Multimedia/Office PC - Kan deze samenstelling?

Pagina: 1
Acties:

• justfuelmyfire
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 14:18
Beste tweakers!

Binnenkort wil ik een nieuwe pc aanschaffen, die klein van formaat is (mini itx). Ik wil hem gebruiken voor:
normaal office werk,
fotobewerking en af en toe wat videobewerking,
multimedia afspelen (films/series/muziek).
Af en toe een spel (hecht geen waarde aan HQ settings e.d.).

Het idee is om hem na een aantal jaar (~3/4 jr) als htpc te gebruiken, dus videokaart is nu niet zo nodig denk ik, maar voor gebruik als htpc natuurlijk wel handig tzt.

Nou heb ik nog nooit een computer zelf samengesteld of in elkaar gezet, maar het leek me wel een leuk vakantieproject!

Ik had het volgende in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 100,03€ 100,03
1Lian Li PC-Q07B€ 46,33€ 46,33
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 120GB€ 92,15€ 92,15
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock H61M-ITX€ 61,28€ 61,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,64

Ik wilde een SSD voor besturingssysteem en enkele programma's en een normale HDD voor opslag van muziek/foto's/documenten en overige programma's.

Ik vroeg me af of deze samenstelling logisch is, en uberhaubt mogelijk? Is bijvoorbeeld de voeding krachtig genoeg voor deze samenstelling? Vergeet ik nog iets anders, kabeltjes of misschien past het niet in de kast? Of misschien past een toekomstige videokaart niet in het geheel?

Overigens zou ik de pc graag in m'n bureau zetten, in het kastje zit een flink gat voor kabels maar luchtdoorstroming is niet fantastisch naturlijk, hoe slecht is dat idee?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten

Ernst

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ik raad deze HDD aan: pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

2 euro duurder, maar wel een stuk sneller.
Onthoud wel dat deze graphics goed werken, maar je met spellen het verschil merkt... Als dit geen probleem is, anders is een GPU toch wel nodig.

🠕 This side up

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:25
prima samenstelling,
echter fotobewerking en videobewerking is nogal breed.
als je echt grafische programma's gaat gebruiken, moet je echt over een grafische kaart beschikken.
voor adobe achtige programma's een nvidia.

de voeding is zwaar genoeg, zelfs voor een redelijke videokaart kan deze nog wel.

enige,
ik weet niet hoe groot je budget rijkt, maar ik zou het moederbord vervangen door
- Asrock H67M-ITX/HT

en de SSD door een
- Samsung 830 128Gb Sata3

misschien kan je nog aangeven in hoeverre je en met welke programma's je gaat foto/video bewerken
en welke spellen je zou willen spelen

[ Voor 9% gewijzigd door leon1989 op 26-06-2012 19:07 ]

• justfuelmyfire
@Koenvh
Bedankt voor de tip, deze schijf is inderdaad een stuk sneller, maar is de schijf ook niet een stuk warmer en luider en minder zuinig? Of is er toch een groot verschil in performance ondanks dat de OS en programma's op de SSD staan.

Wat ik met foto/videobewerking ga doen mag nauwelijks een naam hebben. Eens in de zoveel tijd (~2 maanden) moet ik eens een logo in elkaar photoshoppen of een vakantiefoto bewerken. Qua video maak ik af en toe timelapse filmpjes. Dit allemaal met Adobe producten.

Wat games betreft wil ik Mass Effect 3 nog eens spelen en oudere spellen zoals total war: empire etc.

Mocht het inderdaad niet soepel werken, zou deze goedkope kaart dan afdoende zijn?
Club3D GeForce GT520 (CGNX-G522X1)€ 38,20

@Leon
Bedankt voor de reactie! Dat tientje voor een beter moederbord kan er wel van af, ik zag dat hij ook raid ondersteund, misschien wel handig mocht ik er nog extra schijven in willen prikken wanneer ik hem als mediacenter gebruik!

Ik las inderdaad in een ander post ook al aanprijzingen voor de samsung SSD, maar ik zat te denken dat ik misschien kan bezuinigen op de SSD en eentje nemen van 64GB (Samsung 830), zou wel genoeg moeten zijn voor OS (Win7) en wat programma's toch?

Ik lijdt enorm aan het 'maar voor 10 euro meer...'-syndroom. Maar als je het optelt is het toch een aardig bedrag haha.

Nogmaals bedankt :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Je wilt een multimediasysteem die behoorlijk all-round is? Maar probeer je gebruik eens goed te definiëren. Wat je nu hebt is een setup met heel veel CPU kracht en erg weinig GPU kracht. Voor fotobewerking en videobewerking is dat prima, maar gamen zal je nauwelijks kunnen doen.

Wil je de mogelijkheid tot gamen houden dan zou ik of een AMD A8 + socket fm1 moederbord nemen (quad core CPU is nog geen stakker bij het videobewerken en de GPU kan redelijk gebruikt worden om te gamen). Is gamen niet zo belangrijk (lees ga je niet doen) dan is bovenstaande setup prima (+bovenstaande comments van leon).

Is gamen wel erg belangrijk, dan kun je overwegen om (te zijner tijd) een losse videokaart bij te plaatsen. Ook wanneer je toch wel veel videobewerkt en photoshopt is dit de beste optie. Een videokaart van Nvidia is voor ondersteuning in adobe pakketten dan gewenst hoewel zeker niet noodzakelijk.

p.s.
Ik zou niet weten waarom Koenvh.nl steeds die HDD aanraad voor een HTPC systeem waar de HDD alleen maar is voor opslag van grote bestanden? Een 7200 rpm schijf heeft door de snellere rotatiesnelheid een lagere acces time. Dit heeft voordelen bij bijvoorbeeld het opstarten van Windows, omdat de schijf sneller verschillende bestanden kan lezen (de accestime is immers lager). Alleen heeft deze setup al een SSD die dat nog veel en veel beter kan en ook gebruikt wordt voor het besturingssysteem.

Bij het sequentieel lezen van grote bestanden heeft een 7200 rpm HDD echter weinig voordeel, de acces time is hier minder van belang en de thoughput van 5400 rpm HDD's is ook prima. Verder heb je met 7200 rpm eerder last van trillingen en geluid die je niet wilt in een stil HTPC systeem.

edit: Wanneer je een Ivy bridge cpu zet op een H67 moederbord moet je even nagaan of de bios de CPU ondersteund. Het moederbord dat door Leon wordt aangeraden doet dit wel (maar vanaf een bepaalde bios versie, dus vraag de shop om de bios indien nodig te flashen). Bij je oude moederbord staat het er niet bij.

Over bovenstaande reactie: Besparen op sommige componenten is goed, maar op de kwaliteit besparen is altijd een slecht idee. Als photoshoppen en videobewerking geen naam mag hebben is de CPU die je nu hebt nogal overkill. Ik zou eerder voor een wat meer all-round AMD systeem gaan aangezien een GT520 ook 3x niks is.

Bijvoorbeeld
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,39€ 24,39
1AMD A8-3870K Black Edition€ 95,95€ 95,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,55

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 27-06-2012 09:33 ]

• justfuelmyfire
Bedankt voor je inzicht Jaapsander :)

Als ik eens kritisch nadenk over hoe ik de pc wil gaan gebruiken, laat het gamen me eigenlijk koud. Dan heb ik liever een iets tijdsbestendigere CPU. Immers kan ik altijd (over een jaar ofzo) nog een gtx 550 ti ofzo er bij prikken mocht ik dat willen.

Enig idee of de voeding die combinatie zou trekken? Of kan ik beter alvast een iets duurdere voeding kopen? Ik snap dat je het totale wattage moet optellen, maar heb eerlijk gezegd geen idee van het verbruik van een HDD of SSD...

Heel gek maar had eigenlijk nog helemaal geen amd a8 overwogen, best onder de indruk van de prestaties voor die prijs!

Ik zag trouwens dat je er een scythe shuriken in had gezet, is dat alleen nodig voor de amd a8 of ook aan te raden bij de i5?

Nogmaals bedankt voor de input!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:25
je kan een power supply calculator gebruiken
ik gebruik eigenlijk altijd deze
en dan houd ik het minimale wattage aan voor wat ik nodig heb aan wattage op de 12V lijn maal het rendement v.d. voeding.

komt meestal in de buurt van het aangeraden wattage op de 12v lijn.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
justfuelmyfire schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:56:

Immers kan ik altijd (over een jaar ofzo) nog een gtx 550 ti ofzo er bij prikken mocht ik dat willen.
Houd er in dat geval rekening mee dat in de Lian Li PCQ07 alleen erg korte videokaarten passen (maximaal 180 mm lang). De meeste "game" kaarten beginnen bij 9 inch (229 mm), je keuze wordt daardoor sterk beperkt.

• justfuelmyfire
Bedankt voor de informatie allen!

@leon: handige website, gebookmarked! Het zou misschien net te weinig zijn met een videokaart, grotere voeding dus

@Daaaaf: Heel goed punt, hier had ik niet bij stil gestaan. Na wat zoekwerk blijkt dat er maar erg weinig low profile pci-e 2.x kaarten zijn van dat formaat. Dus dan zou een grotere kast lian li pc-q08B een oplossing kunnen zijn.

De keus is dan dus tussen een systeem van +/- 650 (grotere kast, 750 met videokaart)
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q08B€ 87,30€ 87,30
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 53,90€ 53,90
1Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 94,-
1Asrock H67M-ITX/HT€ 68,92€ 68,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,05

of 500 als ik voor de amd all round ga, die dan wat sneller outdated is.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 96,45€ 96,45
1Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,05

Dat wordt het waarschijnlijk toch de amd a8, en eerder een nieuwe kopen.

Hartelijk dank allen voor de hulp!

• jaapsander
Over voedingen gesproken, die psu calculatoren moet je niet gebruiken. Ik schat dat systeem 1 en 2 hierboven maximaal ongeveer 100W gaat verbruiken. Met een losse videokaart erbij is een 430W voeding dus meer dan voldoende.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

jaapsander schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:22:
Je wilt een multimediasysteem die behoorlijk all-round is? Maar probeer je gebruik eens goed te definiëren. Wat je nu hebt is een setup met heel veel CPU kracht en erg weinig GPU kracht. Voor fotobewerking en videobewerking is dat prima, maar gamen zal je nauwelijks kunnen doen.

Wil je de mogelijkheid tot gamen houden dan zou ik of een AMD A8 + socket fm1 moederbord nemen (quad core CPU is nog geen stakker bij het videobewerken en de GPU kan redelijk gebruikt worden om te gamen). Is gamen niet zo belangrijk (lees ga je niet doen) dan is bovenstaande setup prima (+bovenstaande comments van leon).

Is gamen wel erg belangrijk, dan kun je overwegen om (te zijner tijd) een losse videokaart bij te plaatsen. Ook wanneer je toch wel veel videobewerkt en photoshopt is dit de beste optie. Een videokaart van Nvidia is voor ondersteuning in adobe pakketten dan gewenst hoewel zeker niet noodzakelijk.

p.s.
Ik zou niet weten waarom Koenvh.nl steeds die HDD aanraad voor een HTPC systeem waar de HDD alleen maar is voor opslag van grote bestanden? Een 7200 rpm schijf heeft door de snellere rotatiesnelheid een lagere acces time. Dit heeft voordelen bij bijvoorbeeld het opstarten van Windows, omdat de schijf sneller verschillende bestanden kan lezen (de accestime is immers lager). Alleen heeft deze setup al een SSD die dat nog veel en veel beter kan en ook gebruikt wordt voor het besturingssysteem.

Bij het sequentieel lezen van grote bestanden heeft een 7200 rpm HDD echter weinig voordeel, de acces time is hier minder van belang en de thoughput van 5400 rpm HDD's is ook prima. Verder heb je met 7200 rpm eerder last van trillingen en geluid die je niet wilt in een stil HTPC systeem.

edit: Wanneer je een Ivy bridge cpu zet op een H67 moederbord moet je even nagaan of de bios de CPU ondersteund. Het moederbord dat door Leon wordt aangeraden doet dit wel (maar vanaf een bepaalde bios versie, dus vraag de shop om de bios indien nodig te flashen). Bij je oude moederbord staat het er niet bij.

Over bovenstaande reactie: Besparen op sommige componenten is goed, maar op de kwaliteit besparen is altijd een slecht idee. Als photoshoppen en videobewerking geen naam mag hebben is de CPU die je nu hebt nogal overkill. Ik zou eerder voor een wat meer all-round AMD systeem gaan aangezien een GT520 ook 3x niks is.

Bijvoorbeeld
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 95,95€ 95,95
1Samsung 830 series 128GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,55
Waarom ik altijd een 7200 RPM aanbeveel? Omdat ik gek wordt van 5400 RPM schijven, ik vind ze te langzaam.., en als een 7200RPM HDD een paar euro meer kost.. Ze maken wat meer geluid, maar dat valt erg mee. Ik snap de keuze voor een 5400RPM HDD overigens wel... Dit ligt aan de verhouding geluid/prestaties...

🠕 This side up

• jaapsander
Ìk kan me voorstellen dat je een 7200 RPM HDD wil hebben als je deze als boot disk bebruikt. Maar wanneer je al een samsung SSD in je systeem hebt als boot disk.....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
jaapsander schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:39:
Ìk kan me voorstellen dat je een 7200 RPM HDD wil hebben als je deze als boot disk bebruikt. Maar wanneer je al een samsung SSD in je systeem hebt als boot disk.....
Afhankelijk van wat je ermee doet uiteraard.
Als je veel kleine bestanden bewerkt en wegschrijft is 7200RPM wel prettig.
Gaat het voornamelijk om heel grote bestanden, dan is de winst weer aanzienlijk minder en zal een 5400RPM ook wel volstaan.

iRacing Profiel

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 01:41
ik zou voor de Intel setup gaan, en je kan geld besparen door voor de 64gb SSD te gaan (kijk gewoon hoeveel je momenteel op je C hebt staan, en hoeveel daar van eignlijk troep is wat op (toekomstige HDD) gedumpt kan worden

ikzelf heb namelijk nog 30GB over van mijn 64GB(60GB) SSD

(opzich kan je ook gewoon denken dat het maar +- 30 euro meer is voor dubbele SSD grootte :P wat gewoon verleidelijk is)

ja, daag.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Voor eventueel HTPC en Office zou ik toch liever voor een FM1 socket gaan. Mooi videokaartje in de CPU en daarin is AMD onovertroffen

__/`\__/`\__

Pagina: 1