The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
De zichtbare horizon van het universum dijt uit met de lichtsnelheid.Op maandag 26 maart 2001 22:33 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Wat ik me afvraag, is hoe snel het heelal nu groter wordt.
Maar als je dan weer hoort de uidijing aan de lichtsnelheid gelijk is dan klopt het dus niet.
Maar stel je voor dat er een horizon was, en hij was zichtbaar, je opmerking duidt op een onzichtbare horizon... explain?
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
zodat de afstand tussen de sterrenstelsels
niet echt toeneemt.
nou eigenlijk dijt het heelal helemaal niet uit het lijkt alleen maar zoOp maandag 26 maart 2001 22:33 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Wat ik me afvraag, is hoe snel het heelal nu groter wordt.
Als je uitgaat van de theorie dat we vanuit elk punt uitdijen, dus de "ballon" theorie, dan zou de diameter van het heelal steeds sneller toe moeten nemen als de uitdijing per stukje ruimte constant is.
Zit ik nu fout te denken, en zo ja, wat dan?
de binne kant van die ballon de ruimte word uitelkaar getrokken
dus eigenlijk blijft er evenveel in de ballon zitten
zelfde als je bijv. een ballon heb met een bepaalde druk er in
en die ballon in een ruimte houd waar een lagere druk is dan in de ballon zelf
dan word de ballon ook groter
maar eigenlijk is er nix veranderd
Geldt volgens mij ook voor een uitdijend 4 (ruimte) dimensionale bol a la het heelal.
Zarc: Maar ruimte/tijd is geen materie...?
Jij beweert dus dat het een constante uitdijing is, maar hoe combineer je dit met de moderne opvatting/theorie dat we uitdijen als 3D objecten op een 4D ballon?
Verwijderd
Dus sommige stelsels kunnen we nu nog niet zien, en over een tijdje wel.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dat het heelal ooit sneller moet hebben uitgezet dan de lichtsnelheid blijkt ook wel aan de aanwezigheid van een waarnemingshorizon. De waarnemings horizon is een grens waarachter je niets ziet omdat de fotonen de tijd nog niet hebben gehad om je te berijken. Dat houd in dat er voor die fotonen geen andere fotonen waren. Dat komt doordat op een bepaald moment de heelal doorzichtig is geworden voor licht.
Wat bedoel je hier mee? De ruimte is behoorlijk vlak hoor. Dit komt ook door de snelle uitzetting va het heelal. Deze heeft tot gevolg dat alle rimpels worden gladgestreken.Oohja, maar volgens die theorie is de ruimte ook in zichzelf gekromd, dus is er geen zichtbare horizon...
Virgol
Er wordt hier beweert dat we in een soort ballon zitten. Dan mogen diezelfde personen mij uitleggen wat er zich buiten die zogenaamde ballon bevindt. Het grote zwarte niets misschien? Onzin. Gigantische delen van het heelal zijn grote zwarte nietsen.
Er bestaat geen einde aan het heelal. Dus is er ook geen ballon. De mens kan niet eens fatsoenlijk een sonde naar Mars sturen. De mens kan niet eens het tijdstip van een aardbeving berekenen. Laat staan dat men zou weten hoe groot het heelal is en hoe het zich vormt.
Dit is de zelfde onzin als de theorie dat er een oerknal zou zijn geweest. Oke, stel we gaan ervan uit dat er een oerknal is geweest. Wat was er dan voor die oerknal? Ook weer zo'n zwart niets? Mensen denken alleen in tijd. Daarom 'moet' er een uitleg komen voor oorsprong en toekomst.
Ik hoor het wel als ik al te wazig word.
Verwijderd
Daarom heet dit forum ook wetenschap & levensbeschouwing. Als je het nog niet wist: wetenschap draait om theorieën.Op woensdag 28 maart 2001 12:14 schreef Sagittarius het volgende:
Dit gebeurt er en dat gebeurt er. Wat een onzin. Alles over dit onderwerp is slechts theorie.
Er is niet buiten de ballon. Er is dus ook geen leegte buiten de ballon. Buiten de ballon bestaat gewoon niet. Buiten de ballon is geen ruimte/tijd.Er wordt hier beweert dat we in een soort ballon zitten. Dan mogen diezelfde personen mij uitleggen wat er zich buiten die zogenaamde ballon bevindt. Het grote zwarte niets misschien? Onzin. Gigantische delen van het heelal zijn grote zwarte nietsen.
En het voorbeeld met de ballon is analogie. Dat moet je dus niet te letterlijk opvatten. Het is alleen bedoelt om het enigszins voorstelbaar te maken.
Ze kunnen ook nog geen tandpastatube kan maken waar geen tandpasta in blijft zitten. Maar daarom kunnen we nog wel onderzoek doen naar betere tandpasta's.Er bestaat geen einde aan het heelal. Dus is er ook geen ballon. De mens kan niet eens fatsoenlijk een sonde naar Mars sturen. De mens kan niet eens het tijdstip van een aardbeving berekenen. Laat staan dat men zou weten hoe groot het heelal is en hoe het zich vormt.
Met de kennis die we nu hebben kunnen we best schattingen maken van de omvang van het heelal. Hoe exact die schattingen zijn weten we alleen nog niet precies.
De oerknal is geen onzin. Het is een theorie die vrijwel alle waarnemingen aan de bewegingen van sterrenstelsels etc. verklaart.Dit is de zelfde onzin als de theorie dat er een oerknal zou zijn geweest. Oke, stel we gaan ervan uit dat er een oerknal is geweest. Wat was er dan voor die oerknal? Ook weer zo'n zwart niets? Mensen denken alleen in tijd. Daarom 'moet' er een uitleg komen voor oorsprong en toekomst.
Bij de oerknal ontstonden er ruimte en tijd. Daarvoor was er geen ruimte of tijd. Je kan dus eigenlijk ook niet spreken over "voor de oerknal" want er was geen voor.
Bij deze...Ik hoor het wel als ik al te wazig word.
Hoezo niets? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is een grote lege ruimte. Maar zelfs dat is niet niets. En hoezo IS er niets buiten de ballon? Zeg dan gewoon: "de theorie is dat er niets buiten de zogenaamde ballon is".Op woensdag 28 maart 2001 12:38 schreef hybridz het volgende:
Er is niets buiten de ballon. Er is dus ook geen leegte buiten de ballon. Buiten de ballon bestaat gewoon niet. Buiten de ballon is geen ruimte/tijd.
Mijn eigen theorie is dan ook dat het heelal altijd al heeft bestaan en dat geen enkel mens, dier, computer ooit achter de werkelijke afmetingen van het heelal zal kunnen komen. Wat trouwens ook niet klopt, want het heelal is niet uit te drukken in afmetingen.
groet.
Dit is mijn openingspost en deze hele discussie gaat over het combineren van 2 theorien... dus niet zeurenAls je uitgaat van de theorie dat we vanuit elk punt uitdijen, dus de "ballon" theorie
Virgol:[quote]
Wat bedoel je hier mee? De ruimte is behoorlijk vlak hoor. Dit komt ook door de snelle uitzetting va het heelal. Deze heeft tot gevolg dat alle rimpels worden gladgestreken.
Virgol
De theorie dat door de zwaartekracht de ruimte inzichzelf gekromt is en hierdoor kan je in theorie de aarde aan de hemel zien staan.Wat bedoel je hier mee? De ruimte is behoorlijk vlak hoor. Dit komt ook door de snelle uitzetting va het heelal. Deze heeft tot gevolg dat alle rimpels worden gladgestreken.
Persoonlijk denk ik dat er energie voor nodig is om ruimte "aan te maken" en ik denk ook dat ALS we een uitdijing hebben, deze langzaam afneemt...
Verwijderd
Misschien lijkt het dus voor ons (in 3D) alsof de snelheid van uitdijen afneemt, terwijl in 4D de snelheid gelijk blijft.
De snelheid van de uitdijing neemt niet af, maar neemt toe.Misschien lijkt het dus voor ons (in 3D) alsof de snelheid van uitdijen afneemt, terwijl in 4D de snelheid gelijk blijft.
Sagittarius:
Het heelal is natuurlijk geen ballon, dit wordt alleen maar gebruikt om "iets" te kunnen visualiseren.
Er is geen ballon, en er is niets buiten het universum, want er bestaat geen buiten het universum. Het universum is oneindig. Overal maar materie is, is ruimte, en overal waar ruimte is, is materie.Hoezo niets? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is een grote lege ruimte. Maar zelfs dat is niet niets. En hoezo IS er niets buiten de ballon? Zeg dan gewoon: "de theorie is dat er niets buiten de zogenaamde ballon is".
De steady state theorie is dacht ik al lang verworpen.Mijn eigen theorie is dan ook dat het heelal altijd al heeft bestaan en dat geen enkel mens, dier, computer ooit achter de werkelijke afmetingen van het heelal zal kunnen komen. Wat trouwens ook niet klopt, want het heelal is niet uit te drukken in afmetingen.
En inderdaad, wat je zegt, het heelal is niet uit te drukken in afmetingen. Het is oneindig.
Verwijderd
Volgens mij duurt dit nog wel ff
In principe is het heelal een object met massa.Op dinsdag 27 maart 2001 23:59 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Zarc: Maar ruimte/tijd is geen materie...?
Jij beweert dus dat het een constante uitdijing is, maar hoe combineer je dit met de moderne opvatting/theorie dat we uitdijen als 3D objecten op een 4D ballon?
Ik beweer helemaal niet dat het een constante uitdijing is, ik denk alleen dat ook de uitdijingssnelheid vh heelal niet de lichtsnelheid kan behalen.