Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-10 09:10
Hallo,

verleden week heeft mijn galaxy SII het ineens opgegeven. Ik heb de telefoon ingeleverd bij Vodafone. Na een week kreeg ik de telefoon terug, het was waterschade. Ook was een 'mooie' foto bijgevoegd van de waterschade. In de winkel is de mobiel getest met een andere (volle) accu, Het systeem werkte echter nogsteeds niet..

hier het plaatje wat ik gemaild kreeg:
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/f99x9/pic/4263334.jpg

Voordat ik een nieuw moederbordje ga kopen (wat toch weer redelijk wat geld kost), wil ik eerst eens proberen alles schoon te maken en eventueel de condensator onder de chip, die nog vaag te onderscheiden is, te vervangen.

Ik heb ook een afbeelding gevonden van een werkend exemplaar:
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/f99x9/pic/moboklein.png
(klik voor groter exemplaar)

Het gaat om de condensator die rood omcirkeld is. Het probleem lijkt mij dat (in ieder geval) de condensator kapot is, en dus een waarde niet makkelijk te bepalen is. Mijn vraag is dan ook: heeft iemand nog zo'n moederbord liggen, of een galaxy S2 die geen garantie meer heeft, die bereid is even te kijken wat de waarde van deze condensator moet zijn? Of iemand die ervaring met dit soort dingen?

Ik heb me op internet al rot gezocht naar schema's, maar die zijn (logischerwijs) niet te vinden.

ik weet dat als de condensator kapot is door kortsluiting, de chip ernaast grote kans heeft ook kapot te zijn. Echter is het waterschade van een hele tijd geleden (de laatste keer dat ik ermee door de regen ben gefiets is nu waarschijnlijk een half jaar geleden). Het niet werken van de mobiel is dan waarschijnlijk ook niet het gevolg van een (kortdurende) kortsluiting, maar een condensator die geploft is, na een 'opdonder' van waterschade en vaak opladen van de mobiel (gezien de positie van de chip). Ik hoop een beetje dat door het ploffen van de condensator als het ware een open klemmenpaar is ontstaan tussen de twee aansluitingen van de condensator, en hierdoor de chip niet is doorgebrand. (buiten dat is het gewoon proberen, het werkt nu toch al niet).

edit:ok.. sorry voor de vage titel, ik had hem nog willen veranderen, maar was het vervolgens vergeten...

[ Voor 7% gewijzigd door zjorsie op 26-06-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je plaatjes doen het niet...

Is je telefoon daadwerkelijk nat geweest? want vaak wordt je afgescheept met "waterschade" terwijl je gewoon recht op garantie hebt.

[ Voor 70% gewijzigd door 418O2 op 26-06-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Mijn telefoon heeft wel eens tijdens een regenbui in m'n zak gezeten, maar de laatste keer dat dat gebeurde was rond december ongeveer.. Ik zou de mobiel eventueel nog op kunnen sturen naar samsung zelf, voor een second opinion, maar ik ben bang dat ik hetzelfde te horen krijg (witte uitslag lijkt wel op waterschade), samen met een leuke rekening voor verzend- en onderzoekskosten.

plaatjes zijn aangepast

[ Voor 45% gewijzigd door zjorsie op 26-06-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zitten vaak ook witte indicatoren in die rood worden bij waterschade, als ze dat zien is dat normaal hun automatische antwoord.

Jammer dat dat IC geen type nummer erop heeft, anders was het wel te vinden welke capaciteit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Ja klopt.. googlen op "AAQ BAX+" levert ook niet zoveel op.

ik vond het allang netjes dat ze een foto ervan hebben gemaakt. Ik heb hem even door google reverse image search gegooid, volgens google is het geen bekende foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Het is zeker een unieke foto, ik heb namelijk het watermerk systeem voor Dynafix ontworpen. Je kunt er dus van uit gaan dat de foto daadwerkelijk om die tijd genomen is. Of het een foto is van JOUW toestel, is natuurlijk altijd een probleem. Het is in elk geval te veel werk voor Dynafix om deze foto te "faken". Ziet eruit als een terechte vochtschade. Dat AAQ IC is eigenlijk gewoon een MAX14530 van Maxim (hoe goedkoop om gewoon een off-the-shelf IC te pakken)

http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX14529E-MAX14530E.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door Dweil op 26-06-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Kijk, hier had ik stiekem al een beetje op gehoopt :) ik was namelijk bang dat niemand de chip zou (her)kennen, daar het de enige chip op het moederbord is dat geen serie/type nummer op de bovenkant had staan..

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
-nvm-

[ Voor 98% gewijzigd door Sphere- op 26-06-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweil

Dweil

Dual Xeon powered

Doe condensator lijkt wel afgebrokkeld, grote kans dat ie gewoon sluiting maakt. Daarnaast is de diode doorgeslagen (zwarte plekken) en dat IC heeft dus ook wel een opdonder gehad. Mijn advies: Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dweil schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:16:
(hoe goedkoop om gewoon een off-the-shelf IC te pakken)
Zou ook wel stom zijn om niet dat te doen. Dan zouden telefoons een fortuin gaan kosten. Zelfs bij militaire toepassingen is tegenwoordig het doel zoveel mogelijk COTS te gebruiken. En dat gaat tot bijvoorbeeld kruisraketten.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 26-06-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweil

Dweil

Dual Xeon powered

Het is vrij normaal om een aantal custom chips in je telefoon te hebben. Dan kun je namelijk het precies aan je wensen aanpassen, en zo min mogelijk overige componenten dus gebruiken. In de aantallen waarmee deze telefoons gemaakt worden (miljoenen) loont het zich gewoon. Vooral Nokia was daar bedreven in met namen voor chips als Hagar, Chaps, Cobba, Mjoelner, Rapido, Betty, Avilma, en nog zo een paar. Vaak was alleen het geheugen van een "bekend" merk (Micron, Samsung ofzo) en de rest alleen maar custom chips erop. Dat heeft als voordeel dat je het aftersales traject volledig in de hand houdt. Op het laatst bestond een telefoon eigenlijk alleen maar uit 1 chip (combinatie processor / geheugen / ad/da / stroomvoorziening / laad IC / RF baseband) en een Power Amp voor het zendvermogen. Als reparatiebedrijf kun je die Maxim natuurlijk bij Samsung zelf bestellen, maar voor hetzelfde (of minder!) geld shop je ze bij een groothandel bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://stellatech.com/pubs/uploads/303159.jpg
Afbeeldingslocatie: http://gsmserver.com/nfs/product/4169/image/130/Signaling-processor-4370781-HAGAR-for-Nokia-2100-3610-5210-8310-8910.gif
Afbeeldingslocatie: http://i065.radikal.ru/1105/db/a786d42786dd.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Dweil op 26-06-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat waren vast dan low-end telefoons, want hoewel de single-chip telefoon al heel lang een doel is, zie je dat het eigenlijk nooit echt van de grond komt omdat er gewoon weer extra functies aan toe worden gevoegd. En vooral zoiets als een USB voedings regulator kan bij veel verschillende devices worden gebruikt, wat de prijs drukt en het al snel een aantrekkelijke optie maakt.

Sowieso besteld natuurlijk tegenwoordig nagenoeg elke telefoon fabrikant gewoon een SOC, die ontwerpen ze ook al niet zelf. Dus als die SOC niet een USB regulator als optie heeft, dan moet je die zelf toevoegen. Dan kan je die gewoon het beste kopen en niet zelf gaan maken. Alleen al vanwege de tijd dat dat kost, je kan moeilijk introductie van je telefoon uitstellen omdat je laden via USB nog niet werkt.

[ Voor 40% gewijzigd door Sissors op 26-06-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Uiteindelijk is het ook de verandering van mobiel (bellen/smsen) naar 'volledige' pc die hiervoor heeft gezorgd. Er zijn nu veel verbindingsmogelijkheden (zowel usb als gps/wifi/bluetooth/ als touchscreeninput/proximity sensors/noem maar op). Dingen die in veel mobieltjes/devices aanwezig moeten zijn. Hierdoor is feitelijk een nieuw marktgebied ontstaan. gps ontvangers komen nu voor in auto's/losse navigatie/mobieltjes/tablets, noem maar op. simkaarthouders/lezers (en daarbij horend de umts ontvanger/verwerker) komen ook al voor in laptops, netbooks.
Hierdoor zijn er een aantal bedrijven, die bijvoorbeeld alleen GPS units maken. Zij kunnen dit goedkoop maken (ze kunnen erop optimaliseren, omdat het hun 'hoofdproduct' is) en verkopen dit vervolgens aan fabrikanten van diverse apparaten, die blij zijn dat zij geen geld hoeven uit te geven aan productie/ontwerp van zo'n klein onderdeeltje van hún hoofdproduct.

EDIT:

Ik heb mijn mobiel alsnog gefixt. Ik heb de hele chip, waarop staat "AAQ BAX+" eraf gedremelt, en waarempel, hij werkte weer (zij het dat hij langzaam oplaad nu).

[ Voor 8% gewijzigd door zjorsie op 05-11-2013 12:46 ]

Pagina: 1