Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-08 08:29
Ik heb nu al bijna twee jaar mijn elitebook 8540w gekocht via de TU Delft.
Ik heb nu alleen al een tijd problemen dat mijn CPU uit het niets naar de 100% gaat of iig veel hoger dan normaal gebruik, zonder dat ik zware dingen draai. Vervolgens gaat de CPU weer terug naar normaal na 10 minuten ofzo. Maar als ik de laptop op mijn voeding aan heb gesloten en hij gaat raar doen. En ik haal vervolgens de voeding eruit dan gaat de CPU weer terug naar normaal gebruik. Gisteren ook voor het eerst gehad dat de CPU omhoog ging bij gebruik op accu. Ik kan wel Crysis 2 spelen zonder problemen, ik heb alleen dat bij de filmpjes het geluid heel erg stottert.

HP weet zelf ook niet wat het probleem is.
Dit is wat ze tot nog toe gedaan hebben:

Alle windows en HP updates gedaan.
Alle hp programmas gedraaid om fouten op te sporen, niks gevonden
Memtest gedraaid, niks gevonden
Ik heb al een nieuwe oplader gehad, dit had geen effect.
Nieuwe MOBO en CPU, dit heeft ook geen effect gehad.

Iemand nog enig idee wat het probleem kan zijn en hoe het verholpen kan worden?

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/5028/23062012.pngAfbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/1880/230620122.png

Laptop specs:
CPU: I7-720QM
GPU: Nvidia quadro fx 880M
Ram: 4 Gb
Hdd: 320 Gb

[ Voor 14% gewijzigd door operationflash op 26-06-2012 11:04 . Reden: Extra info toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 14:25
Je geeft informatie van het tabblad Prestaties...
Ga eens naar het tabblad Processen en vink "Processen van alle gebruikers laten zien" aan en filter op CPU gebruik, welke gebruikt alle CPU wanneer dit gebeurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54
Download CPU Temp eens en kijk naar de temperatuur, als de computer te warm wordt klokt hij de procesoor omlaag en om alles nog bij te houden moet de processor maximaal shinen op de lagere klok snelheid. Ik denk niet dat dit het probleem is aangezien je mobo en cpu vervangen zijn en daarbij waarschijnlijk de binnekant stofvrij is gemaakt.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
The processen die veel CPU gebruiken zijn chrome processen als ik chrome gebruik. Er zijn geen nieuwe processen die erbij komen alleen de normale processen die veel hoger CPU gebruik hebben. Task Manager zelf kan zelfs tot 15% gebruiken als die weer met een hoge CPU load is.

Hij voelt niet extra warm aan als het gebeurd, maar ik zal de volgende keer de CPU en GPU temp. controleren als die weer sloom draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46

D4NG3R

kiwi

:)

Dikke kans dat je CPU zich op die momenten terugklokt naar 800-900Mhz oid, waardoor lichte taken opeens heel 'zwaar' zijn en wat meer van je CPU vereisen.

Ditzelfde zie ik af en toe ook gebeuren met mijn laptop.

Maaruhm, mag ik vragen hoezo jij maar 1 core hebt terwijl je een i7 in je laptop hebt zitten? Ik verwacht er dan toch 8 te zien, minimaal 4 als je HT uit hebt staan in je BIOS :X .

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2012 13:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:09
Ik heb zelf ook een elitebook 8540w en heb ook geregeld 'last' van hoge cpu gebruik, pieken van 90-100% met intervallen van een minuut ongeveer. Bij mij is het proces WmiPrvSE.exe de boosdoener. Als ik mijn draadloos uitzet is het verdwenen. Al wat rondgezocht en windows opnieuw geïnstalleerd maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ik heb ook 8 cores, maar heb ingesteld dat Task Manager ze als 1 laat zien.

Ik heb drie jaar zakelijke support van HP, dus die gaan nu een onderzoek starten aangezien tot nu toe niks geholpen heeft.

WmiPrvSE.exe zie ik niet in de process lijst staan.

Temperaturen onder normaal gebruik:
http://img607.imageshack.us/img607/5852/normaletemp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46

D4NG3R

kiwi

:)

Aan je temps is niks aparts te zien. Even ter vergelijking de mijne onder normaal gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z54bmEfcSJyOsJXA7PuKhZIP/full.png

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Ik denk zoals D4NG3R zegt dat het puur is omdat de CPU in 'idle' modus draait en dus terug klokt naar 800 Mhz, en omdat alles soepel genoeg draait blijft het ook rond die snelheid hangen, dit zou je eventueel kunnen zien met programmas als PC Wizard die live de frequentie toont of Windows Broncontrole en dan het tabblad Processor.

Als het inderdaad het terugklokken is omdat de laptop idle draait zou ik me niet druk maken, de CPU hoort dan immers een beetje meer werkt te verrichten maar doet het nog steeds prima, als je er wel last van hebt kun je je Windows energie schema aanpassen of het energie schema veranderen naar hoge prestaties o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ik zal kijken als de CPU weer omhoog schiet wat de clocksnelheden zijn. Aangezien ik dit ook kan zien met Speccy.

Maar het rare is dat deze problemen pas recent zijn en dat ik tot een maand geleden helemaal geen problemen had. En heet is niet zo dat ik zware taken run. Ik luister bijvoorbeeld alleen maar naar muziek via youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Gisteren deed de CPU de hele dag normaal in tegenstelling tot eergisteren toen die een paar keer per uur irritant bezig was, dus ik heb nog geen nieuwe informatie kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
overbelaste CPU
Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/222/hoogcpu1.png
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/9593/hoogcpu2.pngAfbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/2146/hoogcpu3.png

Net de stekker eruit getrokken
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/4106/stekkereruit.png
Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/9869/stekkereruit2.png

[ Voor 36% gewijzigd door operationflash op 27-06-2012 13:21 . Reden: Plaatjes er goed ingezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
Het klinkt bijna exact als het probleem dat ik met mijn HP 8510w had.

Bij mij werd de cpu (dualcore T9300) teruggeklokt naar 900mhz oid, ik vermoed omdat de adapter te weinig vermogen kon leveren (draadbreuk(en)).

Dit was terug te zien in de event log met een melding als 'the speed of cpu id 0 is being limited by system firmware'

Dat was echter wel verholpen met een nieuwe adapter, en dan had je wss ook die lage kloksnelheden terug moeten zien...

heb je wel al de event logs van windows doorgekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Geeft Speccy live kloksnelheden weer ? Overigens, bij het processen tab heb je "Show all processes" dus niet aangeklikt en kunnen we er nog niet veel mee :)

Probeer anders eventueel PC Wizard 2012 o.i.d. en dan het tabblad processor zodat je live de snelheid kan volgen.

Dit heb ik trouwens ook nog nooit gezien, een i7 waarbij zelfs HT volop word gebruikt terwijl je geen render programma o.i.d. gebruikt, HT cores staan bij mij vrijwel 90% van de tijd op 'parkeerstand' door Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ja speccy geeft live de kloksnelheden weer.

Oo stom van me dat ik niet alle processes had aangeklikt, heb het nu al gedaan voor als die hem weer flipt.
Ik ben niet zo goed met Windows, dus waar zou ik de event logs kunnen vinden?

Ja de enige keer dat ik deze CPU op 100% heb gezien is met foto kwaliteit renderen met solidworks en tegenwoordig als die hem flipt. Ik zal ook gelijk PC Wizard 2012 downloaden.

Zojuist gebeld door HP na een systemdiag.exe te laten runnen, hebben ze een conflict ontdekt met de chipset en met de bluetooth adapter. Dus de nieuweste chipsset van de HP site opnieuw genistralleerd en me bluetooth in me bios uitgeschakeld. En anders dachte ze dat het ook nog me hdd kon zijn als er nog problemen zouden zijn.

?? Nu ik me bluetooth via me bios heb uitgeschakeld, heb ik wel wireless, maar na 5 minuten ofzo wordt de adapter uitgeschakeld zonder dat ik iets doe. En vervolgens aanzetten via network adapters helpt niet want die loopt vast?? Net het forum geopend op wireless, maar nu gedwongen aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Inmiddels het wireless probleem verholpen door bluetooth weer aan te zetten chipset opnieuw instaleren herstarten uitschakel en vervolgs de bluetooth adapter weer uit te zetten.
Ik denk dat ik te snel was met bluetooth uitzetten na de chipset installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Start --> eventvwr , dat is het logboek, kijk onder kopjes Windows logbook --> System/Application e.d. op waarschuwingen en kritieke dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dylan93 op 28-06-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

mastercard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:14:
Het klinkt bijna exact als het probleem dat ik met mijn HP 8510w had.

Bij mij werd de cpu (dualcore T9300) teruggeklokt naar 900mhz oid, ik vermoed omdat de adapter te weinig vermogen kon leveren (draadbreuk(en)).

Dit was terug te zien in de event log met een melding als 'the speed of cpu id 0 is being limited by system firmware'

Dat was echter wel verholpen met een nieuwe adapter, en dan had je wss ook die lage kloksnelheden terug moeten zien...

heb je wel al de event logs van windows doorgekeken?
Ik heb soms met dezelfde notebook dat hij na hibernation of herstarten de cpu niet meer will opschalen.
Hij blijft dan op 800mhz zitten en alles is langzaam. Na een (2de) herstart doet hij het wel gewoon.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ik heb in me logs gekeken en zie daar idd staan The speed of processor 4 in group 0 is being limited by system firmware. The processor has been in this reduced performance state for 603 seconds since the last report. (en hetzelfde voor de andere cores)

Maar me adapter is echt gloednieuw, niet eens 2 weken oud. En kan niet inzien waarom het aan de kabel met alleen de stekkers kan liggen aangezien die niet vervangen was.

Maar zou de processor niet alsnog snel genoeg moeten zijn omdat het ook zo is als alleen me bureaublad heb en alleen maar achtergrond programmas aan heb staan.?

[ Voor 16% gewijzigd door operationflash op 28-06-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ik heb weer last gehad van mijn CPU ditmaals kon ik geen error in de logs vinden over mijn CPU in tegenstelling tot vorige keren.

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/6853/hoogcpu21.png

[ Voor 22% gewijzigd door operationflash op 29-06-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Hp heeft nu een nieuwe hdd gestuurd en er zijn ook nieuwe windows onderweg en ze hopen dat dat werkt.
I
k heb inmiddels al 4 verschillende voedingen geprobeerd waarvan 3 voor deze laptop en bij allemaal crashde de laptop regelmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
De nieuwe hdd en nieuwe windows 7 instalatie cd's lijken geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Helaas werkt het toch niet, dus maar weer HP gemaild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
De laptop een paar dagen terug van onderzoek en reparatie uit Polen. Ze hebben me nu een 150W ac-adapter gegeven en die doet goed zijn werk. Heb nog wel een keer het probleem gehad, maar dat was op accu en bij het inpluggen van de adapter werd dit keer het probleem in 1 keer verholpen.
Ik denk er over na om een nieuwe accu te kopen, want ik krijg deze accu niet gekalibreerd en volgens mij heeft die zijn beste tijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operationflash
Ik heb een nieuwe accu en alles loopt nu vlekkeloos, het was uiteindelijk dus toch iets met de voeding
Pagina: 1