Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 07:25
Inleiding
Toen ik begon aan dit topic was ik zwaar gefrustreerd en in de hoop dat ik met hulp van de community deze nare bug/drain kon fixen, maar inmiddels heb ik de oplossing, en wilde ik deze graag delen voor de rest van de gefrustreerde zielen met een ICS-device ;) Voor de mensen die al weten wat wakelocks etc. zijn, en net zoals ik alleen maar willen weten hoe ze ZSM die AudioOut_1 drain kunnen verhelpen, even doorscrollen naar het laatste kopje. Voor de rest van de mensen, een korte introductie in de wereld van de wakelocks en AudioOut :P
Wat is AudioOut_1?
AudioOut_1 is een zogenaamde wakelock. Wakelocks worden gebruikt door het Android systeem om je telefoon uit de deep sleep te halen/houden, als programma's of services daar de behoefte aan hebben.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ulBv3ZKsAr8Ukz7bG6kfRhRP/full.png

Ik heb de problemen met mijn Galaxy S2 met Samsung-based custom rom, maar als je een beetje googled, kom je erachter dat het met elk (ICS-based) android-toestel wel voorkomt, waaronder dus de Galaxy S2, maar ook de Motorola Xoom tablet, Asus Transformer Prime etc.

Het probleem wil alleen dat soms, heel soms, een wakelock 'open' blijft. Dat betekent dat het ding gestart wordt, je telefoon wakker maakt/houdt, en vervolgens niet meer afgesloten wordt, waardoor deep sleep voorkomen wordt. Dat is zwaar irritant, want daardoor gaat je telefoon in ongebruikte stand veel meer energie verbruiken dan eigenlijk de bedoeling is, doordat de processor niet in zijn slaapstand gaat.
AudioOut_1 en AudioOut_0
Deze twee lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal hetzelfde. De AudioOut_0 wakelock is vrij makkelijk om zeep te helpen, door met je toestel naar instellingen > Geluid te gaan, en daar de vinkjes achter 'Toetstonen', 'Aanraakgeluiden' en 'Geluid schermvergrendeling' uit te schakelen. Als het goed is heb je, eventueel na een reboot, de AudioOut_0 nooit meer in je lijstje met wakelocks.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2GvrfEh0qv9dwoIxXNgS2VOY/full.png
Hoe weet ik of ik er last van heb, en hoe zie ik die wakelocks?
Wakelocks kun je monitoren met de BetteryBatteryStats app. Vervolgens selecteer je met deze app 'Partial Wakelocks', en eventueel de criteria waaraan je wilt dat deze voldoen. Voor meer informatie over BetterBatteryStats (Vanaf nu BBS) en wakelocks, zie ook deze thread op XDA van ontwikkelaar Chamonix.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1cXbkytFd7OQBNrhU8UlfQ9i/full.png
Het grote probleem met AudioOut1
Het probleem van AudioOut1 (maar eigenlijk alle AudioOut#'s, vanaf nu AO's} is dat hij niet per definitie door 1 app getriggerd hoeft te worden. De AO's zijn namelijk de wakelocks die aangesproken worden als je telefoon iets doet als een ringtone afspelen, telefoongeluid van een gesprek, mp3-speler, enzovoorts, eigenlijk gewoon alles wat met geluid en zelfs trillen van je telefoon te maken heeft! Het is opzich ook gewoon prima gedrag, als je je mp3's afspeelt, wil je immers dat je telefoon gewoon wakker blijft als het scherm uit gaat.

Al zoekend over het internet heb ik nog geen echte oplossing gevonden wat nou precies verantwoordelijk was voor het open houden van de AO1. Wel kwam ik erachter dat zodra ik alle processen liet killen door de samsung task manager, de AO1 gestopt werd, maar op een zeker moment weer startte. Na ongeveer 1000 applicaties de schuld en gedeinstalleerd te hebben kwam ik uiteindelijk zelfs bij de telefoon uit, maar ook deze bleek het probleem niet :P
De oplossing!
Allereerst kan ik niet beloven dat de AO1 wegblijft met deze oplossing, maar het is wel een prettige manier om erachter te komen of al dat gedeinstalleer van de apps wel nodig is. Hoe ik deze bug uiteindelijk de strot om gedraaid heb is als volgt:

Download BetterBatteryStats uit de market (of de XDA thread, maar het is wel netjes om de dev te supporten voor deze geweldige tool)
Download Watchdog Lite uit de market.

Gebruik de task manager om alle apps te killen, heb je geen task manager, dan zou je bijvoorbeeld die kunnen gebruiken die in de Linda File Manager zit :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M5n5CRfAUNIHtsl1aBbqCOuv/full.png

Start BBS, selecteer in de bovenste balk 'partial wakelocks', druk op de menu knop, klik op Actions en 'Set Custom Ref.'. Selecteer vervolgens in de balk onder Partial Wakelocks de optie 'Since Custom Ref.' en wacht tot de AO1 wakelock de kop op steekt, wat betekent dat je als een neuroot kunt gaan refreshen (mijn oplossing om alle frustratie nog een beetje kwijt te raken :P ) of je telefoon 10 minuten weglegt en dan weer eens kijkt :+

Als AO1 tevoorschijn komt, typeert het dat hij gewoon niet sluit. Elke refresh komen er secondes bij.

Start nu Watchdog Lite (vanaf nu WL), ga naar CPU en kijk welke apps er potentieel geluid gebruiken, vaak heb je zelf al een vermoeden welke apps het zouden kunnen zijn ;) In mijn geval was de schuldige app AirPlayIt, een service die zichzelf na een geheugen-wipe doodleuk weer startte op een zeker moment, en de AO1 erbij mee pakte. Toen ik deze service gekilld had in WL en weer in BBS ging kijken, was de AO1 gestopt met optellen van seconden. Ook na een telefoongesprek (omdat ik de telefoon eerder de schuld gaf) was de AO1 nergens te bekennen. App gedeinstalleerd, en op dit moment is de AO1 bij mij verdwenen als sneeuw voor de zon. Plenty alternatieven voor het ding ook, dus voor mij is het (op dit moment) opgelost :)

Het lijkt mij handig als tweakers die dit ook ervaren, aan kunnen geven welke apps de oplossing geven. Let er wel op dat je gericht zoekt, dus 1 app per keer, anders krijgen we alsnog resultaten waar niemand wat aan heeft.

Succes met het vinden van de schuldige apps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Mooi topic! Verder is het wel wat vreemd dat ik op m'n Android telefoon en twee tablets identieke software draai met identieke settings en op alle drie de AudioOut_1 wakelock zich "anders" manifesteert. Zou dan toch ook wel verwachten dat het op een tablet een zelfde drain zou hebben als op de telefoon maar dat is hier totaal niet het geval. Op 1 tablet (Galaxy Tab 8.9) is de drain sowieso absurd laag, op de andere tablet (met 3G, wordt echter niet gebruikt) en de telefoon weer een stuk hoger.

Ben uiteraard wel benieuwd geworden nu en zal je tip dus ter harte nemen :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 12:36
Super topic! Ik heb er een tijdje last gehad. Toen heb ik mijn telefoon volledig leeg gemaakt en alleen de apps erop gezet die ik echt nodig had. Dat had ook al een goed resultaat aangezien alle "grappige"en "onzinnige" apps toen weg waren.

Maar als ik er weer last van krijg is dit een goede tip om even te volgen :D

TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Het vervelende met de AO1 is ook nog, dat zelfs als je hem gekilled hebt, het ding af en toe nog op kan poppen in je wakelock lijst. Gisteravond ontplofte ik lichtelijk toen ik het kreng wéér in mijn lijstje terug zag komen, maar bleek dat de tijd dat het ding aan had gestaan, precies de tijd was dat mijn vriendin kinectimals had zitten spelen. Met geluid. Tja, dan hoort het, daar is de AO1 immers voor :P

@Brad: Is het gebruik van je tablets / telefoon om die reden misschien anders? Kan best zijn dat je de ene tablet meer gebruikt voor bijvoorbeeld surfen en de andere voor games? Want dan is er op zich vrij weinig aan de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Henk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:39:
@Brad: Is het gebruik van je tablets / telefoon om die reden misschien anders? Kan best zijn dat je de ene tablet meer gebruikt voor bijvoorbeeld surfen en de andere voor games? Want dan is er op zich vrij weinig aan de hand ;)
Ben meestal bezig met battery tests dus doe er vrijwel niets mee. Op het ene apparaat zie je dan alsnog een hoop andere wakelocks onstaan dan op de andere, ondanks identieke software. Draaien allemaal op ICS, hebben allemaal wel eens die audio troep. Denk ook niet dat het zomaar eventjes op te lossen is eigenlijk :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Brad Pitt schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:42:
[...]

Ben meestal bezig met battery tests dus doe er vrijwel niets mee. Op het ene apparaat zie je dan alsnog een hoop andere wakelocks onstaan dan op de andere, ondanks identieke software. Draaien allemaal op ICS, hebben allemaal wel eens die audio troep. Denk ook niet dat het zomaar eventjes op te lossen is eigenlijk :)
'wel eens' is geen probleem natuurlijk, als AudioOut_1 (of elke andere AO wakelock) bij mij verantwoordelijk zou zijn voor ±1% van de wakelocks, of het on-par zou zijn met de tijd dat ik game/film/mp3/andergeluid gebruik, zou ik dit topic nooit gestart hebben ;)

Maar op het moment dat elke seconde van de dag, AO1 gewoon loopt (je de seconden op ziet tellen bij elke BBS-refresh) bij het starten van BBS, en dat je batterij gewoon leegtrekt in een dag omdat je toestel de deep sleep niet meer raakt, wordt het écht irritant :P

Voor de duidelijkheid: Bij mij (en als je genoeg googled kom je genoeg anderen tegen) was AO1 verantwoordelijk voor ca 80% van alle wakelocks, en het constant uit deep sleep houden van mijn tel :X

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 28-06-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 13:10
Goed Topic!

Soms zie ik deze wakelocks niet eens staan in de lijst, en een andere keer staat ie zomaar bovenaan. Ik reken natuurlijk wel terug naar wat ik heb gedaan met het geluid aan. Ik zal de volgende keer dat ie weer piekt even kijken welke app het is.

Gebruik je die WL normaal gesproken ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Franco10 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:55:
Goed Topic!

Soms zie ik deze wakelocks niet eens staan in de lijst, en een andere keer staat ie zomaar bovenaan. Ik reken natuurlijk wel terug naar wat ik heb gedaan met het geluid aan. Ik zal de volgende keer dat ie weer piekt even kijken welke app het is.

Gebruik je die WL normaal gesproken ook?
WL draait hier op dit moment mee, en ik moet zeggen dat ik het een erg prettige app vind. Ik heb er wel eens last van dat een app als engadget of Facebook in de achtergrond zwaar aan de CPU gaat trekken, deze app stelt je daarvan op de hoogte :)

Alleen de 'silent killers' zoals apps die constant een wakelock open houden zegt hij niets over, het gaat echt over apps die in de achtergrond nog zwaar cpu gebruiken.
Pagina: 1