Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-08 11:35
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met een transparante texture maar ik kom er maar niet uit. Het is me gelukt om een alpha map te maken volgens deze tutorial http://unity3d.com/suppor...nual/HOWTO-alphamaps.html
Maar hierna krijg ik hem niet toegepast op mijn mesh. Alle tutorials die ik heb gezien verwijzen naar de opacity optie die ik nergens kan vinden. Wel heb ik een transparanty optie waarin ik mijn alpha map laad maar hierna gebeurd er niks. Ik gebruik 3ds max 2013.
Veder krijg ik een grijze mesh als ik wil renderen. Heeft iemand een oplossing voor mijn problemen?
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2licvw5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Gebruik vooral geen *.bmp maar bijvoorbeeld *.tga, *.png of mijn nieuwe favoriet, *.dds
Deze bestandsformaten kun je als 32 bits opslaan, wat wil zeggen dat ze een 4e kanaal krijgen. Hierin kun je makkelijk een specular map in kwijt (maar een voorbeeldje).

Verder heb je bijna overal je map ingegooid, maar begin eens met het begin, de diffuse in de render werkend te krijgen. Te zien aan je posts in het 3dstuff topic ben je jezelf nogal een aantal stappen voor.

(maak gewoon een standard blinn material aan en dan zie je de opacity optie rechts :))

[ Voor 8% gewijzigd door Schuey op 27-06-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Ik zou ook geen arch en design material gebruiken zoals je nu hebt. Dit is een speciaal materiaal welke gebruikt word icm mental ray voor visualisatierenders maar die heb je nu niet nodig. Druk dus op Arch en design en verander je material naar een standard material. Als je dat gedaan hebt, heb je wel een opacity slot waarin je je alpha kunt stoppen.

Je kunt je alpha map in het alpha kanaal van je texture stoppen of je kunt een aparte alpha texture gebruiken. Aangezien je voor games werkt is het het beste om je alpha in het alpha kanaal te stoppen.

Volgens mij heb je standaard al je materials op arch & design staan. Dit is is niet normaal, ik gok dat dat komt doordat je design versie van max gebruikt. Let er dus nogmaals op dat je een standard material gebruikt.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
Ik heb de opacity map nu gevonden alleen ik krijg hem niet goed. Ik heb verschillende tutorials geprobeerd en geen van werken. Ik heb gebruik gemaakt van de alpha channel en het black and white, maar geen van bijde werkt. Ik werk met het file format .tga. Is het misschien handig om het object met textures hier neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Dat lijkt me wel handig idd, dan weet je straks iig wat je fout nu doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
Sorry dat ik zo laat reageer, ik ga morgen op vakantie en het is dus allemaal erg hectisch. Ik heb het probleem inmiddels via een andere weg aangepakt en ben er zo uitgekomen. Ook heb ik mijn render al weer goed gekregen. Hier is nog een link naar de bestanden als er toch nog even iemand naar wilt kijken: http://www.2shared.com/file/PcXnsvuu/KH_online.html
Ook wil ik later misschien wel transparante textures gebruiken. Dus een antwoord op mijn probleem is voor mij erg handig.
Pagina: 1