Toon posts:

wart scherm, 1 lange + 3 korte beeps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het onderwerp zegt, raakt mijn nieuwe kleine built niet in gang. Ik krijg een zwart scherm (ik zie ook de bios niet) en 1 lange gevolgd door 3 korte beeps.

info:
-ram: amd pc geheugen entertainment edition 2gb ddr3 1600 mhz
-apu: amd a4 x2 3300 2,5 Ghz socket fm1
-moederbord: asus f1a75-m le fm1 micro-atx

wat ik al allemaal geprobeerd heb:
ram verstoken van slot, ram uit andere computer gehaalt en met dat ram-geheugen geprobeerd, andere kabels voor scherm, driver in cdromstation steken terwijl ik boot, alles gecheckt of het wel aangesloten was. en nog eens gecheckt of cpu met moederbord compatibel was.

ik ben ten einde raad, heeft iemand soms een ideetje?
alvast bedankt voor het advies ^.^

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Open je kast, kijk welk merk er op je BIOS chip vermeld staat. Google dan op je piep-code, die is er met die reden.

Ik kan je ook alvast verklappen dat die code hoogst waarschijnlijk betekent dat de BIOs je videokaart niet kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
wow bedankt voor het snelle antwoord, ik laat zo snel mogelijk iets weten

Verwijderd

Topicstarter
er stond : uefi bios
en dit is wat ik op het internet vond: No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.
dus de apu eruit halen en opnieuw insteken?

• CherandarGuard
Dat lijkt me de eerstvolgende stap ja. Als dat niet helpt, dan is hoogstwaarschijnlijk je videokaart stuk. Zo niet, dan is het je moederbord, maar dat is veel minder waarschijnlijk.

De volgende stappen zijn dan om je videokaart in een ander systeem te testen en/of een andere videokaart in jouw systeem te testen. Dan weet je zeker wat het probleem is en kun je het defecte onderdeel vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
maar, ik heb geen videokaart... het is integrated gpu in de cpu dus een apu ... dus ik kan het moeilijk testen in een andere pc, aangezien geen van mijn andere pc's een fm1 socket heeft

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21
Wat ik mij nog kan bedenken is dat het geheugen niet ondersteund word door het moederbord.
Dat zou namelijk kunnen verklaren dat het video gedeelde geen ram toegewezen krijgt en je dus deze beeps krijgt en ook geen beeld.

Om dit uit te sluiten zou je geheugen uit de QVL lijst moeten gebruiken.
Pas dan kan je zeggen dat het misschien aan je mobo of cpu /gpu ligt.

Heb je ook al een bios reset gedaan ?

Verwijderd

Topicstarter
nog geen bios reset gedaan en heb al getest met ander ram, (weet wel niet of het uit QVL lijst is)

Verwijderd

Topicstarter
heb bios reset gedaan en apu heringestoken, nog steeds zelfde resultaat, nu heb ik de QVL lijst gevonden en zal ik mijn zoektocht bij kenissen naar ram dat er in staat maar 'ns beginnen.

• CherandarGuard
Het is erg onwaarschijnlijk dat het een RAM issue is. De BIOS geeft niet voor niets een videokaart error.

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 13:55
Kan je een anders bordje bemachtigen om ook de apu op te testen?
Dan weet je tenminste zeker in welke van die 2 het zou zitten.
Het lijkt mij ook geen geheugenprobleempje vanwege de betekenis van die piepjes, dus dat is je beste schot!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21
CherandarGuard schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:46:
Het is erg onwaarschijnlijk dat het een RAM issue is. De BIOS geeft niet voor niets een videokaart error.
Tja, en als je gpu nu in je cpu zit ?
En doordat de ram niet gezien word dus geen geheugen voor de gpu ?
Als hij een losse gpu zou hebben geef ik je gelijk maar nu betwijfel ik het.

Nog iets anders.
Voor een AMI bios, wat op dit bord zit is de beep code heel iets anders.
Standaard IBM post codes geeft wel aan dat het video kaart moet zijn.

AMI code:
1 Long, 3 Short Beeps
You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips.

[ Voor 33% gewijzigd door SpiriTNL op 26-06-2012 15:37 ]

• CherandarGuard
Ah, ik dacht begrepen te hebben dat het bij deze BIOS de error voor de grafische kaart betrof.
Als het is wat jij hebt gevonden, dan loont het inderdaad zeker de moeite om naar het geheugen te kijken.

Zelfde procedure overigens; reseaten, en als dat niet helpt uitwisselen met ander geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de antwoorden allemaal, uitwisselen met iemand om te testen wordt moeilijk aangezien het een fm1 moederbord en apu is dus dit zal niet voor direct zijn.
Moet nog steeds een ram-latje proberen uit de QVL lijst, en ik hoop dat dit het kan oplossen, dat wordt het goedkoopste ;)
Pagina: 1