Inleiding
Toen ik begon aan dit topic was ik zwaar gefrustreerd en in de hoop dat ik met hulp van de community deze nare bug/drain kon fixen, maar inmiddels heb ik de oplossing, en wilde ik deze graag delen voor de rest van de gefrustreerde zielen met een ICS-deviceWat is AudioOut_1?
AudioOut_1 is een zogenaamde wakelock. Wakelocks worden gebruikt door het Android systeem om je telefoon uit de deep sleep te halen/houden, als programma's of services daar de behoefte aan hebben.
Ik heb de problemen met mijn Galaxy S2 met Samsung-based custom rom, maar als je een beetje googled, kom je erachter dat het met elk (ICS-based) android-toestel wel voorkomt, waaronder dus de Galaxy S2, maar ook de Motorola Xoom tablet, Asus Transformer Prime etc.
Het probleem wil alleen dat soms, heel soms, een wakelock 'open' blijft. Dat betekent dat het ding gestart wordt, je telefoon wakker maakt/houdt, en vervolgens niet meer afgesloten wordt, waardoor deep sleep voorkomen wordt. Dat is zwaar irritant, want daardoor gaat je telefoon in ongebruikte stand veel meer energie verbruiken dan eigenlijk de bedoeling is, doordat de processor niet in zijn slaapstand gaat.
AudioOut_1 en AudioOut_0
Deze twee lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal hetzelfde. De AudioOut_0 wakelock is vrij makkelijk om zeep te helpen, door met je toestel naar instellingen > Geluid te gaan, en daar de vinkjes achter 'Toetstonen', 'Aanraakgeluiden' en 'Geluid schermvergrendeling' uit te schakelen. Als het goed is heb je, eventueel na een reboot, de AudioOut_0 nooit meer in je lijstje met wakelocks.
Hoe weet ik of ik er last van heb, en hoe zie ik die wakelocks?
Wakelocks kun je monitoren met de BetteryBatteryStats app. Vervolgens selecteer je met deze app 'Partial Wakelocks', en eventueel de criteria waaraan je wilt dat deze voldoen. Voor meer informatie over BetterBatteryStats (Vanaf nu BBS) en wakelocks, zie ook deze thread op XDA van ontwikkelaar Chamonix.
Het grote probleem met AudioOut1
Het probleem van AudioOut1 (maar eigenlijk alle AudioOut#'s, vanaf nu AO's} is dat hij niet per definitie door 1 app getriggerd hoeft te worden. De AO's zijn namelijk de wakelocks die aangesproken worden als je telefoon iets doet als een ringtone afspelen, telefoongeluid van een gesprek, mp3-speler, enzovoorts, eigenlijk gewoon alles wat met geluid en zelfs trillen van je telefoon te maken heeft! Het is opzich ook gewoon prima gedrag, als je je mp3's afspeelt, wil je immers dat je telefoon gewoon wakker blijft als het scherm uit gaat.Al zoekend over het internet heb ik nog geen echte oplossing gevonden wat nou precies verantwoordelijk was voor het open houden van de AO1. Wel kwam ik erachter dat zodra ik alle processen liet killen door de samsung task manager, de AO1 gestopt werd, maar op een zeker moment weer startte. Na ongeveer 1000 applicaties de schuld en gedeinstalleerd te hebben kwam ik uiteindelijk zelfs bij de telefoon uit, maar ook deze bleek het probleem niet
De oplossing!
Allereerst kan ik niet beloven dat de AO1 wegblijft met deze oplossing, maar het is wel een prettige manier om erachter te komen of al dat gedeinstalleer van de apps wel nodig is. Hoe ik deze bug uiteindelijk de strot om gedraaid heb is als volgt:Download BetterBatteryStats uit de market (of de XDA thread, maar het is wel netjes om de dev te supporten voor deze geweldige tool)
Download Watchdog Lite uit de market.
Gebruik de task manager om alle apps te killen, heb je geen task manager, dan zou je bijvoorbeeld die kunnen gebruiken die in de Linda File Manager zit

Start BBS, selecteer in de bovenste balk 'partial wakelocks', druk op de menu knop, klik op Actions en 'Set Custom Ref.'. Selecteer vervolgens in de balk onder Partial Wakelocks de optie 'Since Custom Ref.' en wacht tot de AO1 wakelock de kop op steekt, wat betekent dat je als een neuroot kunt gaan refreshen (mijn oplossing om alle frustratie nog een beetje kwijt te raken
Als AO1 tevoorschijn komt, typeert het dat hij gewoon niet sluit. Elke refresh komen er secondes bij.
Start nu Watchdog Lite (vanaf nu WL), ga naar CPU en kijk welke apps er potentieel geluid gebruiken, vaak heb je zelf al een vermoeden welke apps het zouden kunnen zijn
Het lijkt mij handig als tweakers die dit ook ervaren, aan kunnen geven welke apps de oplossing geven. Let er wel op dat je gericht zoekt, dus 1 app per keer, anders krijgen we alsnog resultaten waar niemand wat aan heeft.
Succes met het vinden van de schuldige apps