Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MAC] Optimale backup situatie. Graag advies

Pagina: 1
Acties:

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
We willen intern backups gaan maken op de LaCie 2big NAS via RAID 1 zodat we altijd een dubbele backup hebben. Dit is allemaal geen probleem.

Daarnaast willen we ook een backup maken naar een externe locatie (in geval van brand of diestal).
Hoe kunnen we dit het beste opzetten?

De LaCie 2big NAS ondersteunt FTP. Deze kan dus extern uploaden naar een in te stellen IP.
Is het beter om voor de externe locatie ook een LaCie 2big NAS aan te schaffen? Of kunnen we hier net zo goed een "normale" hardeschijf via Airport Extreme neerzetten?

Afbeeldingslocatie: http://www.tsfo.nl/backup_schema.jpg

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FTP is een onveilig protocol, zonder versleuteling. Is er geen andere optie?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dennisderoo
Daar had ik niet over nagedacht.
De LaCie NAS ondersteunt wel SFTP.

LaCie d2 Network 2 ondersteunt ook SFTP voor de externe locatie.

Is dit gemakkelijk te configureren of vereist dit nog specifieke aanpassingen in de router? (airport extreme)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Kijk eens naar rsync. Eventueel getunneld over SSH.

Dit is een protocol wat vrij goed ondersteund wordt door de meeste Linux achtige OSen.
Verder is het hiermee mogelijk om spulletjes incrementeel te versturen wat een hele hoop dataverkeer scheelt.

Door een even/oneven week backup te scripten kun je ervoor zorgen dat er altijd een werkbare kopie op de externe NAS staat. Uploaden duurt over een WAN link meestal meerdere dagen. Door de backup van vorige week veilig en onaangeroerd te laten heb je die altijd nog als er tijdens het kopieren iets gebeurd met je bron-NAS.

while (! ( succeed = try ()));

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
rsync? ... maar synchronisatie is geen backup!
Nee ook niet met even / oneven weken.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jimbo123 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 18:26:
rsync? ... maar synchronisatie is geen backup!
Nee ook niet met even / oneven weken.
Synchronisatie van een backup met een externe locatie is natuurlijk wel (een extra) backup :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Herko_ter_Horst schreef op maandag 25 juni 2012 @ 18:28:
[...]

Synchronisatie van een backup met een externe locatie is natuurlijk wel (een extra) backup :)
En dan erachter komen dat je backup f*cked is na een jaar en je externe backup daardoor ook onleesbaar is. *;

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik had dit eerst ook opgezet met een rsync, maar met een 1TB Timecapsule die gewoon vol staat met data van 4 Macs (zelfs na filtering/uitschakelen bepaalde mappen) heb je een wijzigingsgraad die niet echt nachtelijk te syncen is.

Daarom pak ik nu eens in de maand externe schijf, hang die aan de timecapsule en laat hem dan archiven, duurt een dagje oid en dan gaat ie weer terug de kluis in bij m'n ouders.

Overigens RAID1 += dubbele back-up.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 26-06-2012 08:22 ]

• Dennisderoo
Ik schat dat er ongeveer 10GB/15GB aan data per dag overgepompt moet worden.
Straks krijgen we glasvezel. Een dagelijkse backup zou dan toch haalbaar moeten zijn?
Sander schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:22:
Daarom pak ik nu eens in de maand externe schijf, hang die aan de timecapsule en laat hem dan archiven, duurt een dagje oid en dan gaat ie weer terug de kluis in bij m'n ouders.
Hier willen wij juist vanaf, omdat dit vaak vergeten wordt.

Ik ga me maar eens verdiepen in rsync.
De LaCie 2big NAS ondersteunt dit overigens wel :
"NAS naar NAS: geprogrammeerd, gecodeerd, block-niveau, incrementeel en gecomprimeerd naar lokale of niet lokale NAS"

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Sander schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:22:
Overigens RAID1 += dubbele back-up.
RAID is geen backup. Het enige waar dit (bij sommige raid levels) bescherming voor geeft is het falen van een disk.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jimbo123 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:02:
[...]

RAID is geen backup. Het enige waar dit (bij sommige raid levels) bescherming voor geeft is het falen van een disk.
Dat was exact wat ik bedoelde, alleen op de een of andere manier stond er een + ipv !=.
Pagina: 1