[waterkoeling] xspc of EK kit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 20:44
Hallo,

Ik ben van plan mijn systeem te koelen met waterkoeling, gewoon wat stiller en koeler!

Nu zit ik al 2 dagen me blind te staren en het internet af te zoeken naar het verschil tussen de EK en xspc kits, welke is beter? EK staat iets beter met pomp en xspc iets beter met radiator en blok, voor zover ik kon vinden.

Dan ook nog binnen het merk zelf, zit er (super) veel verschil tussen de LTX en de HFX, of RS en RX? Zoveel dat het de initiële aankoop direct zou moeten beïnvloeden?

Wat gekoeld zal moeten worden is een
i7 2600k
huidig haal ik ~27 idle/60 load (4ghz/) met een mugen2 revB. Is het dan ook wel nodig waterkoeling te doen? En hoeveel geluid zou ik 'verliezen'?
Het systeem trekt onder prime95 ~220W uit het stopcontact. (de stekkerdoos vol, geluid set en al dus meegeteld).

Is een 120mm rad dan afdoende of toch een 240mm? Ik ga niet benchmarken maar zo nu en dan overclocken vind ik wel leuk. Een stabiele overclock (zoals 4ghz nu) zal wel blijven staan.

GPU zal gewoon luchtgekoeld blijven, heel misschien op den duur water (als het goed bevalt 2+ jaar in de toekomst).

Alvast bedankt voor de informatie!

Bebbet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Wat ga je allemaal koelen dan want ik weet totaal niet welke GPU je in je systeem hebt zitten.. Als hier nog een beetje een stevige GPU bij zit lijkt 220W me ook stug. Alleen je CPU trekt al 95W + de rest van je systeem zit je zeker al aan de 120-130W. Steek hier nog een beetje een mid-high end kaart bij en je zit al ruim aan de 250W voor je computer alleen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
Ik ga alleen de CPU koelen. Zit een GTX 550TI in, welke hele dagen uit z'n neus staat te vreten. Ben veel met virtualisatie bezig voor scholing/werk, weinig met gamen.. PC staat wel 24 uur per dag aan op mijn kamer, zou daarom wel wat stiller willen. Idle (puur systeem aan, rest uit inclusief scherm) ~70w, vol aan 220W (scherm ook aan, dat scheelt ~30w op de pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel voordeel je gaat ondervinden van het alleen waterkoelen van je CPU.. Eventueel zou je voor een gesloten setje als een H80 of H100 kunnen gaan van Corsair.

Enneh. Je doet toch iets fout, want je CPU kan maximaal 95W trekken, en je GPU 115W. Bij elkaar zou je dus al op de 220W moeten zitten. Tel hier nog eens 15 - 25W voor je mobo en 10W per HDD bij op en je zit al heel wat dichterbij je TDP.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
Ging niet over tdp, zit ook nog verlies in voeding waarschijnlijk. Puur als indicatie, misschien wat onnuttig en zelfs onhandig in dit geval 8)7 ..

H100 hoor ik heel veel vreemde dingen over pompen (ook van 3 vrienden die elk 3x moesten sturen voor een goede..) ben daar dus niet zo happig op..

Kom ik dus uit op EK of XSPC kitjes.. Maar dan de volgende stap, welke en waarom juist die?

[ Voor 25% gewijzigd door bebbet op 26-06-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Voor elke component die je gaat koelen geld in de regel een rad van 120. Voor de zekerheid zou ik voor je CPU een 240 radiator nemen.

De verschillen tussen de kant en klare setjes van EK en XSPC zijn niet al te groot. Ligt dan voornamelijk aan smaak.

Zelf heb ik alles van EK en daar ben ik zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Ik zou zelf ook in ieder geval voor een 240mm radiator gaan. Het idee van waterkoeling is om a) betere/lagere temperaturen te krijgen bij liefst b) minder geluid. Je kan misschien een 2600k koelen met een 120mm, maar dan zullen de fans erop niet bepaald rustig kunnen draaien.
Verder gaat het ook niet alleen om hoogte x breedte van de radiator, maar ook de dikte. Een H80 kan nog redelijk goed koelen omdat deze een stuk dikker is dan bv. een H100.

Wat betreft het EK vs. XSPC verhaal: het zijn beide prima merken die goede kwaliteit leveren. Voor de beste prijs/performance verhouding zal je toch even moeten Googlen en kijken of de sets ergens getest zijn, of anders de CPU blokken/pompen/radiatoren met elkaar moeten vergelijken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik zou EK mijden, hun nickel is onbetrouwbaar en bladdert af, als je de verkeerde samenstelling koelvloeistof gebruikt scheurt hun plexiglas. En als je dan om garantie vraagt, krijg je van hun te horen dat het jouw schuld is. Op xs ga je daar een lading topics van vinden.

Reden dat het merk zo populair is NL, is dat het a: heel goed verkrijgbaar is en b: ze sponsoren iedereen helemaal plat, bekijk de mods op tweakers maar, en ze zullen er heel vaak tussen staan als sponsor.

Beide kenmerken zeggen niks over kwaliteit, en er zullen vele zijn die geen enkel probleem met EK hebben. Maar met waterkoeling wil je gewoon geen problemen. Dus ga voor kwaliteit, swiftech, koolance en watercool; dat zijn de absolute A merken in het wc landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
@BTU_Natas Als EK inderdaad zo slecht zou zijn dan zou geen enkele casemodder dat gebruiken al sponsoren ze alles. Dus waar jij het over hebt, afbladderend nickel en scheurend plexiglas is waarschijnlijk gebaseerd op een enkele gebeurtenis. Heb zoiets nog nooit gehoord over EK. Eventuele bronnen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Gaat inderdaad wel heel negatief over EK. Er was inderdaad wat gedoe met hun nickel dat ze inmiddels gefixed hebben door een nieuw productieproces, gescheurde plexi blokken heb ik een enkele keer voorbij zien komen. Maar ook bij andere fabrikanten en dan was er vaak user error in het spel. Om vervolgens al hun producten als B-kwaliteit te bestempelen gaat dan nogal ver :)

Overigens snap ik niet helemaal waarom de TS zo graag relatief dure waterkoeling op z'n CPU wil zetten als het uitgangspunt stilte is en er vermoedelijk niet zeer extreem gaat worden overgeklokt. Beter haal je dan een luchtkoelertje met een stille fan voor minder dan een kwart van de prijs van custom WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
EK vind ik nou niet bepaald troep. Ze hebben inderdaad wel wat problemen gehad met de producten met nickel maar verder maken ze prima spul. Ik gebruik al jaren GPU en CPU blokken met POM en heb daar nooit problemen mee gehad. Plexi is sowieso veel gevoeliger voor scheuren maar dit is bij alle merken zo.

Als je een beetje serieus waterkoeling wil gaan gebruiken kies dan een zo groot mogelijke radiator en zeker geen 1x120mm. Als je daar aan begint koop je over 2 maanden weer een andere rad. Mijn mening is dat het handig is om te investeren in een goede grote radiator en een goede pomp. Deze 2 dingen kan je vervolgens jaren lang gebruiken zonder constant te moeten upgraden als je eens een zwaardere videokaart koopt.

Ik heb zelf nu een XSPC RX480 rad in mijn PC zitten. Ik ben begonnen met een 1x120mm. Daar later nog eens 1x120mm bijgezet. Toen weer naar een 3x120mm gegaan en nu dus een 4x120mm. Met wat ik koel is het misschien wat overkill maar dit maakt het wel mogelijk de hele setup te koelen met 4 fans op 6 volt. Als je gelijk een 3x120mm rad koopt kan je de komende jaren vooruit.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 01-07-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

D4NG3R schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:29:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel voordeel je gaat ondervinden van het alleen waterkoelen van je CPU.. Eventueel zou je voor een gesloten setje als een H80 of H100 kunnen gaan van Corsair.

Enneh. Je doet toch iets fout, want je CPU kan maximaal 95W trekken, en je GPU 115W. Bij elkaar zou je dus al op de 220W moeten zitten. Tel hier nog eens 15 - 25W voor je mobo en 10W per HDD bij op en je zit al heel wat dichterbij je TDP.
Hij schrijft toch tijdens prime95? Dan wordt de GPU nauwelijks gebruikt, enkel de processor. Dus de GPU zal op dat moment echt geen 115 Watt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-07 09:28

Redox

Motion Design / VFX

Haunting_Spirit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:20:
@BTU_Natas Als EK inderdaad zo slecht zou zijn dan zou geen enkele casemodder dat gebruiken al sponsoren ze alles. Dus waar jij het over hebt, afbladderend nickel en scheurend plexiglas is waarschijnlijk gebaseerd op een enkele gebeurtenis. Heb zoiets nog nooit gehoord over EK. Eventuele bronnen hierover?
13 Juni 2011: EK halts production of nickel-plated waterblocks..
Hier een thread die daar wat onderzoek naar heeft gedaan.

Maar schijnbaar is EK gekomen met een betere productiemethode:
28 Juli 2011: EK improves nickel plating to solve corrosion issues.

Omdat ik zelf ook twee EK blokken (Supremacy en GTX 680 DC-II) heb gekocht en pas achteraf hoorde van het probleem heb ik me er veel over ingelezen. De nieuwe blokken zouden er geen last meer van moeten hebben door de nieuwe nickel-plating methode. Als ik het eerder wist dan had ik echter safe gespeeld en EK vermeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Wil je weten hoe een radiator presteerd, dan raad ik je zeker aan eens wat reviews te lezen.. Zoals bij martinliquidlab..

En o.a hier:

http://www.overclock.net/...60-roundup-16-rads-tested

Wat voor radiator je nodig hebt ligt eraan wat voor setup je wilt maken..

Zo heb je radiators met een hogere FPI (fins per inch) waarmee je dus lagere rpm fans kan monteren en dus minder geluid hebt.. Hogere FPI radiators werken alleen maar goed vanaf zo`n 1200 rpm fans..

Momenteel heeft XSPC een van de betere radiators..

Zo is de RS line een goedkopere instap radiator, zeg maar een wat goedkoper basis model.
Ze hebben ook nog een EX line.. Dat is eigenlijk een formaat RS radiator met RX prestaties.. Nadeel is wel dat de EX line het beste doet met hogere RPM fans, dan schijnt die het zelfs iets beter te doen dan de RX serie..

Dan heb je ook nog een RX line.. Dat is eigenlijk een dikkere radiator waarop het erg goed werkt met Low rpm fans en dus heb je minder herrie..

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat vind ik wel mooi van de RX serie van XSPC. Er zitten veel minder lamellen op dan wat normaal is. Dit is goedkoper maar werkt juist beter. Met mijn RX480 draaien de fans op 6 volt en dat is meer dan voldoende voor een overgeklokte i7 950 en 7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Wat Robin probeert te zeggen: hoge FPI = hoge lameldichtheid = veel luchtweerstand en groot oppervlak = hoge prestaties met snelle (luide) fans erop. Low FPI = lage lameldichtheid = lage luchtweerstand en minder oppervlak = iets minder maximum koelvermogen, maar vergeleken met hoge FPI rads veel betere prestaties bij trage, stille fans :)

Goed voorbeeld van high FPI rads is de Black Ice GTX serie. Hun GT serie is juist low FPI. XSPC maakt erg goede allround radiators.
Pagina: 1