mITX High End GamePC/Workstation

Pagina: 1
Acties:

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:57
Omdat ik niet veel ruimte rond mijn buro heb en ik toch wat kastruimte moet gaan gebruiken voor administratie begint mijn full ATX tower enigzins in de weg te staan. Het huidige meubel wordt straks gewoon kastruimte. Dan moet mijn case dus ergens anders heen. Ik vind het niet erg om deze op het buro te hebben maar in bovenste gedeelte van het meubel kan ook. Wel is dan een enorme beperkende factor de breedte van het meubel maar deze wil ik nu nog niet eraan meegeven.

Momenteel staat er:
Case: Corsair Obsidian 550D
MB: Asus M4A89GTD-Pro
CPU: AMD FX-8120
CPU Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz
GPU: Sapphire 7870 Ghz Edition
SSD: Vertex 2 60GB
HDD: 2x 7200RPM WD 1TB / 1x 5400RPM WD 2TB
PSU: BeQiuet 530W

Het idee is dus om zo klein mogelijk te bouwen met zoveel mogelijk prestaties en voor zo min mogelijk geld. Alles wat vernieuwd wordt zal uiteraard ook verkocht worden. Dus de case en moederbord worden verkocht. Nu zit ik eigenlijk met een klein dilemma, mATX of mITX...

De hardeschijven van de huidige PC komen niet meer in de case maar in een server/nas. Als er ruimte overblijft in de case dan komt er mss een 500GB 2,5" in te zitten naast een 128GB SSD.

Het volgende had ik zelf al een beetje samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z77E-ITX€ 133,40€ 133,40
1Lian Li PC-Q25B€ 103,99€ 103,99
1Corsair Hydro Series H80€ 82,-€ 82,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 94,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 129,70€ 129,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,09

Bovenstaande is dus mITX maar wanneer men goede argumenten heeft om mATX te nemen hoor ik die graag.

De computer gaat voornamelijk gebruikt worden om BF3 op Ultra te spelen (met AA uit) en Vsync aan. En daarnaast voor 3D modelling. Er is op dit moment niet echt een budget. Ik heb wel ongeveer de richtlijn voor mezelf niet meer dan 200 euro bij te leggen op de spullen die ik verkoop om nieuw spul aan te schaffen.

Wanneer aanvulling gewenst is let me know

[ Voor 42% gewijzigd door Mistacal op 29-06-2012 08:24 ]

__/`\__/`\__

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Heb je al een bepaalde behuizing op het oog? Deze is vaak bepalend voor je andere onderdelen, bijvoorbeeld de maximale lengte van je videokaart of de hoogte van je CPU-koeler.

Er zijn o.a. van Silverstone en Lian Li wel mITX-behuizingen beschikbaar waar je een stevige videokaart in kan bouwen, zoals de pricewatch: Silverstone SG07 (zit al een 600W voeding in) of de pricewatch: Lian Li PC-Q08B.

• Mistacal
Heb uiteraard al her en der gekeken. Welke mij enorm aansprak was de LanGear Da Box 100 maar de bouwkwaliteit schijnt wat minder te zijn.

Heb in 2 richtingen gekeken betreft kastjes.

mATX:
LianLi PC-V355
LianLi PC-V354
LanGear Da Box 100

Hier heb ik ook nog wel wat van die HTPC cases gezien die mij trekken maar hebben momenteel nog geen voorkeurspositie

mITX:
Fractal Design Node 304
Silverstone SG05
Silverstone SG08 (duur)
LianLi PC-Q25
LianLi PC-Q08

Ook hier wederom nog HTPC kasten gezien die wel leuk zijn voor op het buro.

Belangrijk is de Videokaart die moet passen. Mijn Scythe neem ik niet mee als koeler want dat wordt bijna onmogelijk. Behalve in de Node 304 en DaBox 100. Overigens vind ik het niet erg om HDD brackets op te offeren voor de GPU aangezien een SSD zo weggestopt is ergens.

__/`\__/`\__

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Ik zou bijna zeggen dat een Bitfenix Prodigy een goede middenweg is. Het is een mITX case, wel iets groter dan de rest van de mITX cases, maar biedt ruimte voor zelfs de grootste grafische kaarten (GTX 690 past), er kan een normale ATX format PSU in, heeft goede airflow, meer dan genoeg mogelijkheden voor waterkoeling etc. etc. Kort samengevat: zie deze review :)

In de Pricewatch staat geen prijs weergegeven maar als ik me niet vergis kost hij 69 euro (dus ook nog best goedkoop).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Mistacal
De prodigy is een leuk schattig kastje maar te groot voor een mITX build als je het mij vraagt. 440mm dat is best groot als je kijkt dat de meeste SSF builds zo rond 300mm max zitten. De LianLi PC-Q25 trekt mij dan wel meer. Als het een mATX kast was geweest had ik hem gekocht. :)

__/`\__/`\__

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Moi_in_actie schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:08:
Ik zou bijna zeggen dat een Bitfenix Prodigy een goede middenweg is. Het is een mITX case, wel iets groter dan de rest van de mITX cases, maar biedt ruimte voor zelfs de grootste grafische kaarten (GTX 690 past), er kan een normale ATX format PSU in, heeft goede airflow, meer dan genoeg mogelijkheden voor waterkoeling etc. etc. Kort samengevat: zie deze review :)

In de Pricewatch staat geen prijs weergegeven maar als ik me niet vergis kost hij 69 euro (dus ook nog best goedkoop).
Voor een mITX-behuizing is de Bitfenix Prodigy overigens kolossaal met zijn 36 liter inhoud. Zelfs de meeste mATX-behuizingen zijn kleiner.

• Mistacal
Qua kast moet ik het echt nog even aanzien. De case moet ook WAF hebben omdat deze op het buro komt te staan. LianLi's lenen zich daar goed voor maar ik wil niet teveel inlever op koeling en vereiste mogelijkheden. De SG08 van silverstone is erg mooi maar zeker veel te duur. Ik zal hier nog even over moeten denken.

Betreft de overige hardware ben ik nog niet helemaal zeker als het gaat om workstation begrippen. Zeker de overstap naar Intel en de daarbij behorende chipsets, functies van moederborden e.d. is nog even inlezen. Ik heb nu de Z77 van Asrock gekozen maar meer omdat die er wel goed uitzien en in eerste opzicht opties zat heeft. Het moederbord zal minimaal 1 SSD en een 2,5" HDD moeten draaien. Wat zijn nog meer specifieke intel snufjes die makkelijk te zijn gebruiken?

Geheugen neem ik 16GB vanwege 3D modelling en rendering van de modellen.

CPU kies ik voor een i5 vanwege het extra beetje snelheid. Is dit wel wijsheid? Is een type lager niet beter voor de prijs/prestatie? Een beetje extra prik geven is iets wat mogelijk is mits de airflow e.d. dit toelaat.

Voeding heb ik nog, een 530W van BQ wat nu ook prima voldoet op een FX-8120 en 7870

__/`\__/`\__

• Mistacal
Weinig ITX gamers :'(

__/`\__/`\__

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:25
qua kast,
Die prodigy is wel echt een hele mooie kast hoor.
maarja met dergelijke videokaarten én maximale afmetingen van je kast, kom je denk ik met een Lian Li PC-Q08B heel goed weg.

Koeling is altijd een van de leukste dingen in zo'n bier-kratje.

let wel op de maximale afmetingen, ook van je voeding

over je workstation, als je veel rekenkracht nodig heb is zelfs de i7 een betere optie vanwege de HT.
ik zal denk ik een 3570K kiezen als ik jou was. als je prestatie/€ uit gaat zetten zal deze bijna bovenaan staan. denk dat alleen de G630 nog iets beter is, maar ga ervanuit dat die voor jou geen optie is.

kijk ook nog even naar een CPU koeler (Scythe)

moederbord zal ik gaan voor een
Asus P8H77-I
de Z-series hebben volgens mij alleen als extra voordeel dat ze de hardeschijf en SSD kunnen combineren.
ik heb het gehad op een Z68, was voor mij geen succes. ben meteen een grotere ssd gaan halen en gezien jij die al in je wens heb staan lijkt t me prima.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Maar je zou ook zoiets: pricewatch: Shuttle Barebone Shuttle SZ77R5 1155 500W 80+ kunnen gebruiken en dan met 16GB geheugen, i5/i7, SSD, HDD en een dikke videokaart. Het is misschien wat duurder, maar het zijn wel allemaal (behuizing, moederbord, koeling en voeding) hoge kwaliteit onderdelen.

Grillmeister

• Mistacal
leon1989 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:32:
qua kast,
over je workstation, als je veel rekenkracht nodig heb is zelfs de i7 een betere optie vanwege de HT.
ik zal denk ik een 3570K kiezen als ik jou was. als je prestatie/€ uit gaat zetten zal deze bijna bovenaan staan. denk dat alleen de G630 nog iets beter is, maar ga ervanuit dat die voor jou geen optie is.

kijk ook nog even naar een CPU koeler (Scythe)

moederbord zal ik gaan voor een
Asus P8H77-I
de Z-series hebben volgens mij alleen als extra voordeel dat ze de hardeschijf en SSD kunnen combineren.
ik heb het gehad op een Z68, was voor mij geen succes. ben meteen een grotere ssd gaan halen en gezien jij die al in je wens heb staan lijkt t me prima.
De G630 als in pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed
Dat zou niet echt een vooruitgang zijn ;)

CPU koeler wordt denk ik een H80 vanwege inbouwhoogte maar als de mugen past misschien die houden.

Maar voornamelijk, is dat het enige verschil in chipset? Als ik het goed begrijp zijn de Zxx series er voornamelijk voor OC. Geen Zxx plank ook geen K CPU?

Grotere SSD komt er idd al bij.

Die shuttle is inderdaad wel nice. Wel een stuk duurder, Wat maakt dit beter dan een zelfbouw? Ik denk namelijk zelf wel dat door zelfbouwen de kosten die shuttle eraan heeft gehad om te assembleren kan besparen en dus dezelfde hoogwaardige componenten kan gebruiken voor een lagere prijs.

__/`\__/`\__

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:25
ah, ja ik zie het
de H77 chipsets kunnen niet overclocken, dacht dat het de opvolger was van de P67, maar er was nog een H67.
aldus toch voor een Z77 gaan, wil je gaan overclocken

H80, kan ook erg groot zijn door de 2 koelers. dan is misschien de H60 nog een uitkomst.
De mugen pas overigens wel in een Bitfenix Prodigy, die lian li zal die niet passen.

Shuttle, tja ik vergelijk het altijd een beetje met apple.
het ziet er zeker wel leuk uit, is erg compact
maar:
moederbord kapot > kast aanpassen voor een ander moederbord, of een dure shuttle nemen
voeding > buiten dat die vaak te licht is, kapot = dure nieuwe voeding
Koeling > vind het altijd maar matig, zeker met zulke zware video kaarten

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
buro heb en ik toch wat kastruimte moet gaan gebruiken voor administratie begint mijn full ATX tower enigzins in de weg te staan. Het huidige meubel wordt straks gewoon kastruimte

Kan je niet beter een scanner aanschaffen? Thuis en op mijn werk heb ik helemaal geen archief meer.

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
pricewatch: Silverstone FT03-MINI

Is deze kast misschien iets voor je? passen vrij veel kaarten in en een goede airflow voor een klein kastje. Weet alleen niet welke processor koelers erin kunnen.

• Mistacal
leon1989 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:21:
ah, ja ik zie het
de H77 chipsets kunnen niet overclocken, dacht dat het de opvolger was van de P67, maar er was nog een H67.
aldus toch voor een Z77 gaan, wil je gaan overclocken

H80, kan ook erg groot zijn door de 2 koelers. dan is misschien de H60 nog een uitkomst.
De mugen pas overigens wel in een Bitfenix Prodigy, die lian li zal die niet passen.

Shuttle, tja ik vergelijk het altijd een beetje met apple.
het ziet er zeker wel leuk uit, is erg compact
maar:
moederbord kapot > kast aanpassen voor een ander moederbord, of een dure shuttle nemen
voeding > buiten dat die vaak te licht is, kapot = dure nieuwe voeding
Koeling > vind het altijd maar matig, zeker met zulke zware video kaarten
Die shuttle gaat hem sowieso niet worden en de prodigy vnid ik eenmaal te groot helaas want vind het echt een grappig ding.
tweakerharrie schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:25:
buro heb en ik toch wat kastruimte moet gaan gebruiken voor administratie begint mijn full ATX tower enigzins in de weg te staan. Het huidige meubel wordt straks gewoon kastruimte

Kan je niet beter een scanner aanschaffen? Thuis en op mijn werk heb ik helemaal geen archief meer.
Ik weet niet hoeverre een digitaal archief mag (belastingdienst e.d.) maar ik vind het toch wel fijn om soms eens een boek te pakken met info van de fabrikant. Wel goed idee, ga er eens in verdiepen
Is dat niet mijn wenslijst?
oosterhofjf schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:05:
pricewatch: Silverstone FT03-MINI

Is deze kast misschien iets voor je? passen vrij veel kaarten in en een goede airflow voor een klein kastje. Weet alleen niet welke processor koelers erin kunnen.
Zat er vandaag al naar te kijken maar de voorkeur ligt toch nog op een vierkant ontwerp zoals de pc-q25

__/`\__/`\__

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
Oeps, niet goed opgelet :$

• Mistacal
Updatje met een eventueel slotje.

Kast en hardware is gekozen voor mijn doeleinde. Het zal een LanGear DaBox 100 worden met Asus AM3+ Evo plankje. Ik behoud de FX CPU en heb al een registry hack voor de GPU.

De inverstering in mITX is erg hoog en op dit moment vind ik het de prestatiewinst niet waard. Qua grote is de DaBox100 mooi klein maar nog wel groot vergeleken met de SG05. Toch een zeer acceptabele verandering

Een buildlog komt nog in een ander topic

__/`\__/`\__

Pagina: 1