Vernieuwing systeem...

Pagina: 1
Acties:

• BillMcNeal
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste tweakers,

ik wil mijn systeem van zo'n 4 jr oud vernieuwen.. spellen (BF3) draaien nog wel redelijk maar niet altijd zo vloeiend als ik zou willen. Vandaar dat ik een aantal componenten wil vervangen. Mijn budget is < € 600,-

Ik heb nu:
CPU: DualCore Intel Core 2 Duo E8400, 3000 MHz (9 x 333)
Video kaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3R
RAM Geheugen: 6 GB Corsair XMS2 CM2X2048-6400C5 DDR2-800 DDR2 SDRAM
Voeding: Zalman ZM600-HP
Harde schijf: SAMSUNG HD501LJ ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Behuizing: Enermax Chakra ECA3052-B

Ik heb al wat research gedaan en een aantal producten uit de BBG gehaald. Dit is eruit gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Cooler Master Silent Pro M700€ 95,-€ 95,-
1OCZ Agility 3 120GB€ 87,20€ 87,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Extreme4€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,70

De behuizing blijft hetzelfde en de videokaart kan ik ook nog wel gebruiken lijkt me..
Ik hoor graag als jullie advies hebben over het nemen van andere componenten of bv. als de processor niet past etc.

Alvast bedankt :)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Allereerst, ik zou even nakijken of die voeding wellicht niet toereikend is voor je nieuwe systeem, denk dat 700W aan de ruime kant is. Of je moet in de toekomst met SLI gaan werken, dan zou ik de voeding wel vervangen. Eventueel kun je nog besparen op het moederbord door een iets minder uitgebreide variant te nemen, waardoor er wat extra budget overblijft om met name de SSD aan te passen.

OCZ staat helaas niet bekend om hun betrouwbaarheid (natuurlijk gaat het alsnog in veel gevallen wél goed), maar ik zou die 12 euro die het meer kost niet besparen en een Samsung 830 128GB nemen. En, tot slot, ben je van plan om te gaan overklokken aangezien je de 3570K neemt?

Verwijderd

700W voeding? 400W lijkt me ook prima, bijvoorbeeld deze zuinige voeding:
pricewatch: FSP Aurum Gold 400

Voor één videokaart voldoende. Verder ben ik zelf een voorstander van veel geheugen. Ik zou gezien de lage geheugenprijzen nu zeker voor 2x8GiB geheugen gaan, met nog ruimte naar een upgrade naar 32GiB in de toekomst. Dat geld kun je halen door simpelweg een Micro-ATX bordje te nemen in plaats van een ATX bord met toch nutteloze PCI aansluitingen.

Tot slot; neem natuurlijk geen onbetrouwbare OCZ Sandforce SSD, maar een kwaliteits SSD zoals Crucial M4 en Samsung 830. Laatstgenoemde is onlangs erg goedkoop geworden, de 128GB versie maar vooral de 256GB versie. Die laatste kun je zeker overwegen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:59
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 01:21:
700W voeding? 400W lijkt me ook prima, bijvoorbeeld deze zuinige voeding:
pricewatch: FSP Aurum Gold 400
700W is misschien wat overkill, maar een 400W vind ik wat krap aangemeten. Ik heb het systeem even in deze calculator gegooid en onder 100% load wordt daar aangeraden een 430W voeding te hebben. Dit is zonder enige overclock, waar gezien de cpu keuze hier wel rekening mee gehouden dient te worden.
Ik zou zelf een PSU van rond de 500-550W aanraden, bijvoorbeeld een Corsair TX550M. Dit omdat een PSU het beste/meest efficiënte presteert rond de 50% load waar je met wat gaming op het voorgestelde systeem wel aan komt. Verder biedt het je nog wat extra overhead, zodat je wat kan overclocken of later een keer een zwaardere GPU kunt gebruiken, zonder dat je direct ook je PSU moet vervangen.

Tenslotte zou ik net als hierboven aangegeven werd aanraden om geen OCZ SSD te nemen, maar iets als een Samsung 830. Deze is een stuk beter in alle opzichten, waarbij inderdaad de 256GB versie een betere GB/euro verhouding heeft.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• BillMcNeal
Dank voor jullie reacties.

Ik wist niet dat OZC onbetrouwbaar was. De reden dat ik voor hen koos was om de snellere schrijfsnelheden:
HDD leessnelheid: Samsung 520MB/s, OZC 525MB/s
HDD schrijfsnelheid: Samsung 320MB/s, OZC 500MB/s

Of staat de onbetrouwbaarheid niet in verhouding tot die wat mindere schrijfsnelheden?

Voeding: ik ben nu niet van plan SLI te gaan draaien en in de toekomst ook niet. Kan ik het dan echt af met zo'n lage voeding? Komt dat omdat alles tegenwoordiger minder stroom verbuikt tov vroeger ofzo?
Edit: ik zie de prima reactie van "moi in actie", het leek me idd ook tikje krap.

Ik ga (waarschijnlijk) niet overklokken. Maar je bedoeld wellicht waarom ik dan niet voor de 2500K ga? Dit heeft als reden dat de 3750K nieuwer is, (heel) klein tikje beter is en ik dit wel waard vind om € 11,- voor te lappen :)

Goede tip over het moederbord, ik zou idd een andere kunnen nemen aangezien ik toch geen SLI neem. Bedoel je zoiets als deze: Asrock Z77 Pro4-M? ( pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M ) Hier staat Micro-ATX bij..

Qua geheugen heb je idd gelijk. Je kan er nooit genoeg van hebben. Echter, ik ga nu voor 1 stripje (veel spellen draaien nog niet op volle 8GB en koop over een aantal maanden stripje erbij.. zo doet het iets minder pijn in de portomonnee..

[ Voor 11% gewijzigd door BillMcNeal op 25-06-2012 10:15 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:59
De performance die op de specsheet van een SSD staat komt vaak niet overeen met de real world performance. 550MB/s klinkt mooi, maar als je dat slechts in 1% van de tijd/gevallen haalt en de rest onder de 200MB/s zit, dan heb ik liever een SSD met maximaal 320MB/s die dat wel in 90% van de tijd haalt. Deze getallen zijn maar een voorbeeld, maar kijk bijvoorbeeld eens naar deze vergelijking. Deze benchmark is al van een tijdje geleden en toegepast op de 256/240GB modellen van de Samsung 830 en de OCZ Agility 3, maar het laat wel zien hoe de verhouding is tussen de 2 (op een enkel geval na veegt de Samsung de vloer aan met de OCZ).

Het grootste probleem bij de OCZ is, zoals eerder aangegeven, de Sandforce controller. Deze is veel minder betrouwbaar gebleken. Daarbij is de Samsung 830 ook een stuk nieuwer en de ontwikkeling staat nooit stil.

Edit: hmm.. om de een of andere reden werkt de link niet. Hopelijk werkt deze link wel, kies in het menu "Charts" > "Harddrives and SSD's" > "SSD charts 2011" > kies de bovenste benchmark, vink de Samsung 830 256GB en OCZ Agility 3 240GB aan en klik op compare bovenaan. Zo zie je een vergelijk van alle benchmarks tussen deze twee SSD's.

[ Voor 19% gewijzigd door Moi_in_actie op 25-06-2012 10:49 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BillMcNeal schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:52:
Ik ga (waarschijnlijk) niet overklokken. Maar je bedoeld wellicht waarom ik dan niet voor de 2500K ga? Dit heeft als reden dat de 3750K nieuwer is, (heel) klein tikje beter is en ik dit wel waard vind om € 11,- voor te lappen :)
De K cpu's zijn overklokbaar en hebben geen grafische chip, de typenummers zonder K (of andere letter erachter) zijn niet overklokbaar en hebben wel een grafische chip en zijn vaak een euro of 5 goedkoper.

Vandaar de aanname dat je wil gaan overklokken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:11:
[...]

De K cpu's zijn overklokbaar en hebben geen grafische chip, de typenummers zonder K (of andere letter erachter) zijn niet overklokbaar en hebben wel een grafische chip en zijn vaak een euro of 5 goedkoper.

Vandaar de aanname dat je wil gaan overklokken.
Hmm, ik heb anders wel een grafische chip im mijn cpu (2500K). Heb ik zeker mazzel gehad. :X

• dragon2
  • Niet online
Reepje schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:15:
[...]

Hmm, ik heb anders wel een grafische chip im mijn cpu (2500K). Heb ik zeker mazzel gehad. :X
Eerder een minder handig (of duur) moederbord uitgekozen.

Het hele verhaal is me wat te lang om hier neer te plempen, maar de chipset van je mobo + de cpu bepaalt of je kan overklokken en/of de grafische chip kan gebruiken:

H67: je kunt de grafische chip gebruiken, overklokken is niet mogelijk
P67: overklokken is mogelijk (mits K cpu), grafische chip gebruiken is niet mogelijk
Z68: kan beide (mits K cpu), is wel duurder

Een K cpu + een H67 chipset zoals jij denk ik hebt, is dus een beetje nutteloos...

• BillMcNeal
Moi_in_actie schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:42:
maar het laat wel zien hoe de verhouding is tussen de 2 (op een enkel geval na veegt de Samsung de vloer aan met de OCZ).

Edit: hmm.. om de een of andere reden werkt de link niet. Hopelijk werkt deze link wel, kies in het menu "Charts" > "Harddrives and SSD's" > "SSD charts 2011" > kies de bovenste benchmark, vink de Samsung 830 256GB en OCZ Agility 3 240GB aan en klik op compare bovenaan. Zo zie je een vergelijk van alle benchmarks tussen deze twee SSD's.
Thx! Zeer verhelderend. De keuze is me nu duidelijk.
dragon2 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:30:
[...]
Het hele verhaal is me wat te lang om hier neer te plempen, maar de chipset van je mobo + de cpu bepaalt of je kan overklokken en/of de grafische chip kan gebruiken
Ik wil wel graag de mogelijkheid in de verre toekomst hebben om te overclocken.. Misschien domme vraag maar kan dat dan met dit moederbord Asrock Z77 Pro4-M? ( pricewatch: pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M ) in combi met de 3750K ?

• dragon2
  • Niet online
BillMcNeal schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:16:

Ik wil wel graag de mogelijkheid in de verre toekomst hebben om te overclocken.. Misschien domme vraag maar kan dat dan met dit moederbord Asrock Z77 Pro4-M? ( pricewatch: pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M ) in combi met de 3750K ?
klik

• BillMcNeal
THX, dat ziet er goed uit :)
Pagina: 1