Aansluiting speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353420

Topicstarter
Ik zat pas geleden TV te kijken en toen bedacht ik me wat voor een rottig geluid deze gaf, en dat terwijl ik nog een oude (destijds behoorlijk dure) stereo installatie had staan. Ook zou dit handig kunnen zijn voor mijn mobiele telefoon. Ik ging dus internet opzoek naar de eerste en makkelijkste optie: Zelf een kabeltje in elkaar flansen van 3.5 Jack naar zo'n ouderwets koperdraadje maar dat kan dus niet omdat het (las ik) omdat je maar een heel zwak signaal doorkrijgt. De oplossing was simpel: Koop een versterker. Toen bedacht ik me opeens dat er aan de achterkant van de radio ook een paar aansluitingen zitten: Een coax aansluiting en een ANT aansluiting. Ik kan nou niet duidelijk uitvinden of 3.5 Jack naar Coax kan. Er zijn wel kabeltjes voor, maar ik kan nergens een discussie vinden of dit ook echt werkt. Ook van de ANT poort weet ik niet precies wat ik er mee moet en of het kan, dus als iemand van jullie me kan helpen?

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/615249

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 27-06-2012 12:36 . Reden: Grote foto, trage host ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Geen van beide aansluitingen gaat doen wat jij wilt.
Het zijn externe antenneaansluitingen voor de radio en geen audio-ingangen die versterkt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Gaat niet werken, wat voor TV heb je? De meeste TV's hebben wel 2 RCA/cinch uitgangen voor een stereo setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Die aansluitingen links onderin op de eerste foto lijken wel verdacht veel op luidsprekeraansluitingen..

Oh, wacht even, die foto is niet van je tv.. 8)7 Ik vond het al zo gek dat er een 'class 1 laser product' sticker op zat.. Dacht even aan een ingebouwde DVD speler ofzo..

Ik dacht dat de vraag was waar je de audio-uitgang op je tv kon vinden.. :)

[ Voor 54% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 27-06-2012 12:10 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 11:36
Zo'n coaxaansluiting 'selecteert' een bepaalde frequentie uit de FM band (87,5 tot 108MHz) en demoduleert dat signaal dmv Frequency Demodulation naar geluid. Het geluid wordt dán pas versterkt.

Dus als je 20Hz-20KHz gaat voeren aan de coaxiale ingang dan zal de radio er helemaal niets van snappen. Ten eerste is het geluid niet frequency modulated en ten tweede zit het niet in de goede frequentieband.

Wat je dan zou moeten doen is het geluid moduleren met Frequency Modulation, dit over de kabel versturen op een carrier wave met een specifieke frequentie in de FM-band en de radio vervolgens op die frequentie in te stellen.

Of je moeten de radio openmaken en zien of je op de één of andere manier de frequency demodulation kunt bypassen en direct in kunt tappen in het analoge line-level audio circuit.

Beide zijn leuk als hobbyproject, maar in de praktijk heb je er niets aan.

Die ANT-aansluiting is volgens mij voor een externe (AM-)antenne.
centr1no schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:47:
Geen van beide aansluitingen gaat doen wat jij wilt.
Het zijn externe antenneaansluitingen voor de radio en geen audio-ingangen die versterkt gaan worden.
Het gaat wel versterkt worden, zie de speaker-level uitgangen op de radio.
Bierkameel schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:53:
Gaat niet werken, wat voor TV heb je? De meeste TV's hebben wel 2 RCA/cinch uitgangen voor een stereo setje.
Dat is dus line-level (onversterkt signaal) en TS heeft alleen passieve speakers. De enige versterker die TS heeft zit ingebakken in de radio. Werkt wel, maar dan heb je een extreem laag volume. Denk bijvoorbeeld aan earphones, daar komt ook onversterkt geluid uit.
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:56:
Die aansluitingen links onderin op de eerste foto lijken wel verdacht veel op luidsprekeraansluitingen..
Dat zijn het ook (speaker level, bare wire met spring clip-aansluitingen), maar dat is de output van de radio: versterkt signaal wat naar de speakers gaat. Dat is het probleem niet. Het gaat erom hoe je het geluid van de TV naar de input van de radio krijgt.

[ Voor 58% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-06-2012 12:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Des_Kaje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-04 13:43
Dag mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik deze vraag in het juiste topic stel (leek me overbodig om meteen een nieuwe aan te maken). Mocht het niet op de goede plek staan, hoor ik het graag.

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe tv gekocht (LG 39LN5758). Ik heb nog een behoorlijk oude 5.1 speakerset staan die nog prima werkt. Ik weet alleen niet goed hoe ik die aan moet sluiten op mijn LG tv. De speakerset is verouderd (2002) en ondersteunt geen optical audio of ARC.

Mijn vraag is: kan ik deze oude set op mijn tv aansluiten, en zo ja, met welke kabels doe ik dat?

Ter verduidelijking staan hieronder foto's van: 1) de aansluitingen/ingangen van de LG tv, 2) de uitgangen van de versterker die bij de speakerset hoort, 3) de achterkant van iedere luidspreker (al weet ik inmiddels hoe die op de versterker moeten worden aangesloten).

Alvast bedankt!

1)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iADIG7v.jpg

2)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V2OnL8S.jpg

3)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1JL2g1R.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53
Je hebt 2 opties:

- Een scart blokje zoals deze http://www.kabeltje.com/s...verguld?sqr=scart%20tulp& , schakelaar op out en dan een stereo tulpkabel naar de audio in op de versterker.

- Een een kabel als deze: http://www.kabeltje.com/h...p-aansluitkabel-1-5-meter , aansluiten op de koptelefoonuitgang van de tv (naast de scart) en dan in de audio in op de versterker.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Klopt.

Merk wel op dat S/PDIF de enige manier is waarop je surround uit je set zult krijgen (vanaf je TV). Op deze manier is het maximaal stereo, DPL2 of upmixed (en dit laatste wil je niet).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:04

FeaR

In GoT we trust

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 22:35:.
Merk wel op dat S/PDIF de enige manier is waarop je surround uit je set zult krijgen (vanaf je TV). Op deze manier is het maximaal stereo, DPL2 of upmixed (en dit laatste wil je niet).
De enige manier om 5.1 naar deze set te krijgen is met meerkanaals analoog uit en dat zie je eigenlijk nooit op TV's, dat met scart maximaal 2.0 uit wordt gestuurd lijkt me hier geen issue.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik verwoorde het inderdaad verkeerd. Met set bedoelde ik gehele opstelling.

De enige manier op uit de TV surround te krijgen is middels S/PDIF.
De enige manier om surround in de speakerset te stoppen is meerkanaals analoog.

En de enige manier om deze twee beperkingen werkbaar te maken is met een losse DAC of receiver meer meerkanaals analoog out. En beide oplossingen zullen gezien de rest van de opstelling de middelen niet heiligen vrees ik voor je.

En @FeaR, het lijkt met best wel een probleem.. waarom heb je een 5.1-set als 3 speakers nooit enige geluid teweeg zullen brengen?

Pagina: 1