Is de levensduur van je CPU afhankelijk van het voltage? Stel nu dat ik 2.1v heb op 30°C, zou hij dan even lang mee gaan als 1.8v op 30°C?
Nee, maar dat boeit absoluut niet...
Zo'n ding blijft met standaard koeler in een standaard kast (=warm) zo 10-20 jaar werken. Netalsof je een proc na 2-3 jaar nog nodig hebt...
Zo'n ding blijft met standaard koeler in een standaard kast (=warm) zo 10-20 jaar werken. Netalsof je een proc na 2-3 jaar nog nodig hebt...
Verwijderd
Minder lang. Veel minder lang.
Door de hogere spanningen komen er veel sneller scheurtjes in de laag siliciumoxide die de stuurelektrode van een transistor op een chip isoleert van de rest van de transistor. Er zal dus sneller een transistortje overlijden.
Niet zo'n ramp: tegen de tijd dat dat gebeurt vind jij dat allang niet erg meer. Da's dan hetzelfde als dat je nu zou moeten zeggen: aggut, m'n 8088 is dood, wat sielig nou...
Door de hogere spanningen komen er veel sneller scheurtjes in de laag siliciumoxide die de stuurelektrode van een transistor op een chip isoleert van de rest van de transistor. Er zal dus sneller een transistortje overlijden.
Niet zo'n ramp: tegen de tijd dat dat gebeurt vind jij dat allang niet erg meer. Da's dan hetzelfde als dat je nu zou moeten zeggen: aggut, m'n 8088 is dood, wat sielig nou...
Verwijderd
nee het ligt aan de temperatuur , en ook deels aan het voltage , maar een stuk minder , grootste factor is temp.
voltage speelt een rol omdat een groter voltage, namelijk meer warmte met zich meebrengt , dus meer schade aanricht.
dus ben je eruit , warmte speelt de hoofdrol.
ook is de productie van belang , sommige proccies zijn beter gebakken dan andere.
kijk maar naar de axia core , en de lagere... (slechtere cores).
dus warmte en productie. en indirect voltage ,omdat die warmte met zich meebrengt.
Greetz Sanders
voltage speelt een rol omdat een groter voltage, namelijk meer warmte met zich meebrengt , dus meer schade aanricht.
dus ben je eruit , warmte speelt de hoofdrol.
ook is de productie van belang , sommige proccies zijn beter gebakken dan andere.
kijk maar naar de axia core , en de lagere... (slechtere cores).
dus warmte en productie. en indirect voltage ,omdat die warmte met zich meebrengt.
Greetz Sanders
Let maar op, over twee jaar ligt die ouwe TB 750 @ 1000 al lang weg te roesten.Op maandag 26 maart 2001 22:32 schreef Sadness het volgende:
Nee maar voor ik aan de 2.1v begin wil ik zeker weten dat ik 2 jaar haal.
Verwijderd
Ejjhh zit er dan ijzer in..Op maandag 26 maart 2001 22:35 schreef Artcore_Trooper het volgende:
[..]
Let maar op, over twee jaar ligt die ouwe TB 750 @ 1000 al lang weg te roesten.
Verwijderd
Sterker nog, da's 90 graden *case* (de verpakking van de proc dus) temperatuur. Dan staat je die dus vrolijk op 100-125 graden te rammelen.
De enige reden dat wij 'm lager willen hebben is omdat we meer MHzjes willen.
Het is overigens niet zo dat voltage alleen maar levensduurverkortend is doordat de temperatuur dan toeneemt. Bij gelijke temp is de levensduur nog steeds erg afhankelijk van de spanning.
De enige reden dat wij 'm lager willen hebben is omdat we meer MHzjes willen.
Het is overigens niet zo dat voltage alleen maar levensduurverkortend is doordat de temperatuur dan toeneemt. Bij gelijke temp is de levensduur nog steeds erg afhankelijk van de spanning.
Volgens mij is het voor de CPU ook beter als hij continue dezelfde temp. heeft. Mijn 800E@992 (2,05V) met Alpha/Delta combo en koe wordt ongeveer 40 graden. Aangezien de comp. altijd aanstaan (24/7) krijgt de CPU met hele lage temperatuur stijgingen te maken wat volgens mij ook veel beter is dan aan-uit, aan-uit, game spelen-briefje typen etc.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Pagina: 1