je ontslag wil nemen omdat je een jaar weg wil en dat je eventueel bij terugkomst wel weer bij je werkgever wil komen werken. Misschien is dan een verlof voor onbepaalde tijd dan wel mogelijk ipv je werkgever voor het blok te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
descon schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:58:
Weet niet in wat voor branche je zit....maar in sommige gebieden is het wereldje heel klein en kunnen dit soort acties tegen je gaan werken.
Tekenaar/constructeur. Redelijk groot wereldje, waar natuurlijk wel her en der wat overlap in zit. Op zich, het is nu ~3 maanden van te voren aangegeven, dus dat zou niet zo tegen moeten werken.
siggy schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:11:
Hey kerel, allereerst, gewoon doen. Ik heb zelf volgend jaar een break van 4,5 maand geregeld. Gezien de vele telefoontjes die je krijgt zou ik het eerst aankaarten bij je huidige werkgever, staan ze er niet open voor of slechts morrend --> ontslag nemen. Neem dan contact op met al die mensen die je benaderen en regel gewoon gesprekken, zorg dat je ze een beetje leert kennen ofwel netwerken. Vertel direct wat je van plan bent. Wellicht zitten er mensen tussen dia via via ook in Australie werk hebben. Vraag ook zeker serieus na van dat engineeringbureau van die kennis van je contactpersoon.

Iig veel plezier daar en ben benieuwd naar updates.

/edit/
Wat betreft wat je in de tussentijd wilt doen. Dit is serieus bedoelt, maar als het gewoon om geld gaat, ga dan tijdelijk bij een IKEA oid werken. Tenzij je nu al dik boven de 3.000 bruto verdient, scheelt het netto niet geweldig veel. Om voor x weken nog HBO werk te gaan doen, moet je wel een dijk van een detacheerder hebben.
Laten we even (nogmaals) duidelijk zijn, ik ga daar gewoon werken, en waarschijnlijk met een leuk bedrag terug komen. Een van de hoofdredenen om net _nu_ te gaan, is dus omdat ik nu de financiele middelen heb om ook na terugkomst enkele maanden in mn onderhoud te voorzien.

Voor de 2,5 maand tussen huidig project en vertrek ben ik nog gewoon in dienst bij mn detacheerder, of ik nu werk heb of niet. Werken bij de IKEA zal niet nodig zijn (tenzij mn detacheerder me daar op d eeen of andere manier plaatst :P ).
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:16:
[...]

Krijg je wel bijstand als je verwijtbaar werkeloos bent? Ik weet dat er zakken met geld bepaalde wijken in gegooid worden en ik weet dat je met wajong zonder sollicitatie plicht gewoon zo vaak op vakantie kan als je wilt.

Als er werk te vinden is, in regio waar ik woon, zuid limburg, zou ik daar niet zo zeker van zijn. Jammer voor TS dat ie geen aflopende contract heeft.
Waarom zou dat jammer zijn?
Ook als je een uitkering krijgt mag je maar een beperkt aantal dagen op vakantie, geen heel jaar in in het buitenland (wel wel uitkering vangen).

Bij terugkomst verwacht ik weer redelijk snel werk te hebben, of op mn reserves te teren.
Brons schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:15:
In principe heb je wel recht op bijstand als je verwijtbaar werkloos bent. De gemeente heeft echter wel de mogelijkheid om je te korten op je uitkering.

Als ik TS was zou ik mij er niet zo druk om maken. Dit soort kansen krijg je niet vaak en het lijkt erop dat de TS goede kansen heeft op de arbeidsmarkt en een buffer heeft om financiële klappen op te vangen. Gewoon ontslag nemen als je werkgever niet meewerkt dus :).
Dit dus ja :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik snap het probleem niet. Stap naar je HR manager en zeg dat je van plan bent om een 'wereldreis' van een jaar te maken over X maanden, maar dat je het bij je bedrijf erg naar je zin hebt dus graag indien mogelijk weer terug zou komen, en dus graag onbetaald verlof zou krijgen in die tijd. De meeste bedrijven doen daar niet moeilijk over hoor. En zelfs doen ze dat wel, so what? Ze gaan je echt niet ontslaan, ze kunnen je hoogstens geen onbetaald verlof laten nemen en dan neem je zelf toch gewoon ontslag?

Dit stil houden en als een soort bombshell dit een maand van te voren melden terwijl je een nieuw contract aangenomen hebt is gewoon onprofessioneel. En dat kan je altijd een keer in je kont bijten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DropjesLover schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:02:
Laten we even (nogmaals) duidelijk zijn, ik ga daar gewoon werken, en waarschijnlijk met een leuk bedrag terug komen. Een van de hoofdredenen om net _nu_ te gaan, is dus omdat ik nu de financiele middelen heb om ook na terugkomst enkele maanden in mn onderhoud te voorzien.
Enlighten me, je hebt ooit wel eens gezegd dat je daar bakken met geld kan gaan verdienen, maar waarom doen de "locals" dat niet als het blijkbaar zoveel oplevert? Vast genoeg werklozen in de sector waar jij denkt binnen te kunnen lopen in een groot land als Australie?

Dan zouden ze daar toch in de rij voor staan en niet een "buitenlander" het laten doen?

Dit klinkt als de omgekeerde wereld met de gastarbeiders hier in de jaren 60,

Reken je jezelf niet te rijk en stel je zelf niet enorm teleur? Het lijkt me echt een recipe for disaster als je het mij vraagt, je stelt jezelf het allemaal rooskleuriger voor dan dat het in werkelijkheid waarschijnlijk gaat wezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 02-07-2012 14:37 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Hydra schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:18:
Ik snap het probleem niet. Stap naar je HR manager en zeg dat je van plan bent om een 'wereldreis' van een jaar te maken over X maanden, maar dat je het bij je bedrijf erg naar je zin hebt dus graag indien mogelijk weer terug zou komen, en dus graag onbetaald verlof zou krijgen in die tijd. De meeste bedrijven doen daar niet moeilijk over hoor. En zelfs doen ze dat wel, so what? Ze gaan je echt niet ontslaan, ze kunnen je hoogstens geen onbetaald verlof laten nemen en dan neem je zelf toch gewoon ontslag?

Dit stil houden en als een soort bombshell dit een maand van te voren melden terwijl je een nieuw contract aangenomen hebt is gewoon onprofessioneel. En dat kan je altijd een keer in je kont bijten.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het inmiddels al heb aangekaart :)
Slasher schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:31:
[...]

Enlighten me, je hebt ooit wel eens gezegd dat je daar bakken met geld kan gaan verdienen, maar waarom doen de "locals" dat niet als het blijkbaar zoveel oplevert? Vast genoeg werklozen in de sector waar jij denkt binnen te kunnen lopen in een groot land als Australie?

Dan zouden ze daar toch in de rij voor staan en niet een "buitenlander" het laten doen?

Dit klinkt als de omgekeerde wereld met de gastarbeiders hier in de jaren 60,

Reken je jezelf niet te rijk en stel je zelf niet enorm teleur? Het lijkt me echt een recipe for disaster als je het mij vraagt, je stelt jezelf het allemaal rooskleuriger voor dan dat het in werkelijkheid waarschijnlijk gaat wezen.
Er is daar een enorm tekort aan technisch personeel, door het hele land zijn erg veel mijnen en olie/gas installaties, die hoeveelheid vacatures kan gewoonweg niet vervuld worden door een bevolking van 10 miljoen. Er is overigens ook een tekort aan dierenartsen (veel veeteelt, met name schapen) en schijnbaar ook kappers :P
Allemaal niet echt heel populaire studies om te doen, ook daar.

Het minimumloon is $17/uur (€15/uur) voor fruit plukken ed, kost en inwoning is vaak gratis of een schijntje. Een junior service engineer of heavy diesel fitter bij een mijn verdient ~$60-75k/jaar. Dat wil ik best een tijd doen hoor voor dat bedrag :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DropjesLover schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:54:
Het minimumloon is $17/uur (€15/uur) voor fruit plukken ed, kost en inwoning is vaak gratis of een schijntje. Een junior service engineer of heavy diesel fitter bij een mijn verdient ~$60-75k/jaar. Dat wil ik best een tijd doen hoor voor dat bedrag :P
Je staart je blind op wat je daar kan verdienen, maar zoals gezegd, waarom doen ze het zelf niet voor dat geld vraag ik me dan af. Met een werkloosheid van 5% (bron Google) vraag ik me af waarom er dan geen mensen zijn die als ze zoveel kunnen verdienen zich niet laten omscholen.

just curious: Heb je die baan al daar?

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 02-07-2012 17:30 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Een kleine bijdrage: ik weet niet hoever je nu staat met je creditcard verlenging, maar dit blijkt niet zo simpel te zijn. Mijn vriendin had hetzelfde aan de hand en ook teruggekregen met zelfde verlengdatum. Ik weet de details niet meer, kwam er op neer dat de banken niet zo goed op de hoogte waren van de juiste procedure en de creditcard maatschappijen niet zo gemakkelijk verlengingen doen als er nog x tijd is tot vervaldag. Dus best bij aanvraag daar heel hard op hameren en uitleg vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Yohsoog schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:33:
Een kleine bijdrage: ik weet niet hoever je nu staat met je creditcard verlenging, maar dit blijkt niet zo simpel te zijn. Mijn vriendin had hetzelfde aan de hand en ook teruggekregen met zelfde verlengdatum. Ik weet de details niet meer, kwam er op neer dat de banken niet zo goed op de hoogte waren van de juiste procedure en de creditcard maatschappijen niet zo gemakkelijk verlengingen doen als er nog x tijd is tot vervaldag. Dus best bij aanvraag daar heel hard op hameren en uitleg vragen.
Toen ik belde dat ik al 2x de verkeerde heb gekregen en dat in het systeem toch echt stond dat hij verlengd moest worden ipv de zelfde opnieuw aangevraagd ging het allemaal goed.
Je kan hem laten verlengen met (tegenwoordig) 3 jaar, als hij nog minder dan een jaar geldig is :)
Slasher schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:29:
[...]

Je staart je blind op wat je daar kan verdienen, maar zoals gezegd, waarom doen ze het zelf niet voor dat geld vraag ik me dan af. Met een werkloosheid van 5% (bron Google) vraag ik me af waarom er dan geen mensen zijn die als ze zoveel kunnen verdienen zich niet laten omscholen.

just curious: Heb je die baan al daar?
Om een meerdere Australiërs te quoten, ze zijn gewoon best lui :P
En blijkbaar afgestudeerd in de richtingen waar geen/weinig vraag naar is, zegmaar net zoals dat hier het geval (nu) is.

Nee, nog geen baan daar. Wel op gesolliciteerd, maar ze vragen overal het "right to work and live in Australia", een permanente werkvergunning dus. En die heb ik niet. Vandaar ook mede dit plan, gewoon de rollen omdraaien. Eerst daar heen gaan, reageren op de tijdelijke functies (want die zijn er) en vanuit daar een netwerk opbouwen. Opbellen en 2 dagen later langs komen voor een open sollicitatiegesprek werkt toch beter dan een mailtje van 16.000km ver weg :)
En fruit plukken is ook werk :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:45
DropjesLover schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:32:
"right to work and live in Australia", een permanente werkvergunning dus.
Ach waar heb je die nou voor nodig... [/sarcasm]

Ik heb zo'n idee dat je de komende tijd wel wat levenslessen gaat opdoen, veel succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
timag schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:50:
[...]

Ach waar heb je die nou voor nodig... [/sarcasm]

Ik heb zo'n idee dat je de komende tijd wel wat levenslessen gaat opdoen, veel succes...
Ik gok idd dat het wat lastiger is als de TS denkt:
http://www.emigratie.nl/c...rieen/werkvergunning.html

Daar komt bij dat ik de de volgende berekening vaker voorbij zie komen in je onderhoud aldaar:
37,50 Euro per persoon per dag.
Dit betekent in jouw geval al ruim 13k aan buffer die benodigd is. (Ruim 16K AUD)
Dan heb je nog je lasten die in NL door blijven lopen als je slim bent. (idd pensioen etc.)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 03-07-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Vooralsnog is het gewoon voor een jaartje daar heen gaan, voor de (levens)ervaring en het land/mensen.
Geen emigratieplannen :)

Ik vind het ook niet vreemd dat er naar zo'n visum gevraagd wordt als je ergens wilt werken, en ook niet dat de voorwaarden zo streng zijn (zouden ze hier ook in mogen voeren imho). Maar het is wel lastig om er tussen te komen, vanuit hier, zonder echt veel ervaring. De zaak omdraaien lijkt me beter, ook in het kader van het doel van de onderneming :)

De bedoeling is om ergens te gaan werken incl kost en inwoning (vandaar dus fruit plukken of mijnen / olie&gas). Dan zouden de onderhoudskosten daar een stuk lager moeten uitvallen, en sowieso is >€50/dag verdienen zonder meer haalbaar.
Pensioen ed moet ik even kijken hoe dat gaat lopen (afhankelijk van wat mn werkgever voorstelt/akkoord mee gaat) en nu is mn salaris ook niet dusdanig hoog dat er ook veel naar mn pensioen afgedragen wordt. Een jaartje geen pensioen opbouwen zou niet echt veel moeten uitmaken.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 03-07-2012 14:07 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Beetje dubbelpost, maar een update van mn werkgever gekregen.

Men gaat niet mee met de onbetaald verlof constructie, daarvoor vind men 1 jaar te lang.
Afgesproken is dat ik van hun een intentieverklaring krijg dat men mij naderhand weer in dienst wil nemen. Dit is voor hun ook de makkelijkste constructie, aangezien ze zo wel erg makkelijk van mijn vaste contract af kunnen komen. Ik kom nog net uit een tijd dat die redelijk makkelijk gegeven werden, nu is standaard 1 jaarcontract.
Tevens ook dat ik even opvraag wat het vervroegen van de vliegdatum kost, aangezien alle partijen aangeven dat momenteel een project vinden voor 2,5 maand moeilijk is (ook ivm de vakantie). Daarbij heb ik wel aangegeven dat ik weinig zin heb om op te draaien voor die extra kosten, en elke dag dat ik langer in dienst ben kost hun ~€100 (bruto). Dat mogen ze zelf gaan uitzoeken :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Intentieverklaring is een wassen neus, het is niet bepaald bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Weet ik, maar het idee en gevoel (van hun over mij als werknemer) er achter is in iedergeval leuk :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:34:
Weet ik, maar het idee en gevoel (van hun over mij als werknemer) er achter is in iedergeval leuk :)
Volgens mij krijg je gewoon een dikke middelvinger als je volgend jaar terug komt, maar voor hetzelfde geld zijn er nog wel fatsoenlijke werkgevers en heb je het goed geregeld. Ik check dit topic over dik een jaar nog wel een keer. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
DropjesLover schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:32:
Nee, nog geen baan daar. Wel op gesolliciteerd, maar ze vragen overal het "right to work and live in Australia", een permanente werkvergunning dus. En die heb ik niet. Vandaar ook mede dit plan, gewoon de rollen omdraaien. Eerst daar heen gaan, reageren op de tijdelijke functies (want die zijn er) en vanuit daar een netwerk opbouwen. Opbellen en 2 dagen later langs komen voor een open sollicitatiegesprek werkt toch beter dan een mailtje van 16.000km ver weg :)
En fruit plukken is ook werk :)
Zolang je nog geen werkvergunning hebt, zou ik er niet op rekenen dat je aangenomen wordt.
Ik ben daar in 2007 geweest met een "Working Holiday visum".

Dit zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen:
Je moet in ieder geval 18 jaar of ouder zijn maar nog geen 31.
Je moet de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebben.
Je paspoort moet geldig zijn voor de duur van je reis.
Je moet over AU$ 5000 aan reisgeld beschikken.

Voor het visum geldt:
Je hebt na goedkeuring een jaar de tijd om te vertrekken.
Het visum is precies een jaar geldig.
Je mag legaal werken in Australië; maar nooit langer dan zes maanden voor dezelfde werkgever.
Je mag maximaal vier maanden studeren.
Het visum kost AU$ 270.

Zie hier.

Heb daarmee fruit geplukt en twee maanden als sponsorwerver langs de deuren geweest.
Heb ook nog op aantal IT vacatures gereageerd, maar omdat ik veel rondtrok en ik geen permanente werkvergunning had, werd ik niet aangenomen.

En met fruitplukken verdien je misschien 20 dollar per dag. Wordt namelijk per hoeveelheid geplukte groente of fruit uitbetaald. De locals plukten als een malle en kregen rond de 80 dollar, maar als je dat niet elke dag hebt gedaan vanaf je tiende, dan gaat het niet zo vlug.

Als je naar Australië gaat, moet je gewoon zorgen voor genoeg geld op de bank. Dan kan je van het land en de mensen genieten, af en toe wat werken en levenservaring opdoen. Maar je moet niet gaan om geld te gaan verdienen...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14
DropjesLover schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:24:
Mijns insziens zou die 1,5 maand notice goed genoeg moeten zijn. Nieuwe projecten worden op zijn vroegst 4 weken van te voren gezocht/opgezet, is mijn ervaring tot op heden :)
Gast, er zit vaak een heel onderhandelingstraject en misschien wel aanbestedingen en gunnungen aan vooraf, voordat ze het project op gaan opzetten.

Je idee vind ik koning, en ook dat je er allemaal daadwerkelijk initiatief voor neemt (veel mensen willen het, maar doen het niet).

De termijn van 1,5 maand van te voren melden vind ik echt veel te kort. Bij mijn werkgever is dit allemaal mogelijk maar afhankelijk van de termijn dat je weg wil, moet het een even zolang termijn van te voren melden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
theHoff schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:57:
[...]

Volgens mij krijg je gewoon een dikke middelvinger als je volgend jaar terug komt, maar voor hetzelfde geld zijn er nog wel fatsoenlijke werkgevers en heb je het goed geregeld. Ik check dit topic over dik een jaar nog wel een keer. Ben benieuwd.
Zie ik dan wel weer, ik ben ook benieuwd.
No shit, gros van de info had ik ook al gevonden, ik heb immers het visum aangevraagd en toegekend gekregen. Fruit plukken had ik wel wat meer van verwacht, maar ach, er zijn zo veel andere dingen. Ik zou ook bij een autogarage in middle-of-nowhere aan de slag kunnen, of bij een veehouder ergens, of op een tankstationnetje, of of of bijv.
Jumpman schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:33:
[...]

Gast, er zit vaak een heel onderhandelingstraject en misschien wel aanbestedingen en gunnungen aan vooraf, voordat ze het project op gaan opzetten.

Je idee vind ik koning, en ook dat je er allemaal daadwerkelijk initiatief voor neemt (veel mensen willen het, maar doen het niet).

De termijn van 1,5 maand van te voren melden vind ik echt veel te kort. Bij mijn werkgever is dit allemaal mogelijk maar afhankelijk van de termijn dat je weg wil, moet het een even zolang termijn van te voren melden.
Ik heb vaker gevaagd bij mn detacheerder hoe het traject in elkaar zit en zij nemen contact op met hun klanten en/of kijken in de binnen gekomen aanvragen ~1 maand van te voren.

Maar misschien was die 1,5 maand inderdaad ook wat kort ingeschat ja. Ik had verwacht dat andere voorbereidingen ook wat langer zouden duren.

On a personal note, ik zou ook gewoon begin september kunnen vertrekken, vliegticket is nog niet geprint, dus ik heb ook geen omboekkosten. Dat is dan wel weer een meevaller (voor mn detacheerder) :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom is dat een meevaller voor je detacheerder? Wou je hun laten opdraaien voor jouw omboekkosten?

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 05-07-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is nu duur voor zijn werkgever omdat hij al heeft aangekondigd weg te gaan, dat heeft hij een paar posts terug uitgelegd, elke dag dat hij daar nog is kost zijn werkgever bijna € 200 ofzo.

Als hij eerder vertrekt is beter voor zijn werkgever, kost zijn werkgever dus minder aan salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

DropjesLover schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:50:
[...]

No shit, gros van de info had ik ook al gevonden, ik heb immers het visum aangevraagd en toegekend gekregen. Fruit plukken had ik wel wat meer van verwacht, maar ach, er zijn zo veel andere dingen. Ik zou ook bij een autogarage in middle-of-nowhere aan de slag kunnen, of bij een veehouder ergens, of op een tankstationnetje, of of of bijv.
Reken je nou niet te rijk en denk niet dat je een godsgeschenk voor de Aussies bent,dat gaat alleen maar tegenvallen.
Van wat vakantiewerk daar ga je echt niet binnenlopen.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:56:
Hij is nu duur voor zijn werkgever omdat hij al heeft aangekondigd weg te gaan, dat heeft hij een paar posts terug uitgelegd, elke dag dat hij daar nog is kost zijn werkgever bijna € 200 ofzo.

Als hij eerder vertrekt is beter voor zijn werkgever, kost zijn werkgever dus minder aan salaris.
Dit.

En voor mij is het overigens ook eenvoudig, als ik een maand eerder ontslag neem en weg ga, dan mis ik een maand spaargeld dat ik begroot had om daar te hebben. En wel precies de hoeveelheid die mij aan (wederom) de 5000 AUD helpt (na vliegticket). Natuurlijk is daar zelf ook wel op te vinden (lenen/cc opnemen, etc), maar scheelt mij €250. Vind ik toch best een aardig bedrag.

Plus dat ik dan ook weer terug zou komen na 11,5 maanden in augustus, een nogal vervelende maand om weer in te stromen in werk (ivm managers/HR/toekomstige collega's die nog op vakantie zijn enzo). Daarom was vertrekken in oktober zo ideaal.
Laat staan de al redelijk vast staande dingen die ik in september hier nog zou hebben ga missen.

Nee, eerder vertrekken kost mij gewoonweg (gemist spaar)geld en is puur goedhartigheid van mijn kant.
Vind ik persoonlijk niet raar dat daar enige compensatie tegenover mag staan, en anders blijf ik gewoon langer in dienst en kost ik hun (veel meer) geld.
Kez schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Reken je nou niet te rijk en denk niet dat je een godsgeschenk voor de Aussies bent,dat gaat alleen maar tegenvallen.
Van wat vakantiewerk daar ga je echt niet binnenlopen.
Natuurlijk ben ik wel een godsgeschenk voor hun 8)

Nee, het zou leuk zijn als ik met wat geld van daar terug zou kunnen komen, maar ik ga er niet helemaal van uit. Daarom heb ik ook alles in gang gezet toen ik die 5000AUD op mn spaarrekening had, omdat ik dat ook nodig heb/had/ga hebben tijdens mijn verblijf daar en de eerste periode als ik weer terug ben :)

Maar het zou wel leuk zijn als ik via via wat ervaring en werk kan vinden in de booming olie&gas en mijnbouw daar. Een DIDO rooster van 60u/week, 6 weken op, 4 weken af lijkt me gewoon ideaal :)
Desnoods/hoogstwaarschijnlijk gewoon beginnen als greasemonkey/heavy diesel fitter :)

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 05-07-2012 15:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DropjesLover schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:05:
Ik vind het ook niet vreemd dat er naar zo'n visum gevraagd wordt als je ergens wilt werken, en ook niet dat de voorwaarden zo streng zijn (zouden ze hier ook in mogen voeren imho). Maar het is wel lastig om er tussen te komen, vanuit hier, zonder echt veel ervaring. De zaak omdraaien lijkt me beter, ook in het kader van het doel van de onderneming :) n.
Het "working holiday scheme" is een verdrag dat beide kanten opwerkt, de regels om als Australiër in Nederland te mogen werken zijn dus even streng, zo niet strenger.

Voor mensen uit andere (niet EU) landen dan Australië, Nieuw Zeeland en Canada is het allemaal aan nog meer regels gebonden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Johnny schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:37:
[...]

Het "working holiday scheme" is een verdrag dat beide kanten opwerkt, de regels om als Australiër in Nederland te mogen werken zijn dus even streng, zo niet strenger.

Voor mensen uit andere (niet EU) landen dan Australië, Nieuw Zeeland en Canada is het allemaal aan nog meer regels gebonden.
En terecht, met name dat gedeelte is waarik op doelde met "mogen ze hier ook wel invoeren" ;)

Kleine update, men kan/wil financieel niks voor mij betekenen als ik eerder uit dienst ga, dus ik blijf lekker tot 1 oktober in dienst.
Ook gezegd dat ze me nagenoeg gegarandeerd weer in dienst nemen als ik terug kom, of de markt moet wel heel erg slecht zijn op dat moment. Meer dat het dus van hogerhand opgelegd is dat ik dus geen onbetaald verlof mag.

Me weer aangemeld voor een paar jobalerts, junior engineer $35/uur, 14/7 rooster, 12u/dag (en sportschool + zwembad on-site). Niet onaardig :D
Dat soort dingen maken dat mijn-wereldje toch erg aantrekkelijk, daar moet toch wel wat in te regelen zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd; ga niet naar Australie met het idee dat je met geld terug komt. Kleine kans dat dat gebeurt. Bovendien ga je met die instelling dingen laten tijdens je verblijf daar omdat ze geld kosten, en daar krijg je spijt van.
Je zegt dat 2 weken voor een verzekering regelen te kort is, maar dit is in 5 minuten geregeld.
Kijk eens op de website van Joho, die hebben veel info over werk en verzekeringen. Zij hebben mij 4 jaar lang heel goed geholpen met verzekeringen en ook werk in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:58:
Zoals al eerder gezegd; ga niet naar Australie met het idee dat je met geld terug komt. Kleine kans dat dat gebeurt. Bovendien ga je met die instelling dingen laten tijdens je verblijf daar omdat ze geld kosten, en daar krijg je spijt van.
Ik heb al eerder aangegeven daar 3/4e van de tijd te willen gaan werken. Laat er daar toevallig in de technische sector behoorlijk veel werk te zijn. Eerst een baantje = baantje, van daaruit even verder kijken.
Ook heb ik al aangegeven dat ik heel slecht ben in het doelloos rondtrekken, ik moet echt een doel hebben. Australië is gigantisch groot, maar er is bijzonder weinig dat ik _echt_ wil zien. Mel Gibson track volgen en stiekem wel een autootje kopen/huren en daarmee langs de noordkust naar Perth rijden, dan heb je het wel gehad.
Ik heb ~€4000 op mn spaarrekening, waarvan ik verwacht €1500 te moeten spenderen aan doorlopende lasten hier in Nederland en €1500 over wil hebben als ik terug kom, aangezien ik niet er van uit ga meteen weer werk te hebben. Laat €1000 over om daar te spenderen, waarvan ook een groot deel op zal gaan aan de eerste maand aangezien ik daar ook niet meteen werk heb.
Je zegt dat 2 weken voor een verzekering regelen te kort is, maar dit is in 5 minuten geregeld.
Kijk eens op de website van Joho, die hebben veel info over werk en verzekeringen. Zij hebben mij 4 jaar lang heel goed geholpen met verzekeringen en ook werk in het buitenland.
Natuurlijk is het wel snel te regelen, maar voordat het daadwerkelijk ingaat ben je wel weer wat verder. Tevens heb ik al een verzekering gevonden, namelijk bij mn eigen verzekeraar. 3 weken van te voren een mailtje sturen zou voldoende moeten zijn, dus daar ga ik ook van uit.
Ben wel blij dat ik dat 3 maanden van te voren wel al even heb bekeken en opgevraagd ;)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€ 1000 budget is wel erg weinig voor in het buitenland en dat voor een jaar. Je gaat op de bonnefooi met een toeristen visum neem ik aan? Dan mag je sowieso niet zomaar daar gaan werken, dat is in elk land met een beetje een moderne beschaving en vooral Australië, ik heb wel eens dat programma gezien hoe streng ze op het vliegveld daar zijn.

Ik ga er vanuit dat je al gelezen hebt over workingholiday visum? Maar je budget is dus te klein je moet over 5000 AUD beschikken, met de zwakke euro kom je dus nog ongeveer € 200 te kort.
Working Holiday visum
Australië heeft met Nederland een ‘Working Holiday Agreement’. Dit betekent dat jongeren de mogelijkheid hebben om een jaar lang te reizen én te werken in Australië. Als je dat wilt, moet je een Working Holiday visum aanvragen. Is absoluut nodig als je legaal aan de slag wilt. Bovendien kunnen ‘ze’ er naar vragen bij bijvoorbeeld uitzendbureaus. Aanvragen dus. Dit zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen:

Je moet in ieder geval 18 jaar of ouder zijn maar nog geen 31.
Je moet de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebben.
Je paspoort moet geldig zijn voor de duur van je reis.
Je moet over AU$ 5000 aan reisgeld beschikken.

Voor het visum geldt:

Je hebt na goedkeuring een jaar de tijd om te vertrekken.
Het visum is precies een jaar geldig.
Je mag legaal werken in Australië; maar nooit langer dan zes maanden voor dezelfde werkgever.
Je mag maximaal vier maanden studeren.
Het visum kost AU$ 270.
bron

Dus je budget mag wel wat groter wezen, je visum gaat je ook nog eens 270 AUD kosten. Verder weet ik niet wat overnachtingen in Australië kosten, maar het is een westerse land ( Of ja een ingepikt land van de originele bewoners ), ik weet niet of het daar nou zo goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat TS idd beter nog even wat kan doorsparen/bijklussen alvorens weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik weet niet hoe de technische sector in Australie de lonen geeft,of dit per week of maand gaat maar als je eerdt een kleine twee maanden op je eerste loon moet wachten heb je al een probleem met je budget.
Mocht overigens die 1500euro er nog af gaan voor je gaat en dus zo'n beetje met de helft van wat je moet hebben daar komt heb je grote kans dat ze je meteen weer terugsturen.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Jongens, lees eerst eens even ;)

Ik heb, op moment van vertrek/aankomst daar €4000 spaargeld. Dat was 5 weken geleden 5100 AUD. Daar komt ook nog eens mn laatste maand loon bij overigens. En ergens rond mei en juni komt er weer belastingteruggave en resterend vakantiegeld bij (geen idee hoeveel).
Ik verwacht de eerste maand _daar_ 1500 uit te geven aan overbrugging.
Ik verwacht tevens, verspreid over het hele _jaar_ 1000-1500 uit te geven aan doorlopende lasten in Nederland.
Ik wil bij terugkomst in Nederland 1000-1500 over hebben gehouden als overbrugging.

Ergo, het land inkomen lukt sowieso wel :)
Moet alleen rap een job hebben en inkomen, of iig werk met kost en inwoning :)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:25:
€ 1000 budget is wel erg weinig voor in het buitenland en dat voor een jaar. Je gaat op de bonnefooi met een toeristen visum neem ik aan? Dan mag je sowieso niet zomaar daar gaan werken, dat is in elk land met een beetje een moderne beschaving en vooral Australië, ik heb wel eens dat programma gezien hoe streng ze op het vliegveld daar zijn.
Ik denk dat je een soortgelijk programma ook op het vliegveld van Paramaribo kunt maken, overal gaan er wel dingen mis, zeker op grote vliegvelden. Er komen daar per week 10.000den mensen doorheen en je ziet in zo'n aflevering er wat, net 10? Waarvan de meeste gaan over goederen/eten dat het land niet in mag.
Volgens de organisatie waar ik mee vlieg (backpackers.nl) worden er 2 op de 1000 met een working holiday visum extra gecontroleerd, met name omdat het visumsysteem niet onfeilbaar is (alles is digitaal).
Ik ga er vanuit dat je al gelezen hebt over workingholiday visum? Maar je budget is dus te klein je moet over 5000 AUD beschikken, met de zwakke euro kom je dus nog ongeveer € 200 te kort.

[...]

bron

Dus je budget mag wel wat groter wezen, je visum gaat je ook nog eens 270 AUD kosten. Verder weet ik niet wat overnachtingen in Australië kosten, maar het is een westerse land ( Of ja een ingepikt land van de originele bewoners ), ik weet niet of het daar nou zo goedkoop is.
Visum is het eerste geweest wat ik aan heb gevraagd, beetje lullig om eerst een vlucht te boeken en vervolgens daar te staan met een afgewezen visum. Het moet je visum na aanvraag binnen een jaar verzilveren en is vanaf aankomst in Australië 1 jaar geldig.

Australië is zeker niet goedkoop, maar met name Sydney is erg duur. Daar verwacht ik niet/nauwelijks te komen. De rest valt mee, ietsje lager nederlandse prijzen. Hostels ed zijn wel weer erg duur, ~20-25AUD/nacht. Daarentegen was het minium (jeugd) loon 3 jaar geleden 17AUD.
Kez schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 03:56:
Ik weet niet hoe de technische sector in Australie de lonen geeft,of dit per week of maand gaat maar als je eerdt een kleine twee maanden op je eerste loon moet wachten heb je al een probleem met je budget.
Mocht overigens die 1500euro er nog af gaan voor je gaat en dus zo'n beetje met de helft van wat je moet hebben daar komt heb je grote kans dat ze je meteen weer terugsturen.
Het land is erg ingericht op backpackers, bij de typische backpacker-werkgevers wordt er per week betaald.

[ Voor 65% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2012 10:02 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49
Misschien ben ik spuit 11 en heeft iemand dit artikel al genoemd: http://nos.nl/artikel/398...en-australie-te-duur.html
"We waren van plan om zes maanden te blijven, maar we gaan nu na vier weer terug om in Nederland weer te gaan werken."
Ik zou iets meer geld achter de hand houden... :)

.....

Pagina: 1