Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Discussietopic] Vrijwillige DDOS deelname voor Defensie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In navolging op het nieuwsbericht op tweakers.net over de wens van het Ministerie van Defensie (MVD) om digitale aanvallen uit te kunnen voeren rees de volgende vraag bij mij:

Zouden Nederlanders programmatuur van het MVD willen installeren om daarmee op vrijwillige basis onderdeel te worden van de digitale aanvalscapaciteit van het MVD door bijvoorbeeld als DDOS bot te fungeren. Indien zo, onder welke voorwaarden en indien niet, waarom niet.

Ik zie dit voor mij als een programma dat op de achtergrond draait, dat net zoals bijvoorbeeld een SETI programma, ongebruikte computercapaciteit kan aanwenden voor rekenopdrachten, of je verbinding kan gebruiken voor een DDOS aanval.

Voordelen:
  • Goedkoop
  • Aanzienlijke capaciteit
  • Snel te realiseren
  • Publieke betrokkenheid
Persoonlijk zou ik best op deze manier betrokken willen worden bij de slagkracht van het MVD, mits dit vrijwillig is (zowel de aanmelding als eventuele afmelding). Daarnaast zouden er wel nog wat vertrouwens issues zijn met zulke programmatuur bij een overheidsorgaan zoals.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Alvast bedankt voor de reactie :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit zou inderdaad een interessante discussie kunnen worden, al voorzie ik wel issues met je internetprovider die niet geassocieerd zal willen worden met DDoS aanvallen.

Echter, ik denk niet dat dit onder Wetenschap en Levensbeschouwing valt, maar eerder iets is voor Beveiliging en Virussen. Vandaar dat ik het een zetje over de schutting geef die richting uit.

Ik heb ook de tag [Discussietopic] toegevoegd aan de topictitel, zodat het doel van het topic wat duidelijker is :)

Topicmove WL >> BV

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 27-06-2012 13:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zou niet mijn computer vrijwillig laten opnemen in een botnet van defensie, zodat mijn pc zomaar ingezet kan worden.
Wellicht zou ik een actie van ze ondersteunen, maar dat zal liggen aan het doelwit. Het liefst krijg ik dan ook enkel een ip te horen en informatie over wat het doelwit is en waarom. Vervolgens kan je dan de overweging maken of je hier achter staat en meewerkt. Liever zie ik geen software aangeleverd worden, omdat je dan controle uit handen geeft.
Mijn pc heeft al een bevelhebber en dat ben ik :)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb er geen bezwaar tegen om mijn CPU- (of GPU-)cycles te doneren aan een goede zaak. Ik denk dan aan iets nuttigs zals boinc.
Aan de andere kant probeer ik er ook voor te zorgen dat mijn PC geen onderdeel wordt van willekeurig watvoor botnet. Ik ben niet blij met spam, heb genoeg aan de inspanningen van mijn vrouw en mezelf om mijn inkomen op te maken en geloof niet (voldoende) in de rechtvaardigheid van de woede van clubjes als Anonymous om (on)vrijwillig mee te doen aan...

Ik ga vooralsnog uit van de goodwill en de juiste intenties van onze regering. Desalniettemin vertrouw ik ze niet voldoende waar het gaat om het gebruik van internet. Het klinkt fantastisch dat minister Hillen iets met internet wil doen. En dat vindt ik het dan ook... fantastisch...
Maar dat wil ab-so-luut niet zeggen dat ik mijn PC en netwerk-aansluiting maar vrijwillig ga doneren aan MinDef. Zolang een DDoS nog niet een erkende manier van digitaal protesteren is, is het dus nog steeds een onvriendelijke aktie ;)

Mijn grootste probleem blijft echter dat ik mee zou doen aan akties waar ik mogelijk persoonlijk niet achter hoef te staan. Ik heb er bewust voor gekozen om geen soldaat te worden. Om die reden kies er ook bewust voor om geen deel te nemen aan digitaal mee te vechten. Sowieso verwacht ik (aanname) dat eventuele akties worden gestart zonder inspraak of waarschuwing, maar dat MinDef alvast zonder jouw/mijn/onze instemming begint met...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Ik zou best af en toe mijn pc door Defensie willen laten gebruiken voor ddos aanvallen. Wel is het zwaar afhankelijk wat het doelwit is van de ddos acties. Ik ben geen voorstander van speciale software die je dan weer moet installeren, in dat geval is het sowieso no-go.

Ook moet er wel een goed systeem zijn met betrekking tot inschrijven en uitschrijven en het lijkt mij het beste dat je zelf per actie beslist of je mee doet en dat je standaard niet mee doet, dus dan moet je echt per actie toestemming geven voordat er ook maar iets kan gebeuren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso, als je ziet wat voor beveligingsbeleid het MVD hanteert t.a.v. in te zetten machines, dan betwijfel ik of ze zelf uberhaupt wel zouden willen dat particuliere computers ingezet worden.
Die zijn niet te controleren en vormen dus een flink veiligheidsrisico. Er is in principe geen enkele machine bij het MVD te vinden die rechtstreeks aan zowel het interne netwerk als het internet hangt, en dat zullen ze graag zo willen houden ;)

Ik zie het MVD eerder nog gewoon afspraken met provider maken (of simpelweg in het kader van landsbelang danwel via nieuwe wettelijkheden opleggen) om hun capaciteit te mogen gebruiken. Of gewoon een eigen infra voor DDOS attacks neerzetten...machines en geld zat.

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 27-06-2012 15:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1