Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11 12:53
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb momenteel nog twee werkgevers
- werkgever a, hier werk ik momenteel 40 uur per week en hier ontvang ik ook loonheffing
- werkgever b, hier werk ik momenteel 5 uur per week en betaal ik de volledige belasting zonder heffingen etc.

Sinds 02-01-2012 werk ik bij werknemer a, maar deze heeft besloten naar overleg met mij om mijn contract niet te verlengen. Vanuit beide kanten kwamen de verwachtingen niet uit en loopt mijn contract per 02-07-2012 dus af. Ik verdiende hier 1800 bruto per maand.

Bij werkgever b blijf ik gewoon werken en hier verdien ik 500 bruto per maand.

Ik ga dus van 45 uur per week en een inkomen van 2300 naar 5 uur per week en een inkomen van 500 euro bruto. Hier kan ik niet al mijn kosten van betalen en ik wil dus een ww aanvragen.

Echter volgens de regels moet je minimaal 26 weken van de afgelopen 36 weken werkzaam zijn geweest, al is het maar voor 1 dag per week.

Waar ik dus niet uit kan komen is of ik mijn uren bij werkgever b ook mee moet rekenen en of ik dus wel of geen recht op ww?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:47
sarlo schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:46:
- werkgever a, hier werk ik momenteel 40 uur per week en hier ontvang ik ook loonheffing
- werkgever b, hier werk ik momenteel 5 uur per week en betaal ik de volledige belasting zonder heffingen etc.

Sinds 02-01-2012 werk ik bij werknemer a, maar deze heeft besloten naar overleg met mij om mijn contract niet te verlengen. Vanuit beide kanten kwamen de verwachtingen niet uit en loopt mijn contract per 02-07-2012 dus af. Ik verdiende hier 1800 bruto per maand.

Ik ga dus van 45 uur per week en een inkomen van 2300 naar 5 uur per week en een inkomen van 500 euro bruto. Hier kan ik niet al mijn kosten van betalen en ik wil dus een ww aanvragen.

Echter volgens de regels moet je minimaal 26 weken van de afgelopen 36 weken werkzaam zijn geweest, al is het maar voor 1 dag per week.

Waar ik dus niet uit kan komen is of ik mijn uren bij werkgever b ook mee moet rekenen en of ik dus wel of geen recht op ww?
Het aanvragen is gratis, of je het ook toegekend krijgt weet ik niet.
Maar sowieso doen dus!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

Als ik het me goed herinner moet je die vraag gewoon letterlijk nemen en dus alle werkdagen meetellen.

Je kunt overigens inloggen op het UWV en kijken wat je geregistreerde werkverleden is inclusief per jaar "kan dit jaar meetellen voor een uitkering".. linkje: https://portaal.uwv.nl/werknemer/MijnUwv.aspx

En zoals hierboven al gezegd: bij twijfel direct melden bij UWV en WW aanvragen. Als je dat te laat doet dan is dat reden voor een sanctie.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2012 21:08 ]

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 10:48
Je kan sowieso voor een aanvullende WW/bijstand gaan, als je onder de minimum inkomstengrens zit heb je hier recht op. Je wordt dan wel geacht voor de overige uren door te solliciteren.

De weken worden overigens gewoon voor alle werkgevers geteld, dus werk je voor 1 werkgever 4 maanden en voor een 2e 5 maanden in dezelfde periode (+1), dan heb je dat jaar gewoon 5 maanden gewerkt. Je moet echter niet verwachten dat ze die 2 werkgevers bij elkaar optellen (dus dat je 9 maanden krijgt).

rm -rf ~/.signature

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53

Als je werkt van 2-1 tot 2-7, dan heb je toch een arbeidsverleden van een half jaar. Je bent 26 weken onafgebroken in dienst geweest, voorafgaand aan de werkloosheid. Daarmee zou je al voldoen aan de wekeneis van de WW.

Bovendien telt al je arbeidsverleden mee voor de wekeneis en jareneis, tenminste voor zover je onder de werknemersverzekeringen viel. Dus werk als zelfstandige niet, maar loondienst wel. Ongeacht welke werkgever. Voor zover ik kan zien geldt ook het werk bij de andere werkgever.

• Rukapul
t_captain schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:48:
[...]

Als je werkt van 2-1 tot 2-7, dan heb je toch een arbeidsverleden van een half jaar. Je bent 26 weken onafgebroken in dienst geweest, voorafgaand aan de werkloosheid. Daarmee zou je al voldoen aan de wekeneis van de WW.
Dan mag hij geen enkele week vakantie of verlof hebben opgenomen. Heeft hij dat wel dan moet hij een paar weken gewerkt hebben eind 2011 om aan de wekeneis te voldoen.

edit: verkeerd gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2012 22:45 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als je akkoord bent gegaan met de contractbeëindiging, dan verspeel je daarmee toch je recht op WW?

d:)b :henk d:)b

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het contract is niet verlengd, dat is wat anders dan akkoord gaan met beeindiging.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 10:48
Rukapul schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:57:
[...]

Dan mag hij geen enkele week vakantie of verlof hebben opgenomen. Heeft hij dat wel dan moet hij een paar weken gewerkt hebben eind 2011 om aan de wekeneis te voldoen.
Voor zover ik weet kijken ze daar niet naar, je moet gewoon 26 weken in loondienst hebben gezeten. Als je verlofdagen opneemt voor bijvoorbeeld vakantie word je ook gewoon doorbetaald alsof je aan het werk bent.

rm -rf ~/.signature

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:28
Waarom ga je niet voor 40 uur (4000 bruto/maand) bij werkgever b werken?

• Rukapul
mattttt schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:31:
[...]

Voor zover ik weet kijken ze daar niet naar, je moet gewoon 26 weken in loondienst hebben gezeten. Als je verlofdagen opneemt voor bijvoorbeeld vakantie word je ook gewoon doorbetaald alsof je aan het werk bent.
Je hebt gelijk. Ik had over een punt (.) heengelezen. Topicstarter heeft dus sowieso recht op WW.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Kuhlie schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:01:
Het contract is niet verlengd, dat is wat anders dan akkoord gaan met beeindiging.
Precies, zelfs als de werkgever wél, maar jij niet wil verlengen heb je nog recht op WW.
En overigens ook bij een "beëindiging met wederzijds goedvinden" (waarbij je zelf dus ook akkoord gaat) heb je meestal recht op ww, zolang de ontbinding maar op "initiatief werkgever" heeft plaatsgevonden.

Great minds think alike!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:41:
Waarschijnlijk omdat dat niet kan.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11

SmartDoDo

Woeptiedoe

Het aantal gewerkte weken wordt gebaseerd op de weken waarin je bij werkgever a hebt gewerkt. Dat volgt uit Artikel 17a lid 2 WW.

En een uur werken per week telt mee voor een gewerkte week.

• sarlo
  • Laatst online: 13-11 12:53
Rukapul schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:07:
[...]

Als ik het me goed herinner moet je die vraag gewoon letterlijk nemen en dus alle werkdagen meetellen.

Je kunt overigens inloggen op het UWV en kijken wat je geregistreerde werkverleden is inclusief per jaar "kan dit jaar meetellen voor een uitkering".. linkje: https://portaal.uwv.nl/werknemer/MijnUwv.aspx

En zoals hierboven al gezegd: bij twijfel direct melden bij UWV en WW aanvragen. Als je dat te laat doet dan is dat reden voor een sanctie.
Ik heb even de link gevolgd en heb nu 8 werkjaren.
Verbal Kint schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:45:
[...]

Precies, zelfs als de werkgever wél, maar jij niet wil verlengen heb je nog recht op WW.
En overigens ook bij een "beëindiging met wederzijds goedvinden" (waarbij je zelf dus ook akkoord gaat) heb je meestal recht op ww, zolang de ontbinding maar op "initiatief werkgever" heeft plaatsgevonden.
Het initiatief lag in dit geval bij de werkgever.
Het Fantoom schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:41:
I wish ;) nee het is een zondagavond baan dus ik krijg veel toeslag.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrJayMan schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:59:
als je akkoord bent gegaan met de contractbeëindiging, dan verspeel je daarmee toch je recht op WW?
Heb je wel recht op WW. Anders gaat iedereen die ontslag wil vragen of de werkgever het wil beeindigen. Maar is in dit geval sowieso niet van toepassing omdat de wg opzegt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1