Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Fudgem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08-2024

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Ik heb een raar probleem. De laatste tijd knalt mijn PC er op willekeurige momenten uit. Ik vermoed dat de voeding de oorzaak is, maar dat weet ik niet zeker. Dit zijn de feiten:

* Er is geen peil op te trekken wanneer het gebeurd, soms na 30 seconden al (terwijl Windows nog aan het laden is), soms na 5 minuten, soms na 1 uur.
* De temperatuur van de CPU is rond de 45-50 graden, vrij constant.
* Ik ben overgestapt van Windows XP naar Windows 7, maar dat verhielp het probleem niet.
* Ik heb al een memtest gedaan, geen fouten gevonden.
* Ik heb alle kabels gecheckt, zitten er goed in.
* Ik heb AVG een virusscan laten draaien.
* Ik heb de RAM-modules erin en eruit gehaald, hielp ook niet.
* Mijn oude videokaart werd heel heet en maakte veel herrie, dus ik heb een nieuwe gekocht, dat verhielp het probleem ook niet.
* Ik hoor af en toe als ik naast de PC zit, een heel zacht tikje, zou dit de voeding kunnen zijn?
* Omdat ik Windows 7 net (2 dagen geleden) geinstalleerd heb, heb ik dus ook de nieuwste drivers.
* Ik had een USB-Hub aan de PC hangen. Die eruit gehaald, dat hielp ook niet.

Zojuist heb ik de PC aangezet, en dan gelijk in het BIOS-Menu gezet. Daar knalde hij er na een tijdje ook uit. Windows was dus nog helemaal niet gestart. Het lijkt me dan vrijwel uitgesloten dat het een probleem met Windows is, het zou dan een hardware-probleem moeten zijn. De CPU-temperatuur in de bios is trouwens ook ongeveer 47 graden.

Ik merk dat als ik mijn PC via DVI-HDMI aan mijn Panasonic Plasma-TV koppel, hij er dan eerder uit knalt. Mijn Plasma TV is dan een extended desktop van mijn PC. Als ik dit uitschakel, blijft het probleem bestaan, alleen gebeurd het misschien iets minder snel.

Dit alles leidt mij ertoe dat ik mijn voeding als oorzaak verdenk. het is een Coolermaster 390w, van 5-6 jaar oud. Misschien dat die versleten is en de stroomvraag van de PC niet meer aankan? Maar voordat ik een nieuwe voeding aanschaf, wilde ik dit toch even aan jullie voorleggen. Kloppen mijn conclusies, of zie ik iets over het hoofd?

Mijn specs:
CPU: AMD Atlon 64 X2 3800
Mobo: Asrock ALIVENF4G-DVI
Ram: 2GB PC6400 DDR2
HD: Seagate Barracuda 320 GB SataII
GPU: Geforce GT520 1GB

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33
Het kan inderdaad je voeding zijn, even een andere lenen, uitproberen en je weet het. :D

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Net nieuwe voeding (Fortron 500w) gekocht, en hij knalde er al snel weer uit. Zou het dan een kapot mobo zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Fudgem op 25-06-2012 18:44 ]

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

• lauyylauyy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-03 10:25
Fudgem schreef op maandag 25 juni 2012 @ 18:44:
Net nieuwe voeding (Fortron 500w) gekocht, en hij knalde er al snel weer uit. Zou het dan een kapot mobo zijn?
Probeer hem eens zonder biosbatterij, en anders misschien met 1 ram module.
Probeer (als je moederbord dit heeft) eens te booten via de onboard vga uitgang

 Macbook Pro Retina 15'' 2.7Ghz / 16GB Ram / 256GB SSD ♬ iPhone 12 Pro 256GB Blue ⌘

• gbh
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03-2024

gbh

haal de batterij van je moederbord er eens minstens 24 uur van af en mik er daarna een nieuwe in, heeft bij mij ook gewerkt

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
Een paar dingen die je nog kunt proberen:

Je mobo heeft ook onboard video;
gebruik je deze, of heb je hem uitgezet in het bios?

Heb je getest met steeds maar één geheugenmodule?

Wat voor meldingen staan er in de eventviewer rond de tijden dat de PC stopt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Opstarten zonder bios batterij helpt niet. Ook 1 ram module maakt geen verschil, en via de onboard vga ook niet. Ik zal de batterij er 24 uithalen en er een nieuwe indoen. Ik neem aan dat dan de stroom er ook af moet?

Edit: Overigens is de bios up to date, en heb ik hem laatst al eens een keer gereset (met de jumpert)...

Edit: Ik heb net na 24 uur de stroom eraf een nieuw batterijetje in het mobo gedaan. Dat was 15 minuten geleden. Tot nu toe doet ie het nog. Duimen maar!

[ Voor 39% gewijzigd door Fudgem op 26-06-2012 22:57 ]

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Nou, het leek goed te gaan, maar helaas. Hij deed het gisteravond na de nieuwe batterij 3 uur zonder problemen. Dus ik had de pc de hele nacht aan laten staan om hem te testen. Vanmorgen stond die helaas uit. En nu knalt ie er binnen de minuut weer uit. Ik heb nog een paar dingen zonder succes geprobeerd:

* dvd brandert losgekoppeld
* hd losgekoppeld
* alle casefans losgekoppeld
* alle kabels behalve stroom en monitor eruit

maar dit hielp allemaal niet. Ik vermoed nu echt dat het mobo stuk is. Dat zou heel vervelend zijn...

Ps: ik heb gisteren in de event viewer gekeken, maar daar viel mij niets op...

• Tens
Hm, je zou toch minstens een 'recovered from unexpected power down' oid verwachten.

maar:
nieuw OS
nieuwe videokaart
nieuwe voeding
ram uitgesloten
alle niet beslist noodzakelijke apparaten uitgesloten.

Blijft er weinig anders over.........

Vergezocht, maar wel mogelijk en dus handig te bekijken voordat je een nieuw mobo haalt:

Spanningspieken/dippen.
Lastig zelf te meten, met een ups ertussen is dit te testen/op te lossen.

Schakel eens in zonder externe apparaten/kabels (monitor/netwerk/printer/tobo/muis/ etc); De PC blijft dan in het bios hangen met een foutmelding die je niet ziet, maar hij is eerder ook al in het bios uitgevallen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:09:

Vergezocht, maar wel mogelijk en dus handig te bekijken voordat je een nieuw mobo haalt:

Spanningspieken/dippen.
Lastig zelf te meten, met een ups ertussen is dit te testen/op te lossen.

Schakel eens in zonder externe apparaten/kabels (monitor/netwerk/printer/tobo/muis/ etc); De PC blijft dan in het bios hangen met een foutmelding die je niet ziet, maar hij is eerder ook al in het bios uitgevallen.
Ik probeerde het tweede net. Hij valt na een paar minuten ook uit. Dus het is geen extern apparaat wat het veroorzaakt. Hoe meet ik die spanningspieken/dippen?

Ik bedenk me net, ik heb mijn PC aan een stekkerblok hangen met vrij veel apparaten er aan, zou dat het kunnen veroorzaken?

[ Voor 8% gewijzigd door Fudgem op 27-06-2012 14:45 ]

Verwijderd

Dit zou een storing in de netstroom kunnen zijn van bv een dimmer, home plug, of een stekkerblok met overspanningsbeveiliging (die kunnen gaan storen en geven soms te weinig stroom....).
Aansluiten direct op het stopcontact, geen randapparatuur en op dezelfde groep geen apparatuur aansluiten die het 220V signaal beinvloeden zoals Dimmers en Home plugs.
Als dit niet helpt en je hebt de voeding uitgesloten, dan is het waarschijnlijk een half defecte condensator op het moederbord en die fout zie je niet met de gangbare testsoftware.
Dit kan je proberen te testen door de PC een paar dagen uit het stopcontact te halen en dan opnieuw op te starten.

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:36:
Dit zou een storing in de netstroom kunnen zijn van bv een dimmer, home plug, of een stekkerblok met overspanningsbeveiliging (die kunnen gaan storen en geven soms te weinig stroom....).
Aansluiten direct op het stopcontact, geen randapparatuur en op dezelfde groep geen apparatuur aansluiten die het 220V signaal beinvloeden zoals Dimmers en Home plugs.
Als dit niet helpt en je hebt de voeding uitgesloten, dan is het waarschijnlijk een half defecte condensator op het moederbord en die fout zie je niet met de gangbare testsoftware.
Dit kan je proberen te testen door de PC een paar dagen uit het stopcontact te halen en dan opnieuw op te starten.
Ik heb de PC net direct aan het wandcontact gehangen, en dat maakte geen verschil. Ik kan de PC een paar dagen uit het stopcontact halen. Zou de PC het dan, als het aan een condensator ligt, weer moeten doen? Of is dat een manier om te bevestigen dat het moederbord gaar is?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
uitwisselen met een andere (even lenen is een stuk goedkoper dan een nieuwe kopen ;))

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Wat uitwisselen, het moederbord?

• Fusion6
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11 07:40
ja het moederbord word bedoelt

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Hmm, ik kan niet zo snel een moederbord van iemand lenen denk ik.

Ik denk dat ik toch maar een nieuwe koop. Zouden jullie mij dan aanraden om alleen het moederbord te vervangen (een AM2 socket dus), zodat ik de rest van mijn hardware (CPU en RAM) niet hoef te vervangen? Of toch maar gelijk alles nieuw?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
Misschien kan je van tweakers (door V&A sectie) wat lenen? of anders tegen een kleine vergoeding? of desnoods 2dehands in de V&A sectie een AM2 mobo kopen?

• Tens
Fudgem schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:26:
[...]

Ik heb de PC net direct aan het wandcontact gehangen, en dat maakte geen verschil. Ik kan de PC een paar dagen uit het stopcontact halen. Zou de PC het dan, als het aan een condensator ligt, weer moeten doen? Of is dat een manier om te bevestigen dat het moederbord gaar is?
Bolle condensatoren is een goede aanwijzing.

zoek maar even afbeeldingen met de term: bolle condensator moederbord

Dan krijg je een beeld van wat ik bedoel.

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Ik heb nog even goed in de eventviewer gekeken, en deze twee dingen vielen mij op:

Onder critical staat Kernel Power
Onder error staat Kernel Processor Power

• Tens
Fudgem schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:20:
Ik heb nog even goed in de eventviewer gekeken, en deze twee dingen vielen mij op:

Onder critical staat Kernel Power
Onder error staat Kernel Processor Power
Typische foutmelding bij spanningsverlies, of incorrect afsluiten.

Dat stekkerblok kan ook het probleem zijn, als daar een stekker of een voedinkje inhangt wat niet 100% verbinding maakt kan dat ook vreemde spanningspieken/dippen veroorzaken.

Probeer dat nog uit te sluiten, anders is het mobo of CPU (CPU's gaan als er niet overgeklokt wordt zelden stuk).
Meer opties zie ik nu even niet meer.

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Ik heb nog even de condensatoren bekeken, die zijn niet opgebold...

En ik heb de PC rechtstreeks aan het wandcontact gehangen, maakte geen verschil.

Dus ik vrees dat er weinig anders op zit dan een nieuwe mobo/CPU/RAM...

[ Voor 54% gewijzigd door Fudgem op 28-06-2012 14:17 ]

Pagina: 1