Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Automatische partitionering mislukt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag medetweakers,

Voor mijn stageopdracht moet ik een WDS inrichten die in staat is clients te voorzien van image met minimale menselijke input. Dat wil zeggen dat alleen het selecteren van de boot- en installimage nog moet gebeuren als de client een networkboot doet.

Dit heb ik op het moment zo goed als klaar alleen krijg ik het automatiseren van de partities maar niet voor elkaar. tientallen configuraties gemaakt in WSIM, allemaal zonder resultaat. Ook Google heeft tot op heden nog geen uitkomst weten te bieden.

Mijn verzoek aan jullie, zou er iemand na kunnen kijken wat ik precies fout doe want ik zit op het moment muurvast.

Hier een linkje naar de answerfile.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 15:09 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vertel eens iets meer over de configuratie:

- NT 6.0 of NT 6.1
- UEFI of BIOS

Verwijderd

Topicstarter
De clients booten vanuit de BIOS d.m.v. PXE naar de server.
Op de server draait Win2k8 r2 met NT6.1
De server draait op VMware player 3.1.3

De fysieke machine waar de server op draait is afgezonderd van de rest van het netwerk. Clients worden lokaal verbonden d.m.v. van een 1 gigabit switch 8port die direct is aangesloten op de host. De server heeft verder dus ook geen internettoegang.

Ik weet verder niet wat eventuele relevante informatie zou kunnen zijn dus vraag maar raak :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:43:
Ik weet verder niet wat eventuele relevante informatie zou kunnen zijn dus vraag maar raak :)
Misschien dat je even kunt melden wat er precies niet goed gaat, welke foutmelding je krijgt en wat je zelf geprobeerd hebt om het op te lossen ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:29:
[...]

Misschien dat je even kunt melden wat er precies niet goed gaat, welke foutmelding je krijgt en wat je zelf geprobeerd hebt om het op te lossen ;)
Mijn excuus, heb dit helemaal over het hoofd gezien. De client kan dus gewoon booten zoals dit hoort en komt vervolgens in de windowsPE omgeving terecht. na een tijdje te hebben geladen krijg ik de optie een image te kiezen. Als dit eenmaal is gedaan kom je in het scherm terecht waar je de partities invult. Er komt verder geen melding in beeld. Het kiezen van de toetsenbord taal en het aanmelden op het domein gaat dus nog goed. Alleen de settings van het partitioneren lijken dus compleet te worden overgeslagen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
heb je hier al gekeken??
Post anders even de inhoud van je XML

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:49:
heb je hier al gekeken??
Post anders even de inhoud van je XML
Link staat in mijn openingspost. De settings waar in je link over gesproken word heb ik in mijn bestand precies hetzelfde staan.

Wat ik overigens ben vergeten toe te voegen is dat er in mijn XML bestand staat aangegeven dat de disk gewiped moet worden en er vervolgens 1 partitie moet worden aangemaakt. Dit lijkt compleet overgeslagen te worden.

• kroegtijger
misschien kijk ik er overheen, maar ik zie nergens je system partitie en je definieert geen grootte van de disks en met name dat laatste lijkt me toch wel essentieel

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:03:
misschien kijk ik er overheen, maar ik zie nergens je system partitie en je definieert geen grootte van de disks en met name dat laatste lijkt me toch wel essentieel
Van wat ik op internet gelezen heb heb ik begrepen dat als je de grootte van de partitie niet specificeert het systeem automatisch de hele harddisk gebruikt als 1 partitie. Dit is belangrijk omdat er verschillende laptops geimaged gaan worden en dus ook verschillende grootte harddisks gebruikt worden.

De systeem partitie heb ik al eens gespecificeerd in de answerfile. dit maakte geen verschil. In het meerendeel van wat ik terug heb gevonden op internet staat deze ook niet aangegeven dus heb hem maar achterwegen gelaten.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:08:
[...]

Van wat ik op internet gelezen heb heb ik begrepen dat als je de grootte van de partitie niet specificeert het systeem automatisch de hele harddisk gebruikt als 1 partitie. Dit is belangrijk omdat er verschillende laptops geimaged gaan worden en dus ook verschillende grootte harddisks gebruikt worden.

De systeem partitie heb ik al eens gespecificeerd in de answerfile. dit maakte geen verschil. In het meerendeel van wat ik terug heb gevonden op internet staat deze ook niet aangegeven dus heb hem maar achterwegen gelaten.
Je zal toch ergens die 100mb systeem partitie moeten maken volgens mij... Verder zag ik er niet zo snel heel vreemde dingen in staan.

iRacing Profiel

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wellicht heb je hier wat aan:

http://blog.augustoalvare...tallation-files-examples/

Je moet nog wel wat aanpassen in deze voorbeelden omdat hier Vista wordt gebruikt om te deploymen, dat kun je het beste doen met de Windows System Image Manager, die kan ze XML's lezen volgens mij.

Je hebt dus twee answer files nodig, en bij jouw zie ik alleen de WDSClientUnattend.xml

[ Voor 52% gewijzigd door Turdie op 27-06-2012 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:13:
[...]

Je zal toch ergens die 100mb systeem partitie moeten maken volgens mij... Verder zag ik er niet zo snel heel vreemde dingen in staan.
Ben op het moment thuis. Zal het morgen voor de zekerheid nogmaals testen.
shadowman12 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:39:
Wellicht heb je hier wat aan:

http://blog.augustoalvare...tallation-files-examples/

Je moet nog wel wat aanpassen in deze voorbeelden omdat hier Vista wordt gebruikt om te deploymen, dat kun je het beste doen met de Windows System Image Manager, die kan ze XML's lezen volgens mij.

Je hebt dus twee answer files nodig, en bij jouw zie ik alleen de WDSClientUnattend.xml
Files zijn exact hetzelfde behalve dat hij ook nog het selecteren van de image heeft geautomatiseerd. Iets wat ik niet wil. Dat ik twee files nodig heb ben ik ook al van op de hoogte, de tweede unattend.xml werkt ook al. Het enigste waar ik nog hulp bij nodig heb zijn dus de partitie's. Iets wat in de WDSClientUnattend moet worden gespecificeerd. Vandaar dat ik alleen die heb gelinkt.

• Turdie
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:10:
[...]

Ben op het moment thuis. Zal het morgen voor de zekerheid nogmaals testen.

[...]

Files zijn exact hetzelfde behalve dat hij ook nog het selecteren van de image heeft geautomatiseerd. Iets wat ik niet wil. Dat ik twee files nodig heb ben ik ook al van op de hoogte, de tweede unattend.xml werkt ook al. Het enigste waar ik nog hulp bij nodig heb zijn dus de partitie's. Iets wat in de WDSClientUnattend moet worden gespecificeerd. Vandaar dat ik alleen die heb gelinkt.
Je mist nog wat dingen in je WDSClientUnattend.xml zie ik nu. Ik ben nu even de WAIK aan het downloaden en zal dadelijk een juiste XML file posten.

Verwijderd

Topicstarter
shadowman12 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:26:
[...]

Je mist nog wat dingen in je WDSClientUnattend.xml zie ik nu. Ik ben nu even de WAIK aan het downloaden en zal dadelijk een juiste XML file posten.
Ik wacht in spanning af :)

• Turdie
Bij deze. Leuke stageopdracht trouwens :)

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<unattend xmlns="urn:schemas-microsoft-com:unattend">
    <settings pass="windowsPE">
        <component name="Microsoft-Windows-Setup" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <DiskConfiguration>
                <Disk wcm:action="add">
                    <CreatePartitions>
                        <CreatePartition wcm:action="add">
                            <Extend>true</Extend>
                            <Order>1</Order>
                        </CreatePartition>
                    </CreatePartitions>
                    <ModifyPartitions>
                        <ModifyPartition wcm:action="add">
                            <Active>true</Active>
                            <Extend>true</Extend>
                            <Format>NTFS</Format>
                            <Letter>C</Letter>
                            <Order>1</Order>
                            <PartitionID>1</PartitionID>
                        </ModifyPartition>
                    </ModifyPartitions>
                    <DiskID>0</DiskID>
                    <WillWipeDisk>true</WillWipeDisk>
                </Disk>
            </DiskConfiguration>
            <WindowsDeploymentServices>
                <Login>
                    <Credentials>
                        <Domain>yourdomain.com</Domain>
                        <Password>geheim</Password>
                        <Username>geheim</Username>
                    </Credentials>
                </Login>
            </WindowsDeploymentServices>
            <ImageInstall>
                <OSImage>
                    <InstallTo>
                        <DiskID>0</DiskID>
                        <PartitionID>1</PartitionID>
                    </InstallTo>
                </OSImage>
            </ImageInstall>
        </component>
        <component name="Microsoft-Windows-International-Core-WinPE" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <SetupUILanguage>
                <UILanguage>en-US</UILanguage>
            </SetupUILanguage>
        </component>
    </settings>
    <cpi:offlineImage cpi:source="wim:f:/sources/install.wim#Windows Server 2008 R2 SERVERENTERPRISE" xmlns:cpi="urn:schemas-microsoft-com:cpi" />
</unattend>

Ik heb de language van WinPE voor de zekerheid op en-US gehouden, als image heb ik gekozen voor Windows 2008 R2 Enterprise omdat je daarvoor moet kiezen bij het aanmaken van een answer file. Het kan namelijk zijn dat bijvoorbeeld SERVER STANDARD andere unattended settings heeft dan bijvoorbeeld SERVER ENTERPRISE (just to be sure). De locatie daarvan moet je nog wel aanpassen. Ik ben er ook vanuit gegaan dat een 64 bit systeem wil inrichten (amd64).

Verwijderd

Topicstarter
shadowman12 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:47:
[...]

Bij deze. Leuke stageopdracht trouwens :)

bestand

Ik heb de language van WinPE voor de zekerheid op en-US gehouden, als image heb ik gekozen voor Windows 2008 R2 Enterprise omdat je daarvoor moet kiezen bij het aanmaken van een answer file. Het kan namelijk zijn dat bijvoorbeeld SERVER STANDARD andere unattended settings heeft dan bijvoorbeeld SERVER ENTERPRISE (just to be sure). De locatie daarvan moet je nog wel aanpassen. Ik ben er ook vanuit gegaan dat een 64 bit systeem wil inrichten (amd64).
Ik gebruik inderdaad de Enterprise versie en ook klopt het dat het om een 64bit systeem gaat.

Heb het bestand overgenomen, de credentials aangepast vervolgens weer op de server gezet in de volgende directory: c:\RemoteInstall\WDSClientUnattend. Vervolgens bij de properties van de WDS de verwijzing ook verandert. Dit voor de zekerheid bij alle 3 de architectures gedaan (x86,x64,ia64).

Er lijkt niks te zijn verandert. De credentials en landinstelingen worden weer goed meegenomen. Het selecteren van de image gaat ook nog goed maar daarna lijkt die weer niks te hebben gedaan met de hard disk.

Ik zal later vandaag een systeempartitie toevoegen aan het bestand dat jij me hebt gegeven zoals Kroegtijger mij al aanraadde.

Edit:

Zojuist het bestand dusdanig aangepast zodat er een systeempartitie wordt aangemaakt en gemodified ook dit zonder resultaat. Hier de huidige .xml file.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 13:16 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:07:
[...]

Ik gebruik inderdaad de Enterprise versie en ook klopt het dat het om een 64bit systeem gaat.

Heb het bestand overgenomen, de credentials aangepast vervolgens weer op de server gezet in de volgende directory: c:\RemoteInstall\WDSClientUnattend. Vervolgens bij de properties van de WDS de verwijzing ook verandert. Dit voor de zekerheid bij alle 3 de architectures gedaan (x86,x64,ia64).

Er lijkt niks te zijn verandert. De credentials en landinstelingen worden weer goed meegenomen. Het selecteren van de image gaat ook nog goed maar daarna lijkt die weer niks te hebben gedaan met de hard disk.

Ik zal later vandaag een systeempartitie toevoegen aan het bestand dat jij me hebt gegeven zoals Kroegtijger mij al aanraadde.
Het is neem ik aan wel een fysieke client die je via PXE-boot wilt installeren toch?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:16:
[...]

Het is neem ik aan wel een fysieke client die je via PXE-boot wilt installeren toch?
Correct. Het gaat om verschillende type's HP laptops.

edit: Verder niemand met suggesties?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2012 08:49 ]

Verwijderd

Wat is precies je bedoeling met het partitioneren?
Als je de standaard XML opmaak gebruikt die je kan maken met de manager van WAIK wordt er 1 enkele grote partitie standaard aangemaakt.
We hebben hier ook een stagiaire lopen die ik de leuke >:) opdracht gegeven heb om met WDS een compleet automatische installatie (inclusief extra software) in elkaar te zetten en hij (met de nodige hulp) is bijna klaar.
Een probleem met partitionering zijn we nog niet tegengekomen.
Pagina: 1