Advies voor Game PC

Pagina: 1
Acties:

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Beste Tweakers,

Een paar maanden geleden heb ik met de hulp van Tweakers een Pc in elkaar gezet, deze geef ik nu aan mijn broertje en ben van plan zelf een nieuwe Pc te gaan bouwen. Dit systeem word voornamelijk voor games, ik speel games uit verschillende genres zoals strategie en shooters. Het systeem mag met alle randapparatuur zo rond de 1500 euro kosten. Ik wil een zo toekomst bestendig systeem samenstellen.

Dit is het systeem wat ik al heb en waar ik later nog een geluidskaart en een netwerkkaart heb bij moeten kopen doordat het moederbord geen 5.1 surround sound doorgaf aan mijn surround set en een netwerkkaart omdat het internet via een usb adapter die ik al had niet werkte en het bereik steeds wegviel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1€ 56,05€ 56,05
1Lite-On iHAS324 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)€ 159,57€ 159,57
1Sharkoon Scorpio 2000€ 0,-€ 0,-
1Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard€ 65,90€ 65,90
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 61,95€ 61,95
1Steelseries Qck+€ 12,65€ 12,65
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 193,90€ 193,90
1Sapphire HD 7970 3GB GDDR5€ 395,-€ 395,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 97,90€ 97,90
2Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 107,10€ 214,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 111,80€ 111,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,87

Dit is het systeem wat ik samengesteld heb en voor mijzelf wil gaan bouwen en gebruiken. Bij het vorige systeem was mijn bedoeling om te gaan overclocken maar dat heb ik tot op heden nog nooit gedaan dus vandaar dat ik bij dit systeem voor een OC 7970 en een i5 3570 ben gegaan aangezien deze volgens mijn research al op de hoogste instellingen staan en je daar verder geen wijzigingen aan hoeft te maken.

Het moederbord heb ik voornamelijk gekozen omdat daar ingebouwd Wi Fi in zit en een surround sound ervaring bied, bij mijn vorige build moest ik doordat het moederbord dit niet kon nog zelf componenten erbij kopen. Voor de rest heeft het moederbord volgens mij de standaard aansluitingen en dergelijke.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar AMD video kaarten aangezien ik hier al (goede) ervaringen mee heb. Het geluidsniveau vond ik wel een beetje te hoog vandaar dat ik ook heb geprobeerd een computer behuizing erbij te zoeken die dicht is en geluid wat onderdrukt. De resolutie waarop ik game is 1920x1080 75hz, hoger dan dit gaat mijn Tv niet. In de Catalyst control center kan ik ook geen hogere resolutie instellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 138,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Zalman Z11 Plus€ 59,90€ 59,90
1Logitech G500€ 43,38€ 43,38
1Steelseries Qck+€ 12,65€ 12,65
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5€ 431,90€ 431,90
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,90€ 55,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 97,90€ 97,90
2Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 188,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.519,58

Ik heb er 2 SSDs en 1 hardeschijf bij zodat ik:

1 SSD heb voor Windows en andere applicaties
1 SSD heb voor games die ik veel speel en veel laadtijden hebben zoals Skyrim
1 Hardeschijf gebruik voor opslag voor Films, muziek, Origin, Steam, Steam games aangezien dit maar vanaf één locatie werkt en games die ik niet meer zo veel speel.

Bij mijn vorige systeem zat ik met twee SSDs al krap met de beschikbare ruimte en had ik geen hardeschijf, bij deze wil ik het dus wat makkelijker maken.

De vragen die ik heb waarover ik graag advies wil:
-Is het beter om een SSD te kopen van 256GB of 2 van 128GB aangezien de prijs van een 256GB SSD lager is volgens de price watch... Hoe zit dit met snelheden en dergelijke?
- is 8GB ram meer dan genoeg of kan ik beter nu al 16GB ram installeren?
- Heb ik een goede harde schijf of kan ik beter een ander merk, type nemen?
- Hoe kan ik zien of de video kaart in de kast past? De afmetingen kan ik niet vinden op de product pagina's. De kast is ATX (mid tower)
- Kan ik beter ook de sythe mugen v 2 voor de i5 3750 ( neem aan dat er een koeler bij zit) kopen of is de stock koeler goed genoeg?
- Is de i5 3750 überhaupt wel de goede keus of kan ik beter voor de i5 2500 gaan?

De bedoeling is dat ik het systeem zelf in elkaar zet net als de vorige keer dus de enige kosten die er nog bij komen zijn verzendkosten.

Met deze informatie hoop ik een zo duidelijk mogelijk beeld te hebben gegeven over mijn voorkeuren en intenties. Ik zo het zeer op prijs stellen als Tweakers met ervaring en kennis mij hiermee willen helpen. Als dit al een goede samenstelling is hoor ik dat ook graag natuurlijk. :)

Bij voorbaat dank,

[ Voor 15% gewijzigd door SN4K3 op 28-06-2012 08:06 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
- Je kan net zo goed 1 SSD van 256 MB nemen. Verschil in snelheid ga je niet merken.
- 8GB ram is meer dan genoeg voor gamen.
- Je HDD is prima, het is een 7200 rpm exemplaar en die maken wat meer lawaai dan een 5400 rpm exemplaar, maar aangezien je hier ook games op gaat zetten is die snelheid niet zo verkeerd.
- Of de videokaart gaat passen kun je vinden in reviews van de kast. Kun je die niet vinden dan kun je wel een inschatting maken mbv de maten van de kast.
- Wanneer je toch €1500 euro uit gaat geven zou ik zeker een Mugen 2 op die i5 3570k zetten. Overigens is deze cpu net als die 2500k unlocked zodat je makkelijk kan overklokken. Dat je dit nog niet hebt gedaan wil niet zeggen dat het niet handig is. Zolang je PC meer dan snel genoeg is, is het natuurlijk niet nodig. Maar misschien over 3 jaar wel als je net wat CPU kracht te kort komt.

Verder zou ik de voeding veranderen is iets als pricewatch: XFX Pro 550W dit is al meer dan voldoende. Alternatieven: pricewatch: Super Flower Golden Green SF-550P14XE of b.v. pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M

Ook snap ik niet helemaal waarom je geen surround af hebt kunnen spelen op je surround set. Hebben we het dan over surround in het algemeen zoals bijvoorbeeld bij films? Of hebben we het specifiek over games? Ik heb zeker 10+ aan onboard geluidskaartjes geconfigureerd voor het weergeven van surround geluid bij films. Als je bijvoorbeeld de surroundset netjes digitaal aansluit (optisch of coaxiaal) en goed configureert kan ieder onboard geluidskaartje surround uitsturen. Hebben we het specifiek over effecten in games (was dat niet EAX?) dan ondersteunt niet iedere onboard chip dit.

Edit:
Op de productpagina van de kast staat gewoon hoe groot de te installeren kaarten mogen zijn (29cm). http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.asp?idx=476
Kaart is 28 cm lang http://www.sapphiretech.c...pid=1463&psn=&lid=1&leg=0

[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 28-06-2012 09:23 ]

• SN4K3
Even een overzicht wat dan mijn keuze word als antwoord.

- 256Gb SSD
- 8GB ram
- HDD is overigens een 2TB versie maar wel dezelfde snelheid e.d. maar staat nog niet in de tabel
- Reviews heb ik opgezocht en een paar bekeken maar kon niet opmaken hoe groot die nou is en of de ruimte waar de videokaart nou daadwerkelijk zit echt groot genoeg is en niet dat er disc, HD of SSD trays in de weg zitten. Bedankt dat je dat toch hebt weten te vinden. ;)
- Als ik merk dat ik meer power nodig heb dan zal ik een Mugen 2 op die i5 3570k zetten, dit doe ik dan waarschijnlijk tegelijk met mijn andere Pc. Heb me nog niet zo verdiept in overklocken maar ik denk dat het met behulp van wat online tutorials allemaal wel moet lukken kwa instellingen en dergelijke.
-Voeding zal ik nog naar kijken, had deze keuze gemaakt omdat ik met deze voeding al ervaring had en totaal geen geluid of andere irritaties heb.
jaapsander schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 09:03:
Ook snap ik niet helemaal waarom je geen surround af hebt kunnen spelen op je surround set. Hebben we het dan over surround in het algemeen zoals bijvoorbeeld bij films? Of hebben we het specifiek over games? Ik heb zeker 10+ aan onboard geluidskaartjes geconfigureerd voor het weergeven van surround geluid bij films. Als je bijvoorbeeld de surroundset netjes digitaal aansluit (optisch of coaxiaal) en goed configureert kan ieder onboard geluidskaartje surround uitsturen. Hebben we het specifiek over effecten in games (was dat niet EAX?) dan ondersteunt niet iedere onboard chip dit.
Ik zal het proberen uit te leggen. De surround set die ik heb is een logitech z5500, deze ontvangt een 5.1 signaal en speelt dit zodanig af. Met mijn vorige PC had ik deze aangesloten met een optishe kabel met mijn moederbord asrockz68 extrem3 gen3. Als ik dan een film keek of game speelde dan kreeg ik op mijn z5500 waar normaal 'echt' 5.1 geluid dan staat Dolby digital de melding Dolby pro logic ii Film of Movie, Hier kreeg ik geen 5.1 geluid mee maar alles vanuit mijn front en side speakers. Achter me hoorde ik dus niets, althans niet het geluid wat in de game achter het personage is. Toen heb ik opgezocht hoe dit zat en het bleek dat ik daarvoor een output vanuit mijn Pc moest hebben met DTS connect of Dolby live o.i.d. wat mijn nieuwe moederbord dus wel heeft. Ik heb toen een geluidskaart gekocht (theatron agrippa) welke deze functies of codering wel kon uitzenden en daarbij krijg ik wel 'echt' Dolby digital geluid. Mijn surround set is al redelijk oud en kan dus niet zelf signalen decoderen maar speelt puur af wat het binnen krijgt.

In Windows zelf kon ik ook niets veranderen aan de geluidsinstellingen maar met de geluidskaart word het geluid wel juist afgespeelt. Dit is hoe ik het begrijp dus hopelijk zit ik niet zomaar te kloten :P

Edit: Ik zie nu op de site van de behuizing het plaatje met de afmetingen voor de grafische kaart, stom dat ik daar overheen heb gelezen. 8)7

• jaapsander
Overigens kan een Z5500 prima via een optische geluidsuitgang 5.1 DD of DTS afspelen (en decoderen) (moet de bron natuurlijk ook 5.1 zijn). Dat hij stereo binnenkrijgt komt doordat er iets niet goed is ingesteld. Meestal moet je in Windows aangeven dat je receiver DD (AC3) en DTS kan decoderen. Een losse geluidskaart is dus niet nodig. DD live en DTS connect is weer iets anders.

Verder veel succes met je setup!

[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 29-06-2012 16:13 ]

• SN4K3
Bedankt voor je aanmoediging ;)

Een paar dingen die ik nu nog moet doen is uitzoeken welke versie van de 7970 nou het beste is. Als ik bijvoorbeeld de verschillende sapphire versies en de xFx vergelijk dan zit er kwa prijs en performance nou niet echt verschil in zover ik kan zien. Is dit puur een keuze van loyaliteit naar een bepaald merk of zit er echt een degelijk verschil tussen de kaarten? Wat ik er van kan zien is dat de sapphire 7970 OC de beste is met prijs/performance verhouding.

De behuizing ga ik veranderen in een NZXT Phantom aangezien ik deze er veel mooier uit vind zien, heeft fan control en de fans locaties en airflow lijken mij beter dan die van de Zalman 11. De kast lijkt me wat makkelijker in gebruik en bij de installatie van onderdelen. Er hangt alleen wel een hoger prijskaartje aan.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 01:41
verschil zit meestal in de OC en koelers, sommige kaarten zijn standaard dus al overclocked, wat leuk is maar meestal betaal je daar ook voor (in dit geval dus echt niet) en kwa koeler zou ik altijd voor een dual fan gaan,
en natuurlijk is het ook gewoon het merk, sommige mensen merk X niks..(ikzelf zou bijv voor de XFX gaan omdat deze er ook strakker uitziet en ik al goede ervaring met het merk heb)

[ Voor 25% gewijzigd door [Remmes] op 30-06-2012 08:43 ]

ja, daag.

• SN4K3
Bedankt voor je reactie,

Het enige verschil wat ik in de pricewatch kan vinden tussen deze twee is dat de XFX 5,7GHz geheugen snelheid heeft en de sapphire OC 5,8GHz heeft. Over geluids en warmte productie word kan ik niet veel vinden. De product reviews komen ongeveer op hetzelfde neer. Op de productpagina's kan ik alleen maar de gewoonlijke reclame praatjes vinden van de standaard functies.

Ik vind alleen dat de sapphire wel een beetje 'te open' lijkt, alleen een plastic kap met de fans erop maar de buitenkanten lijken mij nogal kwetsbaar, helemaal voor stof. De xFx zit wel mooi ingepakt, zit er gelikt uit en kan volgens mij ook nog overgeclocked worden dus dan maakt het kwa performance dus ook niet meer zoveel uit toch? Prijsverschil is 2 euro, alleen de leverbaarheid van de xFx is slechter in vergelijking met de sapphire die overal binnen 24 uur kan worden geleverd (volgens pricewatch).

Ik heb momenteel een sapphire radeon 7970 in mijn PC en heb daar tot dusver goede ervaringen mee alleen de koeling is volgens mij niet echt optimaal. Maar kwa drivers en gebruikers ervaring heb ik er nog geen problemen mee gehad. Natuurlijk zijn alle versies in wezen gewoon een 7970.

Tot nu toe gaat mijn gevoel uit naar de xFx :)

• [Remmes]
ook is wat ik zo zie de FXF lager dan de Sapphire

ja, daag.

• SN4K3
Remmes_NT schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:26:
ook is wat ik zo zie de FXF lager dan de Sapphire
Lager kwa hoogte bedoel je toch? :P

Lijkt er wel op dat de sapphire nog iets uitsteekt met de behuizing boven de ijzeren uitlaat. Alhoewel met dat niet echt een probleem lijkt met betrekking tot ruimte voor andere componenten op je moederbord.

[ Voor 34% gewijzigd door SN4K3 op 30-06-2012 16:32 ]

• [Remmes]
SN4K3 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:28:
[...]

Lager kwa hoogte bedoel je toch? :P
ja op die manier XD

ja, daag.

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kijk anders naar de roundup van HD7970 modellen van Tweakers

• SN4K3
TheThomas schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:36:
Kijk anders naar de roundup van HD7970 modellen van Tweakers
Bedankt voor de link. Heb het zojuist allemaal doorgelezen en word er nu juist nog onzekerder van... De xFx presteert wel goed maar heeft ook veruit de hoogste geluidsproductie, Deze komt bij de geluid en temperatuur test toch veruit het slechtste uit de bus. Nou weet ik niet hoeveel 2-4 dB op +-40 dB hoorbaar is, maar ik heb liever geen stofzuiger naast me aan het loeien terwijl ik Battlefield speel :P

Ook kwa temperatuur lijkt 85 graden me nou niet echt bepaald een goede zaak, al lijkt het me dat met een goede koeling in je behuizing dit ook wel wat naar beneden gebracht kan worden.

En jammer dat de sapphire 7970 er niet tussen staat en is getest.

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Club3D is volgens tweakers het beste, echter doet deze het ook erg goed naar mijn ervaring:
pricewatch: Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5

Sapphire staat sowieso bekend om stille koelers.

• [Remmes]
opzich zijn ze allemaal wel even goed, daarbij zal je denk ik niet je gpu voor minuten lang op 100% krijgen ( waardoor deze luid is en heet word), en daarbij willen de testen van T.net niet alles zeggen

ja, daag.

• SN4K3
DMZ schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 17:45:
Club3D is volgens tweakers het beste, echter doet deze het ook erg goed naar mijn ervaring:
pricewatch: Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5

Sapphire staat sowieso bekend om stille koelers.
De sapphire oc 7970 was/is mijn originele keus maar ben toen op gaan vergelijken en de xFx kwam daar toch wel het dichtste bij met prestaties. Zojuist heb ik wat unboxing video's gekeken van beide kaarten en ik vind het toch raar dat er bij sapphire allerlei kabels waaronder een HDMI kabel word bijgeleverd en bij de xFx eigenlijk bijna niets behalve een driver cd en een dvi kabel. ;)

Volgens mij maakt het niet echt uit welke 7970 je koopt want bij alle krijg je wel waar voor je geld, maar natuurlijk wil je net even dat beetje meer performance er uit kunnen persen en mee pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door SN4K3 op 30-06-2012 18:17 ]

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld (Sapphire fan), maar inderdaad, elke 7970 is wel waar voor je geld. Van de Tweakers review is de XFX een van de snellere, en dat probleem met geluid kun je oplossen door een fanprofiel in te stellen (staat ook in de roundup, fans draaien harder dan nodig).

• SN4K3
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1NZXT Phantom€ 135,90€ 135,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5€ 433,-€ 433,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,90€ 55,90
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,50€ 48,50
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,30

Het enige wat ik nu nog moet is een voeding en een hardeschijf van ongeveer 500GB. Ik had eerst 3 of 2 terabyte opgezocht maar als ik even redelijk nadenk dan kom ik daar toch nooit aan. Al zie ik in de pricewatch wel dat de prijs van een 1 of 2 terabyte HD voordeliger is. Koeling voor cpu is een scythe mugen 2 en ik heb wat scyth slipstream fans voor de behuizing, de kast zelf heeft al goede fans die stil zijn dus deze zijn backup als ik meer airflow wil.

Hoe kan ik berekenen hoeveel watt dit systeem gebruikt? De bedoeling is dat ik er over een x aantal jaren nog wel een 7970 bij prik om weer up to date te zijn en weer een paar jaar extra mee kan pikken. 650w is dan toch wel genoeg?

Als het goed is heb ik hiermee surround sound door onboard audio van het moederbord, tevens heb ik hiermee draadloos internet via wi fi. Bespaart me weer een geluids en netwerk kaart. Muis en toetsen bord heb ik al ook al moet ik nog even op zoek naar een toetsenbord voor mijn kleine broertje.

Edit:

-650w genoeg voor 2x een 7970? Hoe bereken ik dit?
-Tips voor een goede HD? Ik had zelf een seagate van TB in gedachten maar misschien is er een beter alternatief? Ik weet niet echt waar ik bij hardeschijven op moet letten dus de pricewatch is daar voor mij ook niet echt een hulp...

[ Voor 93% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 09:46 ]

• SN4K3
Sorry voor de kick maar:

Zou iemand de vragen van de bovenstaande post kunnen beantwoorden? En overall lijkt deze samenstelling van componenten wat of is het een zooitje :p

Ik heb geprobeerd het aantal maximum watt te berekenen met een programma op internet en daar kwam ik met 2x een 7970 uit op 680 watt... Dus dat betekent dat ik een voeding moet hebben van 700 watt of hoger?

[ Voor 37% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 16:36 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Na enkele jaren is de kans groter dat je er een nieuwe HD8970 in prikt dan een extra HD7970. De 7970 zal over enkele jaren ook niet meer verkrijgbaar zijn (enkel 2de hands maar dan weet je nooit echt wat je in huis haalt) Dus die 650W voeding is zeker voldoende met 550W zou het ook al lukken.

Als je toch voor 2x 7970 wil gaan dan is het op zich geen slechte keuze om nu toch een 750w voeding te nemen. Het zou wel lukken met 650W maar met 750W zit je echt wel safe, zeker als je de CPU nog eens ver wil overclocken (aangezien je een Mugen 2 neemt zal dit wel de bedoeling zijn zeker?).

• SN4K3
Inrage schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:41:
Na enkele jaren is de kans groter dat je er een nieuwe HD8970 in prikt dan een extra HD7970. De 7970 zal over enkele jaren ook niet meer verkrijgbaar zijn (enkel 2de hands maar dan weet je nooit echt wat je in huis haalt) Dus die 650W voeding is zeker voldoende met 550W zou het ook al lukken.

Als je toch voor 2x 7970 wil gaan dan is het op zich geen slechte keuze om nu toch een 750w voeding te nemen. Het zou wel lukken met 650W maar met 750W zit je echt wel safe, zeker als je de CPU nog eens ver wil overclocken (aangezien je een Mugen 2 neemt zal dit wel de bedoeling zijn zeker?).
De bedoeling is wel dat ik ga overclocken. Momenteel ben ik lichtjes begonnen om mijn huidige systeem proberen te overclocken maar dat lukt nog niet erg. Ik ben advies aan het inwinnen in het overclock gedeelte van het forum :P

Maar als je in crossfire wil draaien dan moet je toch 2x dezelfde kaart hebben? Dus hetzelfde merk en type, tenminste ik dacht dat het zo werkte. Kijk als er betere kaarten uitkomen die ik samen met een 7970 in crossfire kan zetten vind ik het ook goed. Ik dacht alleen dat als je dezelfde kaarten moest hebben dat in een aantal jaar de prijs daarvan toch zodanig gedaald is dat het betaalbaar is om in crossfire te gaan.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Ik bedoelde dat je dan een 8790 (nieuwe generatie) in de plaats van je 7970 zou gebruiken en de oude 2de hands verkopen. De nieuwe generatie is meestal een veel betere investering.

Als je crossfire wil moet je idd het zelfde type hebben (niet merk, wel andere voorwaarden)

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 05-07-2012 16:55 ]

• SN4K3
Oh zo natuurlijk, Ja als de nieuwe generatie er is kan ik die misschien ook kopen maar dat kost dan ook weer een hoop. De 7970 kost nu zo'n 400 euro en hopelijk met een paar jaar dan 200 of minder. Als ik telkens de high end kaarten ga kopen dan ben ik elke keer 4 a 500 euro kwijt. Doordat dit mijn eerste PC is ben ik bereid wat meer te betalen voor de nieuwste kaart zodat ik in verhouding het langer uit hou dan als ik nu al een goedkopere kaart zou kopen.

En als ik eenmaal overclocken begrijp en alles lukt dan kan ik er daar eventueel ook nog wat extra levensjaren mee uit halen.

Ik heb eigenlijk nog nooit spullen van mij 2e hands verkocht, het meeste wat ik koop dat bewaar ik gewoon. Hetzelfde met spellen, daar heb ik nu ook al een aardige plank mee vol staan :P
Maar stel ik zou mijn 7970 verkopen en dan een 7890 nieuw kopen dan zou dat natuurlijk kwa prijs ook goedkoper worden.

Dus het is beter (goedkoper) om nu alvast een voeding met meer watt te kopen? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 17:17 ]

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

SN4K3 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:13:
Oh zo natuurlijk, Ja als de nieuwe generatie er is kan ik die misschien ook kopen maar dat kost dan ook weer een hoop. De 7970 kost nu zo'n 400 euro en hopelijk met een paar jaar dan 200 of minder. Als ik telkens de high end kaarten ga kopen dan ben ik elke keer 4 a 500 euro kwijt. Doordat dit mijn eerste PC is ben ik bereid wat meer te betalen voor de nieuwste kaart zodat ik in verhouding het langer uit hou dan als ik nu al een goedkopere kaart zou kopen.

En als ik eenmaal overclocken begrijp en alles lukt dan kan ik er daar eventueel ook nog wat extra levensjaren mee uit halen.

Ik heb eigenlijk nog nooit spullen van mij 2e hands verkocht, het meeste wat ik koop dat bewaar ik gewoon. Hetzelfde met spellen, daar heb ik nu ook al een aardige plank mee vol staan :P
Maar stel ik zou mijn 7970 verkopen en dan een 7890 nieuw kopen dan zou dat natuurlijk kwa prijs ook goedkoper worden.

Dus het is beter (goedkoper) om nu alvast een voeding met meer watt te kopen? ;)
Nou niet echt hoor. Je koopt een kaart van 400 euro. Verkoopt hem na een jaar voor nog 70% van de prijs. Dus 280 en legt weer 120 bij en je bent weer up to date.

• SN4K3
Als ik crossfire ga draaien bedoel ik, dan is nu investeren in een 800w voeding beter dan nu een 600 of mindere voeding kopen en als ik een 2e kaart erin zet een betere voeding kopen.

En natuurlijk begrijp ik je punt met betrekking tot doorverkoop van de videokaart maar elk jaar of twee jaar mijn kaart verkopen en een nieuwe generatie kaart kopen zie ik mezelf nog niet doen. Ik heb liever een x aantal jaar 1 7970 en als ik merk dat ik de nieuwste spellen niet meer soepel rond 60fps kan afspelen doe ik er een 2e 7970 bij voor een x aantal jaren. Als dat samen niet meer werkt kan ik die alsnog verkopen en dan de nieuwste videokaart kopen.

• jaapsander
SN4K3 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 20:11:
Als ik crossfire ga draaien bedoel ik, dan is nu investeren in een 800w voeding beter dan nu een 600 of mindere voeding kopen en als ik een 2e kaart erin zet een betere voeding kopen.

En natuurlijk begrijp ik je punt met betrekking tot doorverkoop van de videokaart maar elk jaar of twee jaar mijn kaart verkopen en een nieuwe generatie kaart kopen zie ik mezelf nog niet doen. Ik heb liever een x aantal jaar 1 7970 en als ik merk dat ik de nieuwste spellen niet meer soepel rond 60fps kan afspelen doe ik er een 2e 7970 bij voor een x aantal jaren. Als dat samen niet meer werkt kan ik die alsnog verkopen en dan de nieuwste videokaart kopen.
Die PSU calculators zijn over het algemeen erg slecht. Het beste is om een goede review op te zoeken waar het stroomverbruik goed gemeten wordt, bijvoorbeeld http://www.guru3d.com/art...7970-directcu-ii-review/7 hier laten ze zien dat 1 kaart ongeveer 222W verbruikt. 2 kaarten doen dus 444W en inclusief cpu en overklok zit je op 650W. Nu twijfel ik alleen of dit gemeten is uit het stopcontact of uit de voeding. Indien uit het stopcontact, dan is het werkelijke verbruik ongeveer 15% lager. Belangrijker is om te kijken of de voeding genoeg PEG power connectors heeft (volgens mij voor 1 7970 1x 8 pins en 1x 6 pins).

Je kunt ook nog even in het voedingentopic vragen.

Maar met 2x een 7970 heb je wel genoeg aan 700W. http://tweakers.net/price...1T804ihvKUvHkKGuhKhRs2_YB hier zitten wel goede tussen.

• SN4K3
jaapsander schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:29:
[...]

Die PSU calculators zijn over het algemeen erg slecht. Het beste is om een goede review op te zoeken waar het stroomverbruik goed gemeten wordt, bijvoorbeeld http://www.guru3d.com/art...7970-directcu-ii-review/7 hier laten ze zien dat 1 kaart ongeveer 222W verbruikt. 2 kaarten doen dus 444W en inclusief cpu en overklok zit je op 650W. Nu twijfel ik alleen of dit gemeten is uit het stopcontact of uit de voeding. Indien uit het stopcontact, dan is het werkelijke verbruik ongeveer 15% lager. Belangrijker is om te kijken of de voeding genoeg PEG power connectors heeft (volgens mij voor 1 7970 1x 8 pins en 1x 6 pins).

Je kunt ook nog even in het voedingentopic vragen.

Maar met 2x een 7970 heb je wel genoeg aan 700W. http://tweakers.net/price...1T804ihvKUvHkKGuhKhRs2_YB hier zitten wel goede tussen.
Hey bedankt voor je antwoord, ik zal gebruik maken van het topic dat je voorstelde.

Zojuist even gekeken in mijn kast en 1 7970 heeft inderdaad 1x 8 pins en 1x 6 pins connectoren. Hoe bedoel je dat ik hierop moet letten, kwa bijgeleverde kabels of aansluitingen op de voeding?
Pagina: 1