[Perc 4] Disk initialize ongedaan maken

Pagina: 1
Acties:

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 20:50
Hallo,

Ik had vorige week een probleem met een hele oude server (Dell Poweredge 800, Pentium 4 etc) en na een herstart was het bootscreen van de bios 'corrupt'. Nadat ik de server een paar uur uit had staan wilde hij weer normaal booten. In de tussen tijd had ik de 3 disken in een andere pe800 gedaan om te kijken of ik in ieder geval het OS nog gestart kreeg. (raid 1 met 1 spare)
Ik kreeg een melding van de raid controller dat de disk configuratie niet klopte met wat er bekend was van zijn oude disken configuratie en toen heb ik per ongeluk de disken initialized. En blijkbaar heeft die benaming toch een hele andere betekenis dan in windows. Want ik hoor nu van mensen dat de data op de disken geformatteerd zou zijn :(

zoals ik al zei, de oude server doet het inmiddels weer en ik heb alles teruggebracht naar de originele staat, maar ik kan met geen mogelijkheid meer naar het os booten.

Wat moet ik nou doen?
(Overigens, de server had brak geheugen, dat heb ik vervangen. Daarom boot de server nu wel goed)

[ Voor 5% gewijzigd door Hennie-M op 25-06-2012 09:47 ]

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Tsja, ik ben bang dat dat een restore van backup gaat worden, het initialiseren van de disken betekent dat de hele set opnieuw gesynchroniseerd word (en dus alles weg is)...

Verwijderd

En blijkbaar heeft die benaming toch een hele andere betekenis dan in windows. Want ik hoor nu van mensen dat de data op de disken geformatteerd zou zijn :(
Onder Windows geldt hetzelfde. Initialiseren wordt mee bedoeld de eerste 20MB zero-writen en een nieuw partitieschema (MBR/GPT) aanmaken. Dat is dus een destructieve actie die actief data vernietigt op je disk.

Bij RAID controllers werkt het iets anders; die schrijven configuratiegegevens over elke schijf naar de laatste sector (512-bytes) op elke schijf, de zogenaamde metasector. Als je die wist of overschrijft, zoals je nu kennelijk hebt gedaan, dan weet de RAID controllers niets meer over in wat voor array je die schijf eerst gebruikt hebt. Kortom; zie die hele disk als geformatteerd en leeg.

Aangezien je RAID1 draait, zou dat niet mogen uitmaken. Je hebt immers de andere schijf nog. Je zegt echter dat je 'met geen mogelijkheid' kunt booten. Wellicht dat je daar iets specifieker over wilt zijn? Edit: ah, je hebt AL je disks geinitialized. :X

Ook kun je veel meer informatie aanleveren, bijvoorbeeld de SMART data van de resterende schijf in je RAID1-configuratie.

Edit: begin met bovenste tip maar. Je zult buiten de RAID controller om moeten recoveren. Als je bekend bent met Ubuntu Linux kan dat een goed moment zijn om van LiveCD te booten. Dan kun je de SMART veilig stellen en de resterende disk scannen voor partitietabel en filesystem, en wellicht proberen het filesystem in Linux te benaderen. Je data is dus niet weg; maar ga geen rare dingen doen met je data. En hou die andere mirror disk volledig apart zodat je niet perongeluk beide mirror disks vernaggelt, dat zou zonde zijn.

Gewoon rustig blijven en beginnen met voorzichtige recovery, dus. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 09:53 ]

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:50:
[...]

Aangezien je RAID1 draait, zou dat niet mogen uitmaken. Je hebt immers de andere schijf nog. Je zegt echter dat je 'met geen mogelijkheid' kunt booten. Wellicht dat je daar iets specifieker over wilt zijn?
Volgens mij heeft 'ie de hele set erin gestopt. Edit: maar dat had je al gezien :)

en init = sync bij PERC controllers (daarom duurt het altijd zo lang :()

[ Voor 3% gewijzigd door MindStorm op 25-06-2012 09:53 ]

Verwijderd

Wat hij precies heeft gedaan is wel belangrijk ja.

Initialiseren als in het beschikbaar maken van een disk voor RAID arrays, dat is een metasector update wat in 0.1 seconde klaar is. Maar als hij een nieuwe redundante RAID set heeft gemaakt zoals RAID1 of RAID5 en daarvoor zijn bestaande schijven heeft gebruikt, dan wordt er een rebuild gedaan van 2+ uur waarbij alle data permanent naar de eeuwige datavelden gaat. In dat geval is alle hoop vervlogen.

Maar ik maak niets uit zijn verhaal op dat hij 2 uur naar zo'n schermpje heeft zitten kijken. Dus TS: leg het eens goed uit. Wellicht is er nog hoop. ;)

• Hennie-M
Ik heb dus een initialisatie gedaan die vrij snel was met alle 3 de disken erin. En ik heb vrijdag nog wat meer zitten rommelen in die controller settings waaronder een uitgebreide check. Ik kan mij niet herinneren dat ik een langzame initialisatie heb gedaan.

Restoren zal lastig worden, er is geen backup van. Gelukkig is het niet belangrijk en is het de enige DC die toegang verleend naar archieven die we moeten bewaren en in kunnen zien. Heerlijk, van die erfenissen van voorgangers. Beetje jammer dat ik nu zelf de bal laat vallen.

Ik zal zo eens proberen om een disk op een andere scsi controller aan te sluiten en te kijken of ik dan toch nog iets terug kan halen.

• Hennie-M
Ik kan de losse disken wel inzien en ik kan met recovery tooltjes wel wat terug halen. Alleen zijn de meeste bestandsnamen dan gelimiteerd tot 8 karakters. Maar er staat iig nog wel wat op de schijf.

Is er een manier om de disk bootable te krijgen zonder bestanden te moeten recoveren? Want als ik het goed begreep is de index verdwenen en niet de files zelf.

Verwijderd

Je hebt recovery nodig op basis van de NTFS metadata, en niet een dom recoveryprogramma wat alleen naar MFT references kijkt. Kortom, gebruik de juiste software.

Wil je serieus recoveren, dan zet je eerst alle gegevens op een tijdelijke werkschijf, zodat je rustig kunt experimenteren zonder blijvende gevolgen; je bronmateriaal blijft dan beschermd en je kunt fouten maken zonder ernstige gevolgen. Als je simpel wilt proberen te recoveren met gevaar voor je data: maak opnieuw de RAID array aan met dezelfde twee schijven. Doe dan een chkdsk in windows-omgeving op het volume, daarna recoveren gewoon via windows.

• Hennie-M
Om dit topic nuttig te houden voor andere mensen die ook domme dingen doen:
Ik heb het inmiddels opgelost met dank aan CiPHER!

Samenvattend,
Ik had een raid set (Raid 1 met 1 hotspare) en die had ik geïnitialiseerd op een andere raidcontroller. Daarna kon er niet meer van geboot worden omdat alle data 'weg' was.
Toen heb ik een hele boel gekloot met tooltjes maar dat werkte niet op de manier zoals ik het wilde.
Ik heb 1 disk op een losse scsi controller gehangen. Ik heb de Parted Magic iso gebruikt om in het programma Testdisk de schijf te doorlaten zoeken. Er was een partitie gevonden en ik heb het programma de boottabellen e.d. aan laten maken.

Ik heb daarna de computer herstart en kreeg een nieuwe foutmelding: Windows kan niet lezen van de opgegeven bootdisk.
Ik heb toen vanaf server 2003 cdrom gestart en de recovery modus gestart. Ik heb het commando bootcfg /rebuild uitgevoerd en daarna kon er weer geboot worden van 1 disk.
Pagina: 1