Gigabit netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik ben op zoek naar een goede gigabit netwerk-switch van minimaal 8 poorten. Mag actief gekoeld zijn, zolang het geluids-niveau binnen de perken blijft (komt in de meterkast te hangen).
Tot nu toe staan op de shortlist:
- LevelOne GSW-0807
- LinkSys SE2800
- Cisco SD2008T SG 100D-08
- HP ProCurve 1410-8G

Waarbij de LinkSys HP licht de voorkeur geniet. Wie heeft nog andere aanraders??
Budget: Max 75,-

[ Voor 4% gewijzigd door kroegtijger op 25-06-2012 16:46 ]

iRacing Profiel

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb zelf de pricewatch: HP Procurve V1410-8G (J9559A) en ben daar heel tevreden mee. Passief gekoeld en lifetime warranty.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 25-06-2012 16:35 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kroegtijger
HP ProCurve aan de shortlist toegevoegd... Mijn ervaringen met HP ProCurve zijn prima, dus die is zeker een goede optie d:)b

iRacing Profiel

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

pricewatch: Netgear Prosafe GS108 8-port Gigabit Ethernet Desktop Switch 10/100/1000

Nooit problemen mee gehad (we hebben hier de 8 en de 5 poorts versie in huis), en is zeer degelijk gebouwd. En gek genoeg kosten ze tegenwoordig geen drol meer, 3 jaar geleden was dat minstens het dubbele.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eensch ^^^^. En de Netgears zijn ook nog eens superklein en van metaal, dus kunnen tegen een stootje. En ook Lifetime warranty. Zeker een aandader, heb er zelf ook 2 thuis in gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 25-06-2012 21:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eigenlijk voldoet elke gigabit switch aan die eisen :0
Zolang je geen managed wil, doen al die 8 poort switches practisch niks onder aan elkaar

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

heuveltje schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:08:
Eigenlijk voldoet elke gigabit switch aan die eisen :0
Zolang je geen managed wil, doen al die 8 poort switches practisch niks onder aan elkaar
Klopt op zich. Wat ik zelf ook wel belangrijk vind is het formaat. Vergelijk de kleine Netgear eens met de "lompe" Linksys en HP switches. Waarom moet het zo groot? Nergens voor nodig.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Microkid schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:10:
[...]

Klopt op zich. Wat ik zelf ook wel belangrijk vind is het formaat. Vergelijk de kleine Netgear eens met de "lompe" Linksys en HP switches. Waarom moet het zo groot? Nergens voor nodig.
:? Heb jij al es gezien hoe 'groot' die ProCurve is?

Afbeeldingslocatie: http://www.oksid.com.tr/urun_resim/HP_J9559A_PROCURVE_14108G_8Port_GIgabIt_SWITCH.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 25-06-2012 21:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:54
Je hebt die HP switch ook in 16 poorten. De HP Procurve 1410-16G; heb ik zelf in bezit. Fanless, zuinig en 10" breed en past dus netjes in 10" patchkast.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

eeh, bedoelde een andere :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jij bedoelde de 1400. Die was 1U hoog.

Anyway, zowel die netgear GS108 als de procurve 1410 heb ik goede ervaringen mee, en kun je niet echt de mist mee ingaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• eew

eew

CyBeR schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:29:
[...]

Jij bedoelde de 1400. Die was 1U hoog.

Anyway, zowel die netgear GS108 als de procurve 1410 heb ik goede ervaringen mee, en kun je niet echt de mist mee ingaan.
De Netgear kost alleen de helft.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Een Zyxel GS-108 kost ook geen drol.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1337095335.jpeg

Tegenwoordig alleen een kunststoffen behuizing ipv een metalen zie ik nu.

Abort, Retry, Quake ???

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:04

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb hier de goedkoopste gigabit switch van Sweex staan die ze destijds bij de MediaMarkt hadden (iets van 25 euro destijds), en deze doet het prima. Dit topic is redelijk kansloos als je niet aangeeft wat je echte requirements zijn (aantal poorten (ok heb je genoemd), managed/unmanaged, form factor (19", desktop) etc).

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HP 1410-16G. Betrouwbaar, stabiel, niet te klein, niet te groot, verbruikt niet veel, geluidloos.

Blijft netjes op de rand van het bureau staan, wordt niet door de kabels eraf getrokken.

Full duplex 1 Gbps. Op papier niet de allerbeste specificaties, maar in de praktijk wel. Je kunt er zonder moeite dicht tegen de maximale overdrachtsnelheid mee halen.

Of de 8 poorts versie ook zo goed is, weet ik niet. Kleinere apparaten hebben vaak een iets lagere specificatie omdat ze minder te verwerken krijgen.

Een 8 poorts NetGear die ik had viel van het bureau (want klein), maar was wel zwaar genoeg om de laag-voltage voedingkabel door te knippen. :) Hij deed het nog wel, na restauratie met kabelkous.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 26-06-2012 01:34 ]

• kroegtijger
Ok, het zal dus de HP of de Netgear worden :) Ik mag aannemen dat deze switches wel gewoon netjes in staat zijn om speed/duplex per poort te regelen en niet de gehele switch naar 100mbit te zetten als er 1 device op 100mbit zit? (met name de goedkopere switches hebben dit nog wel eens gehad in het verleden).

Wat betreft de vraag hierboven m.b.t managed/unmanaged... Voor dit budget ga je geen managed switch kunnen vinden op een gigabit, dus het leek me vrij duidelijk dat het wel om een unmanaged switch ging.

iRacing Profiel

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De HP Procurve 1800-8G (of 1810-8G) is vrij goedkoop.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

kroegtijger schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:26:
Ok, het zal dus de HP of de Netgear worden :) Ik mag aannemen dat deze switches wel gewoon netjes in staat zijn om speed/duplex per poort te regelen en niet de gehele switch naar 100mbit te zetten als er 1 device op 100mbit zit? (met name de goedkopere switches hebben dit nog wel eens gehad in het verleden).
De ProCurve doet dat hier netjes, de versterker heeft nog Fast Ethernet, de rest via gigabit.

Ik neem aan dat alle switches dat doen, btw.

• kroegtijger
Helaas; niet alle switches doen dit goed. Er zijn nog wel wat switches die terug schakelen naar de snelheid van het traagste device, ongeacht of dat device wordt aangesproken of niet. Dus als device A op 100mbit/half duplex draait, en B en C draaien op 1Gbit/full duplex, en je wil van B naar C iets versturen, dan gaat dat ook op slechts 100mbit/half duplex.
Met name de goedkopere switches hebben dit bij de opkomst van gigabit-netwerken gehad, want dat was namelijk een stuk goedkoper om te implementeren dan wanneer je per poort/verbinding de snelheid moet gaan bepalen.

iRacing Profiel

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ kroegtijgert;

Ik heb zelf de HP ProCurve 1410-16G in de meterkast hangen, in mijn ervaring een erg fijne en degelijke switch.
Intern ziet deze 16 poorts er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tecj0JZ8AXxi7EZqmx6eF9Dk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5kx2W8BDFM3vglx7mRtykvQC/full.jpg

- Volledig metalen behuizing, indien gewenst kan deze aan de Randaarde bevestigd worden. (shielding!)
- HP gebruikt Solid Elco's, itt tot de kleinere en goedkopere metalen switches van bvb Netgear (Prosafe GS).
- De netwerk-IC's zijn bij alle Gigabit Procurve's voorzien van een flink koelprofiel. Mijn 16G blijft qua behuizing redelijk koel, het is dus geen kachel ofzo.

Ik kan dus de ProCurve 1410-8G (unmanaged) of de ProCurve 1810-8G (managed) sterk aanraden als je een degelijke 8-poorts Gigabit switch wilt. Bij nieuwe aanschaf hebben ze ook een 'lifetime' fabrieksgarantie. In mijn geval nog niet nodig gehad dus geen ervaring mee.

Blijf weg bij de ProCurve 19xx series, dit zijn (reBadged) 3Com switches.
kroegtijger schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:36:
Helaas; niet alle switches doen dit goed. Er zijn nog wel wat switches die terug schakelen naar de snelheid van het traagste device, ongeacht of dat device wordt aangesproken of niet. Dus als device A op 100mbit/half duplex draait, en B en C draaien op 1Gbit/full duplex, en je wil van B naar C iets versturen, dan gaat dat ook op slechts 100mbit/half duplex.
Met name de goedkopere switches hebben dit bij de opkomst van gigabit-netwerken gehad, want dat was namelijk een stuk goedkoper om te implementeren dan wanneer je per poort/verbinding de snelheid moet gaan bepalen.
Mijn 16G Procurve bepaalt automatisch per poort de snelheid. B&C uit jouw voorbeeld heeft dan gewoon een Gbit/full-duplex doorvoersnelheid, dus onafhankelijk van de overige poorten.
Maar wat belangrijker is, is om goede (volledig koperen!) bekabeling te gebruiken zodat alle netwerkapparaten aangesloten op de switch ook op de maximale snelheid gaan werken welke elk netwerkapparaat maximaal ondersteunt.

[ Voor 33% gewijzigd door bitshape op 26-06-2012 15:30 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Interessant, misschien moet ik mijn 1410 ook maar es openvijzen - net even gecheckt en dat zijn gewoon kleine schroefjes, nergens stickertjes met 'warranty void' ofzo opgeplakt.

• kroegtijger
Dit ziet er goed uit  het gaat dus nu zeker de HP worden.
Ik was altijd al wel te spreken over de HP ProCurve 2810’s, maar vond een managed switch voor thuis een beetje te veel van het goede worden. Voegt te weinig toe om de meerprijs te rechtvaardigen.

iRacing Profiel

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

kroegtijger schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:09:
Dit ziet er goed uit  het gaat dus nu zeker de HP worden.
Ik was altijd al wel te spreken over de HP ProCurve 2810's, maar vond een managed switch voor thuis een beetje te veel van het goede worden. Voegt te weinig toe om de meerprijs te rechtvaardigen.
Succes met je keuze, aan de Procurve-modellen zal je echt geen buil vallen. Een 2810 is idd een andere klasse en zal pas tot zijn recht komen in een flinke 19inch-kast met webservers daarin. Voor simpel thuisgebruik is een unmanaged 1410 of een managed 1810 prima, scheelt ook enorm in stroomverbruik btw.
eew schreef op maandag 25 juni 2012 @ 20:49:
pricewatch: Netgear Prosafe GS108 8-port Gigabit Ethernet Desktop Switch 10/100/1000
Nooit problemen mee gehad (we hebben hier de 8 en de 5 poorts versie in huis), en is zeer degelijk gebouwd. En gek genoeg kosten ze tegenwoordig geen drol meer, 3 jaar geleden was dat minstens het dubbele.
Microkid schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:01:
Eensch ^^^^. En de Netgears zijn ook nog eens superklein en van metaal, dus kunnen tegen een stootje. En ook Lifetime warranty. Zeker een aandader, heb er zelf ook 2 thuis in gebruik.
eew schreef op maandag 25 juni 2012 @ 22:24:
De Netgear kost alleen de helft.
Dat de Netgear's goedkoper zijn, dat klopt. Maar ergens moet het prijsverschil vandaan komen (GS108):
Afbeeldingslocatie: http://www.codeproject.com/KB/system/NetgearGS108Repair/swollen_caps.jpg
Er zijn genoeg gebruikers die de eletrolytische condensators moesten vervangen (lees: crap-caps van crap-brands) van de Netgear-switch om hem uiteindelijk weer tot leven te wekken.
Ik heb zelf ook een Netgear FS105 100Mbit 5-poort's, nu zelf voorzien van Panasonic elco's en een aftermarket heatsinkje op de netwerk-IC. Enige zwakke punt nog is de externe voeding.
Je krijgt dus waarvoor je betaald! Zo ook met de andere merken in deze lage prijscategorie zoals TP-Link bvb.
Ik investeer tegenwoordig (uit persoonlijke ervaring) liever mijn Euro's meteen in iets degelijks,
evt. 2eHands via Marktplaats.
Borromini schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:05:
offtopic:
Interessant, misschien moet ik mijn 1410 ook maar es openvijzen - net even gecheckt en dat zijn gewoon kleine schroefjes, nergens stickertjes met 'warranty void' ofzo opgeplakt.
offtopic:
Voorzichtig zijn met de schroevendraaier en je ziet er niks van. >:)
Ben benieuwd naar de pic's van de internals/PCB van de 8-poort's 1410...

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 26-06-2012 18:13 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• eew

eew

kroegtijger schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:26:

Wat betreft de vraag hierboven m.b.t managed/unmanaged... Voor dit budget ga je geen managed switch kunnen vinden op een gigabit, dus het leek me vrij duidelijk dat het wel om een unmanaged switch ging.
Ik kan ook bevestigen dat de Netgear hier totaal geen moeite mee heeft.

• eew

eew

bitshape schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:35:
[...]

Succes met je keuze, aan de Procurve-modellen zal je echt geen buil vallen. Een 2810 is idd een andere klasse en zal pas tot zijn recht komen in een flinke 19inch-kast met webservers daarin. Voor simpel thuisgebruik is een unmanaged 1410 of een managed 1810 prima, scheelt ook enorm in stroomverbruik btw.

[...]

[...]

[...]

Dat de Netgear's goedkoper zijn, dat klopt. Maar ergens moet het prijsverschil vandaan komen (GS108):
[afbeelding]
Er zijn genoeg gebruikers die de eletrolytische condensators moesten vervangen (lees: crap-caps van crap-brands) van de Netgear-switch om hem uiteindelijk weer tot leven te wekken.
Ik heb zelf ook een Netgear FS105 100Mbit 5-poort's, nu zelf voorzien van Panasonic elco's en een aftermarket heatsinkje op de netwerk-IC. Enige zwakke punt nog is de externe voeding.
Je krijgt dus waarvoor je betaald! Zo ook met de andere merken in deze lage prijscategorie zoals TP-Link bvb.
Ik investeer tegenwoordig (uit persoonlijke ervaring) liever mijn Euro's meteen in iets degelijks,
evt. 2eHands via Marktplaats.

[...]

offtopic:
Voorzichtig zijn met de schroevendraaier en je ziet er niks van. >:)
Ben benieuwd naar de pic's van de internals/PCB van de 8-poort's 1410...
Diezelfde Netgear koste een jaar geleden nog 40 euro of zo. Dat ding als goedkope troep afdoen vind ik een beetje te ver gaan. We hebben ook een keer een Sweex switch gehad, deze begon naar gesmolten plastic te stinken en werkte alleen nog als je hem op de grond gooide, toen maar naar de winkel gerend en hem geruild voor een Netgear. Daarnaast is die Netgear switch (net als die HP) een professioneel ding, bedrijven gebruiken ze volgens mij ook vaak.

Verkeerde condensatoren worden tegenwoordig toch niet meer geproduceerd?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

eew schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:28:
[...]

Diezelfde Netgear koste een jaar geleden nog 40 euro of zo. Dat ding als goedkope troep afdoen vind ik een beetje te ver gaan. We hebben ook een keer een Sweex switch gehad, deze begon naar gesmolten plastic te stinken en werkte alleen nog als je hem op de grond gooide, toen maar naar de winkel gerend en hem geruild voor een Netgear. Daarnaast is die Netgear switch (net als die HP) een professioneel ding, bedrijven gebruiken ze volgens mij ook vaak.
Naar mijn weten gebruiken bedrijven meer ProCurve's en Cisco-spul (en soms ook wat oud Nortel-, Juniper- en 3com-spul), en vooral de 1400/1410 (& 1800/1810 managed) wordt, indien nodig en weinig budget beschikbaar, graag ingezet voor de simpele Netwerk-toepassingen bij bedrijven (en dus ook MKB).
De praktijkervaring met Netgear is dat je inderdaad minder betaald, maar dat het gewoon ook minder duurzaam is. Helemaal voor bedrijven. Raadpleeg het internet maar, er zijn genoeg 'praktijk-ervaringen' te vinden.

Om de elco-problemen op te lossen, heeft Netgear van meerdere (metalen) switches een V2 (versie 2) uitgebracht waarin andere elco's worden gezet die minder snel de geest geven. Het betreft dus de materiaalkeuze waarop wordt bezuinigt. Ook het ontwerp en de gebruikte componenten van de stroomvoorziening tussen een Netgear GS108 en een HP Procurve 1410 is een heel mooi voorbeeld hiervan, te zien in bovenstaande afbeeldingen.

Ik zeg dus niet dat het troep is, maar dat het uit praktijkervaring qua pcb-ontwerp en de daarbij horende materiaalkeuze minder lang meegaat. Als je zelf kan solderen, geen probleem. Voor één Euro werkt je Netgear weer prima...
Verkeerde condensatoren worden tegenwoordig toch niet meer geproduceerd?
In tegendeel, er is genoeg Crap's en Fake's te vinden. En fabrikanten gebruiken de lagere kosten van de 'goedkopere' (veelal Chinese) condensator-fabrikanten tov de echte A-merken (veelal de Japanners) om het product tegen een lager tarief (dus concurrerend!) op de markt te zetten, met daarbij ook nog genoeg winst te kunnen en willen maken.
Kijk, 1 cent per product besparen op een productie van 10 miljoen apparaten/producten die van de lopende band afkomen is al heel veel (bespaard) geld.

Tevens laat vaak de Firmware (= software om de hardware correct te laten werken!) van vooral de Chinese Merken veel te wensen over, wordt dus ook op bespaard of ze kunnen het gewoon niet.

Helaas, we leven tegenwoordig in een Profit-beluste Wegwerpmaatschappij! :'(
En dat is dan ook de reden dat ik mijn soldeerstation steeds meer ben gaan gebruiken... ;)
naast dat het natuurlijk ook leuk is om te hobbyen

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 26-06-2012 20:23 ]

Verwijderd

eew schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:28:
[...]

Daarnaast is die Netgear switch (net als die HP) een professioneel ding, bedrijven gebruiken ze volgens mij ook vaak.

[...]
Netgear ben ik nog niet vaak tegengekomen in bedrijfsnetwerken. HP, Cisco, Juniper.... dat wel. En uit de oude doos ben ik ook nog wel wat Hirschmann en Allied Telesyn tegengekomen. In een budget-omgeving ben ik ook nog wel D-link tegengekomen, maar dat was een plat netwerk: switch stuk, nieuwe neerzetten en klaar. Dat waren switches van een paar tientjes waarvan er gewoon een paar op de plank lagen.

Maar het ligt er waarschijnlijk ook een beetje aan, wat je onder een "bedrijfsnetwerk" verstaat. Als het een plat netwerkje is met 6 desktops, 2 servertjes en 2 printers is, zou ik nog achter een keuze kunnen staan voor een goedkope switch met een reserver exemplaar op de plank. Zodra het wat ingewikkelder wordt, zou ik toch gaan kiezen voor 1 van de grote jongens.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Die switch is zo langzamerhand veel te duur aan het worden.
Koop wat je leuk vindt, in die prijsklasse is vervangen als ie stuk is goedkoper dan er uitgebreid over kletsen ;)

Abort, Retry, Quake ???

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-03 19:27
Heb hier 3x een Netgear 16 poorts 100 mbit switch staan (gs 116 ofzo?), werken allemaal nog perfect. Heb sinds kort ook de 8 poorts Gbit variant, werkt echt prima, blijft mooi koel, is op te hangen en trekt gewoon de maximale snelheid van gigabit dicht (zoals alle fatsoenlijke gbit switches trouwens)
Pagina: 1