Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:44
Hallo Tweakers,

Wij hebben eind 2009 aangeschaft 1 x OLP small business server premium 2008.

Een onderdeel hiervan is SQL Server 2008 Standard Edition for Small Business.

Nu hebben wij software welke SQL server 2008 R2 vereist.

Ik begrijp dat de R2 variant geen update is, maar een compleet nieuwe versie :?

Kan ik hiervoor een upgrade kopen :?

De applicaties welke op dit moment gebruiken maken van de SQL 2008 server zijn allemaal R2 compatibel..

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je je softwareleverancier al gebeld? Die zou dit moeten weten. En anders MS zelf bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Volgens mij moet je gewoon een compleet nieuwe licentie kopen hiervoor, en anders je hele server upgraden naar SBS2011 (volgens mij draait die standaard wel SQL 2008 R2)
Maar wat is dat voor speciaal pakket dat het echt niet op een gewone 2008 wil draaien maar R2 vereist??

iRacing Profiel

Verwijderd

ja nieuwe licentie nodig maar let wel op welke je koopt, cpu of cal versie.
http://www.sqlservercentr...er-licensing-for-dummies/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2012 11:58 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Je zou nog kunnen overwegen om de SQL 2008 R2 express editie naast de huidige 2008 instance te draaien. Maar daarvoor is het wel handig om te weten welk pakket gebruik gaat maken van 2008R2.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Grolsch
De softwareleverancier zegt dat ik een nieuwe licentie moet kopen, kosten +- 4100 EURO voor 15 cals

De software leverancier (Ridder IQ) bied in hun offerte aan MS SQL Server 2008 - R2 Standard - 10 CAL's totaal zo'n € 1500,--

Volgens hun TD kan dit naast de bestaande SQL 2008 installatie draaien.

Verwijderd

lier schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:59:
Je zou nog kunnen overwegen om de SQL 2008 R2 express editie naast de huidige 2008 instance te draaien. Maar daarvoor is het wel handig om te weten welk pakket gebruik gaat maken van 2008R2.
ja let wel op 4GB limiet :)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:52:
Volgens mij moet je gewoon een compleet nieuwe licentie kopen hiervoor, en anders je hele server upgraden naar SBS2011 (volgens mij draait die standaard wel SQL 2008 R2)
Maar wat is dat voor speciaal pakket dat het echt niet op een gewone 2008 wil draaien maar R2 vereist??
Ik sluit me hier bij aan...en ben ook wel nieuwsgierig waarom het niet op SQL2008 kan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Grolsch
Ik krijg van hun technische man dit antwoord
Helaas moet ik je teleurstellen. Jullie hebben nu volgens onderstaande tabel MS SQL versie 2008 Standaard. RidderIQ ondersteunt alleen MS SQL 2008 R2 en hoger. MSSQL 2008 en MSSQL 2008 R2 kunnen wel gewoon naast elkaar op 1 server draaien.

• Oogje
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:06:
Ik krijg van hun technische man dit antwoord

[...]
Je zou natuurlijk kunnen vragen waarom aan Ridder. Laat hun maar aangeven wat er dan in R2 zit en niet in 2008 waardoor hun software er niet op kan draaien.
Als je veel geld die kant op gaat brengen is dat toch een legitieme vraag.

Na een beetje googlen kom ik hierop:
Alex Feng:
SQL Server 2008 R2 (RTM build 10.50.1600) is the second release of SQL Server 2008 (SP1: 10.0.2521. It is considered to be a minor version upgrade of SQL Server 2008. However, it add more features such as Multi-Server Administration, Data-Tier Applications and high availability and virtualization enhancements and more than SQL Server 2008.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SQL Express 2008 R2 heeft een limiet van 10GB.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

redfoxert schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:10:
[...]

SQL Express 2008 R2 heeft een limiet van 10GB.
aha opgetrokken:) dan nog het is een limiet:)

• Grolsch
Ik heb de TD gevraagd wat de reden is waarom SQL 2008 niet werkt.

Zodra ik meer info heb zal ik het hier posten.

• Grolsch
En dit is het antwoord

"Als we straks backup moeten teruglezen en restoren gaat het vaak mis omdat er verschillende database versies zijn. Als er straks functionaliteit wordt gebruikt uit de SQL 2008 R2 dan heb jij een probleem als je dan SQL 2008 hebt. "

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Grolsch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:22:
En dit is het antwoord

"Als we straks backup moeten teruglezen en restoren gaat het vaak mis omdat er verschillende database versies zijn. Als er straks functionaliteit wordt gebruikt uit de SQL 2008 R2 dan heb jij een probleem als je dan SQL 2008 hebt. "
Puntje 1 is onzin...dat gaat pas spelen als jij gaat overstappen naar een andere versie van SQL server.
Als jij een backup maakt in SQL 2008 en die terugzet in SQL 2008 is er geen enkel probleem...

En die functionaliteit...tsja...will cross that bridge when we come to it...

Voor nu riekt het sterk naar verkoopgeneuzel....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Oogje
  • Niet online
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:28:
[...]

Puntje 1 is onzin...dat gaat pas spelen als jij gaat overstappen naar een andere versie van SQL server.
Als jij een backup maakt in SQL 2008 en die terugzet in SQL 2008 is er geen enkel probleem...

My thoughts exactly

• kroegtijger
Mike2k schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:28:
[...]

Dit dus inderdaad... Daarbij kan je in de toekomst altijd nog naar 2008 R2 gaan mocht het nodig blijken. Database exporteren en importeren is nu ook niet het meest spannende, en dat zou in principe geen problemen moeten opleveren. Andersom, dus van 2008R2 naar 2008, is een ander verhaal uiteraard, maar ik acht de kans heel groot dat het gewoon werkt op de SQL die je hebt draaien.

iRacing Profiel

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Wellicht belangrijk is of Ridder IQ ondersteund wordt op een afwijkend platform. Lijkt mij nog steeds de moeite waard om te informeren naar SQL Express...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Grolsch
SQL express is denk ik die optie van 150 EURO per CAL, want daar koop je geen normale SQL Server voor.

• kroegtijger
Grolsch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:10:
SQL express is denk ik die optie van 150 EURO per CAL, want daar koop je geen normale SQL Server voor.
SQL Express is gratis...

iRacing Profiel

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

True that!

CAL = Client Access License
Je betaalt een x bedrag voor de software zelf en daarna een x bedrag voor elke gebruiker die verbinding maakt met de SQL server.

Je hebt/had? ook nog de CPU editie waarbij je een vast bedrag per CPU betaalde en dan kon je zoveel gebruikers erop laten als je wilde en dus eigenlijk het gebruik afkopen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:35
heb je bij de licenties SA ( Software Assurance ) aangeschaft?
Zo ja; mag je gratis upgraden.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 20:34
Het is overigens zo dat je vanaf sql2008R2 niet kunt restoren naar sql2008, maar wel andersom. Als je dus nooit een database restored van je leverancier is er geen enkel probleem en moeten ze je niet op kosten jagen.

(ow, kroegtijger riep dat al)

[ Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 29-06-2012 16:41 ]

• redfoxert
  • Niet online
Bij een klant van ons moeten ze regelmatig een export van hun database opsturen om problemen op te lossen. De leverancier vraagt dan ook altijd specifiek om de SQL server versie te vermelden. Daar kunnen ze dan hun oplossing op baseren.

Het riekt inderdaad naar verkooppraatjes en luiheid aan de leverancier kant aangezien ze zelf geen SQL 2008 servers (of lager) willen bijhouden om klant databases op in te lezen.

• kroegtijger
redfoxert schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:43:
Bij een klant van ons moeten ze regelmatig een export van hun database opsturen om problemen op te lossen. De leverancier vraagt dan ook altijd specifiek om de SQL server versie te vermelden. Daar kunnen ze dan hun oplossing op baseren.

Het riekt inderdaad naar verkooppraatjes en luiheid aan de leverancier kant aangezien ze zelf geen SQL 2008 servers (of lager) willen bijhouden om klant databases op in te lezen.
Een database op moeten sturen om problemen te verhelpen is al wel een teken aan de wand dat hun software kut is natuurlijk. Wij hebben ook enkele klanten met dat soort aparte database-verhaaltjes, en het is allemaal even ruk...
Daarbij zou je bij een beetje database er niet aan moeten denken om hem op te moeten sturen. Er vanuit gaande dat de Express niet volstaat betekend het dat je database >10GB zal gaan groeien... En die wil je dan "even" opsturen?? Slecht plan imho :{

iRacing Profiel

• redfoxert
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:46:
[...]

Een database op moeten sturen om problemen te verhelpen is al wel een teken aan de wand dat hun software kut is natuurlijk. Wij hebben ook enkele klanten met dat soort aparte database-verhaaltjes, en het is allemaal even ruk...
Daarbij zou je bij een beetje database er niet aan moeten denken om hem op te moeten sturen. Er vanuit gaande dat de Express niet volstaat betekend het dat je database >10GB zal gaan groeien... En die wil je dan "even" opsturen?? Slecht plan imho :{
Als jij een goede relatie hebt met je leverancier dan kan het best. In dit geval is het voornamelijk maatwerk wat geleverd moet worden en dan heb je toch wel liever een database met inhoud nodig lijkt me.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ridder levert redelijk standaard pakketten zonder een boel maatwerk te gaan doen hoor.
En eerlijk gezegd: aangezien 2012 net uit is zit je met 2008 (non-R2) op twee versies terug.

Grolsch's bedrijf is niet de enige klant (Ridder doet veel metaal/bouw), maar ze zijn wel één van de weinige leveranciers van dergelijke pakketten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• kroegtijger
redfoxert schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:50:
[...]

Als jij een goede relatie hebt met je leverancier dan kan het best. In dit geval is het voornamelijk maatwerk wat geleverd moet worden en dan heb je toch wel liever een database met inhoud nodig lijkt me.
het heeft niets met de relatie met de leverancier te maken, maar met de enorme hoeveelheid data die je "even" heen en weer wilt sturen..

iRacing Profiel

Pagina: 1