Van raid0 naar SSD Samsung 830

Pagina: 1
Acties:

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Hallo Tweakers

ik heb een kleine vraag of ik niks vergeet.

Ik heb een Samsung 830 SSD 128GB besteld en die komt normaal morgen binnen.
Ik heb nu volgende config van pc

CPU: 920 intel
6 GB ram
mobo: Gigabyte X58A-UD7 F9
2x 750 GB seagate hds die in Raid 0 staan.

De harddisk config is in 2 partities 50 GB voor opstart hd en 1,3 TB voor Data.

Nu mijn vraag is zal ik mijn Raid0 partitie perfect kunnen clonen op de Samsung 830 SSD met Norton Ghost die er bij zit of is het aan te raden om een clean install te doen?

Bedankt voor de reacties

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Clean install sowieso.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:54
Ik heb gehoord/gelezen dat het beter is een clean install te doen vanwege fragmentatie? Maar een clean install is altijd beter en weinig extra moeite, dan gewoon die opstartpartie van je Raid0 verwijderen en bijvoegen aan de rest en tadaa..

Specs

• Speedwolf
ik weet dat clean install zowiezo beter is maar vroeg me af of die Norton ghost die er bij zit wel raid 0 zal herkennen?

Verwijderd

Het is wel mogelijk te clonen , maar een clean install is toch de betere optie .Met het clonen clone je alles mee , ook metadata voor je array . In die metadata staat OA de omvang van de array , die omvang is van de hd veel groter en klopt dan niet als die naar ssd gecloned wordt . Met een enkele schijf clonen is dat weer anders , meeste clone programas zijn daar ook op geconfigureerd .
Echte problemen zal dit niet geven , maar het is niet zoals het hoort en sommige progs kunnen er weer moeilijk over doen , zoals Gparted .
Die ssd is snel genoeg om een clone te proberen , als het niet goed is kun je altijd een clean install doen .
Als je de raid disks loskoppelt met installeren , en na de installatie de schijven weer aanzet kun je het oude os gewoon blijven gebruiken naast de ssd . Die 50 GB is een nette partitie voor windows :)

• Speedwolf
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2012 @ 18:53:
Die 50 GB is een nette partitie voor windows :)
inderdaad van die 50 GB gebruik ik nu ongeveer 37-38 GB.
(er staan wel wat games geinstalleerd op die Data partitie)

Op die samsung SSD 830 zal ik die games op de SSD zelf zetten maar ik zal zeker toekomen met 128 GB :-)
Pagina: 1