Processor bottleneck bij aankoop nieuwe videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• rhvdwal
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09-2023
Hallo!

Ik wil graag mijn huidige systeem optimaliseren voor het spelen van BF3. Ik vraag mij af of ik met onderstaande specs kan volstaan met de aanschaf van alleen een nieuwe videokaart of dat ook moederbord, processor en geheugen er aan moeten geloven.

Moederbord: Asus p5k ACPI
CPU: Intel Quad Q8400 2,66GHz
Geheugen: DDR2-800 Dual-Channel 4GB
Huidige videokaart: ATI Radeon HD5770 van XFX 1GB DDR5
Voeding: Recom ProE-m850

Op Internet veel gezocht naar waar de bottleneck zit (processor x benut maximaal x% van de kracht van videokaart y of iets dergelijks), maar kan hier (wellicht logischerwijs) geen echt uitsluitsel over vinden. Fabrikanten willen natuurlijk het liefst dat je alles gaat upgraden ;)

Met mijn huidige systeem kan ik BF 3 redelijk spelen, maar merk dat naarmate de actie intenser wordt en de updates elkaar in rap tempo opvolgen, de beelden (steeds meer) gaan haperen en de muis (Logitech MX-500 laser) met regelmaat vertraging heeft. De grafische instellingen staan op low en de resolutie op iets van 1280*1024.

Gewenste resolutie ongeveer 1600*1200 en grafische settings op medium, liefst high bij een goed speelbare framerate.

Ik zat mbt de videokaart te denk aan een HD 7870 of GTX 560 of HD 7850, eventueel de GTX 670. Maar ik weet dus niet of deze kaarten zware overkill zijn. Zal 4 GB extra RAM nog helpen?

Budget voor videokaart rond de €300,-

Alvast dank voor jullie hulp!

Mvg
Rik

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 22:01
Ik denk dat die processor toch wel een redelijke bottleneck gaat zijn voor een kaart a la GTX670. Een snellere videokaart zal wel zorgen dat 1600x1200 iets speelbaarder wordt, je processor is dermate verouderd dat dat toch al snel de beperkende factor zal zijn. Meer geheugen zal in spellen als BF3 allicht iets helpen, maar om echt soepel te spelen heb je (waarschijnlijk) gewoon een snellere processor nodig.

Een kaart als een GTX560 of 7850 zal zeker wat verschil maken. Geld wat je overhoudt kun je beter sparen voor een i5/i7 upgradesetje oid.

kijk voor de grap eens naar je processorbelasting tijdens het spelen van BF3. Mijn gok is dat die al redelijk richting de 100% zal gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door accountabc op 26-06-2012 12:58 ]

• rhvdwal
Dank voor je reactie!

De processor wordt nu inderdaad behoorlijk belast tijdens een potje BF, tussen de 80 en 90%, soms erboven. Volledige upgrade dus... Maakt het, behalve de prijs, nog veel uit of ik voor een i5 of i7 ga? O.a. mbt de processorbelasting.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:38
Voor gamen heeft een i7 weinig meerwaarde en kan je beter gewoon voor een i5 gaan, dat bespaard je weer wat.

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-03 20:31

Silasje

www.Entjes.eu

Als je handig genoeg bent kan je ook een goede CPU koeler kopen welke ook op de huidige sockets past, maar ook op socket 775 zoals jij die gebruikt. Dan kan je de CPU overclocken tot 3Ghz.. Dan kan je met deze processor nog wel weer een jaar vooruit. En na een jaar upgraden naar een beter systeem.

Waarom zo? als jij elke 4 jaar upgrade ipv elke 3 jaar ben je een stuk goedkoper uit. Als je nu dan componenten koopt welke ook op huidige sockets te gebruiken zijn, kan je straks je CPU koeler weer gebruiken.

Ook zal ik voor een niet al te zware kaart gaan. Ik speel BF3 op een GTX560TI op 1920 x 1200 met alles op maximaal. het ligt er natuurlijk wel aan hoe je in de toekomst je systeem wilt gebruiken.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:08
Voor een potje BF3 op Ultra en 1080P heb je minimaal wel een 7870 nodig voor een beetje FPS. Zelf heb ik een 7870 en 60FPS op Ultra met 1080P maar wel AA UIT. Niet mogelijk dat je met een 560Ti dit ook behaald.

__/`\__/`\__

• rhvdwal
Echt handig kan ik mijzelf helaas niet noemen, maar weet in ieder geval wat de mogelijkheden zijn, waarvoor dank!

De oude onderdelen kan ik voor €200 van de hand doen, dus ga nu op zoek naar nieuwe i5 processor + mobo en 8GB geheugen (ik volg de BBG van mei).

Mbt de videokaart zit ik te twijfelen tussen de door Mistacal genoemde HD7870 en de GTX570. Ik begreep dat NVidea beste kaarten maakt voor BF3, klopt dit? Maakt het merk nog veel uit?
Pagina: 1