Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-05 20:38
Hoi, ik stel deze vraag hier maar omdat ik ten einde raad ben.

Ik ik heb vorige week de nieuwste versie van ubuntu op mijn mediacenter gezet en nadat gedaan te hebben via gparted de partitie van windows verwijderd.
Dit is de eerste keer dat ik ubuntu gebruik en hoewel ik het niet zo gebruiksvriendelijk vind is het een stuk voorspelbaarder dan windows die bijvoorbeeld af en toe gewoon besluit om niet extern benaderbaar te worden.

de situatie:
Na via gparted de partitie ext4 te hebben gemaakt had ik even problemen met de permissies van deze partitie maar door hem even opnieuw te formatteren met de disk tool van ubuntu zelf was dat opgelost.

Ik wil dat alles vanaf de windows computers in mijn netwerk benaderbaar is.
na de "/" folder zo gedeeld te hebben was dat het ook, op een ding na

nu het echte probleem:

Ik kan vanuit windows overal in ubuntu komen behalve bij die nieuwe partitie, als ik daar probeer te komen krijg ik dit.

Oplossingen?

Ik heb geprobeerd deze partitie bij een andere partitie te voegen in gparted maar ik zie niet hoe dat moet.

Dit is de opstelling van mijn partities
sda1 is de schijf die niet toegankelijk is.

hij staat ook aangegeven als device die je moet mounten, ik weet niet of dat belangrijk is. Ik heb hem main genoemd.

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee, onthoud wel dat echt geen verstand heb van ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:07

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel leuk, maar waarom heb je je partities op die manier gezet en waarom is /dev/sda1 niet gemount op een locatie? Zonder 'm te mounten kom je er niet bij.

De share die je probeert te benaderen bestaat ook niet. Daarbij is het echt vreselijk fout en onveilig om / te sharen. Check de website van Samba maar voor best practices. Je gaat met Linux niet hetzelfde om als met Windows, zeker als het op shares aan komt. Er staat te veel informatie over je systeem in /etc bijvoorbeeld om 't wereld readable te maken.

Dus, weg met die / share en deel alleen de map/schijf die er toe doet. Er zijn genoeg guides te vinden op het web die je vertellen hoe je Samba moet instellen, schijven moet mounten bij het opstarten e.d.

Check ook de stickies hier voor wat informatie. Ga je dus eerst even inlezen in de materie. Daarna kan je hier komen met vragen als je 't niet begrijpt :). Succes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Ik zie wat je bedoelt met op locatie mounten, dat is nieuw voor me.
Als ik het goed begrijp zal ik wel kunnen delen als hij gemount is als een map?

Ik heb wat gezocht naar het mounten van 'partitions' en 'devices' maar ik kom er echt niet uit. wat wel gelukt is is om via de terminal de partitie als device te mounten en als home te mounten.

Als ik simpel vanaf dat ubuntu start, dan moet de map nu eventjes map1 in /home/map1 die partitie (sda1) zijn.

Kun je me een antwoord hierop geven of me misschien de juiste zoekwoorden geven? Want de taal die op ubuntu forums word gesproken begrijp ik maar gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor automatisch mounten bij opstarten moet je zoeken naar 'fstab'. Via 'blkid' (kleine letters) krijg je het UUID van partities, wat het mounten in fstab betrouwbaarder maakt.

Mounten gebeurt op lege mappen, dus als je /home/map/bestand hebt, dan kan je niet meer mounten op /home/map/. Tenzij je /dev/sda1 wilt gebruiken als je gebruikers home map, is het aan te raden om 'm ergens anders te mounten, zoals in bijvoorbeeld /media of /mnt. Mocht je, hoe onwaarschijnlijk het ook is, een gebruiker aanmaken met de naam 'map1', dan kan het aanmaken van de home map mislukken, of hij heeft de volledige schijf als home. Beide gevallen wil je liever niet.

Als je de schijf eenmaal gemount hebt, zal je ook de rechten moeten aanpassen via chown, zodat jij de eigenaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Het is gelukt, een linux kenner heeft me dit allemaal even uitgelegd en met open-ssh gedaan. bedankt voor je uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-03 23:21
Hero Of Time schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:23:
Voor automatisch mounten bij opstarten moet je zoeken naar 'fstab'. Via 'blkid' (kleine letters) krijg je het UUID van partities, wat het mounten in fstab betrouwbaarder maakt.

Mounten gebeurt op lege mappen, dus als je /home/map/bestand hebt, dan kan je niet meer mounten op /home/map/. Tenzij je /dev/sda1 wilt gebruiken als je gebruikers home map, is het aan te raden om 'm ergens anders te mounten, zoals in bijvoorbeeld /media of /mnt. Mocht je, hoe onwaarschijnlijk het ook is, een gebruiker aanmaken met de naam 'map1', dan kan het aanmaken van de home map mislukken, of hij heeft de volledige schijf als home. Beide gevallen wil je liever niet.

Als je de schijf eenmaal gemount hebt, zal je ook de rechten moeten aanpassen via chown, zodat jij de eigenaar bent.
Je kunt wel mounten op mappen waar bestanden in zitten. Wanneer je een bestandssysteem mount op en map waar bestanden in zitten kun je wel niet meer aan die bestanden.
Het is dus niet erg nuttig, maar het is wel handig om te weten dat het de oorzaak van je probleem kan zijn. Een klassiek probleem is dat je root partitie vol zit zonder dat je grote bestanden kunt vinden. Blijkt het dat je je films aan het kopiëren was naar /media/films terwijl je externe hd niet gemount was, wanneer je deze dan mount op /media/films kun je die films niet meer terugvinden, maar ze nemen wel alle plaats op je schijf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goderic schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:19:
[...]

Je kunt wel mounten op mappen waar bestanden in zitten. Wanneer je een bestandssysteem mount op en map waar bestanden in zitten kun je wel niet meer aan die bestanden.
Het is dus niet erg nuttig, maar het is wel handig om te weten dat het de oorzaak van je probleem kan zijn. Een klassiek probleem is dat je root partitie vol zit zonder dat je grote bestanden kunt vinden. Blijkt het dat je je films aan het kopiëren was naar /media/films terwijl je externe hd niet gemount was, wanneer je deze dan mount op /media/films kun je die films niet meer terugvinden, maar ze nemen wel alle plaats op je schijf in.
Weer wat geleerd. Het kon eerst niet, je kreeg fouten. Blijkbaar is dat in recentere versies van mount verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
De mogelijkheid is er zowieso al een aantal jaren.
In het verleden had je bij Ubuntu een /var/run en /var/lock directory nodig in je root filesystem ondanks dat er een apart filesystem was voor /var.
Deze had je nodig tijdens het booten en later werd /var daar "overheen" gemount.
Geen idee meer wanneer ik daar zelf tegenaan gelopen ben maar vond wel een blog uit 2007 die het er over heeft.
http://www.tienhuis.nl/archives/18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-03 23:21
Volgens mij is het altijd al zo geweest.
De oudste melding die ik heb kunnen vinden over het mounten directories met andere mappen/files er in is in een mailinglist van Sun OS uit 1994. (http://www.sunmanagers.org/archives/1994/0739.html reactie van Tom Leach)
Pagina: 1