Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Eigenlijk moet dit over álle smartphone-besturingssystemen gaan, maar een algemeen forum is er niet, dus open ik het topic maar de sectie van mijn favoriete OS O-).

De case:

over een iets meer dan een half jaar mag/moet ik mijn abonnement weer verlengen. Uiteraard is er de optie om voor sim-only te gaan en mijn huidige telefoon (Nokia N8 met Belle update) nog wat langer te gebruiken. Wat nu, echter, als deze telefoon toch een korte levensduur blijkt te hebben of ik om andere redenen iets nieuws moet uitzoeken?

Een half jaar is nog lang, waarom maak je je nu al druk?

Wel, het is mij en jullie niet ontgaan (hoop ik) dat het er slecht uitziet voor Symbian. De grootste contributeur aan het platform is gezwicht voor Microsoft, er wordt bezuinigd bij Nokia waardoor minder geld geinvesteerd kan/zal worden in zaken die niet absoluut zeker rendement gaan opleveren, en de populariteit van andere OS'en ligt ook nog eens in de weg. Omdat ik de kans klein acht dat ik over een half jaar opnieuw de kans krijg om voor Symbian te kiezen (al heb ik geruchten gehoord dat er nog een laatste-der-mohikanen N8-opvolger met Symbian komt) blijven er dus nog maar een paar keuzes over voor mij, waarnaar ik onderzoek wil doen: (en rooten is aan mij niet besteed):

- IOS
- Blackberry
- Android
- Windows Mobile

Welke eisen stel je dan?

Ik wil een telefoon die:

- een snelle en responsieve multi-tasking omgeving biedt
- beschikt over een bovengemiddelde camera (niet dat ik nu amateurfotograaf ben maar wel gewend aan wat de N8 levert en die stemt me tevreden)
- beschikt over gratis navigatie
- minimaal 2 dagen op een acculading kan werken (bij gemiddeld gebruik)
- mij niet bindt aan verdere randvoorwaarden of speciale handelingen vereist om te gebruiken
- touchscreen

Welke beren zie je op de weg?

Wel, best veel. Een breakdown:

IOS

Naast dat een iPhone meestal de duurste van het stel is, moet ik om deze telefoon te gebruiken ook met Apple software werken, hiervan gruwel ik. De batterijduur van een iPhone is van wat ik bij anderen zie compleet ruk en alhoewel de Appstore zeer compleet is (pluspunt) weegt dit voor mijn gevoel niet tegen de prijs en de andere nadelen op. Daarbij vind ik ze lelijk, maar dat is secundair.

Blackberry

Alhoewel ik geen uitgebreide ervaring heb met het werken met deze telefoons weet ik wel dat je, om er goed gebruik van te maken, een bijbehorend Blackberry abonnement nodig hebt. Dit zie ik niet zitten, ik wil elk toestel kunnen gebruiken dat ik maar wil, zonder in de sh*t te zitten als de BB stuk is. Bovendien heb ik nog geen toestellen gezien die qua specs voldoen aan wat ik gewend ben (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk).

Android

Veruit de breedst verkrijgbare uiteraard, dus veel toestelkeuze. Ik werk nu echter al een half jaar met een HTC WildFire S, en het bevalt me totaal niet. Naast dat het OS niet zo snel en lekker werkt als ik zou willen, vind ik de constante bemoeienis met update na update heel vervelend. Bovendien moet ik mijn google account aan de telefoon linken om veel features te kunnen gebruiken en vréét het werkelijk waar stroom. Pluspunt is dat er gratis navi in zit (google maps) die ook nog eens spraakgestuurd (en goed ook) werkt, maar het is alleen nuttig in NL vanwege het dataverbruik. Ook vind ik het OS veel minder makkelijk te customizen qua looks tegenover de N8, al kan dat ook liggen aan het feit dat de Wildfire een instaptoestel is.

Windows Mobile

Heb ik een jaartje gebruikt op een vorige HTC (type weet ik niet meer, maar het was een groot log chromen ding met ingebouwd uitklaptoetsenbord en Windows Mobile 6.5 erop [ik denk een TYTN 2]) en ik vond het sloom, onoverzichtelijk, onefficient en wederom slechte autonomie. Ongetwijfeld zal een nieuwere versie beter (kunnen) presteren, maar van wat ik van de Nokia Lumia heb gehoord waren de initiele batterij-tijden ook niet om over naar huis te schrijven. Voordeel van dit OS op een Nokia (Lumia) is wel weer gratis navi met pre-loaded maps, dus ook nuttig in het buitenland. Ook zal de samenwerking met mijn notebook (Win7 Enterprise) wss out-of-the-box zijn zonder veel extra meuk.

Uiteraard zitten er nadelen aan Symbian (het sterft niet voor niks uit) maar die gaan voor mij grotendeels niet op. De batterijduur is beter door het lagere verbruik, de appstore biedt genoeg opties (grote titels volgen meestal toch wel), het is een echt multi-tasking OS en verdomd vlot om te gebruiken. Ik ontkom echter niet aan een keuze weg van Symbian, ergens in de nabije toekomst.

Ik wil dan ook goede argumenten horen: zijn mijn huidige (soms verouderde) ervaringen nog valide tegenargumenten voor de genoemde OS'en? Mis ik iets? Zijn er wellicht nog meer keuzes of zitten er ontwikkelingen in de pijplijn die mijn huidige bezwaren (deels) wegnemen?

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 22:09
Als je het over een termijn van een half jaar hebt, zie je één ding over het hoofd: Windows Phone 8. Naar verwachting zal deze rond oktober komen. Met een goede integratie met Windows 8 en je Hotmail account ('gratis' skydrive?) kan dit ook een aantrekkelijk alternatief zijn. Gezien de samenwerking Microsoft/Nokia is het goed mogelijk dat er cameraphone uitkomt met Windows Phone 8.

Als je Symbian wilt, een bovengemiddelde camera én gratis navigatie, klinkt de Nokia 808 erg goed, die onlangs beschikbaar is gekomen. Voor meer informatie kun je bij dit of dit topic terecht.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 00:15:
Als je het over een termijn van een half jaar hebt, zie je één ding over het hoofd: Windows Phone 8. Naar verwachting zal deze rond oktober komen. Met een goede integratie met Windows 8 en je Hotmail account ('gratis' skydrive?) kan dit ook een aantrekkelijk alternatief zijn. Gezien de samenwerking Microsoft/Nokia is het goed mogelijk dat er cameraphone uitkomt met Windows Phone 8.

Als je Symbian wilt, een bovengemiddelde camera én gratis navigatie, klinkt de Nokia 808 erg goed, die onlangs beschikbaar is gekomen. Voor meer informatie kun je bij dit of dit topic terecht.
Dat is flat-out gewoon een N8 met een betere camera onder de kap. Een optie (zeker als deze N8 zou komen te overlijden en er geen alternatieven meer zijn) maar ik vind het jammer om te zien dat de accucapaciteit niet voldoende is meegegroeid met het toestel - spreektijd is gehalveerd.

Wél stoer om te claimen dat je 41MP hebt 8).

Ik wil met een open mind naar WP8 kijken, het is misschien nog de minst vervelende keuze van de 4 en biedt veel keuze in toestellen.

• Atila
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-07 14:25
De accu is verwisselbaar, dus wat je let dan om een nieuwe accu mee te nemen onderweg ?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:59:
Eigenlijk moet dit over álle smartphone-besturingssystemen gaan, maar een algemeen forum is er niet, dus open ik het topic maar de sectie van mijn favoriete OS O-).
We hebben wel een mooi forum voor dit soort persoonlijk advies: Mobile Aankoopadviesforum :Y)

Ik verplaats het topic voor je.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je hebt echt een hele goede start gemaakt, maar ik zou een aantal dingen graag nog iets duidelijker willen zien. Zo geef je goed aan wat je graag wilt (een simpele opsomming), maar besteed je hele alinea's aan wat je wel EN niet fijn vindt aan of Windows Mobile, of BlackBerry, of iOS of Android. Dit maakt het naar mijn mening een stuk onoverzichtelijker.

Het zou prettig zijn als je in een lijstje zet wat de belangrijkste nadelen (en voordelen) van een OS zijn en daarnaast ook nog toestellen opzoekt die je mogelijk zou willen kopen. In het geval van iOS is dit de iPhone 4S (neem ik aan), maar bij de andere drie heb je nog geen telefoon uitgekozen. Dat lijkt me ook erg belangrijk.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Om nog even extra aan te geven waarom ik het ook belangrijk vind dat je een toestel uitkiest, is vanwege je eisen:

- mij niet bindt aan verdere randvoorwaarden of speciale handelingen vereist om te gebruiken
- beschikt over een bovengemiddelde camera (niet dat ik nu amateurfotograaf ben maar wel gewend aan wat de N8 levert en die stemt me tevreden)

Je hebt het bijvoorbeeld over een snelle en responsieve multitasking omgeving. Dit is waar de hardware al heel belangrijk wordt. Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat Android OS en BlackBerry's toch wel redelijk goed in multitasken zijn (al heb ik weinig ervaring met multitasking wat betreft BlackBerry's). De iPhone vind ik ook een erg prettige manier van mutlitasken hebben, maar dat vind jij misschien niet: je kan prima muziek afspelen, een spelletje spelen en ook nog eens navigatie in de achtergrond hebben maar de meeste apps gaan meestal in een stand-by modus als je naar een andere app switched. Dit vind ik prettig (ook voor de batterij), maar jij misschien niet.

Ik zei ook dat Android OS goed multitasking ondersteunt, maar daar heb je niks aan als je geen goede, krachtige telefoon hebt. Daarom opnieuw: kies voor elk OS ook een telefoon uit.

Dan heb je het over een bovengemiddelde camera. Wederom kan ik je hier weinig advies geven als je geen telefoons hebt uitgekozen. Het enige waar ik je iets over kan vertellen is de iPhone 4S. Anandtech.com heeft hier een uitgebreid stuk over geschreven, misschien interessant om te lezen: http://www.anandtech.com/...-4s-review-att-verizon/13. De conclusie van Anandtech hieronder:
To conclude the still image analysis section, we can safely say that Apple has gotten serious about image quality with the 4S. Before the iPhone 4, the iPhone camera largely felt like a commodity cameraphone solution tacked onto otherwise great hardware. With complete control over almost the entire imaging chain on the 4S - custom optics, ISP, and software - we’re starting to see some of Apple’s vertically controlled influence spill over into this arena as well. Nokia has built an incredible reputation for itself by using glass optics and building phones around high performance cameras (like the N8 which is still in a different category entirely), and for the first time we’re starting to see Apple venture into that category as well.
Het is dus veilig om te zeggen dat de iPhone 4S wat betreft je camera eisen aardig voldoet.

Je hebt het over gratis navigatie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of Windows Phone en een BlackBerry gratis navigatie heeft. Ik weet wel dat Android gratis navigatie heeft (via Google, uiteraard). De iPhone heeft op dit moment geen gratis navigatie ingebouwd (behalve 2D kaarten): er zijn wel apps. Over drie maanden komt iOS 6 echter uit en daar zit wel navigatie in (er wordt gebruik gemaakt van mappen, kaarten en mogelijke technologieën van TomTom, Microsoft, OpenStreetMap en Apple zelf). Daarnaast zal Google binnenkort ook zelf een app uitbrengen voor iOS. Qua navigatie zit je dus sowieso bij iOS en Android wel goed - voor Windows Phone en BlackBerry moet je het even zelf uitzoeken.

Minimaal twee dagen acculading bij gemiddeld gebruik. Dit hangt ook weer van telefoon tot telefoon af. In het verleden leek de iPhone 4 en iPhone 4S het altijd beter te doen, maar ik weet niet of de iPhone met de HTC One X en Samsung Galaxy S3 is geëvenaard of ingehaald. Ik denk dat je met de iPhone wel goed zal zitten (behalve als je 'm net hebt omdat je er dan zeker meeeer dan gemiddeld gebruik van zal maken), met een aantal Android telefoons ook wel, met BlackBerry ook. Windows Phone betwijfel ik op dit moment, maar dat ligt uiteraard ook weer aan de telefoon. We kunnen beter naar de accu kijken als je voor elk OS een telefoon hebt uitgekozen.

"Niet binden aan randvoorwaarden en dergelijke" - dit is heel ruim en moeilijk in te schatten. Bij Android zul je een gmail-account aan moeten maken en zal het overal wel mee worden verbonden en bij Apple zul je ook een account moeten aanmaken (met je eigen e-mail adres) om apps te downloaden. Ik denk dat er bij elk OS wel iets van een randvoorwaarde is, ook bij Symbian. Het beste wat ik je hier kan aanraden is om een telefoon zelf uit te proberen en kijken of het binnen je 'limiet' zit.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Atila schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:39:
De accu is verwisselbaar, dus wat je let dan om een nieuwe accu mee te nemen onderweg ?
Dat is een lapmiddel voor een slecht design, prijzig, en onhandig, sorry :P.
pven schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:42:
[...]

We hebben wel een mooi forum voor dit soort persoonlijk advies: Mobile Aankoopadviesforum :Y)

Ik verplaats het topic voor je.
Dank! :)
Uniciteit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:19:
Je hebt echt een hele goede start gemaakt, maar ik zou een aantal dingen graag nog iets duidelijker willen zien. Zo geef je goed aan wat je graag wilt (een simpele opsomming), maar besteed je hele alinea's aan wat je wel EN niet fijn vindt aan of Windows Mobile, of BlackBerry, of iOS of Android. Dit maakt het naar mijn mening een stuk onoverzichtelijker.

Het zou prettig zijn als je in een lijstje zet wat de belangrijkste nadelen (en voordelen) van een OS zijn en daarnaast ook nog toestellen opzoekt die je mogelijk zou willen kopen. In het geval van iOS is dit de iPhone 4S (neem ik aan), maar bij de andere drie heb je nog geen telefoon uitgekozen. Dat lijkt me ook erg belangrijk.
Dank voor je input. Ik koos voor de verhalende vorm bij de OS'en omdat ik vond dat ik die punten wel moest onderbouwen, zodat men snapt waar ik vandaan kom.

Dat ik nog geen toestel heb gekozen bij de overige 3 OS'en is omdat merk en type in principe (!) secundair is. Het maakt me dus niet uit of ik een Xperia, Razr of Lumia mee naar huis neem, als het maar voldoet aan de gestelde criteria (klinkt weer vriendelijker dan eisen :P).

In principe is de techniek niet interessant (het zal me werkelijk waar een biet wezen hoeveel gigahertz danwel geheugen het ding heeft [m.u.v. opslag uiteraard]) als het maar werkt. Omdat ik echter veel van de techniek erachter toch al ken, en weet hoe efficient Symbian is/was, let ik daar toch een beetje op. Qua design vind ik de N8 heel geslaagd (strak en niet te opvallend) maar een naast design vind ik een iPhone ook een beetje een 14-in-een-dozijn apparaat (nog los van de andere bezwaren) en ik ga ook niet met een surfplank á la HTC One X rondlopen.
Uniciteit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:38:
Om nog even extra aan te geven waarom ik het ook belangrijk vind dat je een toestel uitkiest, is vanwege je eisen:

(...)

Je hebt het bijvoorbeeld over een snelle en responsieve multitasking omgeving. Dit is waar de hardware al heel belangrijk wordt. Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat Android OS en BlackBerry's toch wel redelijk goed in multitasken zijn (al heb ik weinig ervaring met multitasking wat betreft BlackBerry's). De iPhone vind ik ook een erg prettige manier van mutlitasken hebben, maar dat vind jij misschien niet: je kan prima muziek afspelen, een spelletje spelen en ook nog eens navigatie in de achtergrond hebben maar de meeste apps gaan meestal in een stand-by modus als je naar een andere app switched. Dit vind ik prettig (ook voor de batterij), maar jij misschien niet.
De manier van Multitasken die ik onder Symbian gewend ben werkt als in Linux of Windows: je scrollt door alle actieve applicaties heen (je kunt ze hiervanuit ook 'killen', een soort taskman dus) en ze blijven op de achtergrond actief. Ik hou zelf de controle over wat er actief blijft, en kies bewust wat er meedraait (zoals spotify tijdens het navigeren b.v.). Uiteraard hangt dit samen met accuduur, vandaar dat ik bij normaal gebruik twee dagen verlang, dan kan ik bij zwaar gebruik nog steeds een dag vooruit.
Ik zei ook dat Android OS goed multitasking ondersteunt, maar daar heb je niks aan als je geen goede, krachtige telefoon hebt. Daarom opnieuw: kies voor elk OS ook een telefoon uit.
Laten we aannemen dat ik voor elk OS (voorzover van toepassing) een voldoende snelle telefoon zal kiezen om het toch zijn recht te laten komen. Het is me duidelijk dat Android op een Wildfire S net Vista op een Celeron is, maar het platform moet zich aanpassen aan de telefoon en de leverancier moet hier rekening mee houden, ik accepteer in principe van geen enkel toestel dat het traag en vervelend werkt (al gebeurt het helaas vaak genoeg).

Alhoewel ik niet in de categorie 800 euro zoek (wat de nieuwste iPhone meestal wel kost volgens mij) is het budget vergelijkbaar aan de huidige telefoon, mijn N8 was ongeveer 449 bij introductie.
Dan heb je het over een bovengemiddelde camera. Wederom kan ik je hier weinig advies geven als je geen telefoons hebt uitgekozen. Het enige waar ik je iets over kan vertellen is de iPhone 4S. Anandtech.com heeft hier een uitgebreid stuk over geschreven, misschien interessant om te lezen: http://www.anandtech.com/...-4s-review-att-verizon/13. De conclusie van Anandtech hieronder:

Het is dus veilig om te zeggen dat de iPhone 4S wat betreft je camera eisen aardig voldoet.
Mwah :P
(like the N8 which is still in a different category entirely)
De N8 is toch wel een hele goede cameratelefoon, waar naar mijn bescheiden mening iPhone foto´s niet aan kunnen tippen. Wellicht dat de iPhone 4s (of tegen die tijd wel 5?) adequaat te noemen is (voor mijn doeleinden) maar als het niet hoeft duik ik niet onder mijn huidige standaarden.
Je hebt het over gratis navigatie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of Windows Phone en een BlackBerry gratis navigatie heeft. Ik weet wel dat Android gratis navigatie heeft (via Google, uiteraard). De iPhone heeft op dit moment geen gratis navigatie ingebouwd (behalve 2D kaarten): er zijn wel apps. Over drie maanden komt iOS 6 echter uit en daar zit wel navigatie in (er wordt gebruik gemaakt van mappen, kaarten en mogelijke technologieën van TomTom, Microsoft, OpenStreetMap en Apple zelf). Daarnaast zal Google binnenkort ook zelf een app uitbrengen voor iOS. Qua navigatie zit je dus sowieso bij iOS en Android wel goed - voor Windows Phone en BlackBerry moet je het even zelf uitzoeken.
Android heeft idd google maps zoals ik noemde, maar het verplichte dataverbruik maakt het vrijwel onbruikbaar (lees: zeer onwenselijk) in het buitenland (waar ik nog al eens kom). Google maps is goed en zeer bruikbaar, licht, snel, noem het allemaal maar op, maar dataverbruik is een no-go buiten NL.

Apple zal wss alleen al vanwege budgetredenen buiten boord vallen.

Windows Phone zal in ieder geval op Nokia voorzien zijn van gratis Navi, vergelijkbaar met wat ik nu heb.

Blackberry - kan ik niet zoveel over vinden (behalve zaken in de App store).
Minimaal twee dagen acculading bij gemiddeld gebruik. Dit hangt ook weer van telefoon tot telefoon af. In het verleden leek de iPhone 4 en iPhone 4S het altijd beter te doen, maar ik weet niet of de iPhone met de HTC One X en Samsung Galaxy S3 is geëvenaard of ingehaald. Ik denk dat je met de iPhone wel goed zal zitten (behalve als je 'm net hebt omdat je er dan zeker meeeer dan gemiddeld gebruik van zal maken), met een aantal Android telefoons ook wel, met BlackBerry ook. Windows Phone betwijfel ik op dit moment, maar dat ligt uiteraard ook weer aan de telefoon. We kunnen beter naar de accu kijken als je voor elk OS een telefoon hebt uitgekozen.
Uiteraard, maar wederom schuif ik die verantwoordelijkheid af op de fabrikant. Het is niet alsof ik inspraak heb in de krachtigheid van de accu in mijn toestel, ze moeten er bovendien voor zorgen dat het OS efficient werkt. Natuurlijk verwacht ik geen wonderen als ik een dagje 'power use' op het ding loslaat, maar bij normaal gebruik moet ik de optie hebben om mijn accu over 2 of 3 dagen uit te smeren, iets wat bij een N8 contender op dit moment gewoon erg lastig is. Ik krijg er zelfs 5 á 6 dagen uit als ik zeer economisch met de telefoon omga (extreem, maar toch!).

Ik lees bijvoorbeeld dat Sony een 'zwaar customized' versie van Android gebruikt op de Experia, dat zijn ontwikkelingen waar ik blij van word. Een fabrikant kan op die manier invloed uitoefenen op het verbruik en de responsiviteit.
"Niet binden aan randvoorwaarden en dergelijke" - dit is heel ruim en moeilijk in te schatten. Bij Android zul je een gmail-account aan moeten maken en zal het overal wel mee worden verbonden en bij Apple zul je ook een account moeten aanmaken (met je eigen e-mail adres) om apps te downloaden. Ik denk dat er bij elk OS wel iets van een randvoorwaarde is, ook bij Symbian. Het beste wat ik je hier kan aanraden is om een telefoon zelf uit te proberen en kijken of het binnen je 'limiet' zit.
Wel, bij Nokia heb je uiteraard ook een 'account' om in de appstore zaken aan te schaffen, maar meer dan mijn email-adres en telefoonnummer hebben zij ook niet. Bovendien is die account fysiek gescheiden van de rest van mijn online leven, als het ware. Ga ik inmenging met google aan, dat levert dat allerlei onderlinge verbindingen op die ik niet prettig vind - zo vraagt google altijd om 'mijn locatie te bepalen' en moet ik overal inloggen om ergens gebruik van te maken. Ze willen het koppelen aan gmail om mail binnen te halen, etc etc. Ik wil dat mijn telefoon een standalone device is, op een eventuele separate login van Facebook en het ophalen van hotmail na.

[ Voor 60% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-06-2012 16:01 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Even voor overzicht in een aparte post:

http://www.cnet.com/8301-...fe-roundup/?tag=mncol;txt

toch wat interessant leesvoer gevonden, duik er even in.

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Een snelle en responsieve multitasking omgeving bieden ze allemaal. Iedereen heeft echter zijn eigen voorkeuren en zal verschillende besturingssystemen (en schillen) wat dat betreft verschillend beoordelen. Ik hou bijvoorbeeld van WP7 en Android vanaf 2.2. iOS vind ik niet intuitief en te rigide. Dat is echter heel persoonlijk.

Gratis navigatie is in ieder geval voor iOS (binnenkort), Andoid (zowel on- als offline) en WP7 te krijgen. Android heeft mijns inziens op dit moment nog wel de beste en meeste mogelijkheden, maar daar komt denk ik snel verandering in.

Camera -> Symbian. Nokia 808, anders Nokia N8.
Ook goede camera's: Samsung Galaxy S3, HTC One X of One S, Sony Xperia S, iPhone 4S.

Een smartphone die twee dagen met de accu kan doen kan bij gemiddeld gebruik? Die ben ik nog nooit tegengekomen en ik heb er heel wat in gebruik gehad. Dan heb je volgens mij toch echt een reserve accu, externe accu of een extr agrote accu (met aangepaste backcover) nodig. Welke smartphone en welk bestruringssysteem je ook gebruikt, inclusief een Nokia N8 met Symbian.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sigis schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:31:
Een snelle en responsieve multitasking omgeving bieden ze allemaal. Iedereen heeft echter zijn eigen voorkeuren en zal verschillende besturingssystemen (en schillen) wat dat betreft verschillend beoordelen. Ik hou bijvoorbeeld van WP7 en Android vanaf 2.2. iOS vind ik niet intuitief en te rigide. Dat is echter heel persoonlijk.

Gratis navigatie is in ieder geval voor iOS (binnenkort), Andoid (zowel on- als offline) en WP7 te krijgen. Android heeft mijns inziens op dit moment nog wel de beste en meeste mogelijkheden, maar daar komt denk ik snel verandering in.

Camera -> Symbian. Nokia 808, anders Nokia N8.
Ook goede camera's: Samsung Galaxy S3, HTC One X of One S, Sony Xperia S, iPhone 4S.

Een smartphone die twee dagen met de accu kan doen kan bij gemiddeld gebruik? Die ben ik nog nooit tegengekomen en ik heb er heel wat in gebruik gehad. Dan heb je volgens mij toch echt een reserve accu, externe accu of een extr agrote accu (met aangepaste backcover) nodig. Welke smartphone en welk bestruringssysteem je ook gebruikt, inclusief een Nokia N8 met Symbian.
Wat ik opvallend vond om te lezen in de bovengenoemde link/review, de Droid Razr Maxx heeft een joekel van een accu (mAh-gewijs dan) die meer dan voldoende is voor mijn eisen. Het toestel is ook snel en biedt voldoende features, helaas is de camera een stuk minder dan de competitie.

Je zegt dat er voor Android ook offline navigatie komt, heb je daar een bron of meer informatie van?

Overigens voldoet de N8 op dit moment prima aan mijn eisen, vergeet niet dat deze maar een 600mhz processor gebruikt en een zeer efficient OS, ik kan makkelijk 2 dagen doen (soms meer) met een accu.

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:07

StrongArmLance

Endless flow

Windows Phone voldoet toch wel aan al deze eisen:
- touchscreen
Het is ongelooflijk responsive, veel meer dan android en ongeveer gelijk dan niet beter dan iOS.
De Camera's zijn zeer goed, de Lumia's hebben allemaal 8 mp en de aankomende generatie (met wp8) belooft wat.
Windows Phone beschikt zelf over briljante navigatie van Bing, werkt ook in de achterhoek en buitenland. Daarnaast krijg je bij een Nokia alle Nokia navigatie erbij, en bij windows phone 8 bij elk toestel.

Accuduur houdt ie wel vol en de rest lijkt ook in orde.

Noot: Deze krijgt een update naar Windows Phone 7.8, waarschijnlijk niet naar Windows Phone 8. Blijft een pracht OS, maar voor de volledigheid, een paar maandjes wachten dus en je hebt de nextgen phones.

Budget?

[ Voor 9% gewijzigd door StrongArmLance op 27-06-2012 11:46 ]

• Sigis
HTT-Thalan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:45:
[...]

Wat ik opvallend vond om te lezen in de bovengenoemde link/review, de Droid Razr Maxx heeft een joekel van een accu (mAh-gewijs dan) die meer dan voldoende is voor mijn eisen. Het toestel is ook snel en biedt voldoende features, helaas is de camera een stuk minder dan de competitie.

Je zegt dat er voor Android ook offline navigatie komt, heb je daar een bron of meer informatie van?

Overigens voldoet de N8 op dit moment prima aan mijn eisen, vergeet niet dat deze maar een 600mhz processor gebruikt en een zeer efficient OS, ik kan makkelijk 2 dagen doen (soms meer) met een accu.
De N8 is een uitstekend toestel, alleen het OS is een doodlopende straat denk ik.
Offline navigatie Andoid: Google maps update, Sygix, Copilot, NavFree en nog veel meer.
Accugebruik hangt denk ik af van wat je als gemiddeld gebruik ziet. Ik weet in ieder geval dat er geen smartphone is waar ik twee dagen mee kan doen, ook de Razr Maxx niet.
kristan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:36:
Windows Phone voldoet toch wel aan al deze eisen:

[...]

Het is ongelooflijk responsive, veel meer dan android en ongeveer gelijk dan niet beter dan iOS.
De Camera's zijn zeer goed, de Lumia's hebben allemaal 8 mp en de aankomende generatie (met wp8) belooft wat.
Windows Phone beschikt zelf over briljante navigatie van Bing, werkt ook in de achterhoek en buitenland. Daarnaast krijg je bij een Nokia alle Nokia navigatie erbij, en bij windows phone 8 bij elk toestel.

Accuduur houdt ie wel vol en de rest lijkt ook in orde.

Noot: Deze krijgt een update naar Windows Phone 7.8, waarschijnlijk niet naar Windows Phone 8. Blijft een pracht OS, maar voor de volledigheid, een paar maandjes wachten dus en je hebt de nextgen phones.

Budget?
Die betere responsiveness van iOS en WP7.5 zie ik niet. Wel heeft Andoid meer processor- en geheugencapaciteit nodig.
Eerlijk gezegd vind ik WP7.5 wel het mooiste en elegantste OS op dit moment. Mooi om te zien, prettig in gebruik, behoorlijk vloeiend. Het heeft mijns inziens wel een aantal serieuze tekortkomingen. De eerste is de vaste schermresolutie van 800x480. Dat is niet meer van deze tijd voor high-end toestel. De tweede is geen multicore ondersteuning. WP7.5 op een Diualcore Snapdragon S4.
De 8mp camera van Nokia is inderdaad zeker niet slecht voor een smartphone camera.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sigis schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:08:
[...]

De N8 is een uitstekend toestel, alleen het OS is een doodlopende straat denk ik.
Misschien moet je de OP nog eens goed doorlezen, die doodlopende straat is juist de 'premise' van dit topic ;)
Offline navigatie Andoid: Google maps update, Sygix, Copilot, NavFree en nog veel meer.
Accugebruik hangt denk ik af van wat je als gemiddeld gebruik ziet. Ik weet in ieder geval dat er geen smartphone is waar ik twee dagen mee kan doen, ook de Razr Maxx niet.
Als ik kijk naar de huidige lijn toestellen doen ze allemaal ongeveer hetzelfde: een werkdag bij intensief gebruik. De Razr Maxx wijkt niet bijzonder af op applicaties, specs of andere zaken, maar wel bijna 3 maal mijn huidige accu-capaciteit (3300MaH totaal). Ik zie daar potentie, bovendien is de conclusie uit de review die ik gisteren postte dat die grotere accucapaciteit ook echt resultaten levert: meer dan 20 uur continue bellen voordat de accu op was, de meeste toestellen komen niet boven de 8.

Natuurlijk is het wederom een lapmiddel voor slecht ontworpen ergonomie, maar ik hoef in ieder geval niet zelf een extra accu mee te leuren om een beetje werktijd te hebben.

• Sigis
HTT-Thalan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:07:
[...]

Misschien moet je de OP nog eens goed doorlezen, die doodlopende straat is juist de 'premise' van dit topic ;)
Dat weet ik.

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:07

StrongArmLance

Endless flow

De eerste is de vaste schermresolutie van 800x480. Dat is niet meer van deze tijd voor high-end toestel. De tweede is geen multicore ondersteuning. WP7.5 op een Diualcore Snapdragon S4.
De resolutie merk je nauwelijks, zeker niet op de kleinere schermen. WP heeft niet zoveel recources nodig. Een dual core vreet onnodige energie.

• Sigis
kristan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:34:
[...]

De resolutie merk je nauwelijks, zeker niet op de kleinere schermen. WP heeft niet zoveel recources nodig. Een dual core vreet onnodige energie.
Bij kleine toestellen merk je dat ook al, maar is het niet zo erg. Bij grote toestellen merk je het heel erg en is WP7.5 voor mij echt een no go.

Inderdaad heeft WP niet zoveel resources nodig. Sommige (veel) apps echter wel.
Bij mijn quadcores is de processor niet de grootste energiezuiper, maar het scherm, Wifi, Radio etc..

Begrijp me niet verkeerd, ik vind WP7.5 heel mooi en prettig. De twee beperkingen die ik heb genoemd zijn voor mij echter heel zwaarwegend.

Verwijderd

Van alle OSen die ik heb gebruikt zijn er twee duidelijke winnaars. iOS en Android zijn gewoon de beste opties op dit moment. De rest is gewoon ruk.

Heb niet echt veel tijd doorgebracht met symbian, maar de structuur en eerste indruk geeft mij al een gebruiksonvriendeljk gevoel.

Windows phone is op zich nog wel te doen. Ik heb een tijd een Lumia 800 gehad en dat toestel was fijn om mee te werken. Zeer responsief en mooi. Maar de OS beperkingen maakt het toch echt een stuk minder dan de concurrenten. Lage resolutie anno 2012... Beperkt aantal apps. Beschikbare apps voelen amaturistisch en beperkt aan (sdk beperkingen van microsoft). De toptitels zijn vaak om een of andere reden duurder dan op andere platformen. Daarnaast zijn er allerlei kleine missertjes. Geen fast scrollen. Scrollen op een lange webpage duurt te lang, terug naar de top is weer handmatig flicken... Geen uniforme backgroundkleur. Meeste dingen die ik zwart instel zijn zwart, maar dingen zoals mail of one note zijn weer wit. Beperkte brightness settings. S nachts is lage brightness nog steeds te fel. En de lijst gaat nog door...

Blackberries zijn gewoon ruk om te bedienen en te surfen. Klein scherm en ik raak gefrustreerd door dat ene knopje. Maja dit is iets persoonlijks.

Android is erg goed moet ik zeggen. Vooral de de mogelijkheid om alles te customiseren is zeer welkom voor de tweakers. Mogelijkheden genoeg om alles uit je phone te halen. Maar voor de leek kan het soms wat onduidelijk overkomen.

iOS is ook erg goed. Moeilijk te zeggen welke beter is. Persoonlijk vind ik dat iOS het meer mature en polished OS is. Eentje met de beste app store en beste apps/games. Maar de mogelijkheid om alles te customizen en de volledige functionaliteit van de telefoon te gebruiken is er nauwelijks. Daarvoor moet je het jailbreaken. Voor de leek Is dit het perfecte OS, maar als je er meer uit wil halen, moet er het een en ander aan gesleuteld worden. Dat proces is vaak lastiger en beperkter dan op Android.

• Sigis
Ruk vind ik weer erg grof uitgedrukt.

Zelf vind ik iOS, Android en WP redelijk gelijkwaardig met ieder hun eigen pro's en con's.
De keuze is wat mij betreft een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Als tegenwicht:
Android gebruikt relatief veel systeemresources. Je hebt daardoor een zwaardere CPU/GPU nodig en meer werkgeheugen voor dezelfde 'vloeiendheid'.

iOS is naar mijn idee rigide en heeft teveel beperkingen. Het is voor mij niet intuïtief en ik kan het niet zo wijzigen dat het wel intuïtief voor mij wordt.

Verwijderd

Sigis schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:47:
Ruk vind ik weer erg grof uitgedrukt.
Ruk is idd te sterk verwoord. Mijn excuses. Wat ik ermee wil zeggen is dat het een wereld van verschil is.

Wp7 schiet gewoon van alles te kort. Veel dingen worden dan wel opgelost in wp8, maar tegen die tijd zijn de concurrenten ook al verder.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
Als je de batterij belangrijk vindt is het belangrijk om op te merken dat je in veel Android telefoons een grotere accu kan stoppen, of een reserve accu kan mee nemen als je een lange trip maakt. In de regels zullen de meeste smartphones gewoon bijna leeg zijn na een dag, de meeste consumenten vinden gewicht, prijs en prestaties belangrijker dan een dikke accu (althans, dat denken de fabrikanten). Wat je bedoelt met stroomvreten snap ik niet, dat scheelt allemaal niet zoveel.

Ik zou ook niet de matige ervaring met een oude budget telefoon je beslissing laten beïnvloeden. Dat is geen vergelijk met de toptoestellen van nu. Het verschil tussen de Appstore en Google Play is imo ook verwaarloosbaar, tenzij je echt gaat gamen op je telefoon.

Ik snap eigenlijk niet dat je eerst het OS wilt bepalen en dan de telefoon. Je kan toch veel beter kijken welk telefoon aan je eisen voldoet, dan merk je vanzelf welk OS erop staat. De verschillen tussen de 2 grote OSen zijn inmiddels verwaarloosbaar, slechts enkele details die je zelf waarschijnlijk ook wel weet. Bijvoorbeeld een groot of klein scherm lijkt mij een veel belangrijkere afweging dan iOS of Android op dit moment (of je moet echt een 'fanboy' zijn van een van de twee, maar dan zou je deze discussie niet hebben geopend).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
ph4ge schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:38:
Ik snap eigenlijk niet dat je eerst het OS wilt bepalen en dan de telefoon. Je kan toch veel beter kijken welk telefoon aan je eisen voldoet, dan merk je vanzelf welk OS erop staat. De verschillen tussen de 2 grote OSen zijn inmiddels verwaarloosbaar, slechts enkele details die je zelf waarschijnlijk ook wel weet. Bijvoorbeeld een groot of klein scherm lijkt mij een veel belangrijkere afweging dan iOS of Android op dit moment (of je moet echt een 'fanboy' zijn van een van de twee, maar dan zou je deze discussie niet hebben geopend).
Ik vind dit juist een hele logische aanpak. Het zijn juist de telefoons die elkaar nauwelijks ontlopen. Een Galaxy S2/S3 is qua kwaliteit en prestaties gewoon gelijk aan een iPhone. Het OS zorgt voor het daadwerkelijke verschil.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Polster schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:48:
[...]

Ik vind dit juist een hele logische aanpak. Het zijn juist de telefoons die elkaar nauwelijks ontlopen. Een Galaxy S2/S3 is qua kwaliteit en prestaties gewoon gelijk aan een iPhone. Het OS zorgt voor het daadwerkelijke verschil.
Inderdaad. Het draait allemaal om de software op dit moment!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb dit weekend heel even gespeeld met de iPhone 4(s) van mijn zusje. Het liep (uiteraard) soepel en zonder stotteren, apps openen ruwweg net zo snel als op mijn N8 maar de grafische kwaliteit van games is beter, weet niet of dit nu direct aan het scherm of de GPU ligt.

De camera, alhoewel volgeramd met 'grappige' effecten (bij de N8 is dit alleen via post-processing mogelijk) is zelfs on-screen al van mindere kwaliteit, vind ik.

Ik zie meerdere homescreens maar geen widgets (weet niet of het mogelijk is) en de homescreens zijn gewoon een grote janboel van snelkoppelingen. Niet overzichtelijk.

Kan iemand aangeven of dit een typische eerste gebruikers-ervaring is? :P

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
HTT-Thalan schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:17:
Ik heb dit weekend heel even gespeeld met de iPhone 4(s) van mijn zusje. Het liep (uiteraard) soepel en zonder stotteren, apps openen ruwweg net zo snel als op mijn N8 maar de grafische kwaliteit van games is beter, weet niet of dit nu direct aan het scherm of de GPU ligt.

De camera, alhoewel volgeramd met 'grappige' effecten (bij de N8 is dit alleen via post-processing mogelijk) is zelfs on-screen al van mindere kwaliteit, vind ik.

Ik zie meerdere homescreens maar geen widgets (weet niet of het mogelijk is) en de homescreens zijn gewoon een grote janboel van snelkoppelingen. Niet overzichtelijk.

Kan iemand aangeven of dit een typische eerste gebruikers-ervaring is? :P
Meer dan dit gaat een iPhone niet worden denk ik nee, widgets op iOS bestaan niet (zonder jailbreak) :)

Even hele korte reactie over je ervaring met Android: probeer een toestel met 4.0. Een Galaxy S2, een One V (om het even net wat meer richting de budget-klasse te zoeken ;) ). Je zult verbaasd zijn over de verbeteringen in het OS. Een wildfire S is absoluut geen hoogvlieger namelijk, en kan best eens een verkeerd beeld van Android gebracht hebben bij je.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Henk schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:50:
[...]

Meer dan dit gaat een iPhone niet worden denk ik nee, widgets op iOS bestaan niet (zonder jailbreak) :)

Even hele korte reactie over je ervaring met Android: probeer een toestel met 4.0. Een Galaxy S2, een One V (om het even net wat meer richting de budget-klasse te zoeken ;) ). Je zult verbaasd zijn over de verbeteringen in het OS. Een wildfire S is absoluut geen hoogvlieger namelijk, en kan best eens een verkeerd beeld van Android gebracht hebben bij je.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar buiten de Droid Razr heb ik nog geen toestellen gevonden met een voor mij acceptabele accuduur.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
HTT-Thalan schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar buiten de Droid Razr heb ik nog geen toestellen gevonden met een voor mij acceptabele accuduur.
Tja... hangt van je gebruik af ben ik bang. Sowieso zou ik voor accuduur naar de wat kleinere modellen kijken, ±3,5" scherm scheelt een hoop. Als je je telefoon niet veel gebruikt, kan elke telefoon uit, mijn S2 verliest ±1,5% per uur als ik hem niet aanraak, dan is 48 uur van de lader prima haalbaar, en dat is met exchange push op 2 accounts...

Zit je veel in de auto? Dan gewoon een autolader scoren, wordt het leven een stuk makkelijker van :P

Verder hangt het er gewoon vanaf wat je er precies van verwacht en mee wilt. Veel mensen waarderen de simpelheid en de 'hekjes' van de iphone/iOS, anderen ergeren zich eraan (waaronder ik). Bij Android heb je een google-account nodig om apps te downloaden/kopen, bij iOS een apple-account, dus daarin verschillen ze niets :+

Behalve dan dat je met een Android device er nog wel voor kunt kiezen om geen google-account te gebruiken (ik gebruik mijn gmail puur voor chrome-sync en de playstore, de rest gaat via exchange), en apps uit alternatieve markets/bronnen te halen. Bij apple kun je dit vergeten :)

[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 09-07-2012 13:50 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Henk schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:50:
[...]

Widgets op je homescreen voor iOS bestaat inderdaad niet. Nog niet in ieder geval (qua software ondersteuning zal de iPhone 4S toch zeker wel tot iOS 8 komen (kijkend naar de 3GS) en wie weet of er tegen die tijd wel widgets zijn).

Er zijn echter wel twee standaard widgets die je in je 'notificatie centrum' kan zetten (dus net zoals bij Android: swipe van boven naar beneden). De twee widgets die Apple nu levert zijn het weer en info over aandelen op de beurzen.

Tja, het is gewoon de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen van Windows Phone 7 (en vanaf november Windows Phone 8), Android 4.1 en iOS 5 (en vanaf september/oktober iOS 6).

Aangezien er geen haast lijkt te zijn om een nieuwe telefoon uit te kiezen, heb ik misschien nog een paar handige tips voor je:

- Als je voor Android gaat, wacht nog even af, ik herinner me dat er vorig jaar rond het einde van de zomer een aantal mooie toestellen werden aangekondigd, wie weet dit jaar weer

- Als je voor een Windows Phone toestel gaat, kijk dan of je het toestel kan upgraden naar Windows Phone 8 (beschikbaar vanaf november) - software ondersteuning is altijd handig

- Als je voor iOS en dus een iPhone gaat, zou je ook nog kunnen wachten tot september/oktober: de volgende generatie iPhone wordt dan zeer waarschijnlijk aangekondigd - en als die niet bevalt kan je altijd nog een iPhone 4S kopen (die dan vaak een aardige prijsverlaging krijgt).

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:26:
[...]

De Wildfire S vind ik niet echt een goed voorbeeld van wat een Android telefoon kán zijn. Een relatief zware Sense shell op een telefoon met low-budget specs. Ik heb deze zelf voor m'n werk. Werkt op zich best hoor. Mijn vriendin heeft een Desire Z en dat loopt al een stuk sneller. Ik heb een Xperia X10 gehad en die liep ook een stuk sneller en m'n One X vind ik echt dé shit :P Ik wou eigenlijk nog liever de Huawei Ascend D Quad XL maar door omstandigheden kon ik deze kopen voor een prikkie. Een voordeel van de Huawei over de One X zou zijn een micro SD kaartslot en een gróte accu. Ik geloof dat die een accu van 2500mah ofzo zou krijgen.

Ik heb wel een leuk trucje gevonden om de accu van de One X langer mee te laten gaan en ik denk dat veel smartphones met grote schermen hier voordeel van hebben: als je binnen bent of het is niet zo licht zet dan je automatische helderheid uit en zorg dat de stand als de foon daar niet op staat, de laagste helderheid is. Ik kan de telefoon binnen nog prima aflezen en buiten ook als de zon niet schijnt. Scheelt echt véél.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:58:
[...]

Ik heb wel een leuk trucje gevonden om de accu van de One X langer mee te laten gaan en ik denk dat veel smartphones met grote schermen hier voordeel van hebben: als je binnen bent of het is niet zo licht zet dan je automatische helderheid uit en zorg dat de stand als de foon daar niet op staat, de laagste helderheid is. Ik kan de telefoon binnen nog prima aflezen en buiten ook als de zon niet schijnt. Scheelt echt véél.
Ter vergelijk: Mijn N8 kan ik in vol zonlicht met mijn scherm op de laagste stand nog steeds kraakhelder aflezen :).

Voorlopig heb ik de Pureview als voornaamste contender op mijn lijstje staan. Ik kom nog wel eens issues tegen met Symbian maar niet zo serieus als ik die zie bij andere OS'en. Stroomverbruik/autonomie blijft toch de belangrijkste, dus de Razr Maxx is mijn 2e keuze voorlopig.

• JT

JT

VETAK y0

Pureview? Je houd er wel rekening mee dat Symbian op z'n eind begint te lopen? Dat je er een stuk minder mee kan dan aan Android of iOS? Of boeit dat allemaal niet en gaat het alleen om de camerafunctionaliteit? Want dan heb ik niks gezegd :)

Ascend D Quad XL niet interessant?

En ongetwijfeld dat je N8 dat kan, maar heeft die ook 1280x720? Zo nee, dan is de vergelijking niet eerlijk; des te hoger de PPI des te meer licht je nodig hebt om dezelfde schermhelderheid te krijgen. Je kan ook stellen dat de laagste helderheid energieverspillend is als je daarmee nog steeds vol in de zon het scherm kan lezen :P Neemt niet weg dat op autobrightness het scherm van de One X zeer goed afleesbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 27-07-2012 11:18 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:18:
Pureview? Je houd er wel rekening mee dat Symbian op z'n eind begint te lopen? Dat je er een stuk minder mee kan dan aan Android of iOS? Of boeit dat allemaal niet en gaat het alleen om de camerafunctionaliteit? Want dan heb ik niks gezegd :)

Ascend D Quad XL niet interessant?

En ongetwijfeld dat je N8 dat kan, maar heeft die ook 1280x720? Zo nee, dan is de vergelijking niet eerlijk; des te hoger de PPI des te meer licht je nodig hebt om dezelfde schermhelderheid te krijgen. Je kan ook stellen dat de laagste helderheid energieverspillend is als je daarmee nog steeds vol in de zon het scherm kan lezen :P Neemt niet weg dat op autobrightness het scherm van de One X zeer goed afleesbaar is.
Ik vermoed dat je het topic niet aandachtig doorgelezen hebt, mijn overwegingen en eisen zijn allemaal reeds genoemd, onderbouwd en vergeleken ;).

En ondanks de eventuele 'verspilling' van mijn scherm, kan ik 2 tot 3 dagen met een accu doen bij gemiddeld gebruik (inclusief radio in de ochtend bij het joggen, beetje spotify in de auto, bellen, hele dag 2 mailboxen op sync, etc) - dat zie ik een andere Smartphone me nog niet nadoen.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-07-2012 11:35 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ik zal straks ff beter lezen, ben eigenlijk aan het werk :P

Ivm de accu gaf ik al een linkje naar de Huawei en daarom was ik benieuwd wat je daarvan vond.

Voor je foon kan je btw ook een loos Google account aanmaken :P Heb ik ook voor m'n tablet.
kristan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:36:
Mpix zegt _niks_ over beeldkwaliteit. Software ook maar deels en dan alleen de beeldverwerking ná het nemen van de foto. Het grootste probleem in een telefoon is de sensor en het lensje.

[ Voor 67% gewijzigd door JT op 27-07-2012 11:45 ]

Ecodan warmtepomp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:38:
Ik zal straks ff beter lezen, ben eigenlijk aan het werk :P

Ivm de accu gaf ik al een linkje naar de Huawei en daarom was ik benieuwd wat je daarvan vond.

Voor je foon kan je btw ook een loos Google account aanmaken :P Heb ik ook voor m'n tablet.

[...]

Mpix zegt _niks_ over beeldkwaliteit. Software ook maar deels en dan alleen de beeldverwerking ná het nemen van de foto. Het grootste probleem in een telefoon is de sensor en het lensje.
Zo'n smartphone is tegenwoordig gewoon een integraal onderdeel van je leven, dus je gebruikt hem veel. Tuurlijk, ik zit dagelijks in de auto (waar ik een autolader heb) en heb 9/10 keer mijn laptop bij (met usb lader) maar ik wil er niet op hoeven plannen: als ik voor elke trip langer dan X uren rekening moet houden met de accustatus van mijn mobiel, word ik daar gewoon chagrijning van.

Zeker als we even naar Zeeland of Duitsland rijden (familie) vertrekken we soms zonder enige planning en zijn dan makkelijk een dag weg. Onderweg gebruik ik de navigatie en op locatie gebruik ik de camera + andere zaken.

Last but not least: Als wij op vakantie gaan is dat vaak een kampeervakantie. Alhoewel je daar de auto ook bij hebt rij je er veel minder in, de telefoon wordt echter nog steeds gebruikt als wekker en fototoestel, en soms om info over bezienswaardigheden op te zoeken.

Ik vind het niet meer van deze tijd dat wij zijn geëvolueerd van briljante autonomie (2+ weken voor een 6310i) naar maximaal één dag, terwijl er enorme vooruitgang is in accu-techiek. Tuurlijk verlangen wij meer van het toestel, maar ergens stopt het voor mij.

Als de optie er was zou ik nog eerder een smartphone met een e-ink scherm pakken, dan maar wat minder resolutie on-screen :P. Het feit dat ik met mijn Kindle 4+ weken kan lezen (incl. led-light!) op 3 uur laadtijd vind ik fucking geweldig en ik vind de tradeoff (zwart wit, langzamer scherm) helemaal niet erg.
JT schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:38:

Klopt. Mijn N8 neemt foto's die hit/mis zijn qua scherpte met onze Sony W55 (5MP) camera, maar mijn foto's zijn kleurechter, als tradeoff heb ik meer ruis en geen zoom.

De Nokia heb ik echter altijd bij, de Sony niet :P.
Die nieuwe 808 heeft 41MP maar gebruikt ze slimmer, in de praktijk hou je meestal 5 ~ 14MP gemiddeld over, wat meer dan genoeg is.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-07-2012 11:58 ]

• JT

JT

VETAK y0

Die 41mpix is volgens mij niet de truc van de foon maar gewoon een (voor een foon) goede sensor, goede lens en goede software :)

Ecodan warmtepomp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ben alsnog voor de Pureview 808 gegaan. Doorslaggevend was de beschikbaarheid (via Mugen Power) van een 3000Mah accu voor dat apparaat. Hartstikke blij dat ik het heb gedaan, fijn toestel :).
Pagina: 1