• Soprano76
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-01 19:55
Hoe/waar kom je er achter hoeveel HZ een paneel is. Met alle marketing trucjes zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoeveel Hertz is het paneel van de Samsung 40ES6100?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De specificatie van deze TV kun je hier terug vinden: http://www.samsung.com/nl...ed-tv/UE40ES6100WXXN-spec , daar zie ik inderdaad niet zozeer iets over Hz yerug, maar is dit wel iets wat bij de hedendaagse TV's en beeldschermen opgaat? Volgens mij was dat meer iets van de oudebeeldbuis. Bij TFT schermen zegt het in iedergeval bijzonder weinig meer, zover mij bekend is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is eigenlijk alleen nog interessant voor interpolatie en 3D. In mijn ogen is interpolatie niet nuttig omdat het originele beeld hierbij wordt aangepast (iets wat in mijn ogen niet wenselijk is, maar goed, dat is dan misschien persoonlijk), en bij een 3D TV kun je er vanuit gaan dat de hoeveelheid Hertz hier afdoende voor zal zijn.

Staat het niet bij de TV vermeld dan zal het in ieder geval altijd 50 / 60 Hz (PAL / NTSC) of voor 3D TV 100 / 120 Hz (PAL / NTSC) zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-06-2012 19:04 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:00:
Bij TFT schermen zegt het in iedergeval bijzonder weinig meer, zover mij bekend is.
Als je van 3D op je scherm gebruik maakt, kan het wel van belang zijn.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Soprano76
Ik weet dat volgens de specs idd 200HZ wordt aangegeven. Maar dat is software-matig ge-upgrade. Ik weet alleen niet hoeveel het paneel zelf is. 50 of 100HZ? Vraag het ivm weergave van snelle beelden en voor gaming.

Heb in principe geen interesse in 3D maar de reden dat ik de 6100 boven bijv de 5500 (geen3D) zou kiezen is vanwege het hogere hertz tal.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Nergens meer te vinden, maar het zal een '100Hz' paneel zijn. Het toestel heeft immers de Motion Plus bewegingsinterpolatie erin zitten en dat werkt niet als het paneel geen extra frames kan verwerken.
Voor gamen eigenlijk ongewenst omdat de bewerking voor extra vertraging zorgt, maar met films enzo werkt het redelijk goed.
Gelukkig kun je het gewoon schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr.paaJ op 27-06-2012 19:22 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Soprano76
mr.paaJ schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:22:
Nergens meer te vinden, maar het zal een '100Hz' paneel zijn. Het toestel heeft immers de Motion Plus bewegingsinterpolatie erin zitten en dat werkt niet als het paneel geen extra frames kan verwerken.
Voor gamen eigenlijk ongewenst omdat de bewerking voor extra vertraging zorgt, maar met films enzo werkt het redelijk goed.
Gelukkig kun je het gewoon schakelen.
Maar een 100hz (200CMR) paneel is voor gamen dus wel significant beter dan een 50HZ (100CMR) paneel? Of maakt dit ook weinig verschil?

Het ding is dat de 6100 zo'n 200 euro duurder is dan de 5500. De 3 grote verschillen zijn 3D, 100CMR vs 200CMR en ingebouwd Wifi.

De 3D geef ik dus niet om, de Wifi is leuk meegenomen en het belang in HZ verschil probeer ik nog te bepalen. Ik geef het liefst zo weinig mogelijk uit maar als het verschil in HZ merkbaar is, is het de investering misschien wel waard...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat is bij jou "beter" moet je afvragen, kleurechtheid, kijkhoek, contrast, Refreshrate, de delay van je beeld bij het processen, reflecties van de zon in je beeld vs mat scherm etc etc

Ik geloof dat elke lcd tv van nu wel geschikt is namelijk voor gaming, mits je hem in de gaming mode zet waar praktisch elke vorm van beeldverbeteren uit staat

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 27-06-2012 19:55 ]

Iperf

• Soprano76
fish schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:53:
Wat is bij jou "beter" moet je afvragen, kleurechtheid, kijkhoek, contrast, Refreshrate, de delay van je beeld bij het processen, reflecties van de zon in je beeld vs mat scherm etc etc

Ik geloof dat elke lcd tv van nu wel geschikt is namelijk voor gaming, mits je hem in de gaming mode zet waar praktisch elke vorm van beeldverbeteren uit staat
Yeah, dat is dus het ding; Ik vind het erg moeilijk te beoordelen. Beide TV's voldoen in principe op alle aspecten alleen vraag ik me af of het verschil tussen een 50 en 100 hz paneel duidelijk verschil maakt.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

200CMR doet niets positiefs voor je gamen (nu ja: wel extra vloeiend beeld, maar ten koste van reactiesnelheid)

Bij games is het vaak toch al minder nodig omdat veel games op 60fps draaien. Games op 60Hz zijn van nature al net zo vloeiend als een film/TV signaal wat op 24/25/30fps binnen komt en door de 100Hz molen wordt gegooid.

[ Voor 50% gewijzigd door mr.paaJ op 27-06-2012 20:18 ]

• Soprano76
mr.paaJ schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:15:
200CMR doet niets positiefs voor je gamen (nu ja: wel extra vloeiend beeld, maar ten koste van reactiesnelheid)

Bij games is het vaak toch al minder nodig omdat veel games op 60fps draaien. Games op 60Hz zijn van nature al net zo vloeiend als een film/TV signaal wat op 24/25/30fps binnen komt en door de 100Hz molen wordt gegooid.
maar een 100hz t.o.v. een 50hz paneel wel toch? Ivm snelle beelden, zij het voor films of gamen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even met beide voeten op aarde, daar beseffen de meeste mensen niet dat een standaard muis in windows een refreshrate heeft van 8ms.(125hz) een scherm op 200hz refreshed zit op 5ms (sneller dan je muis) natuurlijk tellen de tijden op, maar kom op. dan kun je beter eerst je muis op 1000hz zetten (en hopen dat de hardware het ondersteund, maar daar kom je gauw achter)
e.g. http://www.codinghorror.c...and-usb-polling-rate.html

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 27-06-2012 20:23 ]

Iperf

• Soprano76
Damn, alle info is in principe welkom maar kan iemand deze simpele vraag beantwoorden: Is een 100hz merkbaar beter dan een 50hz paneel. Los van alle beeld verbeteraars.

Heb me laten vertellen dat het hogere hz tal - wat veel 3D TV's hebben - eigenlijk alleen functioneel is voor de 3D zelf.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soprano76 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:27:
Damn, alle info is in principe welkom maar kan iemand deze simpele vraag beantwoorden: Is een 100hz merkbaar beter dan een 50hz paneel. Los van alle beeld verbeteraars.

Heb me laten vertellen dat het hogere hz tal - wat veel 3D TV's hebben - eigenlijk alleen functioneel is voor de 3D zelf.
wat was ook alweer "beter" ?

Hiet heb je het verhaal van de ketting en zwakste schakel. aannemende de de rest van de specifikaties hetzelfde zijn zou ik zeggen dat het beter is. maar niet direct dat je het ook altijd merkt.

Iperf

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nee, een > 50/60 Hz paneel is niet beter voor gamen. Als je de 'motion enhancing' opties van je TV aanzet om de 50 Hz beelden naar 100 Hz om te zetten treedt er juist een vertraging op tussen het moment waarop jij de knop indrukt en wanneer dit zichtbaar is in beeld. Het enige wat de TV probeert te doen is het beeld tussen 2 frames vloeiender maken.

Er is namelijk geen enkele spelconsole die meer dan 50 of 60 Hz uitstuurt. Laat staan dat de hoeveelheid FPS op een spelconsole daar vaak bovenuit komt.

Voor gamen op spelconsoles maakt het geen fluit verschil uit.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Soprano76
--MeAngry-- schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:55:
Nee, een > 50/60 Hz paneel is niet beter voor gamen. Als je de 'motion enhancing' opties van je TV aanzet om de 50 Hz beelden naar 100 Hz om te zetten treedt er juist een vertraging op tussen het moment waarop jij de knop indrukt en wanneer dit zichtbaar is in beeld. Het enige wat de TV probeert te doen is het beeld tussen 2 frames vloeiender maken.

Er is namelijk geen enkele spelconsole die meer dan 50 of 60 Hz uitstuurt. Laat staan dat de hoeveelheid FPS op een spelconsole daar vaak bovenuit komt.

Voor gamen op spelconsoles maakt het geen fluit verschil uit.
Ik bedoel een 100 hz paneel, dus zonder motion enhancing tegenover een 50hz. Maar ik begrijp dat dat dus ook niet echt uit maakt als je geen 3D hoeft?

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat zal wel iets uitmaken, bedenk me net dat daar natuurlijk de voorheen populaire term 'responstijd' gebleven is :). Dan blijft het beeld ongeacht de aansturing inderdaad wat scherper omdat het scherm sneller reageert. Al was 8ms responstijd redelijk standaard bij de laatste schermen waar dat nog werd vermeld, wat zou betekenen dat daar dan ook al '100Hz' panelen in zaten.

verwarrend allemaal hoor :|

[ Voor 23% gewijzigd door mr.paaJ op 27-06-2012 21:37 ]

• Soprano76
mr.paaJ schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:35:
Dat zal wel iets uitmaken, bedenk me net dat daar natuurlijk de voorheen populaire term 'responstijd' gebleven is :). Dan blijft het beeld ongeacht de aansturing inderdaad wat scherper omdat het scherm sneller reageert. Al was 8ms responstijd redelijk standaard bij de laatste schermen waar dat nog werd vermeld, wat zou betekenen dat daar dan ook al '100Hz' panelen in zaten.

verwarrend allemaal hoor :|
Ja toch, ernstig verwarrend. En idd viel mij ook al op dat die responstijd nooit meer vermeld wordt. Waar dat toen ik indertijd mijn LCD TV kocht dat overal standaard vermeld stond. Nu weten verkopers vaak niet eens wat het is, of waar het te vinden is. Het hele hz verhaal levert me zoveel keuze stress op, zucht :(

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kopen, game mode aan (of hoe het ook bij dat merk mag heten) alle verbeter shit gaat uit, en je delays omlaag/uit

En knallen....

geen stress

Iperf

• Soprano76
fish schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:55:
kopen, game mode aan (of hoe het ook bij dat merk mag heten) alle verbeter shit gaat uit, en je delays omlaag/uit

En knallen....

geen stress
Maar wat te kopen?? :)

pricewatch: Samsung UE40ES6100

of

pricewatch: Samsung UE40ES5500

Mijn twijfel is of de 6100 het extra geld waard is als ik geen gebruik zal maken van 3D.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vermoed van niet

Iperf

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zeg de 6100.

Wifi, dus zonder gedoe filmpjes van je nas afspelen.

Succes met je keuze!

Wise enough to play the fool

• Soprano76
Het is de 5500 geworden. Met gratis dongel (wehkamp). Morgen moet ie binnen komen :)

Bedankt voor alle input.

[ Voor 15% gewijzigd door Soprano76 op 28-06-2012 16:59 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:00
teacher schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:45:
Ik zeg de 6100.

Wifi, dus zonder gedoe filmpjes van je nas afspelen.

Succes met je keuze!
Wi-Fi is helaas niet zonder gedoe filmpjes afspelen, tenzij je alleen 720p afspeelt, dan gaat het in 90% van de gevallen goed, maar 1080p blijft problematisch draadloos te verzenden. Ik zou gewoon voor de 5500 gaan.

EDIT:
Laatste post niet gezien, goede aankoop, maar verwacht dus geen 1080p over draadloos.

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 28-06-2012 17:51 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1