Ik ben de laatste tijd erg hard op zoek naar een vervanging van mijn stokoude systeem (waarvan ik de specs wegens dreiging met excommunicatie niet zal posten), en wil eigenlijk een systeem met dezelfde specs als de OP; maar ik vind, persoonlijk, dat er nogal hard over details wordt gevallen.
Ik ben naar aanleiding van de niet mis te verstane 'minpunten' naar mijn lokale MediaMarkt (in Amsterdam Noord, om precies te zijn) getogen, en heb daar eens goed aan allerhande schermen en behuizingen gevoeld, en ook flink wat ge-
the quick brown fox jumps over the lazy dog'd. Mijn conclusie is dat zelfs van de merken waar reviewers van in de wolken zijn, dingen als 'clatter', doorbuiging van het klavier en torsiestijfheid van het scherm vaak om van te huilen zijn. Ik heb toetsenborden gevoeld op bewierookte merkmachines van vér over de €1000 waar ik nog niet dood mee wil worden gevonden; ik heb stijve behuizingen opgemerkt bij 17"-modellen van verguisde dozenschuivers met een prijs à la
Ik ben toch niet gek? En om het helemaal vervelend te maken waren de resultaten binnen één merk ook niet consistent: sommige goedkope en kleine modellen waren goed, terwijl de grotere en luxueuzere exemplaren weer prut waren. Keek naar een andere uitvoering van dat grotere model, was het weer okee. Ik heb dus sterk de neiging om die verhalen voortaan met een grote korrel zout te nemen tot ik zélf aan de behuizing heb gevoeld en op het klavier heb getypt.
Dan wat puntjes over de GE70 (want daar gaat het geciteerde review over):
- Toetsenbord: zie boven. Is uiteindelijk zeer persoonlijk, en het kan vreselijk verkeren. De ene reviewer is de ander niet, en ik ben die reviewer zeker niet.
- Batterijduur: effe serieus. Dit is een gaming laptop. Wie gaat er gamen zonder snoer? Okee, je kunt erover twisten of een laptop met deze prijs wel van een zwakke batterij 'mag' worden voorzien. Maar dat wordt een andere discussie met het gebruiksdoel erbij.
- Schermkleuren: wederom effe serieus. Kleurenruimtes meten op niet-professioneel bedoelde laptops (m.a.w., voor grafisch ontwerpers e.d.) is pretentieuze lulkoek. Vanzelfsprekend zijn er schermen en schermen, en kun je daar een prijskaartje aan hangen. Maar zolang bij spellen alleen een gamma slider zit, en de aanpassing van kleuren hooguit gebeurt via een (omgerekende) temperatuur ('film', 'office', 'pictures', ...), is de enige tekst die een review hieraan hoort te wijden: 'Het scherm is beter of slechter dan de prijs van het systeem doet vermoeden.'
- Kijkhoek: het systeem heeft een kijkhoek waar de reviewer toch voorzichtig positief over is. Dus hoezo 'brak'...? Maar zelfs dan nog: vanwaar die fetish met kijkhoeken? Zit iedereen met z'n tweetjes achter de machine? Legt iedereen het scherm plat? Of hoor je scheef achter een laptop te zitten? Ik moet altijd denken aan het beschikbaar komen van speciale filters waarmee de kijkhoek van geweldige schermen weer teniet wordt gedaan om schoudersurfen in openbare gelegenheden te beperken
. - De speciale knoppen: lijken vroeg in het ontwerpproces te zijn toegevoegd toen nog niet duidelijk was hoe de techniek zou uitpakken. Dat er dan restanten aanwezig zijn... Okee, is wat minder fraai, maar is tot op zekere hoogte te begrijpen. Overigens lijkt het me sterk dat Optimus niet zou werken, de review maakt daar geen melding van. (En dat zou zéker worden gemeld indien van niet!)
- Bouwkwaliteit/torsiestijfheid: zie boven.
- Langzame HDD: ja, dát is echt een misser. Sowieso begrijp ik niet waarom er nog 5400 rpm HDD's worden geïnstalleerd.
Dus al met al kijk ik een stuk positiever naar deze MSI. Je hoort mij niet zeggen dat het een droommachine is, want ik heb er nog geen fysieke ervaring mee, en er is tenminste één echt minpunt. Maar zo negatief als eerder in deze draad gesuggereerd... Nou, nee.
Ik heb overigens ook op de website van BTO gespeeld met allerhande settings, en de prijs van een met de GE
60 vergelijkbaar model is vrijwel gelijk aan die van de GE60. Je krijgt wel een krachtiger batterij, een iets kleinere HDD, en moet het doen met een GT650M met 1 GB geheugen i.p.v. een GT640M met 2 GB. Maar verschillen zijn hier academisch aan het worden.