Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Topicstarter
Vanwege het feit dat drobo's nogal luidruchtig kunnen zijn/worden, heb ik besloten om de fans te vervangen voor stillere exemplaren.
ik heb twee drobo's 2nd generations waarvan ik de fans heb vervangen met de noctua NF-R8
m.b.v. deze guide heb ik de drobo's relatief eenvoudig open gekregen en de fans kunnen vervangen.
na het weer in elkaar zetten gebeurt er alleen het volgende:
de drobo's starten keurig op, dat hele proces duurt ongeveer 2 minuten, maar daarna gaan de drobo's uit.
ze gaan uit omdat ze te warm zouden worden. dit artikel legt uit wat er gebeurt.
het gekke is, dat de fans stoppen voordat de drobo's uitgaan. ik begrijp niet helemaal waarom de fans er consequent mee op zouden willen houden na 1,5 à 2 minuten.

voor de volledigheid:
in de drobo worden fans aangesloten met een 2 pin connector. de noctua fans hebben 3 pins connectoren (een extra gele, waarvan ik las dat deze alleen de draaisnelheid regelt). in mijn beleving heb ik dus de gele niet nodig en heb ik enkel de rode en zwarte aan elkaar verbonden.

ik hoop dat iemand me op de goede weg kan helpen om m'n drobo's weer tot leven te wekken. slim als ik ben heb ik nl. de originele fans al weggegooid...

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Je zegt dat de fans er mee ophouden. Kan je meten of ze dan nog stroom krijgen?
voor de volledigheid:
in de drobo worden fans aangesloten met een 2 pin connector. de noctua fans hebben 3 pins connectoren (een extra gele, waarvan ik las dat deze alleen de draaisnelheid regelt). in mijn beleving heb ik dus de gele niet nodig en heb ik enkel de rode en zwarte aan elkaar verbonden.
Ik neem aan dat je alleen de rode en zwarte kabel hebt aangesloten en niet rood met zwart hebt aangesloten ;)

Edit:
Tevens lees ik in de reviews van de Noctua fans het volgende:
De fan wordt geleverd met een LNA (Low Noise Adapter) en ULNA (Ultra Low Noise Adapter)
Heb je deze aangesloten?

[ Voor 16% gewijzigd door com2,1ghz op 27-06-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:57:
Je zegt dat de fans er mee ophouden. Kan je meten of ze dan nog stroom krijgen?
ik heb helaas geen spanningsmeter om te kunnen controleren of de fans dan nog stroom krijgen.
bestaat er een andere manier om dat te controleren?
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:57:
Ik neem aan dat je alleen de rode en zwarte kabel hebt aangesloten en niet rood met zwart hebt aangesloten ;)
ik heb inderdaad rood aan rood en zwart aan zwart aangesloten ;)

edit:

w.b. de (U)LNA:
ik heb inderdaad een verloopstukje gebruikt om zo niet direct de connector van het kabeltje dat aan de fan zit af te knippen, maar dit van het verloop stukje te doen.
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/faqs/nh_u12p_lna_ulna.gif
alleen zijn de verloopstekkers van mij niet zwart en blauw gekleurd maar zijn ze beiden gewoon wit.
exact zoals dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.au-ja.de/bilder/2006/noctuanfr8-tn3.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Nerpissad op 27-06-2012 13:07 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Even snel opgezocht wat ULNA inhoudt en als het goed is zit er een weerstandje in wat ervoor zorgt dat je fan op een lager pitje gaat draaien. Het is dus mogelijk dat er vanuit de moederbord een lager spanning komt(na 1.5 minuut) en in combinatie met de weerstand de fan bijna stilstaat?
Dat zou je dus echt met een multimeter moeten meten. Probeer eens de ULNA stekker er tussenuit te halen en sluit de fan rechtstreeks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
ik ga zo naar huis en probeer het zonder het (U)LNA tussenstukje. bedankt voor je hulp alvast ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Nerpissad schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:35:
ik ga zo naar huis en probeer het zonder het (U)LNA tussenstukje. bedankt voor je hulp alvast ;)
Als je toch onderweg bent, rij even langs de bouwmarkt of een ander winkel(Action?) en regel een multimeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:00:
[...]

Als je toch onderweg bent, rij even langs de bouwmarkt of een ander winkel(Action?) en regel een multimeter :)
ik heb je goede advies opgevolgd en een multimeter gehaald bij de gamma ;)

ook heb ik het (U)LNA stukje ertussenuit gehaald (provisorisch de kabeluiteinden in de connector gestopt), maar dit had geen ander resultaat dan voorheen.
van de multimeter moet ik eerst nog de handleiding verder lezen want ik heb al moeite om dat ding zo ver te krijgen dat het überhaupt waarden toont.. als ik de rode en zwarte pen tegen de draadjes aanhoud zou ik toch wat moeten zien?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Nerpissad schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:47:
[...]

ik heb je goede advies opgevolgd en een multimeter gehaald bij de gamma ;)

ook heb ik het (U)LNA stukje ertussenuit gehaald (provisorisch de kabeluiteinden in de connector gestopt), maar dit had geen ander resultaat dan voorheen.
van de multimeter moet ik eerst nog de handleiding verder lezen want ik heb al moeite om dat ding zo ver te krijgen dat het überhaupt waarden toont.. als ik de rode en zwarte pen tegen de draadjes aanhoud zou ik toch wat moeten zien?
Je moet de multimeter op gelijkspanning(DC) zetten. Dan toont hij de waarden. Probeer het anders even met een batterij. Als je negatieve waarden krijgt dan heb je min en plus omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:16:
[...]

Je moet de multimeter op gelijkspanning(DC) zetten. Dan toont hij de waarden. Probeer het anders even met een batterij. Als je negatieve waarden krijgt dan heb je min en plus omgedraaid.
ok, meter op DC gezet en ik zie zowaar waarden!
wanneer de fan nog gewoon draait en ik meet dan verschijnt de waarde "1". volgens mij is dit niet een gewone meetwaarde omdat hij alleen constant een 1 weergeeft.
wanneer de fan stopt zie ik een waarde om en nabij de 1.48 (fluctueert tussen 1.46 en 1.49)
er is dus wel degelijk een verschil waar te nemen, maar ik kan er nog geen chocola van maken ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Als het goed is heb je deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.hobby-electronica.nl/wp-content/uploads/2010/10/Multimeter.jpg

Op welke stand staat de multimeter? Hij moet als het goed is op DC 20 staan, Dat is de 'range' tot waar hij kan opmeten. Als je hem hoger instelt dan staat hij ingesteld voor een hogere spanning(zodat de zekering er niet uit vliegt)
Probeer anders even met je multimeter een simpel AA batterij op te meten. Een nieuwe AA batterij heeft tussen de 1.4 en 1.6 volt spanning. Op de batterij staat meestal 1.5v. Als jij dit opmeet dan hoor je ook een waarde te krijgen dat overeenkomt met wat op de batterij staat.

PC coolers krijgen maximaal 12 volt, dus dat is ook het maximale wat je zal meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
volgens mij is het nu gelukt. de multimeter is ingesteld op 20 DC (het is een elro M970).
wanneer ik de drobo opstart meet ik +/- 7.5v, dat blijft ongeveer 30 sec. zo om daarna naar 6.4v te dalen. weer 30 sec. later is het 5.55v en wanneer dan de fan ermee ophoudt staat de meter op 1.5v.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hmm..

Kan je nog denk je gegevens vinden over de oude fan? Misschien een vraag voor de elektro tweaker maar het kan heel misschien zo zijn dat de NAS een bepaald weerstand verwacht op de fan.

Is er een of ander hardware monitor in je NAS waarmee je temps kan opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
com2,1ghz schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 09:40:
Hmm..

Kan je nog denk je gegevens vinden over de oude fan? Misschien een vraag voor de elektro tweaker maar het kan heel misschien zo zijn dat de NAS een bepaald weerstand verwacht op de fan.

Is er een of ander hardware monitor in je NAS waarmee je temps kan opmeten?
dit zijn de specs van de originele fans:
Y.S.Tech FD128025EB-N, 7.0~13.2V, 3.00W, 3700RPM, 48.7CFM, 39.5dB(A)
op de drobo zelf is er geen monitor die ik kan benaderen om de temperatuur te meten.
het gekke is, dat zelfs zonder harde schijven de drobo zichzelf afsluit.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Even de technische specs van de nf-r8

Hier staat dat de fan een maximum rotation speed heeft van 1800rpm en de originele fan 3700 rpm. Dat is dus de helft.

Stel de spanning zou 5v zijn dan zou (in theorie) het volgende gebeuren:
-Originele fan zou ongeveer 1800 rpm draaien
-De noctua zou ongeveer 900 rpm draaien(zonder ULNA).

Het kan zijn dat ik er naast zit maar het zijn beide andere type fans. Ik heb het idee dat de originele fan zelfs op 1.5 volt ongeveer 460 rpm draait.(3700/12*1.5)
De noctua zou dan 225 rpm draaien maar onder een bepaalde spanning houdt de fan ermee op omdat er niet genoeg spanning is.In de specs staat ook dat de range van 4 volt tot 13 volt is.

Heb je misschien nog een andere 80mm fan? Zo n standaard model die herrie maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 29-06-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
sorry voor de nogal late reactie.
ik heb van een collega een zak met ventilatoren gekregen en ze werkelijk allemaal geprobeerd.
ik heb vooral gelet op de voltages, maar er is geen enkel verschil waar te nemen. alle ventilatoren die ik installeer vertonen exact dezelfde symptomen en houden er na +/- 3 minuten mee op en daarna gaat de drobo op zekerheids-standby.
ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is, maar ja: wat? ;)

Discogs

Pagina: 1