Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Conclusies in reviews

Pagina: 1
Acties:

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Het valt me op dat de conclusies in veel reviews (en al helemaal de shoot-out) altijd maar gematigd zijn en nooit echt een goed oordeel vellen.

De shoot-out was voor mij een reden om dit te schrijven (reviews: Shoot-out: iets minder dure Android-smartphones).

In het gehele artikel blijkt bij elke test dat de HTC One V één van de betere toestellen is, alleen de camera is iets minder en over de accu wordt geen duidelijk oordeel geveld:
Van de vier is de One V het toestel dat de meeste punten verdient voor design, dankzij het gebruik van stevig aanvoelend metaal.
Van de skins op toestellen in deze shoot-out is dit de fijnste, maar niet de snelste.
Het scherm van de HTC One V is ook lang niet slecht. De kleuren komen iets beter overeen met de werkelijkheid dan bij de Advance, doordat het een lcd is. Bovendien maakt het meer indruk door het formaat.
Hoewel daarboven wordt gemeld:
Van de vier geteste toestellen is het scherm van de Galaxy S Advance op het eerste gezicht het meest indrukwekkend
Wat is het nou?

Uiteindelijk is dit dan de conclusie:
Kortom: elk toestel heeft wel iets, maar de Galaxy S Advance lijkt de meeste punten voor te hebben op de concurrentie. Op gebied van werkgeheugen, opslaggeheugen, scherm, processor en features biedt de Samsung net iets meer. De One V en Xperia Sola delen de tweede plaats, waarbij de HTC punten verliest op de weinig krachtige processor en het beperkte werkgeheugen, maar die weer wint op het metalen unibody-design en de software.
En dit is precies wat ik zo zwak vind aan de reviews van Tweakers. Alles wordt helemaal vergeleken en uitgemeten, alle specificaties, benchmarks, de hele rambam. Maar uiteindelijk wordt er een zwakke conclusie gegeven in de zin van: "Deze is wel ok, deze ook wel, deze ook, en als je dit wilt is deze ook goed."

Maar welke is nou het beste? Ik, als consument, heb dus na het lezen van deze review geen flauw idee welke ik moet halen. En daar is zo'n shout-out nou juist voor: Welke van de 4 is het beste? Ik snap dat elk toestel z'n sterke en zwakke punten heeft, maar je gaat mij niet vertellen dat de reviewer geen voorkeur had voor een toestel.

Daarnaast kom ik maar zelden reviews tegen die een keihard oordeel vellen (1 ster, of 5). Waarom niet? Als je de onderste 2 sterren niet gebruikt, dan kan je deze toch beter weghalen en gaan werken met de 3 overige sterren?

Het komt naar mij over alsof jullie geen echt oordeel durven te vellen, uit angst dat je ernaast zit (als ik de review zo lees lijkt mij dat niet heel waarschijnlijk), of omdat je de fabrikanten niet slecht wilt beoordelen?\

Even een lading kritiek in 1 keer, maar als jullie dit verbeteren worden jullie reviews in mijn ogen een stuk beter ;) .

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Hoewel de kritiek niet alleen op mij gericht is, trek ik hem mij wel aan: je haalt mijn review als voorbeeld aan en ik ben groot voorstander van de nuance en ik heb een gruwelijke hekel aan reviews die omwille van het contrast (dat doet het altijd goed voor pageviews) ongenuanceerde conclusies tonen. De wereld is niet zwart-wit, reviews zijn dat gelukkig dus ook niet.

Ik vind je voorbeeld niet zo sterk: er staat namelijk een duidelijke conclusie in het verhaal:
Kortom: elk toestel heeft wel iets, maar de Galaxy S Advance lijkt de meeste punten voor te hebben op de concurrentie. Op gebied van werkgeheugen, opslaggeheugen, scherm, processor en features biedt de Samsung net iets meer. De One V en Xperia Sola delen de tweede plaats, waarbij de HTC punten verliest op de weinig krachtige processor en het beperkte werkgeheugen, maar die weer wint op het metalen unibody-design en de software.

Wie echter op zoek is naar een Android-toestel dat meer waar biedt voor zijn geld, is beter af met topmodellen van vorig jaar, zoals de Sony Xperia Arc S, LG Optimus Speed of Optimus 3D en de Galaxy S II.
Die volgorde (1. Advance, 2 One V/Sola 4. L7) komt ook naar voren in scorekaart in volgorde en in de afbeelding eronder, waarin de telefoons niet toevallig in die volgorde staan. Ook staat er eerlijk in dat de toptoestellen van vorig jaar, waarvan velen nog steeds te koop zijn, meer waar voor hun geld bieden. Het zijn nu niet direct ongenuanceerde one-liners die blijven hangen, maar het is een duidelijk oordeel.
En dit is precies wat ik zo zwak vind aan de reviews van Tweakers. Alles wordt helemaal vergeleken en uitgemeten, alle specificaties, benchmarks, de hele rambam. Maar uiteindelijk wordt er een zwakke conclusie gegeven in de zin van: "Deze is wel ok, deze ook wel, deze ook, en als je dit wilt is deze ook goed."
As I said: de wereld is niet zwart-wit en niet alle mensen zijn hetzelfde. Wat voor jou een perfecte telefoon is, is misschien voor iemand anders totale crap. We zeggen wel in welke omstandigheden welk product goed is, of het de beloftes waarmaakt etc.
Daarnaast kom ik maar zelden reviews tegen die een keihard oordeel vellen (1 ster, of 5). Waarom niet? Als je de onderste 2 sterren niet gebruikt, dan kan je deze toch beter weghalen en gaan werken met de 3 overige sterren?
This caught me by surprise: nog geen half jaar geleden was de kritiek dat we te makkelijk vijf sterren zouden uitdelen en nu doen we het te weinig? Ik heb dat in elk geval een paar keer gedaan afgelopen maanden: zowel de One X als Galaxy S III kregen vijf sterren en zwaar terecht. De LG Optimus L7 en Acer Allegro staan me bij als voorbeelden van telefoons die twee sterren waard waren: het is geen waardeloze rommel, maar het is de categorie erboven: het aantal sterren moet wel de algemene indruk weergeven en ik heb simpelweg geen producten in handen gehad die niet meer dan een ster verdienen. Eerlijk is eerlijk: bij de Optimus L7 heb ik er nog over getwijfeld. Als hij naast traag ook nog instabiel was geweest, had hij slechts een ster gekregen. Hij is echter niet onmogelijk om mee te werken, je moet alleen geduld betrachten.
Het komt naar mij over alsof jullie geen echt oordeel durven te vellen, uit angst dat je ernaast zit (als ik de review zo lees lijkt mij dat niet heel waarschijnlijk), of omdat je de fabrikanten niet slecht wilt beoordelen?
Niemand hier heeft angst om fabrikanten slecht te beoordelen. Moeten ze maar betere producten maken, zo is de gedachte. Bovendien: niemand heeft iets aan een kunstmatige hoge score. Wij niet, lezers niet, en de fabrikant zelf op de lange termijn ook niet (want: teleurgestelde klanten). En ja: ik ben zo genuanceerd - en dat zal iedereen op de redactie beamen. Ik vertel graag mijn mening, maar die is zelden zwart of wit, maar altijd voorzien van een grijstint. Misschien saaier dan je tegenkomt in reviews op andere plekken op internet, maar naar mijn mening eerlijker, beargumenteerder en dus nuttiger dan veel van die 1- of 5-sterrenreviews die je elders kan lezen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind die grijstinten net getuigen van een goede review. Zwart-wit zegt vaak erg weinig, het zijn net die nuances die het verschil maken. Nuances zijn een blijk van kennis, en vaak ook van een neutrale blik.

Een realistische koper kijkt namelijk naar het totaalplaatje, maar is ook op zoek naar eigenschappen die de doorslag geven. Wat die bespreking je aanreikt zijn net die eigenschappen: jij beslist wat voor jou het meest doorweegt. Een geïnformeerd publiek is ook de doelgroep van Tweakers.net, het is hier geen telecomwinkel waar je je als klant gewoon wat laat aansmeren door een gladde verkoper.

Ik denk trouwens dat de opmerking die de bespreker maakt 'je bent beter af met een topmodel van de vorige generatie' boekdelen spreekt over de modellen die aan bod komen in de review :). Dat is een duidelijke stelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 26-06-2012 14:59 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TheJVH
Om even een oud topic te kicken (heb nog geen tijd gehad om te reageren)...

Ik ben het deels met je eens Arnoud, natuurlijk komt het zelden voor dat een fabrikant een slecht product aflevert, maar soms mis ik gewoon een duidelijke conclusie. De Android shootout was misschien een slecht voortbeeld, maar ik merk het af en toe met andere reviews.

De review van de Galaxy Note 10.1 vind ik daarintegen wel erg geslaagd, zeker het filmpje. Daarin wordt gewoon duidelijk aangegeven dat de tablet niet in de buurt komt van tablets met dezelfde prijs (of goedkoper, zoals de Nexus). Ook de review van PES 2013 vond ik vrij goed wat de conclusie betreft.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
TheJVH schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:46:
Om even een oud topic te kicken (heb nog geen tijd gehad om te reageren)...

Ik ben het deels met je eens Arnoud, natuurlijk komt het zelden voor dat een fabrikant een slecht product aflevert, maar soms mis ik gewoon een duidelijke conclusie. De Android shootout was misschien een slecht voortbeeld, maar ik merk het af en toe met andere reviews.

De review van de Galaxy Note 10.1 vind ik daarintegen wel erg geslaagd, zeker het filmpje. Daarin wordt gewoon duidelijk aangegeven dat de tablet niet in de buurt komt van tablets met dezelfde prijs (of goedkoper, zoals de Nexus). Ook de review van PES 2013 vond ik vrij goed wat de conclusie betreft.
Ik vond juist de review van Note 10.1 slecht. Ik heb veel betere gezien. Bedoel in het filmpje zegt de reviewer dat de Nexus 7 vloeiender werkt dan de Note 10.1. Daarop kan ik alleen zeggen "Captain Obvious". Bijna elke Tweaker weet dat Nexus 7 vloeiend is vanwege Jelly Bean. Deze heeft Project Butter en zal dus daarom vloeiender werken.

De review van Note 10.1 vond ik persoonlijk negatief. Ik had het gevoel dat ze juist gingen zoeken om de nadelen van de Tablet. De voordelen werden nauwelijks genoemd, enige was natuurlijk de S-Pen en dat maakt het gelijk een vrij slechte review. Ik had de indruk dat deze review werd gemaakt met al een negatieve houding. Ik weet nog steeds niet hoe de browse ervaring is, hoe Apps erop werken en hoe snel deze zijn. Waar ik me ook uitermate aan irriteer is dat ze zeuren over de plastic, dat deze reviewer misschien metalen frame wilt hebben betekent niet dat wij allemaal zo denken. Er zijn veel meer voordelen aan gebruik van plastic dan metaal en ik ben ook blij dat Samsung hiervoor kiest.

De enige conclusie die ik heb kunnen trekken is dat elk merk beter is. Ik heb totaal niks aan deze review gehad en ik hoop ook dat hem overnieuw doen en met een neutrale houding. Want wat kan mij die iPad 3 schelen, het is een review over de Note en niet over de iPad. Tweakers die interesse hebben in de Note willen vaak geen iPad, ik dus ook niet. Al zou die iPad wel tig keer beter zijn, het is een Android Tablet simpel.

Ik krijg sowieso laatste tijd gevoel dat Apple betere positie heeft op het kantoor van Tweakers dan andere merken. Ik vind het niet altijd even neutraal. Wat Arnoud zegt klopt helemaal, ik hoef geen sites te lezen die bepaalde merken de hemel aan prijzen omdat smaken verschillen. Ze noemen bij de shoot-out de voordelen op van elk toestel en zo hoort het ook, Arnoud kan niet beslissen welke telefoon jij zou moeten nemen. Hij kan slechts advies geven over de voor en nadelen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind het vrij apart dat je vindt dat in reviews niet vergeleken mag worden met de iPad. Dat is nou eenmaal de marktleider. En hoewel ik zelf nooit een Apple-product zou kopen zou ik het hoogst opmerkelijk vinden als er niet met de concurrentie vergeleken zou worden. Dat er bij sommige lezers een anti-iPad-houding heerst betekent niet dat het product dan maar weggelaten moet worden bij vergelijkingen.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
RoD schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:54:
Ik vind het vrij apart dat je vindt dat in reviews niet vergeleken mag worden met de iPad. Dat is nou eenmaal de marktleider. En hoewel ik zelf nooit een Apple-product zou kopen zou ik het hoogst opmerkelijk vinden als er niet met de concurrentie vergeleken zou worden. Dat er bij sommige lezers een anti-iPad-houding heerst betekent niet dat het product dan maar weggelaten moet worden bij vergelijkingen.
Het gaat om de review van de Note 10.1. Aangezien het voornamelijk gaat over de negatieve punten vind ik het niet netjes dat een iPad erbij wordt gehaald. Ik vind het prima als ze de iPad bijhalen bij de volledige review maar ik vond het niet echt passen bij de video.

Maar goed dat iPad wordt bijgehaald is niet zo zeer het probleem. Ik vond de video gewoon in mijn ogen te negatief. Het heeft mij totaal niet geholpen want ik was echt nieuwsgierig ernaar enige wat ik nu weet is dat ik volgens hem beter een iPad kan kopen en dat er een pennetje bij zit en wat je daarmee kan doen. Dus ik wacht wel even een maandje en lees wel hoe mensen het ervaren op het forum.

Het vreemde is dat de iPad 3 wel 4 sterren krijgt voor de prijs? Terwijl die ook te duur was bij release terwijl naast het scherm en stuk grotere SoC vanwege de GPU geen verschil heeft met de iPad 2. Terwijl de Note 10.1 2 sterren krijgt? Ik vind dat niet kloppen. Of willen jullie zeggen dat resolutie zo belangrijk is dat het 4 sterren waard is?

[ Voor 14% gewijzigd door V-rg op 18-08-2012 02:56 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:20

WoutF

Hoofdredacteur
linkkrw schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 02:48:
[...]

Het gaat om de review van de Note 10.1. Aangezien het voornamelijk gaat over de negatieve punten vind ik het niet netjes dat een iPad erbij wordt gehaald. Ik vind het prima als ze de iPad bijhalen bij de volledige review maar ik vond het niet echt passen bij de video.
Waarom zou dat in de tekst wel mogen, maar niet in de video? Daarnaast ben ik het niet met je eens dat het voornamelijk over de negatieve punten ging.
Maar goed dat iPad wordt bijgehaald is niet zo zeer het probleem. Ik vond de video gewoon in mijn ogen te negatief. Het heeft mij totaal niet geholpen want ik was echt nieuwsgierig ernaar enige wat ik nu weet is dat ik volgens hem beter een iPad kan kopen en dat er een pennetje bij zit en wat je daarmee kan doen. Dus ik wacht wel even een maandje en lees wel hoe mensen het ervaren op het forum.
Ik zou als ik jou was de review nog een keertje lezen, want nergens wordt gezegd dat je maar een iPad moet kopen. En over de stylus wordt veel meer gezegd dan enkel het feit dat hij meegeleverd wordt.

• TheJVH
En om een laatste keer deze omhoog te schoppen; dit vind ik een hele goede review van de Samsung Note 10.1:
http://www.androidpolice....lazy-arrogant-money-grab/
I'm sad to report that Samsung failed at execution on all fronts. Samsung has been pushing the skinning envelope further and further, and, with this revision of TouchWiz, they've slammed into a brick wall. Couple this failure with astonishingly bad hardware and a $500 price tag, and you've got yourself a real disappointment. Samsung promised us the moon, and then cut corners everywhere possible, and it's hard to walk away not feeling a little insulted.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 08:43
Over het vergelijken met iPad's, of andere devices in het algemeen; wat ik nog steeds jammer vind is dat dit te pas en te onpas lijkt te gebeuren (het valt me alleen vaak op door het komen en gaan van iDevices).

Een voorbeeldje wat ik zo snel kon vinden is de volgende (het is me in andere reviews vooral opgevallen omdat dan een toonaangevend toestel als de iPhone werd weggelaten); reviews: LG Optimus 4X HD: de minst dure quadcore

Hierin heb je eerst een lijstje met helderheid; 10 devices.
Daarna zwartwaarde en contrast; respectievelijk 9 en 7 devices. Wat is er gebeurd met die andere devices?

Ik heb daar al eens eerder een topic over gemaakt, en er is toen vanuit de redactie opgemerkt dat er meer consequent omgegaan zou worden met deze lijstjes, maar tot nog toe is daar dus niet veel van te zien ;)

Hier een voorbeeld van waar de iPhone trouwens ineens uit het lijstje met zwartwaardes verdwijnt, terwijl ik zeker weet dat jullie die wel gemeten hebben, in latere reviews is deze wel voorhanden; reviews: HTC One S: als de gesmeerde bliksem
Pagina: 1