Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Exch 2003] 9688 - Approaching the size limit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een SBS Server 2003 SP2 draaien met daarop Exchange 2003 versie: 6.5.7638.1
Op deze server staan in AD 8 gebruikers die veel mailen met een gemiddelde mailbox grootte van 2GB en een archief op hun PC/Laptop.

Hier heb ik 1 maand geleden een ESEUTIL.exe uitgevoerd omdat ik toen al een schijfruimte probleem had door Exchange.
Met ESEUTIL was 70GB vrij gemaakt wat resulteerde in 77GB totale vrije schijfruimte.
Vervolgens heb ik de server schijf in de gaten gehouden en bleef deze rond de 77GB vrije schijfruimte hangen. Vervolgens ben ik gestopt met het controleren van de server en nu is in 1 week tijd 7GB verdwenen.

Nu kreeg ik van mijn monitoring systeem een melding:
"Exchange Mailbox Store Limit Reached FAILED on (server) for Exchange Mailbox Store Limit Reached result 9688."

Deze in de log boeken opgezocht en daar staat de volgende melding in:
"Exchange store 'First Storage Group\Mailbox Store (SRV01)': The logical size of this database (the logical size equals the physical size of the .edb file and the .stm file minus the logical free space in each) is 16 GB. This database size is approaching the size limit of 18 GB.

If the logical database size exceeds the maximum size limit, it will be dismounted on a regular basis."

Ik kan in het register de limit op 75GB zetten maar dan stel ik het probleem uit denk ik????

Iemand een idee wat ik vooraf kan doen om het probleem te voorkomen dat ik straks geen schijfruimte meer heb?
Ik heb gezocht naar een oplossing hiervoor en dan kom ik weer terug bij ESEUTIL of een nieuwe .edb maken of de database grote veranderen.
http://forums.msexchange...._1/key_/tm.htm#1800530394
http://www.msexchange.org...-2003-Service-Pack-2.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 10:01 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je leest verkeerd; het gaat om de database-grootte die nu het maximum van 18GB bereikt. Gewoon de register-key omzetten zodat de database kan groeien naar maximaal 75GB.

Ik mis alleen even logische & gebruikte ruimte in je "ietwat" warrige verhaal. 8 users x 2GB mailbox = 16GB store = 16GB op disk. Hoe kan het dan dat de disk van 77GB vol is? Staat er andere zooi op zoals overbodig veel logging? Heb je met eseutil wel de goede switches gebruikt en alle whitespace eruit gegooid; hiervoor is het wel aan te raden om de store te dismounten (waardoor mensen tijdelijk niet bij hun mail kunnen)?

Oh, check je spelling even; het is bijvoorbeeld grootte i.p.v. grote ;)

[ Voor 39% gewijzigd door MAX3400 op 28-06-2012 09:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat het wat warrig is :P Ik heb het verhaal een beetje aangepast.

Als ik de database in het register op 75GB zet, word dan het probleem niet uitgesteld?
Het zal even duren maar 75GB word dan toch ook wel bereikt?

De 8 users en hun mailbox verhaal is meer ter info, misschien overbodig...

De vrije schijfruimte nadat ik ESEUTIL gebruikt had bedraagt 77GB er was 70GB opgeschoond met deze actie, dit is in de afgelopen week weer gezakt naar 69,7GB vrije schijfruimte.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nogmaals: als je ongeveer 16GB aan mails hebt voor je users, kan een disk niet 70GB vol zijn. Desondanks, als je zeker weet dat je .edb op disk ongeveer 70GB is, bestaat 'ie dus voor ongeveer 50GB aan "lege ruimte" maar wordt dat wel van de disk ingenomen.

Zoals ik aangaf: een store dismount & volledige eseutil defrag lost het probleem op. Opgelet; je hebt voor de zekerheid dan wel een volledige backup nodig.

Misschien overbodig: lees & begrijp http://www.msexchange.org...ses-Disk-Consumption.html even.... Dat scheelt een stuk om te begrijpen wat "mail inhoud" is ten opzichte van "used diskspace".

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 28-06-2012 10:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu aangepast naar 75GB.
How to increase the Exchange Server 2003 Service Pack 2 18-gigabyte database size limit

Thanks voor je snelle reactie!

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 10:17 ]

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Zoals MAX3400 al aangeeft, heeft Exchange 2003 een standaard maximale database grootte van 16 GB, welke met de genoemde registry setting is uit te breiden tot maximaal 75 GB. Dit staat verder los van het vollopen van je schijven, wat zo op het eerste gezicht te maken lijkt te hebben met het niet maken van dagelijkse full backups van de information store. Bij een full backup worden namelijk de transaction logs ge-flushed, waardoor er dus schijfruimte vrij wordt gemaakt. Ik stel dan ook voor dat je je backup eens kritisch nakijkt...

Verwijderd

Topicstarter
Linke Loe schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:39:
Zoals MAX3400 al aangeeft, heeft Exchange 2003 een standaard maximale database grootte van 16 GB, welke met de genoemde registry setting is uit te breiden tot maximaal 75 GB. Dit staat verder los van het vollopen van je schijven, wat zo op het eerste gezicht te maken lijkt te hebben met het niet maken van dagelijkse full backups van de information store. Bij een full backup worden namelijk de transaction logs ge-flushed, waardoor er dus schijfruimte vrij wordt gemaakt. Ik stel dan ook voor dat je je backup eens kritisch nakijkt...
Ik heb Symantec System Recovery 2011 draaien, dagelijks.. De logfiles waren idd de laatste keer het probleem, ik heb een fout gemaakt in de uitleg....
De priv1.edb groeit nu iets.

De logfiles gaan overigens goed nu.

Beide bedankt :)

(sorry voor de onduidelijkheden in de uitleg)
Pagina: 1