• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:57
Bij het aan en uitzetten van de Canon 50D van mijn vriendin komen er twee hoge piepjes uit de camera tijdens de melding sensorreiniging.
Ook wanneer ik via het menu kies voor het reinigen (reinig nu) van de sensor krijg ik dezelfde piepjes. Op mijn eigen 50D heb ik dat niet.

Heeft er iemand ervaring mee? Wat kan er mis zijn en hoe los ik dat op?

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij staat dat tegelijk geschakeld met de piepjes van autofocus.

[ Voor 61% gewijzigd door LethalInnocence op 27-06-2012 18:39 ]

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

• TsiisSkaaf
Bij het scherpstellen zijn geen piepjes te horen. Het zijn alleen hoge piepjes bij het sensorreinigen.

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
TsiisSkaaf schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:53:
Bij het scherpstellen zijn geen piepjes te horen. Het zijn alleen hoge piepjes bij het sensorreinigen.
De scharnieren die de sensor doen trillen hebben wat olie nodig, wat WD-40 achter je sensor spuiten en dan zou dit opgelost moeten zijn :+

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• TsiisSkaaf
LaurentS schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:15:
[...]

De scharnieren die de sensor doen trillen hebben wat olie nodig, wat WD-40 achter je sensor spuiten en dan zou dit opgelost moeten zijn :+
Dankje, morgen eens proberen! ;)

Mag ik jou de rekening sturen van het repair centrum?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Hoe hoog zijn die piepjes precies?
De sensor wordt namelijk gereinigd met ultrasoon geluid ;)

De meeste mensen horen niks boven de 16kHz, maar sommigen horen nog prima tot de 20kHz. Misschien reinigt die sensor op 18kHz ofzo?

Can you hear your ultrasonic sensor cleaner working?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
Hier een 5DII en ik hoor het ook. Korte sjirpende geluidjes. Lijkt me wel normaal.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01 15:18

Sharky

Skamn Dippy!

Maar als de 50D het wel doet en de andere niet is dat wel bijzonder. Misschien resoneert het wel en hoor je dat. Ik gok ook maar wat.

This too shall pass

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon normaal, niks om je zorgen te maken. Zoals PhilipsFan al zegt (en ik heb het zelf ook bij mijn 5DII) dat je korte sjirpende geluidjes hoort.

Ploink legt dit al uit :)

www.maartendeboer.net

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hier doet i het ook! Niets mis mee!

Verwijderd

Dit doet me een beetje denken aan het topic, "ik hoor wat tikken/rammelen in mijn body. Is dat normaal?". Toen ging het om de sensor die meld of je camera horizontaal of verticaal staat.

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
PhilipsFan schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 00:07:
Hier een 5DII en ik hoor het ook. Korte sjirpende geluidjes. Lijkt me wel normaal.
Ik hoorde het bij mijn 450d en huidige 60d ook, alleen ze zijn dermate hoog dat ik me kan voorstellen dat niet iedereen het hoort :)

Verwijderd

Idd prima en normaal naar mijn idee.

Ik hoor dit geluid al vanaf het begin bij mijn 7D. Bij me vorige camera hoorde ik het niet maar die had geen sensor cleaning :) was een 350D.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 08:36 ]

• TsiisSkaaf
Bedankt voor jullie reacties.
Dan kunnen we zonder zorgen op vakantie.

Het vreemde blijft dat het nog niet eerder opgevallen is en dat onze andere 50D het niet heeft.
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:02:
...
Toen ging het om de sensor die meld of je camera horizontaal of verticaal staat.
Het maakt niet uit in welke positie de camera gehouden wordt, maar zal kan het nog eens controleren. Het is geen rammel maar een hoog piepje bij het begin van het reinigen en een piepje op aanhet eind.

Verwijderd

Mijn Nikon's doen niet een piepje voor en na het reinigen, maar wel pieeeep tijdens het reinigen. Dat hoor ik prima, maar mijn vrouw en mijn ouders horen er niets van, ook niet als ik de camera in hun oor prop. (gaat trouwens best rot hoor, een camera formaat 5D in je oor proppen... >:)

Omdat je expliciet aangeeft dat het bij het begin en het einde van de reiniging is, zou ik inderdaad eens gaan kijken naar de instellingen van jullie camera's die op andere momenten piepjes genereren en kijken of dat allemaal hetzelfde staat.

Verwijderd

TsiisSkaaf schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:34:

[...]

Het maakt niet uit in welke positie de camera gehouden wordt, maar zal kan het nog eens controleren. Het is geen rammel maar een hoog piepje bij het begin van het reinigen en een piepje op aanhet eind.
Oh, maar dat heeft hier niks mee te maken hoor. Wat ik bedoel is dat in dat andere topic ook iemand was die geluidjes hoorde die gewoon bij de camera horen. :P

In dat geval ging het om een sensor/metertje die wist in welke positie de camera stond. Bij jouw gaat het om de sensor voor foto's van de camera.
Pagina: 1