DIY laptop batterij lader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een batterij gekregen van een Toshiba AC100. Nu, deze zou ik graag benutten en heb geen schrik om mee te prutsen.
Maar zou toch graag wat advies van jullie hebben, kan moeilijk info vinden hierover op het internet.

De bedoeling is om deze batterij als een extra batterij te gebruiken om tablets/smartphones op te laden.
Batterij heeft 10.8V, Li-Ion

Nu, hoe ik dat ga doen is niet zo'n grote probleem, veel grotere probleem is nl. hoe krijg ik deze batterij opgeladen? Ik weet de + en - poort zijn.
Mag ik nu gewoon + en - een 12V adaptor erop aansluiten? Of moet ik wat voorzorgen nemen?
Trouwens, originele adaptor van de laptop is 19V, zou ik dan beter 19V op batterij steken?

En wat is reel risico als ik iets misdoe? Gaat het ding ontploffen?

Voornaamste vraag, wat is jullie mening 10.8V of 19V? En gaat het vanzelf stoppen als het opgeladen is of gaat het zichzelf overladen?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 21:10
Li-ion-cellen kunnen ontploffen als je ze overlaadt, dus ik zou voorzichtig zijn! Waarschijnlijk bestaan er speciale opladers voor, ik zou daar naar zoeken. Op Wikipedia staat wat info.

[ Voor 25% gewijzigd door Mr.Qips op 26-06-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ze bestaan wel, maar kosten 120€
Op dit moment heb ik het aan een 12V voeding hangen, zonder problemen, maar ik vraag me af, zou het zelf stoppen volgens jullie of gaat het gewoon ontploffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 21:10
In navolging van het vorige; een studiemaatje van me vroeg onlangs hoe hij een 2.7V telefoonaccu kan opladen. Een andere (oa verantwoordelijk geweest voor de accu's van de NUNA) antwoordde:

"Labvoeding instellen op 4.15v en paar honderd mA stroom limiet. Dan krijg je vanzelf een CC CV protocol. Wel eerst even checken of i nog boven de 2.7V zit voor je start. Anders kan je hem beter meteen vervangen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Of gewoon zo'n Li-ion / polymeer ladertje die ze voor modelbouw gebruiken. Kost 2 tientjes bij de Conrad, maar zal vast ergens anders goedkoper te krijgen zijn. Deze hebben dan 3 of vier pinnen, goed geschikt voor je laptop accu dus. Je moet dan wel even uitzoeken welke draden van je accu eraan moeten (per cel / 3,7V) maar dan kan je hem goed opladen zonder al te veel zorgen.

Let ook op met diepontladen, daar kan Li-ion niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik heb het ondertussen opgelost.
Ik heb gewoon behuizing opengedaan, daar alle electronica uitgehaald en zo houd ik 3x18650 batterijen over. (elk van hun geeft momenteel 3.4V aan).

Nu, voor verbruik is het simpel, gewoon een stroomregelaar tussen steken en een stroomonderbreker van 3V/cel -> 9V (om diep ontladen te voorkomen)

Maar nu komt de leukere vraag: hoe moet je deze nou opladen? Ik ga het ding voorzien van een 12V stekker en een 12V voeding. Maar verder, wat voor electronica zou ik moeten gebruiken, zou het vanzelf stoppen eens het 12V bereikt heeft?

(sorry voor de totale n00b vragen, maar ik heb totaal geen ervaring met batterijen en echte electronica, dus heb geen zin om een ontplofte of in de fik geschoten batterij in huis te hebben)

[ Voor 14% gewijzigd door Dima_2005 op 27-06-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

De max spanning van 3 cellen is 4.2V*3. Dus 12.6V.

Dus op je vraag zou het vanzelf stoppen bij 12V, is het antwoord ja. Voor de algehele netheid wil je de stroom ook begrenzen. Wat je kunt doen, als je een ampere meter hebt is kijken hoeveel stroom er gaat lopen als je er domweg 12V op zet. Zolang je de cellen niet te ver ontlaad, zullen ze ook wel met een normale laadstroom weer bij laden. Alles onder de 2A moet kunnen.

Als een cel te vol raakt, neemt de kans op magische blauwe rook exponentieel toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ok, bedankt voor het antwoord. Ik heb wel een 12V adaptor uitgemeten en die geeft maar 11.5V.

Maar ik heb nog een 15V (wel maar 600mA, dit moet wel voldoende zijn denk ik...) voeding hier ook liggen. Als ik een weerstand neem om de stroom te beperken tot een 12.5/12.6V zit ik ook safe denk ik.

Ik zal binnenkort eens goed mee prutsen, eerst alle electronica bestellen bij Conrad.
Vraag me eigenlijk af, bestaat er niks zoals een "driver" die speciaal dient om batterijen op te laden? Dat zou me toch wat meer zekerheid geven..

[ Voor 5% gewijzigd door Dima_2005 op 28-06-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Pas op met lihium cellen, die mogen max 4.2v aan laadspanning krijgen. Bij een serieschakelingwordt er gebruik gemaakt van een zgn balancer.

Een simpele lader voor 2 en 3 cellen in serie:
http://www.conrad.nl/ce/n...r-202-BC/0502145&ref=list
http://www.conrad.nl/ce/n...accu-set/0502145&ref=list

Deze is wat intelligenter en kan tot 4 cellen aan:
http://www.conrad.nl/ce/n...or-accus/0502149&ref=list
http://www.conrad.nl/ce/n...-max35-A/0502149&ref=list

en anders kom je uit op zoiets:
http://www.conrad.nl/ce/n...x01-10-A/0502149&ref=list

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Dima_2005 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 00:01:
Als ik een weerstand neem om de stroom te beperken tot een 12.5/12.6V zit ik ook safe denk ik.
Ik zou mij eerst maar eens wat meer verdiepen in elektronica alvorens met dit soort dingen bezig te gaan, anders vliegt inderdaad je huis in de fik. (Stroom wordt sinds jaar en dag niet uitgedrukt in Volt)

YouTube: li-ion fire
YouTube: lipo fire

[ Voor 5% gewijzigd door Sphere- op 28-06-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Precies de gene die ik bedoelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Je kan de spanning niet terugbrengen met een weerstand. De stroom is namelijk niet constant.

bij een bepaalde stroom zal het inderdaad 12.6v zijn, maar als de cellen voller raken loopt de stroom af en stijgt de spanning.

Maar aangezien je stroom en spanning grof door elkaar haalt vraag ik me af of dit wel slim is. Lithium accu's zijn niet vergevingsgezind. Dan moet je loodaccu's hebben. Die kunnen wel wat misbruik hebben, lithium absoluut niet. Maak een goede lader, of als ik kijk naar de vragen is het misschien makkelijker/beter om er een te kopen.

Die conrad link is dan wel wat. voor die prijs kun je het ook amper zelf maken
Pagina: 1