Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Brainstorm / Advies Home cinema

Pagina: 1
Acties:

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:46
Tweakers,

Sinds jaar en dag luister ik muziek en kijk ik films met een Technics su-v300 mark 2, gecombineerd met 2 JBL TLX 5000 boxen. Fantastisch spul, maar helaas begint het tegenwoordig wat minder toereikend te worden. Ik geniet nog enorm van het geluid, maar heb toch het idee dat ik wat bereik mis.
Daarnaast; door de films die ik kijk, merk ik dat ik jaloers word van mensen met een x.1 set, waarbij het geluid ook van achteren komt en de subwoofer alles levendiger maakt.

Kortom; ik wil uitbreiden / vervangen.

Mijn stereoversterker kan logischerwijs niet meer uitbreiden (er kunnen in theorie nog 2 speakers bij, maar hdmi passthrough werkt niet uiteraard. Ik heb namelijk een HTPCNASSERVER onder mijn tv staan waarvandaan alle audio en films worden afgespeeld. Op dit moment is die verbonden via analoog naar de versterker en een HDMI naar de tv. Idealiter zou ik dus hdmi --> hdmi versterker --> hdmi tv hebben.

Nu wil ik niet alles in 1x kopen (budget en gewoon leuk om af en toe te sparen voor zoiets).

Het eerste wat dus vervangen moet gaan worden is de versterker. Merken maken mij niet uit maar; Harman Kardon is met dat zwart en grijs/alu niet mijn ding.

Ik zoek een versterker die zeker een aantal jaren mee kan zoals mijn huidige technics nu al 10 (misschien zelfs tot het 4k tijdperk?) met 7.1 (ruimte voor uitbreiding) en een degelijk geluid. Echter; wat is een degelijk geluid? In mijn kamer klinkt de 2x40 watt die de technics uitspuugt prima qua volume. Is hoger dus nodig? Ga ik daar iets van merken en zo ja, waarin?

Qua prijs zie je een duidelijk verschil tussen 8x60 watt en 8x140 watt, dus er moet een verschil zitten, maar dat is vast niet alleen volume.

Daarnaast; de speakers. Ik wil graag mijn huidige speakers nog (in ieder geval tijdelijk) gebruiken in de set. Kan dit zonder problemen? Ik zit dus op 4 ohm 40 watt speakers, maar de meeste 7.1 AV receivers zijn 6 of 8 ohm. Als eerste gaat er een subwoofer bij gekocht worden. Daarna waarschijnlijk 2 rear speakers, een center en als laatste worden 2 nieuwe fronts gekocht. Gaat dat werken? Mis ik dan dingen?

Als ik een groter bereik wil, (wat ik nu mis naar mijn idee) waar moet ik dan op letten bij de specificaties van speakers? Ik ga uiteraard goed luisteren voor ik speakers koop.

De receiver is nu het belangrijkste, dus nog even kort de eisen;
7.1 (uitbreiding)
toekomstgericht
Besturing met Android/html zou leuk zijn
HDMI in en uit
Merken maken mij niet uit (behalve harman, die vind ik dus niet mooi).
Budget; the sky is the limit.

Ga ik te ver? Te snel? Doe ik iets verkeerd?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je staart je te blind op cijfertjes. Dingen als vermogen zeggen niets. Sowieso houdt de specificatie niet op na xx Watt. Daarachter staat altijd nog hoe het gemeten is. En veelal is dat niet op een representatieve manier waardoor het cijfertje lekker hoog uitvalt. En volgens de consumentenlogica is een hoger cijfertje beter. Op die manier kan 8 x 60 Watt dus soms beter zijn dan 8 x 140 Watt. Het is maar net hoe het gemeten is. Maar je moet niet zo op die vermogens letten. Voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig (letterlijk). Het is dus niet te zeggen dat je een minimaal aantal Watt moet hebben. Ook omdat de ene speaker de andere niet is en je te maken hebt met gevoeligheid. Alleen op hoge volumes ga je vermogen nodig hebben en dan is te veel beter dan te weinig. Al denk ik dat ik dat niet had moeten zeggen omdat je nu wellicht weer naar cijfertjes gaat kijken :P

Idem met dat je wat mis in het bereik. Dat kan je afleiden uit cijfertjes, maar dat zegt niets over de klank en hoe een speaker bij jou thuis klinkt. Daarom is het zo belangrijk te gaan luisteren, cijfertjes zeggen niets. Die JBL's die je nu hebt doen 50 - 25.000 Hz, dus in theorie gaan ze al hoger dan jij kan horen. 50 Hz is niet heel laag, dus daar kan je wel wat missen. Maar in een x.1 set heb je daar natuurlijk een subwoofer voor (die je overigens ook nu al kan kopen en bij je set kan voegen...).

Op cijfertjes letten kan leuk zijn als je weet hoe je het moet intepreteren en weet hoe je er mee om moet gaan. Eigenlijk is er maar één advies en dat is om te gaan luisteren, dan merk je pas of een speaker doet wat je wilt en of het matched met een receiver.

Overigens maakt het niet uit om speakers aan een receiver te hangen met verschillende impedanties. Op normale volumes moet dat gewoon goed gaan. Op hoge volumes kan een receiver het lastig krijgen met speakers die 4 Ohm of lager zijn. Wat je kan krijgen door diverse merken door elkaar heen te gebruiken is dat je klankverschillen krijgt. Voor de rears niet zo erg, maar met de center en fronts zou ik oppassen. Die zijn namelijk behoorlijk aanwezig met muziek en films. Dit in tegenstelling tot de rears die vooral voor de effecten zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MoiZie
Ok, mooi antwoord! Je doelt waarschijnlijk op de B speakers van mijn versterker? Ik moet dan de 2 rode en 2 zwarte kabels waarschijnlijk koppelen en bevestigen aan een subwoofer? Of zie ik dat verkeerd.

Toch maar een keer wat luisteren dan. Ik weet dat de speakers alles al aan kunnen, maar soms heb ik het idee dat ik iets mis. Kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de track liggen. Ik ga eens een winkel zoeken waar ik wat kan luisteren.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

High Level aansluiten, dus de subwoofer aansluiten op de terminals waar ook je speakers op aangesloten zijn. Hoe dat exact gaat verschilt per merk en type subwoofer. Sommige subwoofers hebben alleen ingangen en sluit je dus samen met de speakers aan. Maar weer andere subwoofers hebben ook uitgangen en dan zet je de subwoofer als het ware tussen de versterker en speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MoiZie
Hm, hoe bedoel je dat precies? Ik heb nu een versterker met stereo A en B speaker aansluitingen, de gewone 'haal het koperdraadje door het zwarte en rode gaatje en klik het ding dicht'. Wat ik lees van 'high level' is dat de subwooferkabels dus door dezelfde gaatjes moeten?

Overigens kijk ik naar de Kef q400b, deze vond ik bij een vriend erg mooi klinken.

• MoiZie
Het antwoord mbt high level heb ik inmiddels. Met die kef kan het in ieder geval niet. Ik vraag me wel af; kan ik de setup laten zoals hij is (dus stereoaudio naar versterker, dan naar de 2 JBL's) en de actief versterkte subwoofer direct op de htpc aansluiten, dus gebruik maken van de sub uitgang op het moederbord?

Dat scheelt weer een hoop moeite. Ik zou dan een extra 3,5 mm naar 2x tulp (RCA) kabel moeten kopen en die sub en dan heb ik alvast een 2.1 set.

edit: hm ik denk dat dit mogelijk is;

http://forum.highflow.nl/...r-aansluiten-op-pc-10126/

Hij kreeg de bass aan de praat (de andere 2 speakers logischerwijs niet). Vraag opgelost gok ik :+

[ Voor 19% gewijzigd door MoiZie op 08-07-2012 13:24 ]

Pagina: 1