Aanschaf hardware HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Dag tweakers,

Op mijn slaapkamer wil ik een HTPC in elkaar steken. Omdat mijn budget laag is, houd ik mijn oude grote kast tijdelijk. Harde schijven heb ik ook al (in totaal 6 TB). Ik kom op de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 65,81€ 65,81
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 28,83€ 28,83
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,58

Mijn vraag is hoe denken jullie over het moederbord en over de voeding?

In de toekomst kan ik aan deze configuratie makkelijk een SSD bijprikken, een stillere processorkoeler monteren en overgaan op een nieuwe kleine kast. Maar voor nu moet het gewoon even draaien en het liefst goedkoop.

[ Voor 38% gewijzigd door giedo555 op 26-06-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Wat betreft je voeding lijkt het me wat krap, maar er valt weinig over te zeggen zonder de specs van de rest van de componenten te weten. Wat voor videokaart komt erin? Of gebruik je de onboard kaart? En komen je disks in een NAS? Of hangen die ook aan die voeding? en hoeveel disks zijn het?

Het bord ben ik niet echt wild van, maar zal voor je doeleinde zeker wel volstaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Ik maak gebruik van de onboard videokaart (Radeon HD6530D). Deze moet voldoende zijn of blu -ray films te bekijken. Dat is ook het enige doel van de HTPC. Ik heb nu 4 harde schijven (2x 2TB en 2x 1TB) en die komen ook aan de voeding. Een NAS komt ongetwijveld in de toekomst maar nu nog lang niet.

Het bord heb ik gekozen omdat deze door Hardware.info als beste getest was als FM1 moederbord. Daarnaast bestel ik bij een vriend en was deze leverbaar in plaats van de Asus F1A75-M. Het is trouwens de Gigabyte GA-A75M-D2H geworden. Deze is weer iets goedkoper

Nu nog de vraag of de voeding van 300W voldoende zal zijn en of deze goedkoper kan? Ik vind dat moeilijk in te schatten.

[ Voor 9% gewijzigd door giedo555 op 26-06-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Ik verwacht dat je met deze voeding dan wel uit de voeten zou moeten kunnen, maar wil je het zeker weten, dan moet je even gaan rekenen natuurlijk.. Ik zou daar overigens niet al te veel op bezuinigen. Nog afgezien van dat de wat betere voedingen een constantere spanning afgeven en je daardoor minder kans hebt op storingen zijn ze vaak ook wat stiller, en je hebt waarschijnlijk geen zin om er nu een voeding in te schroeven die je later weer wilt vervangen voor een stiller model. Dan kan je het beter in 1x goed doen lijkt me.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De voeding is meer dan genoeg. Dit systeem zal onder full load op de 12v lijn misschien 100W trekken, en deze kan tot 300W leveren op de 12v lijn (wat niet hetzelfde is als het geadverteerde vermogen). Het is daarbovenop kwalitatief ook een heel erg goede voeding, alleen is hij niet de allerstilste (luid is ie ook niet). Als je een kwalitatief even goede voeding wilt hebben die stiller is, kom je al hier uit: http://geizhals.de/eu/680221 Deze is in NL echter veel duurder, net als de Seasonic x-400.

Wat je moederbord betreft: zoek eens wat reviews op, kijk eens op newegg of de userreviews wat meevallen, en als het ook nog eens aan de vooropgestelde eisen voldoet, zie ik niet waarom je het niet kan nemen. Een soortgelijk mobo dat hier heel veel langskomt is pricewatch: Asus F1A75-M, maar ik kan niet zeggen of dit een beter is.

Wat je geheugen betreft: te duur. Voor 25 € vind je al gemakkelijk 1600Mhz cas 9 geheugen, of zelfs cas 8 (lagere cas is altijd beter, zeker bij amd apu's). Ik zou er ook rekening mee houden dat je cpu koeler vrij breed zou kunnen zijn (bv scythe big shuriken) en dat je dus best lage ram-modules neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 11:58
300W Gold daar durf ik wel een kleine gamebak aan te hangen. Ik heb eigenlijk alleen nog nooit van het merk gehoord.Ik weet niet in hoeverre je hier wat mee te maken zult krijgen betreft de garantie.

Ik zou persoonlijk voor een BeQiuet gaan en zelfs eerder nog voor de SuperFlower vanwege de sublieme bouwkwaliteit. Nu is een voeding met het 80plus gold sowieso wel degelijk.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Ik heb het moederbord en geheugen iets aangepast. Alleen nog even een goede voeding uitzoeken.

De onderdelenlijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 65,81€ 65,81
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 28,83€ 28,83
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,58

Ik zie dat veel mensen een 'be quiet! Pure Power L7 300W' gebruiken voor hun HTPC. Deze trekt op eerste gezicht ook mijn aandacht

[ Voor 15% gewijzigd door giedo555 op 26-06-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Je setup is eigenlijk gewoon prima. Het geheugen is inderdaad niet het goedkoopste, maar waar hebben we het nu over? 2 euro verschil oid? Ik zou de overige componenten bij de goedkoopste/beste shop weg halen en daar kijken welk geheugen ze voor een goede prijs hebben liggen op voorraad.

300W is meer dan voldoende. Ik denk zelfs dat de 100W die het systeem onder load trekt (op de 12v lijn) die Bertp1 schat nog wel minder is. Met een 300W voeding kun je dus goed vooruit. Die bequiet L7 300W heb ik zelf ook en ben er prima over te spreken. Hij is behoorlijk efficient bij een lage belasting en onhoorbaar in gebruik. Voor htpc's (die ik vaker samenstel) gebruik ik bijna altijd deze voeding omdat hij ook nog eens prima geprijsd is.

Een A4 3400 is voor jouw taken prima, wil je af en toe een spelletje proberen kun je beter een A6 nemen met een sterkere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Bedankt voor de tips. ik ga de onderdelen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo
Weet iemand hoe je de usb3 header op het motherboard ga-a75m-d2h kunt gebruiken.
De usb2 is n.l. al in gebruik en in de handleiding staat dat de andere header zowel
usb2 als usb3 is ,maar hoe sluit je die dan aan ?
Pagina: 1