Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Voor een klant moet ik een terminal server opzetten naast zijn SBS2011 omgeving.

De SBS2011 server heeft nu op dit moment 20 usercals
De terminal server moet dienst gaan doen voor 7 kantoor werkplekken, en daarnaast het sporadisch inloggen van buitendienst medewerkers.

Mijn voorstel bevat nu een aparte 2008r2 server met 10 TS licenties en daarnaast 7 office 2010 standard licenties. Ik heb de microsoft site doorgespit, maar kan niet een eenduidig antwoordt vinden. Ook de Volume license advisor geeft mij niet het gewenste antwoordt. Die geeft alleen maar artikelnummers door en geen waarschuwingen dat iets niet volgens de licentie is.

Mijn vragen zijn dus concreet,

-Gaan TS licenties uit van gelijktijdigheid, of ken ik dit toe specifiek aan een gebruiker.
-Gaan office 2010 standard licenties uit van gelijktijdigheid, of ken ik dit toe specifiek aan een gebruiker.

Of kan omdat ik maar 7 office licenties heb ook maar 7 gebruikers laten inloggen.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 09:32
TS kan je op 2 manieren licentieren.
1. User Cals. Hierbij kijk je naar het aantal concurrent (gelijktijdig) users wat er gebruik van maakt.
2. Device Cals. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je dezelfde pc's, laptops, ect hebt waarop meerdere gebruikers op verschillende tijdstippen gebruik maken van TS.

Office heb ik minder verstand van, maar volgens mij heb je per user een licentie nodig en deze kan je volgens mij volgens de officiële richtlijnen zelfs niet delen. Dus aantal users = aantal x office. Maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
TS CAL's zijn bij mijn weten niet concurrent. Dat houdt in dat je voor iedere user (bij user CAL's), of voor ieder device (bij device CAL's) een licentie moet hebben. Je kan user en device CAL's niet door elkaar heen gebruiken, dus je zal daar eerst een keuze in moeten maken.

Verder geldt voor Office dat iedere user die Office gebruikt een licentie moet hebben. Het is echter zo dat als deze user al Office gebruikt op een laptop, of PC en deze laptop of PC ook gebruikt wordt om in te loggen op de terminal server, je voor die gebruiker geen Office licentie op de terminal server hoeft aan te schaffen.

• josvane
  • Laatst online: 21:32
@linke loe: geldt dit ook als de desktop een retail versie heeft? Die kan namelijk niet op Ts geinstalleerd worden. Hoe kom je dan legaal aan licentiecode voor de ts

@madg0blin: je bedoelt dus specifiek toekennen aan een gebruiker. De andre 3ts licenties kan ik dan gebruiken voor de buitendienst welke geen office nodig heeft.

• kwiebus
  • Laatst online: 20:48
Linke Loe schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 23:25:

Verder geldt voor Office dat iedere user die Office gebruikt een licentie moet hebben.
Office licenties zijn per-device licenties en geen user licenties.

Misschien moeten jullie het volgende eens doorlezen:

Dos and Don'ts of Using the Microsoft Office with Windows Server Remote Desktop Services

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
kwiebus schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 00:33:
[...]

Office licenties zijn per-device licenties en geen user licenties.
Je hebt helemaal gelijk, my mistake...
Pagina: 1