Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik wil graag het onderstaande uitvoeren op mijn Alfa 156, maar ik weet niet precies welke diode ik nu nodig heb.
Knipperlichtaansturing op centrale portiervergrendeling door Alfa Romeo Tuning Club 155/156
(De kleuren van enkele aangegeven kabels kunnen iets afwijken omdat dit schema van de Alfa 155 is)
Veel mensen die afstandbediening (ab)op hun centrale portiervergrendeling (cpv) hebben, willen graag zien of de auto reageert op de afstandbediening. Dit kan: door een simpel electrisch schakelingetje gaan de knipperlichten even branden zodra je de auto op slot zet/ opent.

Benodigd: 2 ¼ watt diodes
1 20 a relais met 2 uitgangen ( 87)
1 zekeringhouder met 20 a zekering

De principewerking is heel simpel: Het relais van de cpv stuurt gedurende een korte tijd de deurvergrendelingsmotor. Als we dit stuursignaaltje nu een relais laten bediende, kunnen we een willekeurige verbruiker van stroom voorzien gedurende de tijd dat de vergrendelingsmotor aangestuurd wordt. In dit geval de knipperlichten dus….

Neem eerst het relais en 5 draden van +- 30 cm soldeer in 2 van deze draden de diodes ( dit om te voorkomen dat je de knipperlichten links en rechts met elkaar doorverbind)
Monteer met behulp van 2 stekker de draden aan het relais op positie 87.( met de doorstroomrichting van de diode van het relais af)
Deze 2 draden komen aan de richtingaanwijzer links en rechts ( dit zijn de lichtblauwe en de lichtblauw/zwarte draden in een 4 polige stekker onder de stuurkolom)
Meet bij twijfel even met een spanningzoeker!!

Vervolgens sluiten we de stuurdraden aan ( 1 op positie 85 en 1 op positie 86 van het relais) deze draden komen aan de witte en de lichtblauwe draad in de stekker die links tegen het voetpaneel zit ( deze kabel loopt de deur in)
Je kunt vinden door ze even tegen massa te houden, de vergrendeling moet dan open of dicht gaan.

Nu hoeft alleen de + 12v nog aangesloten te worden op positie 30 van het relais. Monteer in deze kabel een zekering van 20 A. De + kan achter op de zekeringkast worden afgetapt (M6 bout op de hoek)

Klaar!

bron:alfaromeo156club.nl
Als ik op bijvoorbeeld conrad kijk, zie ik er een hele boel, maar geen idee welke de goede is?
http://www.conrad.nl/ce/n...Diodes-standaardHFbedraad

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zoals ik het lees, ga je door de diodes je knipperlichten aansturen. Meestal is een lampje 21W, er zitten 2 lampjes van aan 1 zijde, inclusief nog een lampje op je zijkap, dus we zullen uitgaan van 70W, dan heb je wat ruimte.
70W/12V=5,83A Die stroom moet je diode aankunnen.

Ik denk dat je hier mee wel uit de voeten kunt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/164097/
Moet je wel nog een paar draadjes aan solderen, maar je hebt met 20A in ieder geval genoeg.

Nog iets: die 2 diodes zijn om links en rechts te scheiden, knoop die dus ook niet aan elkaar! Als je links dan knippert kan de stroom via het pootje van je relais door naar rechts, maar wordt nu dus tegengehouden door de diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Zie net dat bij conrad het versturen van 2 doides 7 euro kost, beetje overdreven.
Vind net ook nog 2 diodes bij me ouders in de schuur, misschien kan ik die gebruiken.

302D / 1R 1L ?

http://www.datasheetcatalog.org/datasheets2/22/22173_1.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door NoFearCreations op 27-06-2012 17:58 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Bartjezz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:38:
Zoals ik het lees, ga je door de diodes je knipperlichten aansturen. Meestal is een lampje 21W, er zitten 2 lampjes van aan 1 zijde, inclusief nog een lampje op je zijkap, dus we zullen uitgaan van 70W, dan heb je wat ruimte.
70W/12V=5,83A Die stroom moet je diode aankunnen.

Ik denk dat je hier mee wel uit de voeten kunt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/164097/
Moet je wel nog een paar draadjes aan solderen, maar je hebt met 20A in ieder geval genoeg.

Nog iets: die 2 diodes zijn om links en rechts te scheiden, knoop die dus ook niet aan elkaar! Als je links dan knippert kan de stroom via het pootje van je relais door naar rechts, maar wordt nu dus tegengehouden door de diode.
Nee, je moet met veel minder af kunnen: de relais schakelt de knipperlichten in en uit. De diode wordt niet met die 80W belast, maar met slechts een paar watt (waarschijnlijk de 2.25W waar het artikel al over rept).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens mij staat er twee kwart watt diodes, niet twee en een kwart watt.

Kwart watt zijn gewoon standaard diodes, elke elektronica zaak zal die hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb de doides die ik in mijn vorige post had gezet, inmiddels even getest met een losse voeding. Zet ik 12v op de ene poot, komt er 12v uit de andere poot. Draai ik de diode om, dan komt er iets van 0.01v uit, minimaal dus.
Denk daarom dat ik deze wel kan gebruiken.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Je hebt een diode waar 12V uit komt?!??!

PATENTEREN DIE HANDEL!

But for real: Er staat 2x 0.25W, namelijk:
"soldeer in 2 van deze draden de diodes ( dit om te voorkomen dat je de knipperlichten links en rechts met elkaar doorverbind)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je zou voor 1N4148 diodes kunnen gaan, erg gangbaar type. Misschien is het beter om voor een 1N4001 (of 1N4002, 1N4003...) te gaan, die is wat groter en wat degelijker. Kosten beide iets van 10 cent per stuk, hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Gebruik gewoon de diodes die je hebt, ze zijn wat zwaar maar dat maakt niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mocht je nog een goedkoop adres zoeken: www.dickbest.nl , die zaak is ook bereid om met briefpost te versturen, zodat je voor een paar euro klaar bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Om hier weer even op terug te komen, een vraag aan de experts. Omdat ik het schema in mijn eerste post eigenlijk wat overdreven vind, had ik zelf het onderstaande bedacht.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/eiwdat.png

Knipperlicht draden moeten bij elkaar, omdat bij openen, en sluiten beide kanten moeten oplichten.
Heb bij m'n cv regelunit, 2 draden gevonden waar bij openen/sluiten om en om +12v op komt te staan.
Die 2 kan ik niet bij elkaar doen, want dan komen er natuurlijk 2x plus bij elkaar, wat resulteerde in een kapotte zekering. Ik had zelf gedacht dat het met het bovenstaande wel zou moeten werken, zonder moeilijk te doen met relais.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan ga je de cv regelunit met 2 x 70 W ( = ruim 10A ) belasten. Dat gaat-ie in het gunstigste geval niet leuk vinden; zekering brandt door. In het ongunstige geval fikt-ie uit. Bovendien voeren de diodes ook 10A. Een 1N4148 overlijdt dan en een 1N4001 ook. Je moet dan Bartjezz' advies vlogen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gewoon n DPST of DPDT relais? geen diodes nodig als je t netjes aansluit..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uEYJJ.png

(edit: zit dat de nul die linksonder staat eigenlijk dus de andere draad van het CV signaal moet zijn, anders gaan ze alleen aan als ie dicht gaat, of open, ipv beide..)

[ Voor 66% gewijzigd door AlexanderB op 02-07-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Inmiddel is het gelukt, kwam er na anderhalf uur kloten achter dat me relais dood was.

De beide signalen uit de regelunit wisselen tussen 12v en massa. Geeft de ene 12v, is de andere masse en vice versa.

Iedereen bedankt voor de hulp!

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1