eew schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:28:
[...]
Diezelfde Netgear koste een jaar geleden nog 40 euro of zo. Dat ding als goedkope troep afdoen vind ik een beetje te ver gaan. We hebben ook een keer een Sweex switch gehad, deze begon naar gesmolten plastic te stinken en werkte alleen nog als je hem op de grond gooide, toen maar naar de winkel gerend en hem geruild voor een Netgear. Daarnaast is die Netgear switch (net als die HP) een professioneel ding, bedrijven gebruiken ze volgens mij ook vaak.
Naar mijn weten gebruiken bedrijven meer ProCurve's en Cisco-spul (en soms ook wat oud Nortel-, Juniper- en 3com-spul), en vooral de 1400/1410 (& 1800/1810 managed) wordt, indien nodig en weinig budget beschikbaar, graag ingezet voor de simpele Netwerk-toepassingen bij bedrijven (en dus ook MKB).
De praktijkervaring met Netgear is dat je inderdaad minder betaald, maar dat het gewoon ook minder duurzaam is. Helemaal voor bedrijven. Raadpleeg het internet maar, er zijn genoeg 'praktijk-ervaringen' te vinden.
Om de elco-problemen op te lossen, heeft Netgear van meerdere (metalen) switches een V2 (versie 2) uitgebracht waarin andere elco's worden gezet die
minder snel de geest geven. Het betreft dus de materiaalkeuze waarop wordt bezuinigt. Ook het ontwerp en de gebruikte componenten van de stroomvoorziening tussen een Netgear GS108 en een HP Procurve 1410 is een heel mooi voorbeeld hiervan, te zien in bovenstaande afbeeldingen.
Ik zeg dus niet dat het troep is, maar dat het
uit praktijkervaring qua pcb-ontwerp en de daarbij horende materiaalkeuze minder lang meegaat. Als je zelf kan solderen, geen probleem. Voor één Euro werkt je Netgear weer prima...
Verkeerde condensatoren worden tegenwoordig toch niet meer geproduceerd?
In tegendeel, er is genoeg Crap's en Fake's te vinden. En fabrikanten gebruiken de lagere kosten van de 'goedkopere' (veelal Chinese) condensator-fabrikanten tov de echte A-merken (veelal de Japanners) om het product tegen een lager tarief (dus concurrerend!) op de markt te zetten, met daarbij ook nog genoeg winst te kunnen en willen maken.
Kijk, 1 cent per product besparen op een productie van 10 miljoen apparaten/producten die van de lopende band afkomen is al heel veel (bespaard) geld.
Tevens laat vaak de Firmware (= software om de hardware correct te laten werken!) van vooral de Chinese Merken veel te wensen over, wordt dus ook op bespaard of ze
kunnen het gewoon niet.
Helaas, we leven tegenwoordig in een Profit-beluste Wegwerpmaatschappij!

En dat is dan ook
de reden dat ik mijn soldeerstation steeds meer ben gaan gebruiken...
naast dat het natuurlijk ook leuk is om te hobbyen
[
Voor 4% gewijzigd door
bitshape op 26-06-2012 20:23
]