Draadloos netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02 23:32
Ik heb momenteel een Sweex LW053. Dit is een USB-adapter voor draadloos netwerk. Ik ben er echter ontevreden over, want soms heb ik drie tot vier streepjes verbindingssterkte en soms valt het helemaal weg. Niet optimaal als je online zit te gamen.

Ik beschik over een Asrock H77 Pro4/MVP moederbord waarbij de PCI-e 3 slot bezet is door een videokaart.

Ik kan een netwerkkaart gebruiken via USB, PCI, PCI-e 2x1 en PCI-e 2x16.

Mijn vraag is wat de voor en nadelen zijn van elke variant en welke 802.11-versie ik nodig heb. Ik heb thuis een 50mb/s abonnement. Mijn budget is maximaal 40 euro.

Het volgende heb ik gevonden in de pricewatch:
USB: Linksys AE1000 Wireless-N USB Adapter
PCI: Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N
PCI-e 1x:TP-Link TL-WDN4800

Er zijn geen PCI-e 16x netwerkkaarten geloof ik, het is echter wel backwards compatible.

[ Voor 28% gewijzigd door Nfear op 25-06-2012 12:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB en PCI hebben vrij beperkte bandbreedte, PCI zit op 133MB/s voor de hele bus, nu zul je daar met 1 netwerkkaartje nog niet aankomen, maar als je er nog meerdere dingen aan hebt hangen kan het snel gaan.
USB2.0 zit op 480Mb/s (60MB/s) voor de hele bus, dus die is nog wat beperkter.

PCIe geeft je 250MB/s per lane, dus dan heb je een stuk meer bandbreedte, en lanes worden niet gedeeld, dus dat komt goed uit. Daarbij is PCIe toch de toekomst, dus zou ik gewoon daarvoor gaan.

PCIe x1 is compatible met x16 en vice versa, je zit hooguit met het formaat dat wat lastig wordt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Denk ook na over welk van deze aansluitingen je nog meer gebruikt. Als je geen PCI kaarten hebt maar wel externe USB 2.0 schijven is het interessanter een PCI WiFi kaart te nemen omdat een externe USB 2.0 hardeschijf anders impact kan hebben op je WiFi snelheid als je veel data over stuurt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nfear
- 1 x PCI Express 3.0 x16 slot (PCIE2: x16 mode), deze is bezet door mijn videokaart.
- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (PCIE3: x4 mode), vrij.
- 1 x PCI Express 2.0 x1 slot, vrij.
- 3 x PCI slots, vrij.

Aangezien ik meerdere USB-apparaten gebruik kan ik het beste een interne kaart gebruiken. Dan zou een PCI-e kaart de beste keuze zijn. Is er veel verschil tussen de PCI Express 2.0 x1 en x16? De netwerkkaarten zijn volgens mijn x1. Kan ik het beste het daarop aansluiten? Ik weet trouwens niet wat met die modes bedoeld worden.

Merk ik het verschil tussen een TP-Link TL-WDN4800 en een TP-Link TL-WN781N als ik over een 50mb abonnement beschik?

Mijn laptop heeft een Ralink RT5390 en daar ben ik tevreden over.

[ Voor 11% gewijzigd door Nfear op 26-06-2012 09:43 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het maakt niet zoveel uit of je een x16 of x1 slot pakt, er wordt toch altijd maar 1 lane gebruikt als het een PCIe x1 kaartje is.

• Nfear
Dat maakt dus niet zoveel uit.

Merk ik een verschil tussen een TP-Link TL-WDN4800 en een TP-Link TL-WN781N als ik over een 50mb abonnement beschik?

Op Azerty is de WDN4800 niet eens te vinden, alleen benaderbaar met de link via de pricewatch.

Kan ik dan beter voor de WN781N gaan? Ik wil eigenlijk dat het ontvangst beter wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Nfear op 26-06-2012 14:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de rest van je netwerk, als je een kaart die 450Mb/s aankan in een netwerk hangt dat 150Mb/s aankan, dan ga je er niet zoveel aan hebben natuurlijk.

Wat je voor internetabo hebt staat daar los van natuurlijk

• Nfear
Dan kan ik beter voor een 150mbps variant gaan met één antenne. Het gaat er mij dan meer om dat ik een betere signaalsterkte ontvang.

Kan ik met een TP-Link TL-WN781N een betere signaal verwachten dan met de USB Dongle die ik in de TS aangaf?

• Nfear
Ik word een beetje zat van de USB-apparaat. krijg ik betere ontvangsterkte met een interne kaart?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

USB heeft de beperking dat het maar 500mA aan stroom kan gebruiken, en dat is niet altijd genoeg voor de antenne en de chips. Met een PCI(e) kaart heb je daar geen last van, en dat werkt een stuk beter, in theorie. Je hebt natuurlijk nog steeds heel goede netwerkkaartjes op USB, en prutszooi op PCI en PCIe.

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:46
Het is niet m'n bedoeling om deze thread een andere kant op te sturen, maar heb je wel eens gedacht aan een powerline adapter om je netwerksignaal te versturen?

Mijn ervaring is dat de verbinding zeer stabiel is (nooit uitval gehad) maar de snelheid ligt wel ruim onder de specificaties, maar dit is waarschijnlijk wel voldoende voor je internetbandbreedte.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/791/powerline.html

• Nfear
Ik gebruik nu al een tijdje een TP-Link TL-WN781N als draadloze netwerkkaart. Echter valt het signaal nog steeds soms compleet weg, terwijl ik niet ver weg van de router zit. Mijn telefoon en laptop halen een veel betere ontvangst, terwijl de afstand nog groter kan zijn. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Pagina: 1