• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik weet niet of een nieuw topic wel goed is hiervoor, maar ik zag de review over de Canon G1 X en ik werd best enthousiast...

Ik heb nu en Canon 400D en wilde deze in eerste instantie vervangen voor een andere body. Helemaal wegdoen lijkt me vooralsnog te voorbarig, daar ik helemaal weg ben van mijn Canon 70-20 F4.0 en de budget Canon 50mm F1.8.

Maar ik las de review over de Canon G1 X:

http://www.dpreview.com/reviews/canong1x

En ik ben toch wel aan het twijfelen of ik wel een andere body wil kopen, of deze wil aanschaffen in plaats van de 400D te vervangen...

Zijn er mensen die tips hebben?

Gebruik: Vooral vakanties en in en om huis. Ben te amateuristisch om duizenden euro's uit te geven, desondanks wil ik de 70-200 absoluut niet kwijt! Dus een vorm van een DSLR blijft in mijn bezit...

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
Niemand?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
De vraag is: Waarom wil je een andere camera? Wat is er niet goed aan je huidige set? Is die te groot om altijd bij je te hebben en wil je daarom een kleinere camera? Is het dan nodig om zoveel geld uit te geven aan een extra camera? Of kun je ook met minder af?

Wil je een kleinere camera met een goede beeldkwaliteit, dan kan de Canon G1X een goede keus zijn. Maar er zijn ook alternatieven. Een Fuji X10 heeft bijvoorbeeld een kleinere sensor, maar levert ook hele goede beelden en is kleiner. Of een Canon S100, die is nog kleiner. Wil je toch een grotere sensor? Wat dacht je van een Nikon J1 of V1? Die hebben ook een snelle autofocus en je kunt er goed mee filmen. Of een Microfourthirdscamera, zoals de Panasonic GF5, etc. etc. De sensoren daarin zijn nagenoeg even groot als die in de Canon G1X. (2.0 crop en 1.9 crop) en ze hebben een veel snellere autofocus. Bovendien heb je met de Nikon en de Panasonic (of Olympus) camera's waar je de objectieven van kunt wisselen.

Kortom, je hebt veel meer keuze dan alleen de Canon G1X. Mijn advies: probeer ze uit in de winkel, schiet een paar plaatjes op een SD kaart en kijk er thuis na. Lees de reviews goed door op de voor jouw kritische punten, want een camera kan nog zulke mooie beelden opleveren, als de autofocus traag is, terwijl je graag mensen fotografeert en niet alleen landschappen, dan heb je een probleem.

Succes met je keuze!

• BlakHawk
Kwintessens schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 22:47:
De vraag is: Waarom wil je een andere camera? Wat is er niet goed aan je huidige set? Is die te groot om altijd bij je te hebben en wil je daarom een kleinere camera? Is het dan nodig om zoveel geld uit te geven aan een extra camera? Of kun je ook met minder af?

Wil je een kleinere camera met een goede beeldkwaliteit, dan kan de Canon G1X een goede keus zijn. Maar er zijn ook alternatieven. Een Fuji X10 heeft bijvoorbeeld een kleinere sensor, maar levert ook hele goede beelden en is kleiner. Of een Canon S100, die is nog kleiner. Wil je toch een grotere sensor? Wat dacht je van een Nikon J1 of V1? Die hebben ook een snelle autofocus en je kunt er goed mee filmen. Of een Microfourthirdscamera, zoals de Panasonic GF5, etc. etc. De sensoren daarin zijn nagenoeg even groot als die in de Canon G1X. (2.0 crop en 1.9 crop) en ze hebben een veel snellere autofocus. Bovendien heb je met de Nikon en de Panasonic (of Olympus) camera's waar je de objectieven van kunt wisselen.

Kortom, je hebt veel meer keuze dan alleen de Canon G1X. Mijn advies: probeer ze uit in de winkel, schiet een paar plaatjes op een SD kaart en kijk er thuis na. Lees de reviews goed door op de voor jouw kritische punten, want een camera kan nog zulke mooie beelden opleveren, als de autofocus traag is, terwijl je graag mensen fotografeert en niet alleen landschappen, dan heb je een probleem.

Succes met je keuze!
Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik gebruik mijn 400D niet bijster vaak, maar ik merk aan alles dat hij steeds ouder wordt. In eerste instantie was ik van plan eens naar een andere body te kijken, tot ik de review van deze camera las.

Ik heb inderdaad nog niet naar de concurrenten gekeken. Ik dacht eigenlijk dat dit de beste in zijn soort was door de review die ik las. Misschien was die aanname iets te voorbarig...

Ik zal ook eens een winkel gaan bezoeken...

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 12:15
Aan het einde van onderstaand topic heb ik een interessant alternatief genoemd, misschien ook iets voor jou? Camera bodies 'verouderen' heel snel doordat er zovaak refreshes worden uitgebracht, je moet vooral kijken of hij nog voldoet aan de door jou gewenste prestaties of functies.

Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4