Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper4S
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi tweakers,

Ik wil thuis een esxi server neer zetten, ik wou alleen nog even advies hebben over de hardware wat ik gekozen heb. De producten heb ik aan dit topic gekoppeld. Als het goed is moet dit systeem esxi kunnen draaien anders hoor ik het graag. Ik heb nog 2 harde schijven die ik in raid 1 ga zetten en ik heb ook nog een kast.

Wat ik van plan ben om op de server te gaan draaien is.
- firewall (pfsense) met extra nic er in
- file server (raid 1 in toekomst waarschijnlijk raid 5) 2 x 2tb
- backup server
- mail server (groupware)
- linux test server
- windows test server

Systeem moet een windows server 2008 soepel kunnen draaien (misschien moet ik nog extra geheugen er in zetten). Systeem moet ook energie zuinig zijn. Graag hoor ik van jullie advies en wat jullie van mijn opzet vinden.

Alvast bedankt !

Huidige configuratie :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,02€ 22,02
1HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports€ 213,01€ 213,01
1Intel Core i3 2100€ 99,80€ 99,80
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,10€ 50,10
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 41,53€ 41,53
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,41

[ Voor 60% gewijzigd door Jasper4S op 27-06-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flabber
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 13:20
Hoi,

ik loop al een tijdje met hetzelfde plan, maar de uiteindelijke aanschaf is er nog niet van gekomen.
(nu eerst maar eens vakantie en dan is er weer tijd om hieraan te gaan sleutelen).

Mijn eigen lijstje staat hier wenslijst: mATX
en verschilt niet zo heel veel. Het idee is blijkbaar hetzelfde: klein, zuinig, stil en krachtig genoeg om meerdere VMs te draaien.

Ik heb een aantal opmerkingen ten aanzien van jouw keuzes:
* als je de verschillende servers wil combineren op 1 (of 2) VMs, dan is 4GB wellicht voldoende; gezien het geringe prijsverschil zou ik echter aanraden om direct voor 8 GB te gaan. met 2x4G heb je dan nog altijd ruimte om naar 16 te gaan ;)

* ik heb zelf voor een lichtere CPU gekozen omdat de diverse servers geen zware/rekenintensieve taken hoeven uit te voeren. Ik twijfel nog wel of ik niet een pentium G840 moet nemen, voornamelijk om de betere MEM ondersteuning (1333 vs 1066). Maar ik denk dat ik start met de zeer goedkope G540, het verschil kan straks in een betere en zuinigere Ivy Bridge tegenhanger worden gestoken.
Maar ja, ik zal dan ook zeker geen Windows server gaan draaien (enkel non-GUI linux/unix/BSD varianten), dus dat zal wel verschil maken...

* de PSU; het verschil tussen de 80+ Gold en de reguliere 80+ versie (op mijn lijstje) is toch al wel de prijs van een dedicated Intel NIC. Omdat het systeem al zuinig is van zichzelf zal het verschil in verbruik onder normale omstandigheden denk ik te verwaarlozen zijn. Aangezien de Gold versie ook niet modulair is zie ik er zelf weinig toegevoegde waarde in.

* de ESXi ondersteuning van onbooard NICs is slecht, zeker bij installatie. Er zijn diverse howto's te vinden over specifieke NICs, ook die MSI gebruikt, maar vergen redelijk wat extra werk uiteenlopend van aanpassen van de install ISO tot het fabriceren van speciale drivers op een extra CD.
Persoonlijk heb ik geen zin in het gezeur en mogelijke ergernissen, dus ik koop een dedicated Intel Gbit NIC erbij. Voordeel is ook dat deze echt beter performen dan de standaard onboard NICs, zeker bij groot bandbreedte gebruik.

Verder is MSI qua zuinigheid nog steeds het beste (samen met Intel, maar die zijn direct een slag duurder) en dit moederbordje heeft alle features die een dergelijk servertje nodig heeft zonder overbodige zaken (die alleen energie kunnen verbruiken...).

Veel plezier met je server alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper4S
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
- Ik ben er mee eens dat ik beter direct 2x4G in kan zetten met mogelijkheid om dat nog te upgraden.

- Voor het prijs verschil maakt mij 50 euro niet uit als ik dat veel merk in performance ( i3 2100 of 840 ) Is het misschien al wel verstanding om een Ivy bridge processor te kiezen ipv. i3 2100 ?.

- Ik was inderdaad al van plan om een NIC er bij in te zetten omdat ik de server ook wil gebruiken als router met pfsense (VLAN met esxi). Maar omdat het moederbord 1 pci-e 2X heeft en 1 x pci-e 3X heeft kan ik er maar 1 Intel NIC bij zetten omdat ik ook de raid kaart er in wil zetten. Onboard zal dan moeten gaan werken als ik de server ook als firewall wil gaan gebruiken. Tenzij ik er nog een PCI 1 NIC kaart er in doe.

- Ik zit nog een beetje te twijfelen om een kast te gebruiken die ik al heb of om een mATX kast er bij te halen, ik heb ook gekeken naar een Fractal Design Core 1000 maar het nadeel vind ik dat daar maar 2 3,5 inch schijven in kunnen terwijl ik de 5.25 inch niet nodig heb. Misschien dat jullie nog andere kasten weten (stijlvol en minimaal 4 3.5 inch bays)

- Naar de PSU ga ik nog even kijken naar het efficiency bij laag gebruik.

Ik weet nog niet of ik nog een andere koeler ga gebruiken dan intel standaard koeler bv. Scythe Big Shuriken. Graag hoor ik waarom wel of waarom niet een andere koeler te gebruiken.

bedankt voor uw reactie !

[ Voor 11% gewijzigd door Jasper4S op 27-06-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flabber
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 13:20
Tsja, de (desktop) Ivy Bridge dualcores zouden in het derde kwartaal komen, dus ergens nu, maar dat kan zo maar nog een tijdje duren. En dan is het nog maar afwachten wat de opties zijn en of ze snel beschikbaar zijn. Ik zou nu iets kiezen dat je inderdaad kan en gaat gebruiken, dus bv de 2100.
Ik wacht ook niet totdat de IB's uit komen. En tegen de tijd dat er weer een volgende generatie aankomt tik ik wel een nieuwere en snellere IB op de kop.

Qua kasten gaat mijn voorkeur uit naar de LianLi serie (bv pricewatch: Lian Li PC-V354B ), maar die zijn wel direct aan de prijzige kant.
Voor wat betreft de netwerkkaart, vooral bij installatie is ESXi (in ieder geval 4) erg picky. Als het eenmaal draait worden ineens veel meer kaarten herkent en ondersteunt voor je VM's en dan zit je met MSI volgens mij redelijk goed.
Het is jammer dat de Intel dual-NICs zo veel duurder zijn dan 2x de prijs van een enkele, want dat zou mijn voorkeur hebben, maar je kan inderdaad ook een Intel Pro/1000 GT op PCI inprikken.