Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Proliant DL360 G5 met Intel 330 SSD

Pagina: 1
Acties:

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb hier een HP Proliant DL360 G5 met een Smart Array P400i controller.

Nu wil ik deze server gaan voorzien van SSD schijven om de profielen van onze gebruikers op te zetten.
(dus veel kleine bestandjes)

Helaas zijn professionele SSD's nog erg prijzig.
Nu zit ik te denken om er gewoon 3 Intel 330 of 520 SSD's in raid 5 er in te zetten.
Ik wil deze SSD's gewoon in de HDD brackets schroeven.
Gaat er na verloop van tijd een SSD Stuk, dan is het gewoon een kwestie van vervangen.

Heeft er iemand als ervaring met deze combinatie.
Werkt dit, of is het beter om toch voor de duurdere oplossing te gaan?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Het lijkt me dat dit niet zomaar zal gaan eigenlijk... Volgens mij zijn de desktop-SSD'tjes niet heel erg gemaakt op 24/7 gebruik met enorme hoeveelheden lees/schrijfbewerkingen zoals bijvoorbeeld een SQL-database kan doen. Mocht je het gaan proberen, dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen, maar ik zou er dan wel een hotspare naast zetten.

iRacing Profiel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
even er niet bij vergeten dat het waarschijnlijk in deze opstelling geen TRIM functie ondersteund.
dus of je snelheids winst er nu in blijf, durf ik niet te zeggen.

Kan je niet beter een maar SAS15K schijven er in doen? Goede raid controller er bij (met write cache).

• jhead22
  • Niet online
Ik zit te denken aan een HP p410 controller in combinatie met 3 intel 520 120Gb ssd's.
De profielen zelf bedragen 52GB. Dus op deze methode hebben we veel vrije schijfruimte wat de levensduur van de ssd's ten goede komt. Eventueel zetten we er een spare ssd er bij.

De 520 serie van intel heeft 5 jaar garantie bij 20GB write acties per dag. De 330 serie 3 jaar.

SAS15K schijfen zijn ook een oplossing. Echter natuurlijk niet zo snel als SSD >:)

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Ik vraag me nog steeds af waarom je hier SSD's voor wil inzetten. Je zegt dat het voor het opslaan van gebruikersprofielen is. Nu wordt een roaming profile op twee momenten benaderd: bij het inloggen (lezen) en bij het uitloggen (schrijven). De rest van de tijd staat het gebruikers profiel gewoon op de PC waar de gebruiker op dat moment op aan het werk is. Bovendien komt een roaming profile over het netwerk naar de gebruiker toe, waardoor je eigenlijk geen voordeel hebt van SSD ten opzichte van normale SAS schijven.

Ik zou verder niet moeilijk doen om die schijven in die server te proppen en gewoon 15k SAS schijven aansluiten op een Smart Array controller met write cache, want ik denk dat je geen voordeel zal hebben van SSD-schijven in deze situatie.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De SSD's zijn 2.5" dus als je 3.5" brackets hebt dan krijg je problemen met het uitlijnen van de SSD's op de SATA/SAS poorten.

SAS is compatible met SATA, andersom niet dus in principe zou het moeten werken, fysiek gezien dan.

https://discord.com/invite/tweakers

• jhead22
  • Niet online
Ik denk dat het idd 15K sas schijfen gaan worden icm een P410i controller.

HP ssd oplossingen zijn nog te duur en grote kans dat ze niet compatible zijn met andere merk ssd's.
Verder zit je idd met de levensduur.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
redfoxert schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:35:
De SSD's zijn 2.5" dus als je 3.5" brackets hebt dan krijg je problemen met het uitlijnen van de SSD's op de SATA/SAS poorten.

SAS is compatible met SATA, andersom niet dus in principe zou het moeten werken, fysiek gezien dan.
Wat ik me nu overigens ook bedacht is dat de backplane in de server, waar je de schijven op aansluit, geen standaard SATA connector heeft. Waarschijnlijk kun je hier wel een adapter voor vinden, maar het blijft een houtje-touwtje constructie...

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
beetje zonde om nu nog zo te investeren in een G5 bak. Die waren EOL in 2007, dus is die bak ook al afgeschreven als het goed is. Maargoed dat is mijn mening.
Een nieuwe G7 bak kost niet veel en heeft standaard een P410i aan boord, al is G7 dit jaar ook EOL. G5,G6,G7 zijn schijven compatible dus kan je altijd wel iets doorschuiven.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Linke Loe schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:43:
[...]

Wat ik me nu overigens ook bedacht is dat de backplane in de server, waar je de schijven op aansluit, geen standaard SATA connector heeft. Waarschijnlijk kun je hier wel een adapter voor vinden, maar het blijft een houtje-touwtje constructie...
't is een SAS-connector, maar daar kun je prima SATA disks in prikken.

Vroegah met Parallel SCSI hadden die trays een speciale connector, maar dat is al even niet meer zo. Je prikt nu de achterkant van een disk (SAS of SATA dus) in de backplane.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:34
Helaas gaan HP's en niet HP-SSD's niet goed samen. De gemiddelde SSD heeft namelijk geen temperatuursensor waardoor de HP denkt dat de SSD 250 graden is en in alarm slaat en stopt (letterlijk). Voor het laatst geprobeerd met een DL360 G7 en een Intel 320. Geen enkele combinatie wou langer dan 2 minuten werken. Zoek maar eens en dan vind je heel wat over HP's en niet HP SSD's. Bijvoorbeeld deze http://communities.intel.com/thread/21282

Verwijderd

Nou een G5 doet daar niet zo moeilijk over ... althans niet een intel x25-m maar waar je wel ff rekening mee moet houden zijn de volgende zaken :

Op de P400i controller welke in de G5 zit wordt alle SATA naar 1,5Gbit gezet ipv 3Gbit.
Verder moet de controller wel de doorvoersnelheid kunnen halen dwz als jij raid dingetjes gaat doen is de bottleneck je processor van je controller en ik kan je vertellen dat deze van oude HP controllers niet echt hoog is en dat is een eufemisme.

Zoals hierboven al iemand aangaf kan je beter gaan voor een SAS 15k diskset met een snelle(re) raid controller bv een P412 uit de G7 series of P812 losse controller met 1 GB flashcache.

Overgens zegt HP dat hun G8 line beter met (waarshijnlijk HP) SSD's overweg kan.

Interessante informatie onderaan pagina 3 van de volgende link, misschien kan iemand hier vermelden welke fabrikant deze drive's maakt voor HP ?

http://h18004.www1.hp.com...s/14038_div/14038_div.pdf
Pagina: 1