Vervanging laptop door fabrikant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-10 15:09
Beste Tweakers,

Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een HP DV6-3000 laptop, welke reeds 3 maal de rma in is gegaan voor verschillende issues (allemaal hitte problemen).
Uiteraard ben ik eerst bij de winkel aan gaan kloppen(azerty) om het bij hun te verhalen, immers zijn zij de verkoper en niet HP zelf.

Azerty gaf echter aan dat het sneller is dat ik zelf contact op neem met HP aangezien ik de schakel azerty-hp uit de rma procedure neem. Daarom heb ik 3 maal zelf de laptop op rma gestuurd, en azerty hiervan op de hoogte gesteld.

Na deze 3e reparatie was ik echter nog erg ontevreden over de laptop & laatste reparatie, waardoor ik eigenlijk geen vertrouwen meer in de laptop had en zeker geen zin had in een 4e reparatie. HP heeft me uiteindelijk voorgesteld om de laptop terug te nemen en bij staples een waardebon te krijgen voor de aankoopprijs.

Dit lijkt me een heel mooi gebaar van HP, toch vraag ik me nog één ding af:

Wat zijn de rechten/plichten van Azerty m.b.t. deze casus?
Azerty is bij mijn weten de verkoper, dus zou als eerst aansprakelijk worden gesteld. Dat zij het onderling met HP regelen doet daar niet aan af.

De reden dat ik het vraag, is omdat ik graag wil weten wat mijn opties zijn. De staples is een groothandel, en heeft weinig ''krachtige'' (met name de gpu) consumentenlaptops. Ze hebben bijna alleen maar zakelijke modellen. Daarnaast kan ik de waardebon van HP alleen gebruiken voor een nieuwe HP laptop.

Graag jullie kijk op deze kwestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Azerty heeft de plicht jou een deugdelijk product te leveren en als dat niet lukt, dat zonder ernstige overlast op te lossen. Daarbij is in eerste instantie aan Azerty de keus of ze overgaan tot reparatie, vervanging door een gelijkwaardig product of ontbinding. Als reparatie (of vervanging) echter herhaaldelijk niet het gewenste resultaat geeft, dan kan de consument de koop ontbinden, waarbij het aankoopbedrag* moet worden terugbetaald.

Je kan dus proberen via Azerty de koop te ontbinden op grond van dat ze geen deugdelijk product hebben geleverd en meerdere reparatiepogingen dat niet hebben kunnen verhelpen. Azerty kan je niet afschepen met een waardebon. Of Azerty verzoeken een vervangend product naar jouw keuze te leveren.

Zie ook Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

*Er staat wel iets in de wet over het mogelijk verlagen van de vergoeding op basis van de periode waarin het product gebruikt is, dus het kan zijn dat Azerty minder soepel is dan HP voor wat betreft de hoogte van de vergoeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 25-06-2012 11:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Denk overigens dat je heel blij moet zijn met de actie van HP.

Als je ontbindt, krijg je de dagwaarde terug. Aangezien Azerty waarschijnlijk een afschrijvingstermijn van 3 jaar zal hanteren, krijg je nu dus nog de helft van de nieuwwaarde. Je hebt nu een waardebon voor de aankoopprijs.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-10 15:09
Ja ik ben ook zeker heel erg blij met het aanbod van HP, ik vind hun service echt heel goed, wordt altijd vriendelijk en snel geholpen, in tegenstelling tot bij andere fabrikanten. Ik vroeg me enkel af hoe het juridisch zat met de winkel waar ik hem oorspronkelijk had gekocht. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Wat r_bleumer zegt is niet waar.
Het is zoals Orion84 aangeeft.
Bij ontbinding van de koop wordt in beginsel uitgegaan van het aankoopbedrag.
Enkel kan een verrekening plaatsvinden voor het gebruik van de laptop, mits er sprake is geweest van een tijd normaal gebruik natuurlijk. Als het apparaat 5x in 3 maanden is opgestuurd (om maar eens wat te noemen) dan kan er niet echt van gebruik worden gesproken en is die verrekening ook niet van toepassing.
Dagwaarde speelt in dit verhaal juridisch gezien geen enkele rol.
De enige rol die het speelt is dat winkels er soms mee werken omdat het kennelijk makkelijker voor hen is ofzo.

Om terug te komen naar jouw case: Leg je verkoper het voorstel van HP voor en zie of je er onderling uit kan komen. Als HP toch die bon geeft, valt er via de winkel wellicht wel wat te regelen.
Zoals jezelf al aangeeft is juridisch gezien de winkel de partij die je problemen dient op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Paulus0013 op 26-06-2012 02:42 ]