Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Mijn PC boot nog half op.

Een maand of 3 geleden schakelde mijn systeem zich spontaan uit af en toe naar uren (kon soms wel dagen of een week zijn) te draaien zonder maar 1 probleem en dan schakelde het systeem zich spontaan uit. Wat er dan gebeurde weet ik niet want ik was er nooit bij.

Dit is tot een week geleden steeds in stappen verminderd naar een uur en dan viel die weer uit. Nu heb ik 1 keer een blauw scherm gezien voordat het systeem zich uitschakelde.

Het systeem heeft een vrij schone Windows 7 Prof met alle updates.

Het draait wel met een 40GB SSD schijf. Nu gaat het er mij (nog) niet om wat het probleem is maar hoe ik het nu aanpak met deze symptomen. Ik zou haast zeggen hardware probleem (moederbord). Maar zou ook voeding kunnen zijn gezien er wel 6 HDDs in zitten, 2 DVD drives, etc.
Waar begin ik met meten en controlleren? Boot CD? Ubuntu live CD? En dan? Disk check?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Heb je al de eventvwr gecontroleerd? Zet voor de grap eens de optie uit dat je systeem herstart bij een crash, zodat je de foutcode kan zien.

Omdat je een SSD opnoemt is het ook handig om even te vermelden wat voor merk/type/firmware versie en chipset/controller/drivers je in gebruik hebt.

Zet ook je power options harddisk op 0, kan soms nog wel eens wat meer stabiliteit opleveren voor je SSD.

• Dr. ICE
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 22:41

Dr. ICE

Brrrrrrrr

Temperatuur ?
Kan voorkomen dat door de warmte de PC reboot.

Death has never been so cold

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Hoi,

Tnx voor de tips, maar op dit moment start het systeem niet eens meer op. Ik zal eerst eens kijken of ik het weer zover krijg.